0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg |
|
#105411 - 01/08/2009 16:12
"Men den, der spotter Helligånden, får aldrig... tilgivelse"
|
Bruger
Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
|
Jeg forstår ikke Markusevangeliet kapitel 3, vers 29. Kan I hjælpe mig med at forstå?
Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#105412 - 01/08/2009 16:53
Re: "Men den, der spotter Helligånden, får aldrig... tilgivelse"
[Re: SometOut]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej SometOut, Jeg tror du kunne have gavn af en kommentar... hvis du har det okay med engelsk, vil jeg anbefale denne her: http://www.saxo.com/dk/item/scott-hahn-t...ront%26page%3d2 (katolsk) Jeg har selv haft meget stor glæde af hans Johannes-kommentar. Men ellers vil jeg sige til dig: Tag det fra din læsning, som taler til dig. Biblen er givet primært for at nære troen, ikke for at hver eneste kristen skal lave sin egen teologi fra bunden. Vi behøver ikke alle sammen at vide, præcis hvad synd mod Helligånden er, men vi behøver at vide, hvordan Helligånden kan få lov at fylde vort liv i stadig større grad. Vi har brug for at vokse i erkendelse af Guds herlighed, hans kærligheds mysterium og hans virke i vort liv. Nogle ulykkelige mennesker i en bestemt kirkelig tradition, har brugt store dele af deres liv på at ængstes over, om de mon har forsyndet sig mod Helligånden og var fortabte. Eller værre endnu: om de var forudbestemt til fortabelse fra verdens skabelse. Sådanne spekulationer gør ingen gavn, og afslører et billede af Gud, som slet ikke stemmer overens med den kristne lære. Mange steder i Skriften er svære at forstå, derfor er det vigtigt, at vores tro ikke kun baseres på vores egen usikre og tilfældige udlægning, men tolkes i lyset af den samlede kristne lære. Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (01/08/2009 16:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#105413 - 01/08/2009 17:48
|
Jalokin
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#105414 - 01/08/2009 19:24
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#105416 - 01/08/2009 19:54
Re: "Men den, der spotter Helligånden, får aldrig... tilgive
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej SometOut
Det er en god idé at bruge en kommentar, som Steffen foreslår, men at bestille en stor kommentar hjem fra udlandet er måske lidt overkill i første omgang. Jeg vil anbefale dig f.eks. at bruge Bibelværk for Menigheden, som er en serie af kortfattede kommentarer til hele Bibelen. Jeg bruger det dog ikke selv, men kender mange, der gør, og som er glade for det. Ellers er der Credo-Kommentaren, som er på et lidt højere niveau og lidt mere uddybende, men den findes desværre ikke til alle Bibelens bøger (f.eks. findes den til Markusevangeliet, men ikke til Matthæusevangeliet).
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#105417 - 01/08/2009 20:04
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
Reg.: 16/07/2009
|
Nåh, er det bare det.  Tak for henvisningerne, Jakob. Jeg citerer lige til andre interesserede: At synde mod Helligånden betyder nemlig, at man ikke vil have noget med Jesus at gøre. At man afviser, at han skulle have taget vores straf ved at dø på korset, og at han skulle være opstået fra de døde. Og vel at mærke afviser det livet igennem.
Ændret af SometOut (01/08/2009 20:05)
Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#105423 - 01/08/2009 21:22
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
|
Hej Jalokin, Det skal dog lige siges, at prædikanten er calvinist, så man skal lige sortere de calvinske fejlfortolkninger fra. Uden at kende den pågældende prædikant, så vil jeg presonligt sky calvinistiske udlæggere som pesten lige netop når det angår synd mod Helligånden, frelse/fortabelse og forudbestemmelse. "De calvinistiske fejlfortolkninger" handler jo lige præcis om disse ting! Det er måske en fordom, og han kan sikkert være udmærket, det er bare min umiddelbare reaktion. @Nikolaj, saxo.com/dk er en dansk side, og kommentaren er på ingen måde et kæmpe opslagsværk... det er en lille hæftet kommentar til blot 84 stykker ussel mammon. Oh ja, og hvis man mener, at der er katolske fejlfortolkninger i den, så kan man jo sortere dem fra  Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (01/08/2009 21:24)
|
|
Til toppen
|
|
|
|