0 registrerede () og
12
gæster online.
|
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg |
|
#106918 - 27/09/2009 17:11
Re: Er Gud kun menneskets Gud?
[Re: Ove]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hvis Gud kun er menneskets gud, hvordan ser så f.eks. en ko på Gud, hvis den da har en nogenlunde intelligens. Jeg tror på at Gud er alt levendes Gud, og at en ko så muligvis sikkert ser ham som en slags overko (jeg håber ikke at jeg fornærmer nogen med dette ). Er denne betragtning helt hen i skoven? Hej Ove - velkommen i Café Thomas!  Om det du skriver tror jeg følgende: Gud er altings Gud! Gud har skabt himlen og jorden og alt hvad der i øvrigt findes. Men Gud er menneskets Gud på en helt særlig måde, anderledes end end dyrenes, for mennesket har han skabt i sit eget billede. Derfor er mennesket - i modsætning til dyr - et evigt væsen! Hvordan ser en ko på Gud? Jeg har aldrig været en ko - ikke rent bogstaveligt i hvert fald  - men jeg er ret sikker på, at dyr, uanset hvor begavede de måtte være, ikke har nogen fornemmelse af Gud, i og med at de næppe er i stand til abstrakt eller metafysisk tænkning eller oplevelse. Nogle mener, at alt eksisterende i princippet må være tilgængeligt for en fysisk beskrivelse. Det mener jeg så ikke, da jeg tror på Gud, og så er vi ude i metafysikken, hvor jeg som sagt ikke tror, at noget dyr kan befinde sig. Hvad mener du selv? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#106942 - 28/09/2009 11:07
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
|
Jeg var lidt i tvivl om hvorvidt du mente spørgsmålet seriøst, for ærligt talt ER det langt ude. Men det tror jeg du gør? Så derfor:
Mennesket er som den eneste skabning på Jorden skabt i Guds billede. Vi har noget som dyrene ikke har - nemlig evnen til at reflektere over os selv, vores verden, og i det hele taget over livet. Denne evne har dyrene ikke. De "lever i nuet".
Derfor har en ko ingen opfattelse af Gud. Den "tænker" på at æde, sove, blive malket, og formere sig. That's pretty much it.
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#106949 - 28/09/2009 12:48
|
Bruger
Reg.: 24/08/2009
Sted: Odense
|
Kære Kristina og andre! Jeg er udmærket klar over at jeg nok ville møde en del modstand med hensyn til mine ideer om Guds forhold til jordens skabninger. Bibelen, som er en rigtig god bog for mennesket, er heldigvis også skrevet af mennesker, og den består jo af ca. 66 bøger, men hvad nu hvis dyrene, og her tænker jeg især på delfinerne, der jo har en meget høj intelligens, også har en sjæl, de er jo trods alt bygget med næsten samme organer som mennesket, ligesom grisene, og jeg mener skam dette alvorligt, selv om det kan lyde anderledes, for hvad nu hvis Gud har fortalt dyrene at han har skabt dem i sit billede. Det ville dyrene da blive glade for, ligesom mennesket også er glad for at få at vide at de er skabt i hans billede. Det ville jo ikke være så rart hvis vi troede at han så anderledes ud. Men til slut vil jeg bare sige at jeg tror at han ser meget anderledes ud end vi kan forestille os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#106953 - 28/09/2009 14:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Ove mfl. Om dyr og resten af det ikke-menneskelige skaberværk generelt har en opfattelse eller forståelse af Gud, er svært at sige. Faktisk synes jeg, det er et interessant spørgsmål, selv om det måske er usædvanligt (og Mark, det er ikke det mest "langt ude" spørgsmål, jeg har set her  - her er heldigvis plads til seriøse spørgsmål af alle slags  ). Køer mv. kan ikke have et gudsforhold, som mennesker kan, da de ikke er skabt i hans billede. Men de er alligevel skabt af ham. Og der er for mig at se noget, der tyder på, at skabningen har en slags forhold til Gud, i og med, at den er hans skabning. Fx. ser vi i Rom. 8, at skabningen er underlagt syndefaldet og sukker efter forløsningen, der skal ske ved nyskabelsen. Den har en længsel efter noget, der skal ske fra Guds side, så at sige. Og flere salmer taler om skabningens forhold til Gud. Fx. hedder det i Sl 104, at vindene og ilden er Guds sendebud og tjenere (v.4), dyrene og træerne er under Guds forsørgelse mht. mad og bolig (v. 14 og 16-18), og interessant er v. 27-30: "Alle har det håb til dig, at du giver dem føde i rette tid; du åbner din hånd, og de mættes med gode gaver; du skjuler ansigtet, og de forfærdes; du tager deres ånd bort, og de dør og bliver til jord igen; du sender din ånd, og der skabes liv, du gør jorden ny." Nu er dette jo en poetisk tekst, men for mig at se tyder det alligevel på, at skaberværket har en eller anden fornemmelse af Gud, selv om det ikke er en reflekterende opfattelse. Jesus taler i øvrigt også om, at Gud ikke glemmer spurvene, giver dem føden og er med hver enkelt af dem, når de falder til jorden, og han klæder liljerne på. Matt.6, 26-30 og 10,29. Så Gud elsker også sit ikkemenneskelige skaberværk, selv om vi er mere værd end spurvene. Og så har vi jo den herlige beskrivelse af skabningens lovprisning ved nyskabelsen: "Himlen skal glæde sig, jorden juble, havet med alt, hvad det rummer, skal larme, marken med alt, hvad den bærer, skal juble, alle skovens træer skal råbe af fryd for Herren; for han kommer, han kommer for at holde dom over jorden". Sl.96, 11-13. Igen poesi... men jeg tror, det er virkeligt, at også skabningen deltager i lovprisningen af Gud som deres skaber, selv om de ikke har samme forhold til Gud som menneskene. Måske ligner deres gudsforhold mere englenes (bortset fra, at de faldne engle ikke skal genoprettes, men dømmes). Alt i alt vil jeg svare på overskriftens spørgsmål: Nej, Gud er ikke kun menneskets Gud (selv om mennesket har en særstilling), men hele skaberværkets Gud. Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (28/09/2009 14:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#106962 - 28/09/2009 17:11
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Ove: "... for hvad nu hvis Gud har fortalt dyrene at han har skabt dem i sit billede. Det ville dyrene da blive glade for, ligesom mennesket også er glad for at få at vide at de er skabt i hans billede. Det ville jo ikke være så rart hvis vi troede at han så anderledes ud. Men til slut vil jeg bare sige at jeg tror at han ser meget anderledes ud end vi kan forestille os."
hej Ove!
Mennesker vil gerne se Gud i kortene. Vi vil for eksempel gerne gøre os kloge på, hvilke formål, Gud kan have haft med at skabe dyrene. Sådanne bestræbelser er vel ikke andet end menneskeligt hovmod..?
Vi mennesker mener også, at vi er skabt i Guds billede. Derfor er vi noget særligt, mener vi. Men sandheden er vel, at vi intet kan vide om skaberens hensigt og vilje..? Mennesker vil ikke erkende egen ubetydelighed og afmagt.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#106969 - 29/09/2009 00:05
|
Bruger
|
At være skabt i Guds billede har ikke noget med fysisk fremtoning at gøre. Det der ligger i udtrykket er noget ganske andet - nemlig at vi er skabt som intelligensvæsner, som reflekterende, som væsner der er i stand til andet og mere end bare æde og formere os.
På Jorden er mennesket den eneste skabning hvorom dette gælder - end ikke de mest "intelligente" dyr kan det samme siges om. Mennesket er det eneste væsen som er "skabt i Guds billede". Hverken chimpanser, delfiner, katte, eller noget andet "sødt" og "nuttet" dyr kan det her siges om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#106979 - 29/09/2009 12:52
[Re: JesusFreakDK]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mark.
Jeg tror, at det, at vi er skabt i Guds billede, handler om at vi er skabt til at stå i et specielt forhold til Gud, et fader / barn forhold og et brudgom / brud forhold (Jesus og kirken). At være Guds venner og ikke blot hans tjenere, som vindene og englene.
Ved ikke om det har at gøre med refleksion og intelligens som sådan? Jeg tænker umiddelbart, at var det tilfældet, ville man vel være mere eller mindre gudbilledlig afhængig af IQ og refleksionsevne, og jeg tror ikke, gudbilledlighed kan gradbøjes. (Siger ikke, at du mener noget af dette. Bare, at det er de associationer, jeg selv får.)
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#106987 - 29/09/2009 18:28
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Er dyr ikke evige væsener? Er der da ikke noget om, at løven skal spise strå som oksen, og lammet ligge hos løven? Det må da være i et "efterliv" der er tale om?
Hvorfor mener du ikke dyr er evige?
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#106997 - 30/09/2009 00:21
[Re: again]
|
Bruger
|
Du kan ikke udlede andet af dét, end at der vil være dyr på Den nye Jord. Dvs. du kan IKKE udlede, at du kommer til at se Fido igen, eller den kanin du havde som lille. Dyr er ikke evige væsner, som mennesker er. Intet i Skriften giver os bare ANTYDNING af belæg for at sige sådan noget.
Kort sagt: Nok skal der være hunde i Himlen, men du kan ikke tage din med dig, om den så var nok så sød...
|
|
Til toppen
|
|
|
#106998 - 30/09/2009 00:24
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Anne
Du har selvfølgelig ret - men som du forhåbentlig også har gennemskuet var min pointe ikke dét, men at vi som mennesker qua at vi er mennesker, står "over" dyrene, og er skabt i Guds billede, hvilket de ikke er.
Mvh
Mark
|
|
Til toppen
|
|
|
#107004 - 30/09/2009 09:24
[Re: again]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Er dyr ikke evige væsener? Er der da ikke noget om, at løven skal spise strå som oksen, og lammet ligge hos løven? Det må da være i et "efterliv" der er tale om?
Hvorfor mener du ikke dyr er evige? Fordi jeg er enig med JesusFreak!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#107014 - 30/09/2009 20:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mark. Jo. Det er vi enige om.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#107017 - 30/09/2009 21:31
|
Bruger
Reg.: 30/08/2006
|
Da dyr ikke er evige, må du jo så mene de stadig dør i al evighed. Er døden så overvundet?
Døde dyrene mon i Edens have?
Med venlig hilsen Stig
Videnskab og tro komplementerer hinanden
|
|
Til toppen
|
|
|
#107376 - 19/10/2009 14:31
|
Bruger
Reg.: 14/06/2008
|
Kære Kristina og andre! Jeg er udmærket klar over at jeg nok ville møde en del modstand med hensyn til mine ideer om Guds forhold til jordens skabninger. Bibelen, som er en rigtig god bog for mennesket, er heldigvis også skrevet af mennesker, og den består jo af ca. 66 bøger, men hvad nu hvis dyrene, og her tænker jeg især på delfinerne, der jo har en meget høj intelligens, også har en sjæl, de er jo trods alt bygget med næsten samme organer som mennesket, ligesom grisene, og jeg mener skam dette alvorligt, selv om det kan lyde anderledes, for hvad nu hvis Gud har fortalt dyrene at han har skabt dem i sit billede. Det ville dyrene da blive glade for, ligesom mennesket også er glad for at få at vide at de er skabt i hans billede. Det ville jo ikke være så rart hvis vi troede at han så anderledes ud. Men til slut vil jeg bare sige at jeg tror at han ser meget anderledes ud end vi kan forestille os. For mig at forstå, så ja, dyrene er guds skabninger, såvel som universet er en skabelse, med matematik som byggemateriale. Dyrene adskilles fra mennesket, ved ikke at kende loven, og ikke være underlagt loven. Hvis et dyr tager fra den svage og æder selv, så får det ingen konsekvenser for pågældende dyr, det lever i sin adfærd og dømmes ikke deraf. Ikke ligeså med et menneske, vi kender loven og vi kan ikke bryde den uden at vi dømmes. Vi kan ikke stjæle tasker fra gamle damer, uden at vi får en opfattelse af os selv som værende onde, og derved forandres i vores personlighed og sjæl, som konsekvens af vores gerning. Vi har gjort noget ulovligt, og i vores erkendelse deraf dømmes vi af os selv og undergår personligheds forandringer, vi ikke igen kan slippe af med. Derfor har vi brug for en forløser og en forsoner for at leve frit under loven. Fordi vi alle har gjort, og gør og tænker, således at vi bryder Loven og indvendigt ved os skyldige. Det er at være menneske, og det er at være skabt i guds billede. Vi kan ikke frelses og finde Himmerige, uden tro på Jesus Kristus. Fordi vi selv godt ved, at uden Jesus virker loven til dom. Vi slipper ikke godt fra noget som helst når det kommer til stykket, for selvom vi lyver med vores tunge, så dømmes vi blot indvendigt også for at lyve, ovenpå det vi lyver om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#107377 - 19/10/2009 15:06
[Re: Retriever]
|
Bruger
Reg.: 26/12/2008
|
Derfor har vi brug for en forløser og en forsoner for at leve frit under loven. - "frit under loven"... hmmm... :-) den er vidst ik fra Bibelen  mvh ChristianF
|
|
Til toppen
|
|
|
|