Hej MDA - -
- ja - nåden bliver vi aldrig færdige med at tænke over, tale om, bruge løs af!

Du efterlyser (i "Kirke og tro") kommentarer til
nåden , så jeg prøver at tilføje et par ord, som lige falder mig ind her, til dine videre overvejelser:
Mange vil nok hellere
frikendes end benådes, tror jeg.
Når man bliver frikendt ved en domstol, så betyder det nemlig, at man er kendt ikke-skyldig.
Og mange
føler sig virkelig uskyldige.
"Det er ikke min skyld - det var mine forældres/læreres/dårlige kammaraters/samfundets/Adam og Evas skyld.
Når man har gjort sit bedste, så må det vel være godt nok, ikke?"
Nej, det er det ikke!
At blive benådet betyder, at man kender sig skyldig og kan bede som tolderen, der vidste alt om sine overtrædelser: "Gud, vær mig synder nådig!"
Det var ham, som af Guds nåde gik retfærdiggjort hjem. Ikke farisæeren, som havde gjort sig stor umage med sit liv. Han havde betalt tiende og fastet, ikke kun efter reglerne men meget mere!
Men
uden for Kristus får vi intet af nåde, men efter fortjeneste.
I Kristus får vi den ufortjente nåde, i hvilken hverken vores gode gerninger eller vores mange synder tæller med.
Her gælder alene Jesu retfærdiggørelse: at
han har købt og betalt os med sit blod og indbudt os til at følge ham i opstandelsen, iklædt frelsens klæder.
Jeg tror, at mange misforstår talen om Guds ubetingede nåde i retning af, at Gud nok ikke tager det så nøje. At han er er tolerant og ser igennem fingre med vores lovovertrædelser, fordi han ved, at vi er svage og ikke kan være fuldkomne.
Det er den form for nådeforkyndelse, som den gamle slange bruger til at bedrage os med!
Skriften lærer os noget ganske andet, nemlig at Guds nåde netop ikke er eftergivenhed, men fuldstændig retfærdighed!
Og - tak og lov: Retfærdigheden
har sket fyldest:
Jesus har på sit kors betalt den høje pris for alle syndere til alle tider.
Men hans nåde kan afvises, og så må man selv retfærdiggøre sig og selv opfylde Guds hellige lov til punkt og prikke. Og da ingen overtrædelse af loven er så lille, at den ikke fører til forkastelse, er det et problem, der ikke er nogen løsning på ...
Sådan tror jeg det skal forstås.
kristina