Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 0 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#109673 - 17/02/2010 16:56 Re: Sex er som en buket roser [Re: steffenlaursen]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen
Det forekommer mig nu, at Galilei affæren var mere i retning af en Kuhn-revolution indenfor en relativt lille forskergruppe, end et egentligt religiøst anliggende.

Det er nu en underdrivelse af Galileis kontrovers med den katolske kirke. Du har jo selv sat dig godt ind i denne problemstilling, og har bl.a. gjort mig opmærksom på, at sagen var mere nuanceret, end man kan få indtryk af fra folkeskolens historiegennemgang. Og det var den, jeg havde i mange år. Så tak for det, og jeg håber, du har tid til at læse dette.

Men!

I netleksikonnet, Gyldendals Åbne Encyklopædi, som må anses for at være en troværdig kilde, står følgende i opslaget om Galilei:

• Uden hensyn hertil sluttedes processen 5. marts 1616 med en erklæring om, at tanken om Jordens bevægelse var kættersk, fordi den stred mod den ordrette forståelse af Bibelen

Han lovede, står der endvidere, at holde sig fra denne tanke, og det løfte holdt han til 1633, hvor han endte med at få en livsvarig dom, der udmøntede sig i husarrest.

Det er altså modstriden mellem kirkens bibeltolkning og videnskabens landvinding, der er årsag til kirkens reaktion.

Vi er nemlig enige om, at den vestlige naturvidenskab udspringer fra kristne forskere, der hyppigt har været sanktioneret af kirken. Men altså på den betingelse, at man ikke modsagde samme kirkes bibelsyn.

Modstriden står altså ikke mellem det at være troende eller ej, men om hvorvidt man går ind for en håndfast tolkning af bibelen eller en lignende religiøst manifest. Koranen f.eks.!

mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (17/02/2010 16:57)

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#109674 - 17/02/2010 17:04 Re: Sex er som en buket roser [Re: steffenlaursen]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Jeg viste ikke at Aristoteles var katolk præst, eller at Newton, Tyco Brahe eller Einstein var det.

Sjovt som man lærer noget nyt hver dag.

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#109676 - 17/02/2010 17:13 Re: Sex er som en buket roser [Re: LarsBj]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej igen Lars
Nej lunt er det ikke, vi har vist haft den koldeste vinter i lang tid, Minus 46 var saa langt som den kom ned, men det er osse koldt.
Grunden til at det kniber at ha respect for hvad kaldes videnskab er at det bevises gang efter gang at de har regnet forkert og nu maa de goere det om igen og der koster jo en masse penge som godt kunne bruges paa en bedre maade.
Jeg forstaar at vi gerne vil vide hvad der skeer og hvad der har skeet i verden, men i kan jo slet ikke forliges om hvad der foregaar i oejeblikket. Nogen sier vi er i en Global warming periode, andre sier nej det er de fejl paa. Begge sider bliiver betalt af skatteyderne. Nogen sier at vores lille jord er milliarder af aar gammel, andre sier nej, kun et par millioner.
Evelution teorien uden skaber er umuligt, men ogen sier det skete med et Big Bang og saa en lille en-cellet fyr der saa begyndte at formere sig ved bare at skilles ad og det blev den's afkom saa ved med.
Nej nu vil jeg holde up saa der er plads for andre, men jeg takker for dit Comeback
MVH
Bluerover1

Til toppen 
#109704 - 19/02/2010 13:31 Ordstyrerbemærkning. [Re: Bluerover1]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej alle.

Pga. længden lukkes tråden. Der må gerne fortsættes i en ny, hvis det skal være.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær