Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#107556 - 30/10/2009 03:41 Hvorfor skulle vi ikke udstede en fatwa?
Anne Mette
Bruger

Reg.: 03/01/2007
Sted: Århus
Man skal se meget, før øjnene falder ud !
Jesus og Maria bruges til at sælge LAMPER! på en profan måde. Se selv:

http://www.religion.dk/artikel/342753:Nyheder--Jesus-og-Maria-saelger-designerlamper

Denne artikel gjorde mig virkelig harm. Jeg synes, det er så krænkende. Ikke for Jesus og Maria - de skal nok klare sig enda - men for dig og mig som tror. Jeg bliver også ked af det ved tanken om alle de "jeg tror da der er noget der er større end os, men jeg er nok ikke sådan kristen"-danskere i alle aldre, der nu får endnu et forvrænget og hånligt udtryk at se.

Hvordan kan noget menneske, der er opdraget i et kristent land hvor stadig 80% er døbte og bruger kirken til de store sager i deres liv + julen i det allermindste have SÅ lidt pli eller finfølelse.

Den vist ikke specielt kulturelt opdragede person, der har sat dette igang kunne jeg godt tænke mig at.... Hmmm.. Begynder jeg måske at kunne mærke på egen tro og dermed at forstå nogen af reaktionerne på Mohammedtegningerne bedre end før?

Jeg vil meget, meget gerne høre I andres mening OM:
Hvordan skal vi reagere på dette her - vi, "som har villigheden til at udbrede FREDENS evangelium på fødderne" (jvf. dagens ord fra Efs.)

"Ask not what Jesus can do for you
Ask what you can do for Jesus - TO DAY"
- frit efter John F. Kennedy

Til toppen 
#107557 - 30/10/2009 06:37 Re: Hvorfor skulle vi ikke udstede en fatwa? [Re: Anne Mette]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Anne Mette..

Jeg er godt nok ikke kristen, men jeg bed mærke i, at også jødiske personer blev brugt.. Jeg er dog ikke harm over det, ikke det der ligner..

Først og fremmest er billederne ganske tilforladelige, de er ikke på nogen måde forsøgt gjort spottende, tværtimod så bygger de egentlig meget godt på de forskellige beretninger, med en moderne tvist kan man vidst sige:o)..

Til gengæld så gør det mig lidt mere betænksom at læse din kommentar:

Den vist ikke specielt kulturelt opdragede person, der har sat dette igang kunne jeg godt tænke mig at.... Hmmm.. Begynder jeg måske at kunne mærke på egen tro og dermed at forstå nogen af reaktionerne på Mohammedtegningerne bedre end før?

Hvad kunne du godt tænke dig? Og hvorfor kan du først forstår reaktionerne nu? Især oven på nogle helt tilforladelige billeder, der ikke engang ligner baggrunden eller det signal, der var forbundet med Muhammad-tegningerne? Det synes jeg er lidt hyklerisk, især når der har været så mange andre ting fremme, som har villet gøre grin med kristendommen og Jesus..

De her billeder er jeg reelt indifferent over for.. Jeg er ikke sur, jeg er ikke glad, de får mig ikke til at købe lamper hos Lysmesteren.. Måske nogle af lamperne i sig selv ville få mig til det, men ikke billederne..

Jeg ville være langt mere fornærmet og vred, hvis jeg så hvordan Jesus, Maria og co. bliver brugt af diverse kyniske personager, til at kradse penge ind fra troende, på falske løfter om det ene og det andet.. Men, sådan er vi vel så forskellige..

Mvh

Til toppen 
#107558 - 30/10/2009 07:22 Re: Hvorfor skulle vi ikke udstede en fatwa? [Re: Anne Mette]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Anne Mette: - Hvordan kan noget menneske, der er opdraget i et kristent land hvor stadig 80% er døbte og bruger kirken til de store sager i deres liv + julen i det allermindste have SÅ lidt pli eller finfølelse.

hej Anne Mette!

Det er påfaldende, at lampefirmaet Lysmesteren afviser at bruge billedmotiver fra Koranen, men gerne bibelske.

Brug af bibelske/kristne motiver i reklame- og salgsmateriale for belysning kan ikke rigtig forarge undertegnede. For mig at se er det faktisk helt fint, ja en rigtig god idé. Det er Jesus Kristus, der er lyset i vort liv.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#107559 - 30/10/2009 07:43 Re: Hvorfor skulle vi ikke udstede en fatwa? [Re: hoeg]
Sammy
Bruger

Hej Hoeg..

Citat:
Det er påfaldende, at lampefirmaet Lysmesteren afviser at bruge billedmotiver fra Koranen, men gerne bibelske.

Hvorfor påfaldene? Det er en reklame der gerne skulle sælge ild i salget, ikke i selve butikken;o)

Jeg forstår godt at han ikke har noget med fra Koranen, han skal trods alt ikke ud og lave en manifestation af ytringsrettigheder, men sælge en vare..

Mvh

Til toppen 
#107560 - 30/10/2009 09:39 Re: Nejtak til fatwa! - Bliv lys! :-) [Re: Anne Mette]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Anne Mette - -

- nu er jeg selv en af dem der brænder mere end nogen standerlampe for at udbrede det hellige evangelium om Jesus Kristus, og - ja nu bliver du nok chokeret - jeg må indrømme, at da jeg læste den illustrerede artikel i avisen for nylig, var det med et smil på læben!

Hvad der gør mig ked af det, er noget helt andet, nemlig når falske "profeter" misrepræsenterer Kristus ved falsk forkyndelse, vranglære som kan føre søgende på vildspor.

Jeg siger med Grundtvig: "Vor tro er ei på hvad som helst, man kristendom vil nævne."

Men i reklamen her er der jo kun tale om et lidt humoristisk reklameindslag, som jeg ikke finder spottende, men tværtimod måske kan få nogen til at tænke et par tusind år tilbage i tiden og overveje deres egen tro!

Gud kan bruge hvad som helst til at lade Ordet få frit løb iblandt os, og jeg synes ikke det gør spor, at det som her bringes helt ned på jorden og ind i vores stuer i en moderniseret og måske lidt provokerende udgave!

At reklamens umiddelbare formål er at sælge lamper, kan jeg ikke tage anstød af. Der er dog ikke noget anstødeligt ved lamper, som i sig selv er gode og nyttige og oven i købet kan opfattes som symboler på livets lys, der bringes ind i mørket!

Jeg er faktisk heller ikke er enig med Kennedy i hans udsagn her:
"Ask not what Jesus can do for you, but what you can do for Jesus."
Det er nemlig ikke spor evangelisk!

Jesus kommer ikke for at få noget, men for i kærlighed at give os sig selv for som Guds offerlam at genskabe livsfællesskabet mellem Gud og mennesker.

Kristendommen handler primært om vores modtagelse af Ham!

I vores personlige forhold til Gud er vores gode gerninger intet værd -kun vores fremrakte tomme hænder i bøn om, at Gud vil fylde dem med sine rige gaver, så vi kan skinne på andre i tro og håb og kærlighed!

1.Joh. 4,19: Vi elsker, fordi han elskede os først.

- og Jesus siger (Joh. 8,12) Jeg er verdens lys.
Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107583 - 31/10/2009 13:58 Re: Nejtak til fatwa! - Bliv lys! :-) [Re: kristina]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Oprindeligt skrevet af: kristina

Det var vist heller ikke helt det, han sagde.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#107584 - 31/10/2009 14:44 Re: Nejtak til fatwa! - Bliv lys! :-) [Re: Nikolaj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Nikolaj
Oprindeligt skrevet af: kristina

Det var vist heller ikke helt det, han sagde.

mvh
Nikolaj

OK! Så er jeg mere rolig!
Jeg syntes jo nok der var noget galt helt her, men fik ikke slået efter - det var jo your country der skulle ha' stået ...
og så er jeg alligevel enig med Kennedy ! smil

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107621 - 01/11/2009 15:47 Re: Nejtak til fatwa! - Bliv lys! :-) [Re: kristina]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Hej Trådstarter.

Jeg er kristen og jeg er ikke forarget.
Det der undrer mig mest ved dit indlæg, er at du skriver at du nu bedre forstår reaktionerne af muhammedtegningerne?
Hvilke reaktioner er det lige du har forståelse for?

Flagafbrænding, Afbrænding af en dukke lignene Anders Fogh, ambassade afbrænding, trusler mod tegnerne osv.?

Hilsen Angela

Til toppen 
#107792 - 09/11/2009 13:19 Tak for jeres synspunkter [Re: Anne Mette]
Anne Mette
Bruger

Kære alle,
Jeg er meget taknemmelig over, at I har givet mig respons på det her indlæg. Jeg vil tage jeres ord til mig og overveje sagen igen.

Jeg går ikke ind for vold, kunne ikke forestille mig at gøre skade på nogen - ejheller Lysmesterens reklamebureau.
Men måske ville lidt OPLYSNING ikke være til skade!

KH
AM

Til toppen 
#107793 - 09/11/2009 13:30 Kristina, om Kennedy-"citetet [Re: kristina]
Anne Mette
Bruger

Kære Kristina, Forklaring på "citatet"
1. Jeg skriver da vist "frit efter Kennedy" (smil), for ja, det han sagde var "Ask not, what your country can do for you ...etc." Et citat jeg altid har syntes var fantastisk.

2. Jeg fik det indfald en dag under bruseren, at omskrive det.
Jeg skriver det som signatur for at vække til eftertanke og dele en erfaring.

Jeg synes oftest både når jeg beder alene og sammen med andre, at vi er overordentlig gode til at huske at nævne vore egne ønsker, krav om du vil, oftere end vi husker at takke for gaver, bønnesvar, selve livet, de engle vi har i vort liv, de undere vi oplever.

Og at det er endnu mere sjældent, at vi husker at stille os til rådighed for Gud.

Jeg er 100% enig med dig i, at vi ikke skal præstere noget for at blive frelst, bevise troen etc. MEN vi ER sat til at arbejde i Guds Rige.

Selv FØR syndefaldet gav Gud Adam arbejde.
Så - MÅSKE skulle man sommetider bruge lidt kræfter på at stille sig til rådighed for Jesus frem for altid at forlange noget af Gud. Simpelthen SPØRGE Gud, hvad han vil at vi skal gøre... Tænker jeg...

Jeg bruger derfor så ofte, jeg husker det, at slutte med "Jesus, hvad kan jeg gøre for dig i dag" - spørgsmålet efter min morgenbøn og har ualmindeligt ofte oplevet at få et omgående og kontant svar f.eks. en opringning, en tilskyndelse, et brev, en mail osv. Det tager jeg som at Jesus peger på, hvad det vigtigste er, jeg tager fat i lige i dag. Og der er altid velsignelse i at gøre som der bliver vist mig.

Det under jeg alle jer andre at opleve! Derfor "citatet"

Kærlig hilsen
am

Til toppen 
#107794 - 09/11/2009 13:44 Re: Tak for jeres synspunkter [Re: Anne Mette]
Sammy
Bruger

Hej Anne Mette..

Du skriver:

Citat:
Men måske ville lidt OPLYSNING ikke være til skade!

Oplysning er vel altid for det bedre, som f.eks. oplysning om hvad du vil svare til de forskellige spørgsmål du er blevet stillet herinde;o)..

Hvad mener du helt præcis, med sætningen om oplysning (skrevet med stort)?

Mvh

Til toppen 
#107796 - 09/11/2009 13:55 Jeg tænker... [Re: Sammy]
Anne Mette
Bruger

Kære alle,
Jeg vil svare på spørgsmålene, men kan ikke nu.
Jeg skal virkelig tænke for at finde ud af, hvorfor jeg forarges osv. Hvordan jeg ville Oplyse reklamefolkene og om hvad, hvorfor jeg følte mig mere lig med muslimerne osv. osv.
Så giv mig lige lidt tid. Jeres input har sat en masse igang i mig. Og foreløbig tak for det. Jeg vender tilbage. Når jeg har tænkt.

P.f.t.
am

Til toppen 
#107798 - 09/11/2009 14:16 Re: Jeg tænker... [Re: Anne Mette]
Sammy
Bruger

Hej Anne Mette..

Fair nok, tag din tid:o)..

Mvh

Til toppen 
#107813 - 10/11/2009 05:13 Re: Kristina, om Kennedy-"citetet [Re: Anne Mette]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej
Fuldstaendig enig baade med Kennedy og Anne mette smil
MVH Bluerover1

Ændret af Bluerover1 (10/11/2009 05:14)

Til toppen 
#108466 - 12/12/2009 14:36 Re: Kristina, om Kennedy-"citetet [Re: Bluerover1]
Assyrianlion
Bruger

Reg.: 06/12/2009

Kristina

Godt begyndt er ikke altid godt fuldendt, selvom man er døbt, betyder det ikke at man automatisk får evigt liv og bliver frelst. Gode gerninger uden troen på jesus som døde for vore synder er intet værd for gud og fører ikke til frelse og evigt liv, og troen på jesus uden gode gerninger her på jorden er hellere noget værd og fører ikke til frelse og evigt liv.

Nej elsk din gud af hele dit hjerte og af hele dit sind og din næste som dig selv. Og ingen som siger fader fader til mig uden at gøre min himmelske faders vilje kommer i himlen.

Så man man bliver ikke frelst automatisk bare fordi man er kristen, man skal bestemt gøre gode gerninger på jorden og tro på jesus, og så meget som muligt være retfærdig som bibelen foreskriver.

Vi skal ikke sige ved os selv at vi har Abraham som fader som Johannes sagde, for gud kan opvække børn til abraham af stenene der og ethvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden (lukas kap. 7-9)

IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.

Til toppen 
#108469 - 12/12/2009 17:23 Re: tro og/eller gerninger .. [Re: Assyrianlion]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Assyrian

Citat:
Godt begyndt er ikke altid godt fuldendt, selvom man er døbt, betyder det ikke at man automatisk får evigt liv og bliver frelst.

Enig!

Citat:
Gode gerninger uden troen på jesus som døde for vore synder er intet værd for gud og fører ikke til frelse og evigt liv,

Jeg tror bestemt, at Gud under alle omstændigheder glæder sig over gode næstekærlige gerninger!
De er nemlig noget værd for næsten!

Men vi er enige om, at sådanne gerninger ikke fører den næstekærlige til Himmeriget, hvis de ikke udspringer af kristen tro, men kun har humanistiske bevæggrunde.

Citat:
Så man man bliver ikke frelst automatisk bare fordi man7 er kristen, man skal bestemt gøre gode gerninger på jorden og tro på jesus, og så meget som muligt være retfærdig som bibelen foreskriver.

Joh - men retfærdigheden er Kristi retfærdighed, og ikke vores egen, jf. Rom 3,10-12:
– som der står skrevet:
Der er ingen retfærdig,
ikke en eneste.
Der er ingen forstandig,
ingen, der søger Gud.
De er alle kommet på afveje,
alle er fordærvede;
ingen gør godt,
ikke en eneste.
.

Og vores frelse er ikke afhængig af to af hinanden uafhængige ting: at vi dels skal tro, og dels gøre gode gerninger.
Det mener jeg er en misforståelse.

De frelsende gerninger er en gudgiven konsekvens af levende tro på Kristus som vor Herre og Frelser.

Dog er det ikke alle frelste, der er i stand til at handle vel. Nogle er fx. handicappede, spæde eller døende - som fx. røveren på korset ved siden af Jesu kors.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#108472 - 12/12/2009 18:50 Re: tro og/eller gerninger .. [Re: kristina]
Assyrianlion
Bruger

Dog er det ikke alle frelste, der er i stand til at handle vel. Nogle er fx. handicappede, spæde eller døende - som fx. røveren på korset ved siden af Jesu kors.

Kristina

Himmerriget er allerede deres de som ikke kan handle, de du nævner. Men alle os andre som godt kan handle, men ikke handler og gøre gode gerninger på jorden samtidig med troen på jesus kristus, dem er jeg ikke sikker på.

For jeg er fuldstændig enig med at ingen af os kan være retfærdig som Jesus, så længe vi er i Adam kroppen. Jeg mener at bibelen foreskriver at vi i et omfang vi kan efterlever bibelen og gøre gode gerninger for hvor næste og tænke på de ting Jesus lærte sine discipler om kærlighed, venskab, og sandhed, og at dømme og alle de gode ting, og handle på dem i vorers hverdag.

Men langt hen ad vejen er vi dog enige. Men gode gerninger uden kristus troen er tom og fører ingen vegne. Jeg siger at vi som kristne bør passe på med at læne os for meget tilbage, men hele tiden våge.

IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.

Til toppen 
#108475 - 12/12/2009 19:06 Re: tro og/eller gerninger .. [Re: Assyrianlion]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Assyrian

Citat:
Men alle os andre som godt kan handle, men ikke handler og gøre gode gerninger på jorden samtidig med troen på jesus kristus, dem er jeg ikke sikker på.

Mener du dermed, at et menneske godt kan tro på Jesus Kristus som Herre og Frelser uden at adlyde ham?
Så tror de pågældende vel kun på ham som deres Frelser og ikke som deres Herre?

Det er ganske rigtigt ikke nok at tro, at Jesus er den, han siger han er!

Jesus spørger iflg. Luk. 6,46:
"Hvorfor siger I: Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger?"

Jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvor vi evt. er uenige?

Jak 2,18-19:
Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.«
Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro.
Du tror, at Gud er én; det gør du ret i.
Det tror de onde ånder også – og skælver.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#108479 - 12/12/2009 19:45 Re: tro og/eller gerninger .. [Re: kristina]
Assyrianlion
Bruger

Kristina

Jeg tror vi skrev forbi hinanden og misforstod hinanden.

Alle de citater du nævnte dem er jeg enige i og er så sande som de er skrevet og fortalt.

Nej selvfølgelig skal vi tro på Jesus og samtidig adlyde ham smil

Det står jo klart: Ingen som siger fader fader til mig kommer i himlen uden at gøre min himmelske faders vilje (Joh)

Så egentligt er der ikke mere at snakke om. Fortsat god lørdag

AssyrianLion. Assyriske menighed i Århus Mar Mari

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær