Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#108205 - 30/11/2009 18:36 Var Jesus historisk?
Anonym
Anonym

Jeg er interesseret i at vide om Jesus egentlig nogensinde har eksisteret eller han blot er en Gnostisk gud der blev opfundet af Paulus og skulle forståes symbolsk, ligesom mithra og de andre guder der eksisterede samtid med Jesu myten.

Hvilket bevis i historien er der for Jesus har eksisteret, jeg har ikke fundet nogen, måske I kunne hjælpe mig og med at forstå hvordan og hvorfor bibelen blev opfundet, hvad var meningen bag det værk? Og hvorfor tog de kristne en gud fra mellemøsten ind i kristendommen. Jahve er jo en ørken gud og i første mosebog er der flere guder som skaber jorden er det skabelsesmyten fra Gilgamesh eller sådan noget... kender i Israel Finkelstein ? Han gengiver en helt anden historie om jøderne end den der er beskrevet i bibelen -

håber på svar ... smil

Ændret af Bloch (01/12/2009 12:06)

Til toppen 
#108232 - 01/12/2009 12:08 Re: Var Jesus historisk? [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Kære Anonyme!
Tak for dit spørgsmål. Det er absolut ikke uvæsentligt, om Jesus var en historisk person eller ej. Nu findes der faktisk andre historiske kilder end bibelen, der omtaler Jesus. Der er Josefus Flavius, der var jøde og romersk historieskriver. Han skriver: “Ved denne tid var der et viist menneske, kaldet Jesus og hans livsførelse var god og han var kendt som værende dydig. Mange mennesker blandt jøderne og de andre nationer blev hans disciple. Pilatus fordømte ham til at blive korsfæstet og dø. Men de som var blevet hans disciple forlod ikke hans discipelskab. De fortalte, at han havde vist sig for dem tre dage efter korsfæstelsen og, at han var i live. Derfor var han måske Messias, om hvem profeterne har fortalt vidunderlige ting. Og den kristne stamme, opkaldt efter ham, er ikke forsvundet indtil denne dag.”
Der findes andre, ikke kristne kilder, som bekræfter, at Jesus er en historisk person.

Der er en del flere spørgsmål i din henvendelse. Min opfattelse er, at en længere udredning på disse, ikke hører hjemme i dette forum, men i svarpanelet. Jeg må derfor bede dig om, at henvende dig hertil, om du ønsker en yderligere uddybning. Du finder svarpanelet her.

Med venlig hilsen
Jørgen Bloch

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær