Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#105691 - 13/08/2009 23:44 Skal jeg undgå kærlighed?
Anonym
Anonym

Hej.
Jeg har skrevet før og blev meget glad for svaret så nu kommer jeg med endnu et spørgsmål.
Jeg ved at sex før ægteskabet er en synd og har egentlig en del spørgsmål til netop det: - Hvorfor? Hvorfor er det forkert? Jeg ved svaret vel er fordi Gud har sagt det, men hvis man virkelig elsker et menneske, hvorfor så holde sig tilbage? Tænk hvis oplevelsen blev god.
- Er det kun i jødedommen at sex før ægteskabet er en synd?
- Hvorfor betegner de fleste sex som noget helt naturligt - hvilket jeg desværre måske er tilbøjelig til at tro også :/ Hvis det er forkert? Hvorfor (undskyld min direktehed) får man så lyst til det før ægteskabet? Det er da uretfærdigt at vi bør holde et basalt behov tilbage som det kaldes nu til dags?
- Jeg tilbragt en nat sammen med mit modsatte køn og det var fantastisk. Vi havde ikke sex, vi havde bare en kanon og romantisk nat. Jeg blev forelsket i vedkommende og sagde til en veninde: "Han/hun er den eneste jeg har mødt der kunne få mig til at have sex før ægteskabet" Det er jo næsten at gå på kompromis med sin tro?
- Mange vil ikke have et forhold med én hvis man ikke er med på sex hvilket jo sætter en stopper for kærligheden. Min kære mormor siger at hvis personen ikke vil være sammen med dig pga. du ikke vil dyrke sex med vedkommende er det fordi vedkommende ikke elsker dig rigtigt. Hvad skal jeg gøre / mene / tro / vælge?

Tak for jeres tid. Hilsen den spørgende.

Ændret af Bloch (14/08/2009 23:02)

Til toppen 
#105699 - 14/08/2009 23:10 Re: Skal jeg undgå kærlighed? [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Kære spørgende!

Tak for dine pæne ord og dit spørgsmål. Der er to artikler på hjemmesiden Adam og Eva, som jeg gerne vil henvise dig til. Det er artiklen ”Gi´r det mening i dag, at vente med sex til ægteskabet?” og ”Værd at vente på” . I det hele taget, kan du finde rigtig mange gode svar på dine spørgsmål på dette website. Jeg vil dog også give dig et par ord med.

Først vil jeg godt minde dig om, at kærlighed og sex ikke blot er to ord for den samme sag. Du kan udmærket elske et andet menneske uden at dyrke sex med vedkommende og ligeledes det modsatte. Kærligheden kræver ikke, men er villig til at give afkald og viser respekt. Så din kære mormor har ret, at det er en bedre test på kærligheden, om jeg er villig til at vente, end at jeg går, hvis jeg ikke får sex.

Du har ret, sex er naturligt, noget smukt og dejligt. Sex er ikke synd, men skabt af Gud. Sex bliver først synd, når vi river det ud af sin sammenhæng. Bibelen lærer os, at sex hører hjemme i de rammer, som ægteskabet giver. Her finder du også et menneskeligt svar på, hvorfor Gud har bundet seksuelt samliv til ægteskabet, for dette samliv trives bedst i tryghed. I ægteskabet giver vi hinanden offentlig og juridisk løfte om, at vi vil stå ved vores ansvar. (kirkelig som borgerlig vielse har samme betydning i denne sammenhæng). Til det, er der nogen, der indvender, at det kan vel være ligeså godt, når vi har lovet det med vore ord. Jeg tror, at der findes dem, som virkelig mener det, når de siger det, men hvad er så grunden til, at de ikke vil tage det sidste skridt og få papirerne i orden? Skal jeg i dag købe en brugt bil, vil jeg absolut ikke nøjes med et håndslag, men jeg vil have papirerne i orden, også selvom det er min bedste ven, jeg handler med. Og det er jo trods alt kun en bil og simple penge. Seksualitet handler om mit liv.

Du spørger så også, hvorfor, vi få lyst til sex, inden vi bliver gift. På den ene side, er det med til, at hjælpe os med, at finde den person, som vi gerne vil dele vort liv og seng med, og her virker det som et godt kompas. På den anden side, er der også noget vrangt i det, fordi vi er inficeret med synden. Derfor får vi lyst til, at rive seksualiteten ud af sin rette sammenhæng.

Det er rigtig godt, at du ikke bare lader stå til, men undersøger, hvad der er ret. Det er jo dit liv, det handler om. Vi vil gerne være med til, at pege på den vejledning, som skriften giver. Vi tror, at Gud ved bedst om, både hvad der gavner os, og hvad der er ret, også i mit forhold til mine medmennesker.

Må Jesus følge og lede dig

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær