Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 10 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#107728 - 06/11/2009 21:52 Re: Bibeltolkning [Re: ChristianF]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
C: - Hvad kendetegner et lille barn? høj IQ? Jesus fortæller vel her at den høje IQ ikke gør fra eller til ift. at blive taget imod af Jesus.

hej Christian!

Disciplene blev en hel del, ja meget klogere efter Jesu belæring om at "blive som et barn". Erkendelsen heraf kræver faktisk en stor indsigt. Det er vel ikke så sært.

Selv den lærde og formentlig højt begavede Nikodemus blev klogere og fik ny indsigt og erkendelse ved Jesu belæring om at "blive født på ny" (så vidt jeg ved).

Mindre børn og retarderede mennesker har ikke brug for denne indsigt, da alle mennesker er lige overfor Gud. Og som du skriver, højt eller intet IQ gør ingen forskel overfor Guds ufattelige visdom.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#107735 - 07/11/2009 08:20 Re: Bibeltolkning [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
hej kristina!

du skriver: - Hverken retarderede eller spædbørn har noget som helst handicap over for Gud i sammenligning med intelligentsiaen. Jeg vover at skrive tværtimod.

Det tror jeg, vi er enige om. Jesus stiller ikke krav til barnet og barnet kan ikke selv stille nogen krav.
Tilsvarende gælder den lærde og intellektuelle. Når den intellektuelle stiller krav til Jesus, kan årsagen ikke være lærdom og klogskab, men hovmod. Det kan ikke være særligt klogt at være hovmodig overfor Gud.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#107741 - 07/11/2009 16:09 Re: Bibeltolkning [Re: hoeg]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Hoeg og Kristina.

Lige præcis. Og godt sådan.
Ellers ville vi vel også selv være en hel del på spanden, den dag vi selv gik hen og blev senildemente eller mistede "forstanden" på anden vis, ved sygdom eller ulykker.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#107744 - 07/11/2009 16:30 Re: Kvinder i menigheden [Re: Bluerover1]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Bluerover1
Hej AnnePande
Nu ved jeg ikke om du er een af dem som laeser og forstaar Engelsk (jeg ved de fleste unge Danskere goer) men jeg ved- haefter lige den web adress med hutteritterne. Jeg ved nok at Hutter blev braendt for kaetteri men det havde Martin Luther osse naer proevet hvis ikke han var blevet kidnappet.
Hutteritterne lever som lisom Paulus formaner, med en mand som formand/directoer over alt. Ingen af dem ejer noget udover deres paaklaedning og det goer at ingen af dem er bedre end den anden, selv formanden bliver valgt ind og smidt ud efter som det passer dem. Det eneste som forlanges af enhver er at hjaelpe til med arbejdet, det er det eneste som man kan skylde, for der er ingen penge for arbejde eller lignende. De maa ikke slaas eller goere hinanden fortraed paa nogen maade. De faar alt de mangler hvad toej, foede og en god seng at sove i. Toejet laver kvinderne, sko og kasketter bliver lavet af maend. Jeg haaber du kigger paa den vidio http://www.nfb.ca/film/the_hutterites/?ac=g+hutterites. Det ville vaere vanskelig at leve paa den maade nu da man er vant til alt andet, men du kan tro de er glade mennesker.
De har ingenting, men de har hinanden. smil
Med Venlig Hilsen
Bluerover1

Hej Bluerover.

Det er da interessant, det med hutteritterne, men jeg vil lige pointere, at jeg ikke er uenig i, at præster bør være mænd. Det kan man godt mene, selv om man ikke vil begrunde det med moderinstinkt, der bliver nødt til at lære alles frelse mv.

Det står dig selvfølgelig frit for, om du vil svare på dine spørgsmål, men jeg synes ikke rigtig, du forholdt dig til dem. Hvis det bunder i moderinstinkt, der ikke kan acceptere fortabelse, skulle man så ikke også forbyde kvinder evangelisationsopgaver, forkyndelse for børn og kvinder mv.?

Jeg ville da være grumme ked af, hvis mit køn betød, at jeg var bundet til at være vattet og vranglærende, uden at der var noget at gøre ved det (ikke engang Guds helliggørende gerning på de områder... panderynken )

Men hvis du ikke kan eller vil svare på mine spørgsmål, er det naturligvis i orden.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#107745 - 07/11/2009 16:43 Re: Kvinder i menigheden [Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: kristina
Hej Anne - jeg ser på det, som du ser på det, men vil dog ikke udelukke en tendens til, at vi kvinder - alt andet lige - kan have et lidt større "omsorgs-gen" end mænd, og at det måske kan resultere i, at en del kvinders sjælesorg får mere karakter af psykolog-hjælp end egentlig sjælesorg.

Eller tror du, det er helt forkert tænkt?

kristina

Hej Kristina.

Det kommer vel an på, hvordan man definerer "omsorg"?
Den sjælesorg, du beskriver i modsætning til psykologhjælp, er da om noget i allerhøjeste grad udtryk for omsorg!
Omsorg er jo ikke bare at snakke folk efter munden. Det kan også være at sige imod. Og ja, også at advare mod fortabelsen.
Det kan du jo også selv gøre her på nettet. smil

Ved ikke om der er noget om det eller ikke. Hvis der er, er det i hvert fald ikke noget, jeg vil bruge som argumentation imod kvindelig præstetjeneste. Vi har argumentation i Guds ord. Det er mere end nok.

Mon ikke denne tendens til at lære alles frelse eller være "vattet" eller hvad man nu skal kalde det, snarere bunder i en tendens i tiden? Der er som bekendt også masser af mandlige præster og lægmænd, der tror på og lærer alles frelse. Samt kvinder, der tror på og lærer dobbelt udgang. Ved ikke om der er flere kvindelige end mandlige præster, der lærer alles frelse. Men det behøver ikke have med køn at gøre i sig selv, det er snarere to sider af samme sag, tror jeg, at kvindelige præster og læren om alles frelse begge er udtryk for, at man ikke tager Bibelen alvorligt. I de fleste tilfælde, altså. Det kan naturligvis også bero på en misforståelse, selv om man i øvrigt ønsker at følge Bibelens ord.

Som jeg også skrev til Bluerover, ville det da ikke være rart, hvis vi som kvinder var tvunget til at tro på alles frelse eller være vattede / feje, blot fordi vi var kvinder - og at Guds Ånd derfor ikke kunne gøre sin helliggørende gerning i os alene af den grund! panderynken

Ellers bliver det vel også til, at mænd har den rette lære på det område eller har mod til at sige upopulære ting, alene fordi de er mænd - og at det derfor er deres eget værk og ikke Guds.

Det er værd at bemærke, at alle de mandlige(!) apostle løb deres vej, dengang Jesus blev taget til fange, mens kvinderne blev ved korset hos Jesus til det sidste - enten lige nær ved eller på afstand. (Johannes var den mandlige undtagelse, der blev ved korset; men også han løb sin vej i starten og snorksov i Getsemane).

Og både mænd og kvinder måtte vente på Helligåndens kraft til at blive frimodige vidner, der turde gå i døden for troen på Jesus.
Så heller ikke nok så stærke mænd kan stole på deres egne kræfter her.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (07/11/2009 16:44)

Til toppen 
#107747 - 07/11/2009 17:26 Re: Kvinder i menigheden [Re: AnnePande]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anne - jeg ser stadigvæk på det som du ser på det! smil ..
Jeg skrev jo også kun - med et spørgsmålstegn efter - at jeg ikke ville udelukke en tendens til et lidt større omsorgsgen hos kvinder end hos mænd.

Jeg tænkte, at kvinder måske generelt er bedre til at sætte sig i andres sted end mænd.
Det kan sagtens være forkert, mine egne erfaringer er for få til at lave statistik på!

Og det afgørende er naturligvis, som du siger, den klare argumentation, vi har i Guds ord.

Bibelens kvinder er et meget spændende emne.
Jeg har for nylig set Lisbeth Filtenborgs dramatiserede gengivelse af syv markante bibelske kvindeskikkelser:

http://www.kristendom.dk/artikel/307269:Bibelen--Syv-kvinder-fra-Bibelen-holder-tilhoerere-i-aande?page=1

Det var en stærk og dejlig - og tekstnær - oplevelse, som gjorde eventuelle forestillinger om, at Bibelen skulle nedvurdere kvinder, til skamme.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107759 - 08/11/2009 00:00 Re: Kvinder i menigheden [Re: AnnePande]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej AnnePande
Jo jeg fik et svar sat sammen til dig men det var aabenbart for langt for det blev smidt i papir kurven
MVH Bluerover1

Til toppen 
#107762 - 08/11/2009 09:03 Re: Kvinder i menigheden [Re: Bluerover1]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: Bluerover1
Hej AnnePande
Jo jeg fik et svar sat sammen til dig men det var aabenbart for langt for det blev smidt i papir kurven
MVH Bluerover1

Hej Blue!

Er du sikker på det?
Jeg har rodet i papirkurven, og kan ikke finde noget fra dig!
forvirret

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107763 - 08/11/2009 12:48 Re: Kvinder i menigheden [Re: Bluerover1]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Bluerover1

jeg har ikke smidt noget af dit i papirkurven.
Så hvor dit indlæg blev af, ved jeg ikke.

En teknisk fejl eller sådan noget, må det så være, som har gjort at dit indlæg er forsvundet. Ærgerligt er det dog!

Mvh. tau smil

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#107771 - 08/11/2009 14:44 Varsel om trådlåsning pga. længden. [Re: tau]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kære meddebattører,

tråden her har 108 indlæg (109 med dette her), og er hermed over de 100 indlæg som vi har som max. herinde, så jeg låser den i aften engang.

Hvis der er noget I vil nå at skrive inden, er det derfor inden da, I kan gøre det.

Hvis I ønsker at få flyttet et indlæg med over i en ny tråd, så sig til via pm eller mail, så finder jeg saks og lim frem.

God søndag til alle.

Mvh. tau smil

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#107777 - 08/11/2009 19:13 Re: Kvinder i menigheden [Re: kristina]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Kristine
Nej jeg er ikke sikker paa det, gaettede bare
MVH Bluerover1

Til toppen 
#107785 - 08/11/2009 22:39 Re: Kvinder i menigheden [Re: Bluerover1]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kære meddebattører,

denne tråd er nået op over de 100 indlæg, så hermed låses den.
I er velkomne til at fortsætte denne spændende debat i en ny tråd.

Mvh. tau
ordstyrer i Kirke og Tro.

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær