Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 11 gæster online.

Statistik
2507 Brugere
23 Fora
7055 Tråde
115518 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#105826 - 18/08/2009 11:11 En træl, der bliver konge (Ordsp 30:22)
SometOut
Bruger

Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
 Citat:
Tre ting får jorden til at ryste, fire kan den ikke bære: en træl, der bliver konge

De fleste kender vist clicheen "Fra bistandsklient til bankdirektør". Jeg har altid tænkt at den cliche harmonerede godt med Bibelen, men efter at have læst ovenstående, er jeg da godt nok blevet i tvivl. Hvad siger I?

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#106024 - 22/08/2009 04:25 Re: En træl, der bliver konge (Ordsp 30:22) [Re: SometOut]
Nygaard
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
Hej SometOut

Jeg er ikke helt sikker på, at det stykke du har fundet i ordsprogenes bog holder. I hvert fald ikke, hvis du sætter det ind i konteksten. Efterfølgende i samme vers står der nemlig en anden sammenligning: "og en tåbe der spiser sig mæt" (Ordsp. 30, 22b). Salomo, Davids søn, som har skrevet ordsprogenes bog bruger ordet tåbe mange gange i sine ordsprog, og desuden oplever jeg ham som værende meget retfærdig (dette er helt min egen tolkning, ret mig hvis jeg tager fejl). Derfor tror jeg han sætter disse "ordsprog" op som noget, der usandsynligt kunne ske, for tåber fortjener ikke at spise sig mætte.

Jeg vil ikke kommentere hvordan biblen forholder sig til klicheen, men dette vers har for mig at se intet med det at gøre.

Venlige hilsner Nygaard

At leve Gud nær er min lykke

Til toppen 
#106033 - 22/08/2009 13:38 Re: En træl, der bliver konge (Ordsp 30:22) [Re: SometOut]
henoch
Bruger

Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
Hej Sometout

Ordsprogenes bog er svær. Jeg synes ikke, at det er særligt klart om forfatteren mener, at de ting, der ryster jorden altid er negative. Jeg tror bare, at han giver udtryk for, at de ting han nævner er usædvanlige fænomener i verdenen og kan have store konsekvenser.

Et andet sted, der passer bedre til din "kliche" om bistandsklienten, der bliver bankdirektør er efter min mening i Marias lovsang: Luk 1,52-53: Han har styrtet de mægtige fra tronen, og han har ophøjet de ringe; sultende har han mættet med gode gaver, og rige har han sendt tomhændet bort.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær