0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2506 Brugere
23 Fora
7053 Tråde
115490 Indlæg |
|
#106580 - 10/09/2009 04:23
Jehovas Vidner og Treenigheden
|
Bruger
Reg.: 02/06/2009
|
Jeg bemærkede at der var nogle specielle artikler om Jehovas Vidner. De var ikke lette at gennemskue og syntes meget uklare, nok ikke med vilje. Jeg havde nogle spørgsmål om Treenigheden som "Annepande" var så venlig at besvare, men fortsættelsen er forsvundet for mig. Jeg er en del syg og kan ikke checke hver dag. Nu har jeg lavet en hjemmeside om Treenigheden, så Jehovas Vidners forståelse af dette emne står klarere end det fremgår af de 2 artikler der var på denne hjemmeside. Måske kan man derved lettere forstå deres synvinkel på dette. Når jeg ikke skriver her om emnet er det for at undgå at en sådan gennemgang forekommer her, hvor man går ind for læren om en treenighed. Jeg er ikke interesseret i at angribe nogen, så det kan ses som et forsvar på nogle uklare artikler hvis man vil. Det er ikke et angreb på den luterske tro. (Det opfatter jeg nok de 2 artikler om Jehovas Vidner som?) Jeg har ikke på siden om treenighed "propaganderet" for Jehovas Vidner, blot gennemgået læren om treenighedn med skriftsteder og ved hjælp af bibelkommentatorer. Forsøger ikke at omvende nogen som du også vil se. Jeg vil se om jeg kan finde frem til Annepandes øvrige kommentarer. Det var meget interessant for mig. Stillede et par spørgsmål. Her er linket Treenighed LINK
|
|
Til toppen
|
|
|
#106592 - 10/09/2009 16:09
Re: Jehovas Vidner og Treenigheden
[Re: borg]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Borg.
Jeg ved ikke om det virker, hvis jeg sætter mit gamle indlæg herind, men jeg prøver lige.
Mvh. Anne. ___________________________________________________________
Hej Borg.
Den anden artikel, du linker til, bruger ikke en bestemt uklar oversættelse, som du siger. Sagen er den, at det ord, der bruges, ligeså vel kan oversættes med at eje som med at skabe. Det er således ikke et entydigt ord om skabelse, som Jehovas Vidner ellers ville sige - til forskel fra fx det ord, der bruges i 1.Mos. 1,1, om da Gud skabte Himlen og jorden i begyndelsen - et ord, der betyder at skabe ud af intet. Det er ikke dette ord, der bruges i Ordsprogene 8.
I øvrigt er der også netop forskel på at være født og være skabt. Ligesom der er forskel på, hvis et menneske skaber et kunstværk, fx en skulptur eller et maleri, der ligner et menneske, og hvis vedkommende selv føder eller avler et barn. Det er også derfor, den nikænske trosbekendelse siger, at Jesus er "født, ikke skabt, af samme væsen som Faderen".
Artiklen henviser til Åbenbaringsbogen 5,13: "Og hver skabning i himlen og på jorden og under jorden og på havet med alt, hvad de rummer, hørte jeg sige: Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder."
Her ses det tydeligt, at Lammet, Jesus, tilbedes på linje med Faderen. Dette ville være afgudsdyrkelse, hvis ikke Jesus var Gud på samme måde, som Faderen er det.
Mvh. Anne. ______________________________________________________________
|
|
Til toppen
|
|
|
#106601 - 10/09/2009 21:05
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej borg, Vi tror at Gud, som er én, rummer tre evige, uskabte "personligheder". Hvis du har tid og lyst til at læse mere herom, er der en oversigt over emnet "Treenigheden" her: http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=907Herudover kan jeg anbefale to små bøger af Jørgen Sejergaard: "Jehova eller Jesus" og "Tempelgud" (begge Credo forlag), som gør rede for forskellene mellem JV's lære og vores kristne tro. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#106607 - 11/09/2009 08:30
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Borg.
Jeg ved ikke om det virker, hvis jeg sætter mit gamle indlæg herind, men jeg prøver lige.
Mvh. Anne. ___________________________________________________________
Hej Borg.
[/color]Den anden artikel, du linker til, bruger ikke en bestemt uklar oversættelse, som du siger. Sagen er den, at det ord, der bruges, ligeså vel kan oversættes med at eje som med at skabe. Det er således ikke et entydigt ord om skabelse, som Jehovas Vidner ellers ville sige - til forskel fra fx det ord, der bruges i 1.Mos. 1,1, om da Gud skabte Himlen og jorden i begyndelsen - et ord, der betyder at skabe ud af intet. Det er ikke dette ord, der bruges i Ordsprogene 8.
---------
Jeg kan ikke rigtig genkende at Jehovas Vidner siger eller har sagt noget om dette, som du siger. NW siger i Ord. 8: 22 "Jehova frembragte mig som begyndelsen af sin vej, det tidligste af sine værker fra gammel tid". NW bruger ikke ordet "skabte". Er det ikke det skriftsted du henviser til?
--------
I øvrigt er der også netop forskel på at være født og være skabt. Ligesom der er forskel på, hvis et menneske skaber et kunstværk, fx en skulptur eller et maleri, der ligner et menneske, og hvis vedkommende selv føder eller avler et barn. Det er også derfor, den nikænske trosbekendelse siger, at Jesus er "født, ikke skabt, af samme væsen som Faderen".
---------
Bibelen giver jo tydelig udtryk for at Jesus er den førstefødte af alle. Tror ikke jeg har set en forklaring der skulle være anderledes på noget tidspunkt. Men det syntes at være en slags ordspil med henblik på at forklare treenigheden, for Gud Faderen, "føder" jo ikke nogen skabning, han skaber dem. Det ligner det samme , gør det ikke. For hvordan opfatter jeg det hvis jeg har fået en forståelse af Bibelen. Jeg ved jo at Gud ikke er som en kvinde, det er kun et beskrivende udtryk, at "føde"
I Kol. 1:15 kaldes han "førstefødt forud for al skabningen" (da.aut.). At være førstefødt, betyder det man skulle tro, nemlig at være den første der blev født i en familie eller den første af fx en flok kvæg (bruges sådan i Bibelen) Førstefødt findes i Bibelen 30 gange før dette skriftsted fra Kolossenserne og bruges hver gang sådan som vi også bruger det, den første søn fx. Om man vil opfatte dette som "skabt" eller "født" når der tales om Gud, Jehova, syntes at være det samme.
--------
Artiklen henviser til Åbenbaringsbogen 5,13: "Og hver skabning i himlen og på jorden og under jorden og på havet med alt, hvad de rummer, hørte jeg sige: Ham, der sidder på tronen, og Lammet, være pris og ære og lov og magt i evighedernes evigheder."
Her ses det tydeligt, at Lammet, Jesus, tilbedes på linje med Faderen. Dette ville være afgudsdyrkelse, hvis ikke Jesus var Gud på samme måde, som Faderen er det.
Mvh. Anne.
-------
Du syntes at mene at den ære der tilskrives sønnen er afgudsdyrkelse. Men det kan jeg ikke se. Det forstår jeg ikke. Man ærer også en jordisk konge, men det er ikke tilbedelse, det er at anerkende konges magt og status, hvilket en kristen skal.
I samme kapitel (åbn 5) står der også "værdig er Lammet, det slagtede, til at få kraft ... og pris og ære og lov". Ja, netop, som følge af den fortjenste der var opnået som det slagtede lam. (vers 12 da.aut)
Treenigheden syntes at støttes af nogle lidt mærkelige ulogiske betragtningsvinkler, der sætter sig ud over almindelig brug af sproget. Det går igen mange steder.
I det skriftsted du citerer fra Åbn. 5:13 nævnes 2 personer, har du set det? Og hvor er "den hellige ånd" som person. Hvorfor er han aldrig med i et syn som en person der vises?
Abenbaringen det 5. kapitel som de citerer fra, skildrer Lammet og en person på en trone, og Lammet modtager en bogrulle fra denne, igen 2 personer adskilte. Den udtalelse du referer til, er altså en henvendelse til 2 der skildres som hver for sig, ham der sidder på tronen og lammet. Kan du ikke se det?
Og Stefanus så også et syn af Faderen og Sønnen som 2 personer for sig, hvorfor ikke også den hellige ånd, hvis det altså er en person. Der er også syner fra Daniel, heller ikke der er der nogen tredie person. kun de 2 (den gamle af dage og menneskesønnen, der får overdraget magt)
mvh borg ______________________________________________________________
|
|
Til toppen
|
|
|
#106608 - 11/09/2009 08:56
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej borg, Vi tror at Gud, som er én, rummer tre evige, uskabte "personligheder". Hvis du har tid og lyst til at læse mere herom, er der en oversigt over emnet "Treenigheden" her:
http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=907
Herudover kan jeg anbefale to små bøger af Jørgen Sejergaard: "Jehova eller Jesus" og "Tempelgud" (begge Credo forlag), som gør rede for forskellene mellem JV's lære og vores kristne tro.
kristina Hvis du har kigget på den hjemmeside jeg fik laver om treengheden, kan du næppe undgå at vide at jeg har studeret den ret grundigt. Og jeg ved meget mere som jeg ikke tog med. Men der er altid småting der kunne være naturligvis. Det bringer mig nok ikke videre i min gennerelle vurdering af den, tror du? Med hensyn til bøger der forsøger at fortælle hvad Jehovas Vidner tror, så har de alle naturligvis det handikap, at de ikke er skrevet af et Jehovas Vidne, ofte endog af en modstander. Bedre er det at høre det fra kilden selv, det koster aldrig noget og rammer nok mere præcist. Tag fx de artikler der blev henvist til tidligere i en anden tråd. De var milt sagt vanskelig at gennemskue som noget Jehovas Vidner siger. Som en krydsogtværs der var gættet forkert. Ånden var heller ikke god. Tænk hvis du have en uven der skulle fortælle om dig. Så hellere høre på dig selv og lære dig at kende personligt. Et er at drøfte Bibelen og udveksle tanker, noget andet er fx at henvise til en bog der fx er skrevet af en frafalden person (fra JV). Det har jeg set du gør, skønt du virker som en meget venligt og oprigtig person? Måske har du ikke tænkt dybere over dette? Kan en sådan person virkelig være en god kilde til forståelse, så hellere kontakte et rigtigt Jehovas Vidne hvis man syntes man ville det. Nogle af de "tidligere" Jehovas Vidner der er aktive med den slags er blevet udelukket for bedrageri og det kan ses af deres handlinger, de fremstiller en fordrejet udgave af JV.
|
|
Til toppen
|
|
|
#106609 - 11/09/2009 09:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej borg Ja, du ved sikkert meget, som jeg ikke ved, at du ved, og jeg ved også en masse, som du ikke ved, at jeg ved!  Jeg kender godt Bibelen, og også Jehovas Vidners Bibel-oversættelse, som på vigtige punkter adskiller sig fra vores. Jeg har også læst din meget smukke hjemmeside, som dog ikke indeholder anden eller mere argumentation end den i forvejen velkendte. Og jeg har ikke henvist til nogen bog, der er skrevet af et ex-vidne - hvor mon du har det fra? Intet af det materiale, jeg har anbefalet dig at læse, ser på JV som uvenner, men som Guds elskede mennesker, der er på vildspor, og som vi beder for og gerne vil forsøge at hjælpe til at gen-overveje deres tro. Du skrev til Anne: Du syntes at mene at den ære der tilskrives sønnen er afgudsdyrkelse. Men det kan jeg ikke se. Det forstår jeg ikke. Man ærer også en jordisk konge, men det er ikke tilbedelse, det er at anerkende konges magt og status, hvilket en kristen skal. Sandt nok! At ære og anerkende er ikke det samme som at tilbede, det har du ret i. Men modsat JV tilbeder vi i alle kristne kirker Jesus Kristus som vor Frelser, vor Herre og vor evige uskabte Gud! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#106630 - 12/09/2009 06:56
|
Bruger
|
Hej borg
Og jeg har ikke henvist til nogen bog, der er skrevet af et ex-vidne - hvor mon du har det fra?
Intet af det materiale, jeg har anbefalet dig at læse, ser på JV som uvenner, men som Guds elskede mennesker, der er på vildspor, og som vi beder for og gerne vil forsøge at hjælpe til at gen-overveje deres tro. ------
Sandt nok! At ære og anerkende er ikke det samme som at tilbede, det har du ret i.
Men modsat JV tilbeder vi i alle kristne kirker Jesus Kristus som vor Frelser, vor Herre og vor evige uskabte Gud!
kristina Det er rigtigt at det materiale du henviser mig personlig til, ikke er skrevet af en modstander, men et andet sted fik jeg opfattelsen af at det var en sådan bog du henviste til. Det fører for vidt at finde det. Jeg kan jo tage fejl. Det fremgik af titlen på bogen at han havde været et Jehovas Vidne, ikke? Jehovas Vidner kan godt berettiget kritiseres fra tid til anden, men meget af det der siges er løgne. Fx havde Ekstra Bladet nogle artikler om pædofili i en menighed i Thorshavn hvor en en række mænd blev hængt ud. Men en retssag slog fast at historien var rent opspind og EB måtte betale en symbolsk erstatning på en krone til disse mænd. Det kunne godt have været langt mere end en krone. Det sidste du siger har du jo ret i. Der er en muligvis en forskel der med det uskabte. Men måske kunne jeg sige, at det ikke som sådan er noget JV specificerer ud på samme måde som du udtrykker det. Det kan jeg ikke huske man har drøftet på noget tidspunkt. Bibelen kalder ham (Jesus) førstefødt, det må betyde en begyndelse. Guds skaberværks begyndelse. Siger Bibelen nogensinde "førstefødt" om Faderen, Jehova eller den hellige ånd? Nej, vel?
|
|
Til toppen
|
|
|
#106634 - 12/09/2009 10:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej borg Det er rigtigt at det materiale du henviser mig personlig til, ikke er skrevet af en modstander, men et andet sted fik jeg opfattelsen af at det var en sådan bog du henviste til. Det fører for vidt at finde det. Jeg kan jo tage fejl. Det fremgik af titlen på bogen at han havde været et Jehovas Vidne, ikke?
Ja, du tager fejl! Det fremgår da ikke bogens titel, Jehova eller Jesus, at forfatteren har været et Jehovas Vidne, og det har han heller ikke. Men han har som teolog sat sig grundigt ind i JVs lære. Måske har du kun læst titlen? Fx havde Ekstra Bladet nogle artikler om pædofili i en menighed i Thorshavn hvor en en række mænd blev hængt ud. Men en retssag slog fast at historien var rent opspind og EB måtte betale en symbolsk erstatning på en krone til disse mænd. Hvad vil du sige med det? At EB har skrevet noget forkert? Det er meget muligt, men det har jo ikke spor med JV's lære at gøre. Bibelen kalder ham (Jesus) førstefødt, det må betyde en begyndelse. Guds skaberværks begyndelse. Her vil jeg - som et eksempel - henvise til Sl. 89,28, hvor Guds siger om kong David, som var nummer otte i søskendeflokken: "Jeg gør ham til den førstefødte .." - der er ikke tale om en biologisk indplacering, men om en kongetitel. Det ville føre for vidt her i debatten at gøre rede for alle de steder, hvor Vagttårnets bibeloversættelse adskiller sig fra den kristne kirkes, så jeg vil igen foreslå dig at læse og tænke over "Jehova eller Jesus". Siger Bibelen nogensinde "førstefødt" om Faderen, Jehova eller den hellige ånd? Nej, vel? Nej, for Faderen er overordnet Sønnen. Faderen sender Sønnen, Sønnen beder til Faderen - ikke omvendt! Men Faderen, Sønnen og Helligånden er Gud, én sand uskabt Gud fra evighed til evighed. Kun Sønnen har to naturer: Sand Gud, fuldt og helt, og sandt menneske. Ved ham blev alt skabt, og han er vor Frelser og vor Herre. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#106636 - 12/09/2009 10:20
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina Bibelen kalder ham (Jesus) førstefødt, det må betyde en begyndelse. Guds skaberværks begyndelse. Her vil jeg - som et eksempel - henvise til Sl. 89,28, hvor Guds siger om kong David, som var nummer otte i søskendeflokken: "Jeg gør ham til den førstefødte .." - der er ikke tale om en biologisk indplacering, men om en kongetitel. Ja. Det er rigtigt. Sådan har jeg aldrig tænkt på begrebet "førstefødte". Det har nok med at gøre, at ordet "født" i vores samfund og tid handler om fødte babyer, hvis liv har en begyndelse. Mvh. tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#106637 - 12/09/2009 10:39
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tau Sådan har jeg aldrig tænkt på begrebet "førstefødte". Det har nok med at gøre, at ordet "født" i vores samfund og tid handler om fødte babyer, hvis liv har en begyndelse. Det er vi enige om! - og det er bestemt heller ikke lige noget man kan tænke sig til, især ikke når man ikke græsk og hebraisk. Her må vi støtte os til teologer, som vi har tillid til, og som har sat sig nøje ind i Skrifterne og sammenholdt dem med hinanden. Og i inkarnationen blev Jesus jo født som menneske i kød og blod, dog som bekendt uden en biologisk menneskefar .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#106639 - 12/09/2009 11:41
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina,
men Jesus var også Guds Søn, før inkarnationen, ikke? Dvs. underordnet Gud Fader, men stadigvæk og hele tiden og altid, Gud.
Der er nogle der mener, at fordi det er meget svært og næsten umuligt at forklare hvordan tre personer er én Gud, såå kan det ikke passe..men så skulle ingen religiøs tale jo passe, for vi kan aldrig bare tilnærmelsesvis komme med et udsagn om Gud, som fuldt ud dækker indholdet og personen det handler om, tænker jeg.
mvh. tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#106643 - 12/09/2009 14:30
[Re: tau]
|
Ordstyrer
Bruger
|
men Jesus var også Guds Søn, før inkarnationen, ikke? Dvs. underordnet Gud Fader, men stadigvæk og hele tiden og altid, Gud. Ih ja!  Guds søn er, som Faderen og Ånden, uskabt og evig, og kan som sådan ikke have nogen begyndelse. Inkarnationen var en kort, frelseshistorisk afgørende, parantes. Kun qua menneske (uden egen synd) kunne han gøre fyldest og betale med sit liv for hele menneskehedens synd, som han bar med sig op på sit kors. Kun qua menneske kunne han ud fra sig selv kende menneskehedens lidelser. Der findes ingen menneskelig lidelse, som han ikke selv har underkastet sig. Derfor giver det mening at tænke på, at han er med os alle dage, og at han ikke kun har lidt for os, men også nu og her lider med os. At ikke en spurv falder til jorden, uden at Gud er med .. Og kun qua evig Gud kunne han genoprette Gud-Menneske-relationen: Kærligheds-fællesskabet mellem Skaber og skabning. Med hensyn til at "forstå" treenigheden, så har jeg det selv sådan, at jeg synes der er mange ting i kristentroen, som er meget vanskeligere at få styr på, end det at Gud er én, og dog tre. Mht. treenigheden, tænker jeg på Gud som tempel. Den evige kærlige guddommelige "familie" kunne jeg måske vove at sige, det guddommelige hjem, hvor den gode ånd - Helligånden - hersker; hvor Faderen, Sønnen og Ånden er forenet i kærlighed: én sand Gud fra evighed til evighed ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#108478 - 12/12/2009 19:34
|
Bruger
Reg.: 06/12/2009
Sted: Århus
|
Jehovas Vidner er anti-krist, og prøver på at fører kristne på afveje. De skal hverken have respekt, eller have muligheden for at tale i kristne hjem.
For det første så anser de præster for at være satans engle, for det andet, så tror de ikke på treeenigheden som er det væsentlige i den kristne tro. For det tredje så fejre de ikke jul, og de bliver konstant ved med at vranglære bibelen og dens budskab.
Scientology, Evangelist, Mormonerne, Jehovas Vidner dem skal man passe på, de er anti-krist og har til formål at ødelægge kristendommen indenfra med deres vranglære. Vogt jer for falske profeter, og falske kristus´er som der står skrevet i bibelen. De fremstår som lam, men indeni er de som glubske ulve.
Hvis man er en sand kristen, så skal man have format til at afvise dem, og have rygrad til at irettesætte dem og formane dem, og smide dem ud. For de har hverken respekt eller ydmyghed og er selv ikke flove for at komme med vranglære overfor kristne og banke på andres døre
AssyrianLion Den apostolske kirke i Danmark Assyrisk østens kirke Mar Mari som er blev til af Apostlen Thomas i Indien Mar Thoma Menigheden sande kristne kirke og bibelsk lære i guds ånd.
IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108481 - 12/12/2009 21:12
[Re: Assyrianlion]
|
Bruger
Reg.: 26/12/2008
|
Jehovas Vidner er anti-krist Hvis du siger at Jehovas Vidner er anti-krist, så er du anti-krist - når du sætter dig selv til dommer over hele befolkningsgrupper og antikristeligt opfordrer til at vi andre skal miste respekten for disse medmennesker. Men mere rigtigt er det helt at droppe at slynge sådanne fordømmelser og vurderinger ud om, hvem, der er antikrister!! Det er dog en umanerlig sørgelig retorik at starte i et debatforum, hvor vi åbner for en fælles dialog med respekt for alle uanset tilhørsforhold og uanset om vi hver især mener, at andre har forfærdelige holdninger. At opfordre til at droppe respekt for andre mennesker...!! Ikke nok med det, så opfordrer du til at andre trosretninger ikke må vidne om deres tro og sandelig om du ikke benytter lejligheden til at fordømme diverse trossamfund og sekter + reklamere for din egen menighed. mvh ChristianF
|
|
Til toppen
|
|
|
#108487 - 12/12/2009 23:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Assyrian Jehovas Vidner er anti-krist, og prøver på at fører kristne på afveje. De skal hverken have respekt, eller have muligheden for at tale i kristne hjem. Det kan vi ikke bliver enige om! Jehovas Vidners og de andre sekters lære regner jeg, som du, for falsk lære, men jeg tror ikke de vidner, som går rundt og stemmer dørklokker, har til hensigt at føre nogen på afveje. De tror jo, at det er os andre, der er på vildspor! Gud elsker alle sine skabninger med ubegrænset kærlighed, uanset hvad og hvem de tror på, og Gud vil at alle skal frelses! Respektere - ordet betyder se på igen! - og ja, hvorfor ikke respektere dem som mennesker, selv om vi tror de tager fejl? Der står i Bibelen, at vi skal vogte os for falske profeter. Og det er sandt, det skal vi, og det kan ikke siges for tit. Vi skal også advare andre. Men der står ikke, at vi skal fordømme dem - tværtimod at vi ikke må dømme! Dommen tilhører ikke os. For det første så anser de præster for at være satans engle, for det andet, så tror de ikke på treeenigheden som er det væsentlige i den kristne tro. Nu må det da være Kristus selv, der er afgørende i vores kristne tro. Han siger, at den der kommer til ham, vil han aldrig vise bort -så vi bliver ikke hørt i lærestoffet! Hvis man er en sand kristen, så skal man have format til at afvise dem, og have rygrad til at irettesætte dem og formane dem, og smide dem ud. For de har hverken respekt eller ydmyghed og er selv ikke flove for at komme med vranglære overfor kristne og banke på andres døre Undskyld, men det synes jeg godt nok er ukristelig tale! De tror sikkert i de allerfleste, at det de prædiker, er sandt! Anderledes troende og ikke troende er ikke vores fjender men medmennesker, som vi tror tager fejl. Joh. 3,17: .. Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Hvis du synes, at de vranglærende bare skal smides ud, så er du ikke i overensstemmelse med, hvad Jesus befaler. Kristnes opgave at forkynde evangeliet om Guds kærlighed, når som helst lejlighed byder sig. Og at bede for dem! - ikke at smide dem ud! Jesus taler om fjendekærlighed i sin bjergprædiken: I har hørt, at der er sagt: ›Du skal elske din næste og hade din fjende.‹ Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#108502 - 14/12/2009 10:51
|
Bruger
|
ChristianF
Hvad aner du overhovedet om ren bibelsk lære? Med respekt for dig, hvad aner du om det sande ord i bibelen, og om at vogte sig falske profeter og falske kristus´´er?
Har du læst deres brochurer? Har du læst at de hverken går ind for treeenigheden, og kommer med vranglære og ikke holder bibelen ren? Jo som kristne er vi sat til og har en opgave at formane og irettesætte andre mennesker her på jorden som prøver på at ødelægge den sande bibelske lære og gøre den uren læs Paulus.
Hvis ordet ikke er rodfæstet i dit hjerte ChristianF så kan djævelen i skikkelse af et menneske komme og tage det væk fra dig og føre dig på afveje... vogt dig, hvis du oprigtigt er kristen i dåb og ånd og ikke bare besmykker dig med kristennavnet.
Dialog og respekt med disse mennesker er udelukket, når de fører kristne på afveje og har den flabethed at prædike i guds navn.
Dette var også til Kristina. De mennesker som hverken har ærefrygt for gud, og respekt for sig selv og gud, de mennesker skal man ikke vise ansigt. Det står klart i bibelen, og handler ikke om fordømmelse men afstandtagen fra dem og hold sig som kristne langt væk fra dem!!!
IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108504 - 14/12/2009 11:07
|
Bruger
|
Kristina
Jeg gjorde det ikke klart for dig sorry. Nu skal jeg forklar dig så du nøje forstå det.
Det med smides ud, mente jeg at man som sand kristen ikke skal vise dem ansigt, når de ringer på vor dørklokkere, og ikke lukke dem indenfor i vore hjem. Jeg som stammer fra en menighed som har sine helt rødder helt tilbage fra Jesu tid, kan ikke sætte dig ind i ren bibelsk lære, og forstå at vi som kristne Assyrere har siden tidernes morgen bibevaret vores kirke ren, og bibelens lære således også ren.
Hvis du ikke kender jesus ord, og hvad han siger, og ordet bliver rodfæstet i vores hjerter, så kan enhver ødelæggende personer som jehovas vidner, mormoner og andre fører os på den forkerte sti, og tage os bort fra kristendommen. Tro og gerninger hører unægteligt sammen, og du kan ikke forsimple kristendommen, og sige at alle bliver frelst, for der står ikke i bibelen at alle bliver frelst. Og som der står i bibelen så vil der være nogle mennesker som siger til vore Herre: ´´Herre har vi ikke gjort gode gerninger i dit navn? Har vi ikke proferet i dit navn? Har vi ikke helbredt? Dit og dat. Og Gud siger til dem: Gå væk fra mig I som begår lovbrud, jeg kender jer ikke, gå væk!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#108506 - 14/12/2009 13:41
|
Bruger
Reg.: 26/12/2008
|
Hej Assyrian. Hvad aner du overhovedet om ren bibelsk lære? Med respekt for dig, hvad aner du om det sande ord i bibelen, og om at vogte sig falske profeter og falske kristus´´er? Dette er et debatforum ikke en menighed, hvor du kan kræve at andre skal aflægge regnskab, for deres tro og åndelige gaver! Hvis du ved en masse om "ren bibelsk lære" og om "det sande ord i bibelen", så kan du jo præsentere dine argumenter. Dine autoritative udsagn om at du har den sande lære fordi I har holdt den sande lære ren er som jeg hører dig ikke meget mere end tomme ord, der henviser til egen fromhed uden en reel ydmyghed overfor Gud eller andre mennesker. Har du læst deres brochurer? Har du læst at de hverken går ind for treeenigheden, og kommer med vranglære og ikke holder bibelen ren? Jo som kristne er vi sat til og har en opgave at formane og irettesætte andre mennesker her på jorden som prøver på at ødelægge den sande bibelske lære og gøre den uren læs Paulus. Dette er et debatforum ikke en menighed! Hvis du er uenig med et jehovas vidne omkring treenighedslæren, så kunne du jo præsentere dine argumenter for treenighedslæren, så han/hun kunne vinde tillid til treenighedslæren. Dialog og respekt med disse mennesker er udelukket Hvad laver du så her? Her er Jehovas vidner, agnostikere, jøder, katolikker, IndreMissions-medlemmer, eksistentialister, ortodokse, babtister, ateister, folkekirke-gængere, muslimer, buddhister, ikke-troende, søgende, afklarede,.... alle er velkomne så vidt jeg har forstået - alle er velkomne til at indgå i dialogen, der baserer sig på respekt og anvendelse af argumenter, fremfor at tryne folk med autoritative irettesættelser. ...handler ikke om fordømmelse men afstandtagen fra dem og hold sig som kristne langt væk fra dem!!! Hvad laver du så her, hvis du ikke ønsker at føre en dialog med respekt for andre mennesker uanset eventuelle fatale overbevisninger? Du er selvfølgelig lige så velkommen her, som et jehovas vidne er, såvel som ikketroende er, så vel som katolikker er, såvel som enhver slags kristen er... såvel som jeg er velkommen her (håber jeg  ) - et debatforum baserer sig indlysende nok på dialog og respekt, så det skønne er at vi hver især har mulighed for at præsentere vores opfattelser og dele vores oplevelser og overbevisninger - uanset overbevisning - uden at skulle være bange for at en af os opkaster sig til Gud og fordømmer og opkaster sig til dommer og autoritativt irettesætter, som om dette var en menighed. mvh ChristianF
|
|
Til toppen
|
|
|
#108508 - 14/12/2009 17:07
[Re: ChristianF]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Assyrianlion og ChristianF. Jeg vil gerne opfordre jer til at holde en god tone i debatten. Mht. respekt, så jævnfør vores Netikette: "1. Vi skal have respekt for hinanden Dette er alfa og omega. Hvis ikke jeg grundlæggende har respekt for de mennesker jeg kommunikerer med, så bliver dialogen uden frugt. Dem jeg respekterer vil jeg gerne lytte til, forstå og hjælpe. istedet for at bekæmpe og angribe." Mvh. ordstyreren.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108510 - 14/12/2009 17:22
[Re: ChristianF]
|
Bruger
|
Gå du ind og skriv det bræk du lige skrev til mig i et muslimsk forum, eller et andet forum det må være scientology eller et andet forum, så ville du prompte blive afvist og smidt ud af debatten.
Du sniger dig elegant udenom som en ål, hvad angår de ting jeg beskrev for dig om jehovas vidner, og om at holde bibelen ren og dens lære.
Har du problemer med at forholde dig til bibelen? Det er hverken mine ord eller dine ord, men alene guds ord. Og jeg hverken opkaster mig til gud eller noget, men alene tjener til at advare og prædike og debatere bibelens ord, ligesom jer andre. Nemlig det er jesusnet debatforum, og som jeg har talt med netmissionens præst Peter Guldager face to face, så tjener Jesusnet nemlig at missionere, og tale og snakke om bibelen og alt det. Så drop dit ævl om at det her ikke er en menighed.
Det at være kristen er ikke noget kosmetik, når du kan tage af og på og pille citater udfra bibelen og kun bruge de ting i bibelen som man er enig i, og glemme de andre eller undlader at handle på dem. Du siger at mine ord er tomme, men dog kan du ikke forholde dig til bibelen og kristendommen, for jeg oplever dig som kulturkristen intet andet, og du er sikkert en af de dansker som er med til at ødelægge kristendommen herhjemme og føre vranglære. Hele din personlighed, og danskhed kan ikke måle sig hvad Assyrien og det assyriske folk som kristne og assyrer har tilført civilisationen, og siden tidernes morgen har gjort vores for at bevare bibelen ren, og kirkeritualerne som de var fra menigheden i Indien Apostlen thomas Mar thoma. Læs historiebøgerne og bliv klogere, og apropos ydmyghed, så er det vist dig som med din stolthed ikke kan forsvare Jesus og lefler og lader satans i menneskeskikkelse fører både dig og andre kristne på afveje.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108511 - 14/12/2009 17:32
|
Bruger
|
Og du ophøjer dig selv til ham der styrer debatten, og hvad man må skrive og ikke skrive.
ChristianF
Hvad med at du brugte de ting jeg skrev i den rette sammenhæng og ikke bare fordrejede dem? Jeg har hverken nævn om at de mennesker jeg nævnte førte vranglære at de ikke var velkomne her inde på nettet, men udelukkende om det virkelige liv og hvad man som kristen burde have pligt til, hvis de mennesker som i ondskab og havde bagtanker præsenterede sig som kristne, og bankede på ens dør, så skulle man afvise dem og fortælle dem at de ikke prædiker udfra bibelen, men fordrejer bibelen. Så du bør først forstå hvad jeg skriver, og forholde dig til bibelen før du rejser dig som løve, men falder som lam.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108512 - 14/12/2009 17:34
|
Bruger
Reg.: 18/07/2008
|
Hej AssyrianLion
Du skriver til ChristianF:
"Hele din personlighed, og danskhed kan ikke måle sig hvad Assyrien og det assyriske folk som kristne og assyrer har tilført civilisationen, og siden tidernes morgen har gjort vores for at bevare bibelen ren, og kirkeritualerne som de var fra menigheden i Indien Apostlen thomas Mar thoma. "
Det kan efter ovenstående udsagn fra din side undre, at du overhovedet ønsker at deltage på en dansk debatside.
hilsen
Kirsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#108513 - 14/12/2009 17:43
[Re: KirstenS]
|
Bruger
|
Kirsten
For at fortælle og vise at bibelen og kristendommen her i Danmark gennem Evangeliske-lutherske er blevet misbrugt og at det kun er få præster herhjemme som holder bibelen ren, og prædiker udfra bibelen som den er, og ikke bare omskriver den som mange folkekirke præster gøre. For vi har hverken som præst eller andet menneske mandat til at omskrive bibelen og føre vranglære.
Det er problemet med at mennesker fortolker og overfortolker i visse omfang bibelen, og piller de citater udfra fra bibelen ud de kan bruge, og negligere og overser de andre citater og er ligeglad med dem. Gud og bibelen advarer netop om at vi netop ikke skal lave os designer religion som mange gøre sig og finder sig mange guder og trosretninger, men netop kun have sig en gud og en religion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108514 - 14/12/2009 17:48
|
Bruger
|
Fordi at jeg har boet her i Danmark i 24 år, og godt kan lide at diskutere i et dansk debatforum, og har gjort det i lang tid. Og der er mange skønne mennesker derinde, som er søde og rare.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108515 - 14/12/2009 17:50
|
Bruger
|
Hej Assyrianlion
Du er absolut berettiget til at indgå i debatten; men du bør så forsvare dine synspunkter og ikke fordømme andres.
Café Thomas er stadig (så vidt jeg ved) et debatforum drevet af folk fra den Evangelisk-Lutherske Kirke og ikke en prædikestol for Østens Assyriske Kirke.
hilsen
Kirsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#108516 - 14/12/2009 18:00
[Re: KirstenS]
|
Bruger
|
Jeg går udfra at det er den samme bibel assyriske østens kirke har og evangeliske lutherske kirke.
Men forskellen ligger i hvor folkekirken og evangeliske lutherske kirke har skævvridet bibelen og dens lære, så har vores kirke holdt den ren. Det er ikke en fordømmelse men fakta.
Jeg kan nævne at I har kvindelige præster, og det strider imod bibelen, jeg kan nævne at I sågar har homoseksuelle præster det strider også imod bibelen. Jeg kan nævne at I visse kirker bliver homoseksuelle viet, det strider også imod bibelen.
Selv nogle præster som har mere forstand på bibelen end du og jeg herhjemmer har længere i den danske folkekirke gået imod liberale præster og folk i kirken. Tak gud for at de højreorienterede danske præster stadig er aktive herhjemme, og går imod den falske lære og budskab de liberale i folkekirken står for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108517 - 14/12/2009 18:05
|
Bruger
|
Jeg har indtil nu ikke gjort andet end at forsvare mine synspunkter udfra bibelen og dens ord. Men jeg kan nok så meget komme med citater fra bibelen som understøtter mine bevise, men hvis du og andre kulturkristne vælger at gå med skyklapper og fordreje bibelens ord og omskrive dem, så kan jeg ik gøre så meget. Når Jesus i sin tid talte til farisærerne og de skriftkloge, og de ikke forstod og var så stædige i deres hjerner og tanker, hvad tror du så ikke andre mennesker herhjemme gøre????????????
|
|
Til toppen
|
|
|
#108518 - 14/12/2009 18:14
|
Bruger
|
Jeg går udfra at det er den samme bibel assyriske østens kirke har og evangeliske lutherske kirke.
Men forskellen ligger i hvor folkekirken og evangeliske lutherske kirke har skævvridet bibelen og dens lære, så har vores kirke holdt den ren. Det er ikke en fordømmelse men fakta. Nå. Så er der jo slet ikke noget at debattere. venlig hilsen Kirsten (som skal hen og sove på forskud før nattevagt nu, og derfor ikke er på debatten mere i dag).
|
|
Til toppen
|
|
|
#108519 - 14/12/2009 20:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kristina
Jeg gjorde det ikke klart for dig sorry. Nu skal jeg forklar dig så du nøje forstå det.
Det med smides ud, mente jeg at man som sand kristen ikke skal vise dem ansigt, når de ringer på vor dørklokkere, og ikke lukke dem indenfor i vore hjem. Jeg som stammer fra en menighed som har sine helt rødder helt tilbage fra Jesu tid, kan ikke sætte dig ind i ren bibelsk lære, og forstå at vi som kristne Assyrere har siden tidernes morgen bibevaret vores kirke ren, og bibelens lære således også ren.
Hvis du ikke kender jesus ord, og hvad han siger, og ordet bliver rodfæstet i vores hjerter, så kan enhver ødelæggende personer som jehovas vidner, mormoner og andre fører os på den forkerte sti, og tage os bort fra kristendommen. Tro og gerninger hører unægteligt sammen, og du kan ikke forsimple kristendommen, og sige at alle bliver frelst, for der står ikke i bibelen at alle bliver frelst. Og som der står i bibelen så vil der være nogle mennesker som siger til vore Herre: ´´Herre har vi ikke gjort gode gerninger i dit navn? Har vi ikke proferet i dit navn? Har vi ikke helbredt? Dit og dat. Og Gud siger til dem: Gå væk fra mig I som begår lovbrud, jeg kender jer ikke, gå væk!! Hej Assyrianlion Jo, jeg tror nok, jeg har fattet, hvad du har på hjerte. Det kunne have været interessant at høre mere om din kirke, men jeg vil afstå fra at fortsætte debatten med dig om den, da du så vidt jeg kan se ikke ønsker at rette dig efter Netiketten og vores Debatvejledning. Her er et par links til generel orientering om det delvis gnostiske Thomasevangelium, som jo ikke er en del af vores Bibel. http://da.wikipedia.org/wiki/Thomas-evangeliethttp://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=731 kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|