0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115513 Indlæg |
|
#106447 - 04/09/2009 14:01
Re: guds kærlighed
[Re: napolion]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Gud var ikke altid kærlig det må vi være enige om-
Nej, det må vi ikke være være enige om, og vi er det heller ikke. Gud er for evigt den samme. Og derfor udtrykte Gud også sin kærlighed første gang, da han sagde: "Der skal være lys!". Nogle vil nok mene, da han sagde: "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os!" Og vil man have det helt tydeligt og klart forståeligt, så da han sagde: "Det er ikke godt, at mennesket er alene. Jeg vil skabe en hjælper, der svarer til ham."
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#106456 - 04/09/2009 16:55
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
Reg.: 27/08/2009
|
Hej alle venner
Læs 3. mosebog 10.02 –der kom ild fra Gud som dræbte to af Arons sønner. Det kan ikke være kærlighed. Jeg vil kalde det for vræde. Læs også [Blev Jesus på korset rigtig forladt af Gud] Skrevet på JesusNet af Jørgen Sejergård.
Hvornår Gud udtrykte sin kærligheh i handling var ikke spørgsmålet. Det jeg ville ønske at vide var, hvornår BIBELEN første gang lader Gud udtrykke sin kærlighed i ORD.
Øhlenschlager svarer ikke på spørgsmålet, men skriver udenom
Med venlig hilsen Napolion
|
|
Til toppen
|
|
|
#106464 - 04/09/2009 23:52
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej alle venner
Læs 3. mosebog 10.02 –der kom ild fra Gud som dræbte to af Arons sønner. Det kan ikke være kærlighed. Jeg vil kalde det for vræde. Læs også [Blev Jesus på korset rigtig forladt af Gud] Skrevet på JesusNet af Jørgen Sejergård.
Hvornår Gud udtrykte sin kærligheh i handling var ikke spørgsmålet. Det jeg ville ønske at vide var, hvornår BIBELEN første gang lader Gud udtrykke sin kærlighed i ORD.
Øhlenschlager svarer ikke på spørgsmålet, men skriver udenom
Med venlig hilsen Napolion
Jeg har anført en række direkte udsagn fra Gud (ikke handlinger, men ord), der udtrykker hans kærlighed. Kniber det med at forstå, at de udtrykker kærlighed, så skal jeg da gerne forsøge med en forklaring. Jeg er heller ikke enig i den forudsætning, du tilsyneladende har, at vrede er det modsatte af kærlighed. For mig er det modsatte af kærlighed ligegyldighed. Hvorfor er det forøvrigt, at du er så specifikt interesseret i, hvornår Gud med ord udtrykker sin kærlighed? Det virker lidt påfaldende på mig, især fordi du nu drager et eksempel frem på, at Gud udtrykker sig i handling, øjensynligt som noget der skulle bevise, at Gud ikke er kærlig.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#106476 - 05/09/2009 14:40
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
hej kære venner Hvorfor er det for øvrigt at du er så specifikt interesseret i hvornår Gud i med ord udtrykte sin kærlighed
Jeg og mange andre synes bedre om kærlighed end vrede. 1.kongeb. 10.9 - - - - for Herren elsker Israel for evigt - - - - -. Det er første gang jeg kan huske Gud som kærlig. Da synes jeg at elske og være kærlig er ens. Men vi mrnnesker vi skal elske Gud. Som jeg læser Bibelen er Gud meget oftere vred. Jeg synes ikke om en vred Gud. I Bibelen er Gud oftere vred end kærlig Med kærlig hilsen Napolion
|
|
Til toppen
|
|
|
#106477 - 05/09/2009 14:55
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
hej kære venner Hvorfor er det for øvrigt at du er så specifikt interesseret i hvornår Gud i med ord udtrykte sin kærlighed
Jeg og mange andre synes bedre om kærlighed end vrede. 1.kongeb. 10.9 - - - - for Herren elsker Israel for evigt - - - - -. Det er første gang jeg kan huske Gud som kærlig. Da synes jeg at elske og være kærlig er ens. Men vi mrnnesker vi skal elske Gud. Som jeg læser Bibelen er Gud meget oftere vred. Jeg synes ikke om en vred Gud. I Bibelen er Gud oftere vred end kærlig Med kærlig hilsen Napolion Hej Napolion - jeg kan ikke rigtig følge dig her. Hvis vi glemmer Gud et lille øjeblik, og nøjes med at se på vores relationer til hinanden, mener du så ikke vrede kan være udtryk for kærlighed? Der er noget der hedder hellig harme! Hvis du f.eks. ser et menneske, du elsker, i gang med at skade sig selv eller et andet menneske, som du også elsker? - og som insisterer på at blive ved med det, selv om du venligt har formanet ham til at holde op? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#106479 - 05/09/2009 15:14
[Re: kristina]
|
Bruger
|
hej venner
Jeg vil meget nødigt bruge Bibelvers som kasteskyts men læs 2.Samuelsbog: 6.7 Da flammede Herrens vrede op mod Uzza og Gud slog ham ihjel Kan det være udtryk for kærlighed
Med kærlig hilsen napolion
|
|
Til toppen
|
|
|
#106482 - 05/09/2009 16:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg vil meget nødigt bruge Bibelvers som kasteskyts men læs 2.Samuelsbog: 6.7 Da flammede Herrens vrede op mod Uzza og Gud slog ham ihjel Kan det være udtryk for kærlighed
Ja, helt bestemt! Gud ér kærlighed og kan kun handle kærligt. Du får lige et bibelcitat her, hvor evangelisten Johannes skriver i sit første brev: Dette skriver vi, for at vor glæde kan være fuldkommen.
Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der er intet mørke i ham. Hvis vi siger, at vi har fællesskab med ham, men vandrer i mørket, lyver vi og gør ikke sandheden. Hvordan det lige var med ham Uzza, kan jeg umuligt vide noget om! Det kan være, at Gud i sin vrede slog ham ihjel for at han ikke skulle lide en endnu værre skæbne! Dø skal vi alle! Se også hvad stakkels Job sagde, da han havde mistet alt hvad ejede: »Nøgen kom jeg ud af moders liv, nøgen vender jeg tilbage! Herren gav, Herren tog, Herrens navn være lovet.«kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#106485 - 05/09/2009 19:16
|
Bruger
Reg.: 18/07/2008
|
Hej alle venner
Har læst en del i bibelen og tænkt meget over dens historier. Har dog kun én gang læst den fortløbende, fra begyndelse til ende. Nu er det jeg vil spørge, om der er nogen her inde, som kan sige mig, hvornår bibelen første gang lader Gud udtrykke sin kærlighed i ord. Gud var ikke altid kærlig det må vi være enige om-
med venlig hilsen napolion Hej Napolion. Jeg tror, at vi skal være varsomme med at sammenligne Guds vrede og Guds kærlighed med den måde, som vi selv oplever disse følelser. At mennesket er skabt i Guds billede er ikke ensbetydende med, at Gud har to arme og to ben som vi. På samme måde kan vi ikke sammenligne vore følelser med Guds følelser. I det gamle testamente havde mennesket ikke noget billede af Gud. Gud havde faktisk forbudt mennesket at gøre sig et billede af ham. Gud er så stor, mægtig og fantastisk, at vi ikke kan forestille os det, og hvis vi gør os et billede (som for eksempel en gammel vis mand), så gør vi Gud og hans følelser og handlinger menneskelige og lægger vore egne meninger og fortolkninger ind i det. Dog gav Gud os alligevel et billede i form af Jesus, som med sine ord, lignelser og handlinger lærte os om Guds væsen. Derfor må mit svar være, at Gud første gang lader sin kærlighed udtrykke i ord gennem Jesus. Det står så smukt i Johannesevangeliet kapitel 1 vers 14 - 18: "Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed. Johannes vidner om ham og råber: »Det var om ham, jeg sagde: Han, som kommer efter mig, har været der forud for mig, for han var til før mig.« Af hans fylde har vi alle modtaget, og det nåde over nåde; for loven blev givet ved Moses, nåden og sandheden kom ved Jesus Kristus. Ingen har nogen sinde set Gud; den Enbårne, som selv er Gud, og som er i Faderens favn, han er blevet hans tolk."venlig hilsen Kirsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#106515 - 07/09/2009 00:46
[Re: KirstenS]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Hej Kirsten! Dog gav Gud os alligevel et billede i form af Jesus, som med sine ord, lignelser og handlinger lærte os om Guds væsen.
Derfor må mit svar være, at Gud første gang lader sin kærlighed udtrykke i ord gennem Jesus. Mener du virkeligt, at du ikke kan finde en eneste passage i GT, som udtrykker Gud´s kærlighed i ord? mvh Tom
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#106516 - 07/09/2009 01:11
|
Bruger
|
Hej kristina! Hvordan det lige var med ham Uzza, kan jeg umuligt vide noget om! Hvorfor dog ikke? 2.Samuelsbog: 6.7 siger da ganske tydeligt hvorfor at Gud slår Uzza ihjel. mvh Tom
|
|
Til toppen
|
|
|
#106517 - 07/09/2009 02:14
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Hej Tom
Uzza prøvede at afværge et uheld . Skulle Gud slå ham ihjel af den grund så må Gud ,som jeg før har skrevet , være en vredens Gud.
Mvh napolion
|
|
Til toppen
|
|
|
#106519 - 07/09/2009 06:09
|
Bruger
|
Hej napolion! Uzza prøvede at afværge et uheld . Ja, det er ret så svært at få andet ud af teksten. Skulle Gud slå ham ihjel af den grund så må Gud ,som jeg før har skrevet , være en vredens Gud. Gud udviser ikke mindst i GT ofte et noget anstrengt forhold til moderne pædagogik.  Episoden med Uzza forekommer dog noget mere impulsiv end så mange andre af Herrens vredesudbrud. mvh Tom
|
|
Til toppen
|
|
|
#106527 - 08/09/2009 08:29
|
Bruger
Reg.: 18/07/2008
|
Hej Kirsten! Dog gav Gud os alligevel et billede i form af Jesus, som med sine ord, lignelser og handlinger lærte os om Guds væsen.
Derfor må mit svar være, at Gud første gang lader sin kærlighed udtrykke i ord gennem Jesus. Mener du virkeligt, at du ikke kan finde en eneste passage i GT, som udtrykker Gud´s kærlighed i ord? mvh Tom Hej Tom Der er mange steder i GT, hvor der skrives om Guds Kærlighed; men jeg tog debatstarterens spørgsmål bogstaveligt, og derfor mener jeg, at Gud for første gang, i Jesus skikkelse, selv direkte, face to face med mennesket, selv udtrykker sin kærlighed i ord. venlig hilsen Kirsten Det her fungerer ikke rigtigt teknisk for mig. Jeg kan ikke se, hvad jeg skriver; men nu trykker jeg på send, og så må du tage det som det er. Hej Tom
|
|
Til toppen
|
|
|
#106546 - 08/09/2009 22:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
hej venner
Med kærlig hilsen napolion
Hej napolion, Ja, det kan godt være udtryk for kærlighed! I Bibelen hører vi om tre forskellige former for død: 1) den fysiske død, 2) den åndelige død og 3) den evige død. For ikke-troende må den fysiske død naturligvis anses for at være den ultimative katastrofe, men vi som tror på Jesus, ser frem til opstandelsen til evigt liv i det kommende Paradis. Den fysiske død må vi alle igennem, troende såvel som ikke troende. Levitten Uzzas evige skæbne hører vi ikke noget om, og skal derfor ikke gætte på. Der står kun, at Uzza rakte hånden ud for at gribe arken, hvad jeg tror var helligbrøde. Det var jo nemlig Pagtens Ark, som på den tid var Guds hellige bolig i denne verden, og som intet menneske ubeskyttet kunne røre. Se også 2. Mos. 33,20: Men han sagde: »Du får ikke lov at se mit ansigt, for intet menneske kan se mig og beholde livet.« Åbenbaringsbogen 4,8: Hellig, hellig, hellig er Herren, Gud den Almægtige, han som var og som er og som kommer.kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#106550 - 09/09/2009 00:38
[Re: KirstenS]
|
Bruger
|
Hej Kirsten! Der er mange steder i GT, hvor der skrives om Guds Kærlighed; men jeg tog debatstarterens spørgsmål bogstaveligt, og derfor mener jeg, at Gud for første gang, i Jesus skikkelse, selv direkte, face to face med mennesket, selv udtrykker sin kærlighed i ord. Ok. Jeg spurgte fordi flere her har givet udtryk for at man slet ikke kunne vide noget om Gud hvis det ikke var for Jesus. Det her fungerer ikke rigtigt teknisk for mig. Jeg kan ikke se, hvad jeg skriver; men nu trykker jeg på send, og så må du tage det som det er. Det gør jeg så, og jeg tror at det fungerede bedre end du forventede. mvh Tom
|
|
Til toppen
|
|
|
#106551 - 09/09/2009 00:47
Re: Lad falde hvad ikke kan stå?
|
Bruger
|
Hej kristina! Ja, det kan godt være udtryk for kærlighed! Jeg kan ikke se at du efterfølgende kommer ind på hvori det kærlige består? Levitten Uzzas evige skæbne hører vi ikke noget om, og skal derfor ikke gætte på. ER det ikke lige netop det som du selv gør, når du skriver at Gud måske sparede Uzza fra en endnu værre skæbne? Der står kun, at Uzza rakte hånden ud for at gribe arken, hvad jeg tror var helligbrøde. Det var jo nemlig Pagtens Ark, som på den tid var Guds hellige bolig i denne verden, og som intet menneske ubeskyttet kunne røre. Så Uzza burde have ladet Arken falde, i stedet for instinktivt at forsøge at redde den? mvh Tom
|
|
Til toppen
|
|
|
#106555 - 09/09/2009 09:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Tom Jeg kan ikke se at du efterfølgende kommer ind på hvori det kærlige består?
Nej, det kan jeg ikke svare på, for jeg véd det ikke. Citat kristina: "Levitten Uzzas evige skæbne hører vi ikke noget om, og skal derfor ikke gætte på."
ER det ikke lige netop det som du selv gør, når du skriver at Gud måske sparede Uzza fra en endnu værre skæbne." Jo. Beklager. Rent gætteværk - som det jo også fremgår af mit "måske" . Så Uzza burde have ladet Arken falde, i stedet for instinktivt at forsøge at redde den? Ja, netop! Pagtens Ark indeholdt bl.a. lovtavlerne med de ti bud og repræsenterede på en særlig måde Guds nærvær. Gud er hellig og suveræn - og fuldt og helt selvhjulpen! Det er, lige omvendt, os mennesker, der har brug for Guds hjælp og indgriben! . kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#106610 - 11/09/2009 12:18
|
Bruger
Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
|
Hej Alle
For mig at se er Gud helt igennem kærlig. Når Gud vælger at straffe mennesker gør han det fordi han elsker dem. Min far straffede også mig da jeg var lille og blev ved med at løbe ud på den store vej. Måske kunne jeg ikke se, hvorfor det jeg gjorde var forkert, men min far gjorde det for at rede mit liv. Hvis Gud straffer nogen gør han det ligeledes for at rede andre liv, ikke fra den død min far han reddede mig fra, men fra den evige død. Det kan ligeledes godt være, at vi nogen gange ikke kan forstå hvorfor Gud straffer i situationen, men det vælger jeg at stole på at han ved. Jeg er trods alt kun et menneske.
MVH Nygaard
At leve Gud nær er min lykke
|
|
Til toppen
|
|
|
#106612 - 11/09/2009 13:06
[Re: Nygaard]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, Nygaard, det kan vi sagtens blive enige om!
Guds væsen er kærlighed, kun kærlighed, og Gud kan ikke handle ukærligt, heller ikke når han i sin hellige harme dømmer ..
1. Joh. 1, 1,5, Og dette er det budskab, som vi har hørt af ham og bringer videre til jer: Gud er lys, og der er intet mørke i ham.
Men for dem, som endnu ikke kender Kristus, som kun har dette korte liv, og ikke evighedsperspektivet, med i deres begrebsverden, må det nok være uforståelig tale ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#106614 - 11/09/2009 13:57
|
Bruger
|
Hej kristina
Men dem, som endnu ikke kender Kristus . Har endnu deres hoveder i brug at tænke på evigheder med. Dem som kun har dette korte liv , kan for nogle være for kort . Men dem som når til 90 år synes de fleste at de har levet længe nok . At leve i evigheder , har I tænkt på hvor mange år det er . Mon ikke nogle kommer at kede sig ?
Mvh Napolion
Èn tosse kan spørge mere end mange vise kan svare.
|
|
Til toppen
|
|
|
#106615 - 11/09/2009 14:30
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej napolion - - nu tror jeg ikke, at evighed = mange år! Evighed er ikke noget bestemt antal år, men en helt anden dimension end den tidslinje vi befinder os i her i denne 3-dimensionelle verden. Og i Guds Paradis tror jeg ikke, der er nogen, der får noget at klage over, og heller ikke at nogen kommer til at kede sig! Vi har som Guds børn noget stort at se frem til. Det er så stort et under, at det også kaster sin herlighedsglans ind i denne lidelsesfyldte verden. Men også det er jo et spørgsmål om tro .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|