Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#107423 - 23/10/2009 21:29 Ær din fader og moder
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvor udbredt det er i kirkerne at prædike at vi skal ære vores fader og moder?

jeg har ikke i de år jeg har været kristen, siden 1993, ikke hørt en eneste, jeg vil bare høre om det kun er mig der har oplevet dette eller om det er et særtilfælde.

KH

Ole

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#107429 - 24/10/2009 12:00 Re: Ær din fader og moder [Re: Ole Madsen]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Ole Madsen: - Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvor udbredt det er i kirkerne at prædike at vi skal ære vores fader og moder? jeg har ikke i de år jeg har været kristen, siden 1993, ikke hørt en eneste, jeg vil bare høre om det kun er mig der har oplevet dette eller om det er et særtilfælde.

hej Ole!

Jeg har registreret helt det samme. Det kan tolkes som manglende interesse (og respekt) for de ældre generationer, hvilket er et typisk kulturfænomen i vores del af verden. I muslimske lande er det helt anderledes.
Så vidt jeg ved, knytter der sig en forjættelse (velsignelse?) til budet om at ære vores forældre, men jeg ved ikke hvad det nærmere går ud på.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#107432 - 24/10/2009 14:28 Re: Ær din fader og moder [Re: hoeg]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
Det 4. bud: "Ær!"
2. Mos. 20,12, (5. Mos. 5,16, Ef. 6,2a og 3)
"Ær din far og din mor, for at du må få et langt liv på den jord, Herren din Gud vil give dig."

Dødsstraf for overtrædelse af de 10 bud, dvs. også det 4. bud!
3. Mos. 20,9
"Den, der forbander sin far eller sin mor, skal lide døden."

Jesus prædiker i Jerusalem: I hyklere har sat budet og straffen ud af kraft!
Matt. 15,4-7a (Mark. 7,10-13a)
"For Gud har sagt: ›Ær din far og din mor!‹ og: ›Den, der forbander sin far eller sin mor, skal lide døden.‹ v5 Men I siger: Hvis nogen siger til sin far eller sin mor: Det, du skulle have haft som hjælp af mig, skal være tempelgave! v6 så behøver han ikke at ære sin far. I har sat Guds ord ud af kraft af hensyn til jeres overlevering. v7 Hyklere!..."

Mvh ChristianF

Ændret af ChristianF (24/10/2009 14:29)

Til toppen 
#107433 - 24/10/2009 14:39 Re: Ær din fader og moder [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: Ole Madsen
Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvor udbredt det er i kirkerne at prædike at vi skal ære vores fader og moder?

jeg har ikke i de år jeg har været kristen, siden 1993, ikke hørt en eneste, jeg vil bare høre om det kun er mig der har oplevet dette eller om det er et særtilfælde

Hej Ole -
Nu er det jo ikke præsterne, der selv vælger prædiketeksterne, de er ens i alle landets kirker, og det er jo dem, der skal prædikes over.
Når prædiketeksten er over 2.Mos. 20 er det den gamle pagt, Sinai-pagten, det handler om, og der prædiker præsterne sikkert over de ti bud, bl.a. jo "Ær din fader og moder".

Men vi skal nok ikke ubetinget og altid ære og adlyde vores forældre. Hvis de forbyder os at følge Jesus, er det naturligvis Jesus vi skal adlyde!

Se Luk 2, 41-52 om den tolvårige Jesus i templet ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107437 - 24/10/2009 15:28 Re: Ær din fader og moder [Re: kristina]
LHJ
Bruger

Reg.: 19/07/2009
Tror I ikke, det er fordi, man favner mere bredt: man skal ære alle mennesker og behandle dem godt?

Noget andet: min mor fyrer tit den sætnng af, når vi skændes - er der ikke et citat, jeg kan "give igen" med? grin

Til toppen 
#107438 - 24/10/2009 16:22 Re: Ær din fader og moder [Re: LHJ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: LHJ
Tror I ikke, det er fordi, man favner mere bredt: man skal ære alle mennesker og behandle dem godt?

Noget andet: min mor fyrer tit den sætnng af, når vi skændes - er der ikke et citat, jeg kan "give igen" med? grin

Tjaa - jeg kommer lige i tanker om en mand, der sad ved baren og vigtede sig lidt med, at når de skændtes derhjemme, så var det hver eneste gang ham, der fik det sidste ord. cool

OK .. og hvad var det så, det sidste ord, spurgte bartenderen.

.. der var flere ved baren, som var begyndt at lytte interesseret - så han måtte jo svare og ..
" .. hmm .. joh .. hvis I endelig vil vide det .. mit sidste ord .. det er hver gang: "undskyld"! flov "

griner
kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#107441 - 24/10/2009 18:22 Re: Ær din fader og moder [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Hej Kristina

selvfølgelig skal vi adlyde Gud først hvis der opstår et valg, men grundlæggende mener jeg at vi skal ære vores forældre.

nu er der også andre kirker end folkekirken som jeg kommer i, men at der er en fast prædikentekst, giver ikke fritagelse for at sige noget om det.

KH

Ole

Til toppen 
#107442 - 24/10/2009 18:24 Re: Ær din fader og moder [Re: hoeg]
Ole Madsen
Bruger

Hej Hoeg

måske svaret ligger i at kirken har forladt de ældgamle stier?

KH

Ole

Til toppen 
#107444 - 24/10/2009 20:15 Re: Ær din fader og moder [Re: Ole Madsen]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Ole Madsen: - måske svaret ligger i at kirken har forladt de ældgamle stier?

hej Ole!

Nu ved jeg ikke lige, hvad du mener med "ældgamle stier".
At ældre generationer og ikke-arbejdsdygtige mennesker "skubbes ud" af det moderne samfund skyldes for mig at se en påvirkning fra den gammel-lutherske samfundsopfattelse, hvor arbejde nærmest blev betragtet som en form for gudstjeneste.
Denne holdning til arbejde videreføres i moderne tid, selv om det ikke forbindes med noget kristeligt. Begge forældre arbejder i stedet på fuld tid på et materialistisk livsgrundlag.
Der er ikke plads til de ældre og ikke-arbejdsdygtige nogen steder. Ældre mennesker ser kun sjældent deres voksne børn, der har travlt med arbejde og karriere.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#107481 - 26/10/2009 15:31 Re: Ær din fader og moder [Re: LHJ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej LHJ,

for at starte med det sidste først:

Oprindeligt skrevet af: LHJ
Noget andet: min mor fyrer tit den sætnng af, når vi skændes - er der ikke et citat, jeg kan "give igen" med?

Jo:

Tving ikke dine børn til at leve, som du selv gør- for de er jo født i en anden tid, end du tilhører !"-Imam Ali (as). - - blinke

Du spurgte også:

Citat:
Jo, det kan meget vel tænkes. Og det er der jo også en pointe i.
Jeg ved faktisk ikke, om man i Folkekirken her i landet førhen talte mere om at man bør ære sine forældre?

Jeg synes, at man har en særlig grund til og forpligtelse til at ære sine forældre, og hele tiden arbejde på at forholdet og båndet til dem skal fungere til alles bedste.
Det tror jeg også giver én selv en god balast til livet og hverdagen.

At man har et godt forhold til forældrene betyder meget for ens velbefindende, og der kan man jo også øve sig i de dyder som kan få forholdet til andre mennesker til at glide på en god måde.

Dvs. øve sig i at tilgive, være rummelig og også kunne være ærlig - og vokse som menneske, i nogle trygge rammer hvor der forhåbentlig er plads til at fejle og falde.

Det er nogle af de tanker, jeg gør mig om det som voksen med forældre..

Mvh. tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#107484 - 26/10/2009 15:46 Re: Ær din fader og moder [Re: tau]
LHJ
Bruger

Reg.: 19/07/2009
Hej tau - jeg er helt enig i, at man skal prøve at ære sine forældre.

Jeg skændes en del med min mor, men kun fordi, hun og hendes mening betyder rigtig meget for mig. Men vi skilles altid som gode venner. smil

Hvem er Iman Ali?

Til toppen 
#107485 - 26/10/2009 15:51 Re: Ær din fader og moder [Re: LHJ]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej LHJ,

Imam Ali var (er) en vigtig person i Islam. Profeten Muhammeds fætter og svigersøn, står der på Wikipedia. Jeg støder ofte på udtalelser fra ham på islamiske fora online.

Mvh. tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær