Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 12 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#106817 - 23/09/2009 05:38 Dagens Bibelord 2
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej!

Denne gang handler det ikke om tastefejl fra JN´s side, men derimod om min undren over dagens citat fra Ef 3,18:

Citat:
»(Vi beder for): at I... får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, og til at kende Kristi kærlighed.
( min fremhævelse)

Er dette Gud´s ord, eller blot ordene fra en person som for en stund har mistet det geometriske overblik?
Det kommer nok næppe bag på nogen, at jeg selv hælder til sidstnævnte. blinke

mvh Tom

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#106822 - 23/09/2009 09:37 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: tsrk55]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Dejligt at du læser Dagens Bibelord med så stor opmærksomhed :-) Men ellers forstår jeg ikke lige dit problem med at Guds kærlighed skulle have dybde ... ? Har du aldrig før hørt om dyb kærlighed?

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#106830 - 23/09/2009 16:11 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: tsrk55]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Tom,

Enten er Paulus bare meget entutiastisk og kommer til/inspireres til at tale om Guds kærlighed i fire dimensioner snarere end de normale tre, eller også skal man simpelthen forstå "længden" som tidsbetegnelse.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#106848 - 24/09/2009 04:55 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: asas]
tsrk55
Bruger

Hej Asbjørn!

Citat:
Dejligt at du læser Dagens Bibelord med så stor opmærksomhed :-)

Det er vel næppe noget som jeg tager skade af; skør og jeg finder det ofte interessant at læse den kontekst de er taget fra.

Citat:
Men ellers forstår jeg ikke lige dit problem med at Guds kærlighed skulle have dybde ... ?

Det er ikke et spørsmål om at jeg ikke forstår begrebet "dyb kærlighed", men om måden som Paulus formulerer det på.
Jeg tror ligesom Steffen at "entusiasmen" løb af med Paulus;
og jeg tror at problemet består i at Paulus i sit forsøg på at anskueliggøre dybden af Gud´s kærlighed anvender et geometrisk eksempel, men overser at i en figur med både højde, bredde og længde, er en af de tre nævnte dimensioner lig med dybden.

mvh Tom

Ændret af tsrk55 (24/09/2009 05:27)

Woody Allen

Til toppen 
#106883 - 25/09/2009 17:38 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: tsrk55]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej tsrk55.

Nemlig. Og så skal vi heller ikke overse, at Paulus ikke skriver en geometrisk afhandling, men bruger en metafor. Man kan jo ikke lave bogstavelig geometri på et så "luftigt" / umålbart begreb som kærlighed. (Og nej, jeg tror ikke at Guds kærlighed er luftig, men vidste ikke lige hvilket ord der skulle bruges.)

Mvh. Anne.

Til toppen 
#106926 - 27/09/2009 19:46 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: tsrk55]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Oprindeligt skrevet af: tsrk55

Jeg tror ligesom Steffen at "entusiasmen" løb af med Paulus;
og jeg tror at problemet består i at Paulus i sit forsøg på at anskueliggøre dybden af Gud´s kærlighed anvender et geometrisk eksempel, men overser at i en figur med både højde, bredde og længde, er en af de tre nævnte dimensioner lig med dybden.

Der kunne vel også være noget sprogligt/stilistisk til grund for formuleringen. Uden lige at kunne erindre de konkrete eksempler, så benyttes der ofte i Bibelen en slags "dobbeltkonfekt", hvor to formuleringer lige efter hinanden egentlig har samme betydning, men blot benytter lidt andre billeder. Her virker noget lignende til at være tilfældet med to begrebspar:

1) bredden og længden
2) højden og dybden

Andre med mere indsigt i klassiske sprogfigurer o.l. må gerne korrigere, hvis det er helt ude i hampen.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#107002 - 30/09/2009 04:52 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: AnnePande]
tsrk55
Bruger

Hej Anne!

Citat:
Og så skal vi heller ikke overse, at Paulus ikke skriver en geometrisk afhandling, men bruger en metafor. Man kan jo ikke lave bogstavelig geometri på et så "luftigt" / umålbart begreb som kærlighed. (Og nej, jeg tror ikke at Guds kærlighed er luftig, men vidste ikke lige hvilket ord der skulle bruges.)

Hvis Paulus nu havde nøjes med at skrive "dybden", og udeladt de andre dimensioner; men hvorfor gøre det simpelt.....? griner

Et andet ord i stedet for "luftigt"?...Hmmm,"uhåndgribeligt"?

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#107015 - 30/09/2009 20:27 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: tsrk55]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej tsrk55.

Tjoh. Måske.
Eller måske ikke-fysisk. Jeg mener, man kan jo ikke stå og måle kærlighed med en tommestok, som man kan med en kasse eller et værelse.
Jeg tror, det er fordi Guds kærlighed er sådan en stor og overjordisk ting, at Paulus skriver sådan - og måske, fordi han i den skrivende stund gribes af begejstring over den, så han må bruge alle de ord, han kan, for om muligt at beskrive dens storhed. Lidt ligesom når man skriver poesi om det uudsigelige.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#107024 - 01/10/2009 03:43 Re: Dagens Bibelord 2 [Re: AnnePande]
tsrk55
Bruger

Hej Anne!

Citat:
Jeg mener, man kan jo ikke stå og måle kærlighed med en tommestok, som man kan med en kasse eller et værelse.

Det er jeg ikke uenig i; men det er jo netop det som Paulus forsøger sig med.

Citat:
Jeg tror, det er fordi Guds kærlighed er sådan en stor og overjordisk ting, at Paulus skriver sådan - og måske, fordi han i den skrivende stund gribes af begejstring over den, så han må bruge alle de ord, han kan, for om muligt at beskrive dens storhed. Lidt ligesom når man skriver poesi om det uudsigelige.

Nu er det vel lige meget hvor mange ord man anvender for at beskrive det uudsigelige/ubeskrivelige; hvis det virkelig er uudsigeligt, så vil nok så mange ord ikke kunne beskrive det.
Poesi om det uudsigelige risikerer at fremstå som poetisk nonsens, hvilket jo trods alt kan have en værdi i sig selv.

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær