Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#107926 - 17/11/2009 19:28 Re: Om at nægte dåb [Re: kristina]
Buzzemand
Bruger

Reg.: 28/10/2009
Oprindeligt skrevet af: kristina
Sådan set deltager et spædbarn jo slet ikke . Ikke hvis deltage betyder aktivt at gøre/tænke/føle et eller andet.

Næh, det kan man sige. Men ikke desto mindre er barnet "genstand" for dåben, og bliver "genstand" for et ritual. Altsammen noget der bliver "pålagt" barnet af forældre, præst og menighed.

Det bliver båret hen til døbefonten, da det ikke selv kan gå, og det bliver ikke tvunget til at forblive i den pagt, som Gud tilsiger barnet.

Nej, det bliver ikke tvunget til at forblive i pagten. Men det bliver tvunget til at indgå i pagten til at begynde med.

Det er derfor jeg mener, at ordet tvangsdåb er misvisende.

Helt fint med mig. Jeg, for min part, forbeholder mig dog retten til at mene det modsatte.

Mvh

B

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#107927 - 17/11/2009 19:43 Re: Om at nægte dåb [Re: steffenlaursen]
Buzzemand
Bruger

Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen
Så du mener, at det lille barn har en mening om, hvorvidt det skal døbes eller ej?

Det mindes jeg ikke at have påstået. Jeg reagerede blot på din påstand om, at det lille barn ingen vilje har i det hele taget.

Hvilke grunde findes der til ikke at ville døbes?

Der findes masser af grunde til enten ikke at ville døbes, eller til at fortryde sin dåb. Jeg har hørt mennesker spørge hvordan de "kommer ud af dåben" - fordi de, af forskellige årsager, er kede af, at de som spæde blev påtvunget den.

Naturligvis kan man aldrig blive "udøbt", lige så lidt som man kan blive "ufødt" eller "u-brystammet-som-spæd".

Præcis - derfor bør man også overveje grundigt, om man vil påltvinge sit barn denne dåb eller ej.

Du kan ikke spille relativisme-kortet mod mig; jeg er katolik, og ved godt, hvad dåben gør og ikke gør ved barnet

Min fejl - jeg er klar over at du er katolik, og dermed sidder inde med den fulde sandhed om alt.
Men almindelige dødelige, som f.eks. undertegnede, kan godt være i tvivl om hvad dåben er, og ikke er.

Det var sådan set ikke et kort jeg spillede ud. Jeg gav udtryk for min egen mening om den sag. Så kan du kalde det lige hvad du har lyst til, det generer mig ikke. Men ligesom du er i din fulde ret til at mene at du sidder inde med sandheden om dåben, så har jeg også ret til min holdning om samme. At den afviger fra din opfattelse af dåben, er ikke det samme som at jeg spiller nogen kort mod nogen.

Mvh

B

Til toppen 
#107928 - 17/11/2009 20:50 Re: Om at nægte dåb [Re: Buzzemand]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Buzz ..

Mener du, at et vi fødes uskyldsrene med fribillet til Guds Paradis og først bliver syndere med behov for at blive født på ny af vand og Ånd (Joh. 3,5), når vi personligt har syndet?

I så fald kan jeg godt forstå, hvis du ikke er begejstret for dåb af spædbørn ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107929 - 17/11/2009 20:58 Re: Om at nægte dåb [Re: kristina]
Buzzemand
Bruger

Mener du, at et vi fødes uskyldsrene med fribillet til Guds Paradis og først bliver syndere med behov for at blive født på ny af vand og Ånd (Joh. 3,5), når vi personligt har syndet?

I så fald kan jeg godt forstå, hvis du ikke er begejstret for dåb af spædbørn ..

Uh-ha... Nej da! Det mener jeg helt bestemt ikke! Jeg mener, at vi bli'r født som syndere, og har brug for frelsen fra vort første åndedræt - om ikke før (men det giver lidt komplikationer at døbe før fødslen...).

Jeg har da også, som tidligere nævnt, ladet mine egne børn barnedøbe.

Men derfor mener jeg stadig at barnedåben er en tvangsdåb grin

Mvh

B

Til toppen 
#107930 - 17/11/2009 21:37 Varsel om snarlig trådlåsning. [Re: Buzzemand]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Kære meddebattører,

jeg låser tråden i morgen over frokosttid, da den er over de 100 indlæg nu (104 indlæg med dette her).

Så I kan runde af snarest, eller I kan skrive videre i en ny tråd i forlængelse af dette her emne med dåb, eller I kan sende mig en pm, så deler jeg tråden et passende sted, så der igen blir lidt skriveplads.

Mvh. tau
Ordstyrer i Kirke og Tro.
smil

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#107931 - 17/11/2009 21:58 Re: Om at nægte dåb [Re: Buzzemand]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Buzzemand

Uh-ha... Nej da! Det mener jeg helt bestemt ikke! Jeg mener, at vi bli'r født som syndere, og har brug for frelsen fra vort første åndedræt - om ikke før (men det giver lidt komplikationer at døbe før fødslen...).

Jeg har da også, som tidligere nævnt, ladet mine egne børn barnedøbe.

Men derfor mener jeg stadig at barnedåben er en tvangsdåb grin
B

OK - tvangsfødt (måske endda taget med tang), tvangsvasket, tvangs-bleskiftet, tvangsdøbt, tvangsanbragt i nulte klasse - panderynken - og så fredeles -
- livet er ikke altid en dans på lutter lagkage - eller hvad det nu hedder ! grin

Fair nok, Buzz, jeg kom bare lige plusli i tvivl ..,,

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107932 - 17/11/2009 22:23 Re: Varsel om snarlig trådlåsning. [Re: tau]
Buzzemand
Bruger

Lås du bare!

Jeg tror vi er kommet godt og grundigt rundt i emnet - og ikke mindst en hel masse udenfor emnet smil

Personligt har jeg ikke mere at sige i denne sag, så tak for snakken til dem der deltog!

Mvh

B

Til toppen 
#107933 - 17/11/2009 22:45 Re: Varsel om snarlig trådlåsning. [Re: Buzzemand]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Buzz,

tak for det, så ved jeg dét. Låser i morgen frokost tid som planlagt, for at undgå evt. forvirring (men jeg tror som du skriver, at folk fik sagt hvad de ville om emnet).

God nat til alle debattører.

Mvh. tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#107934 - 17/11/2009 23:45 Re: Om at nægte dåb [Re: steffenlaursen]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
S: - Tvangsdåb er dåb som går imod den døbtes vilje. En barnedåb går ikke imod det lille barns vilje, da det lille barn på dette tidspunkt ikke har udviklet nogen selvstændig vilje.

hej Steffen!

Barnedåb kan betragtes som en tvangsdåb som følge af, at den lille ikke har nogen vilje.

Barnedåben er for mig at se udtryk for, at forældrene ikke rigtig kan tro på, at spædbarnet trods arvesynden allerede er hos Gud. Jeg er ikke Bibel-kyndig, så jeg ved ikke, om denne opfattelse kan begrundes med bibeltekster. Men jeg ved, at baptister ikke alene undlader at døbe børn, men også andre umyndige, herunder "mongoler", der altså aldrig kan blive døbt i disse menigheder. Begrundelsen er, at sådanne umyndige allerede er hos Gud, da de uforskyldt er uden evne til at svare ja til Jesus.

Det tvangsmæssige ved en barnedåb bevirker også, at den barnedøbte på forhånd kan være for hindret i for eksempel at blive optaget i en baptist-menighed som voksen, idet optagelsen forudsætter voksendåb (gendåb).

Det er mit indtryk, at barnedøbte i flere tilfælde undlader en mulig voksendåb (gendåb) i respekt for forældrenes tro. Vedkommende kan i så fald forblive i et livsvarigt dilemmea: Er gendåb en form for foragt for den tro, forældrene udviste ved barnedåben..?

Med venlig hilsen
heg

Til toppen 
#107935 - 18/11/2009 08:25 Re: Om at nægte dåb [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej hoeg

Citat:
Barnedåben er for mig at se udtryk for, at forældrene ikke rigtig kan tro på, at spædbarnet trods arvesynden allerede er hos Gud.

Fuldstændig rigtigt!
Hvordan skulle vi kunne have tillid til det?
Det har vi ikke noget løfte fra Gud om, at de skulle være, da de er syndere, født i syndens verden og ikke selv kan omvende sig til at tilhøre vor Herre og Frelser.

Citat:
Det er mit indtryk, at barnedøbte i flere tilfælde undlader en mulig voksendåb (gendåb) i respekt for forældrenes tro.

Eller - forhåbentlig! - i respekt for Guds fuldbragte gerning!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107936 - 18/11/2009 10:34 Re: Om at nægte dåb [Re: Buzzemand]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Oprindeligt skrevet af: Buzzemand
Min fejl - jeg er klar over at du er katolik, og dermed sidder inde med den fulde sandhed om alt.

Ikke "om alt", men jeg har da en grundlæggende idé om, hvad sakramenterne er...

Citat:
Men almindelige dødelige, som f.eks. undertegnede, kan godt være i tvivl om hvad dåben er, og ikke er.

Jeg er måske ikke helt almindelig, men jeg er dog ganske dødelig.

Men kristendommens bekendelse er ikke nogen dødelig bekendelse, og dåben er det evige livs sakramente.

Citat:
Det var sådan set ikke et kort jeg spillede ud. Jeg gav udtryk for min egen mening om den sag. Så kan du kalde det lige hvad du har lyst til, det generer mig ikke. Men ligesom du er i din fulde ret til at mene at du sidder inde med sandheden om dåben, så har jeg også ret til min holdning om samme. At den afviger fra din opfattelse af dåben, er ikke det samme som at jeg spiller nogen kort mod nogen.

Der var en lille ";) " efter mit udsagn, så du behøver ikke lægge alt for meget i det.

En debat er en meningsudveksling, hvor vi gerne skulle udfordre, skærpe eller omstyrte hinandens syn på forskellige ting, snarere end at henvise til vores egen ret til at mene hvad vi vil.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#107938 - 18/11/2009 12:09 Re: Om at nægte dåb [Re: steffenlaursen]
tau
Ordstyrer
Bruger

Kære meddebattører smil

hermed låses tråden, som er et stykke over de 100 indlæg.

Mvh. tau
Ordstyrer i Kirke og Tro.

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær