0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg |
|
#105406 - 01/08/2009 16:02
Fadervor
|
Bruger
Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
|
Jeg forstår ikke Matthæusevangeliet kapitel 6, vers 7-9. Er det ikke et direkte forbud mod at folde hænderne og bede om andet i lige netop det, som står skrevet? Det er mig bekendt de færeste kirker, der holder sig til fadervor og nicht weider. Er der en, der kan komme med en god forklaring på, hvorfor dette tilsyneladende bliver ignoreret?
Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)
|
|
Til toppen
|
|
|
#105421 - 01/08/2009 21:12
Re: Fadervor
[Re: SometOut]
|
Bruger
Reg.: 15/06/2002
|
Hej SometOut.
Jeg tror, at de nævnte bibelvers, skal ses i sammenhæng med de forrige, hvor Jesus fortæller om hvilken holdning man ikke skal have, når vi beder. Jeg har fundet et andet bibelvers, som måske kan hjælpe med forståelsen af bøn: Alt, hvad I beder om i jeres bøn, det skal I få, hvis I tror.
Bøn er, at sætte sin lid til Herren. Jeg tror, at bøn er til for vores egen skyld ligesom f.eks. søndagen. Søndagen er sat som en hviledag, så vi med rette har lov til fuldstændig at slappe af og ladde op til en ny uge. Bøn er en gave fra Gud, så vi direkte uden nogen hjælp har mulighed for at tale direkte med vor skaber. Det synes jeg, er meget stort og en ret "utrolig" mulighed.
Philip Yancey har et sted skrevet følgende i sin bog: "Bøn - gør det en forskel?"
Hvorfor bede? Jeg har stillet det spørgsmål næsten hver dag i mit kristne liv, især når Gud syntes langt borte, og jeg spekulerede på, om bøn bare var en from måde at snakke med mig selv på. Jeg har stillet det spørgsmål, mens jeg læste teologi, hvad det skulle gavne at gentage hvad Gud helt sikkert allerede vidste. Bøn er blevet meget mere for mig end en indkøbsliste med mine ønsker, som jeg afleverer til Gud. Den er blevet en hjælp til at omorganisere alting. Jeg beder for at fastholde universets skjulte sandhed, for at få et glimt af verden og af mig selv gennem Guds øjne.
Mother Teresa har engang sagt, at bøn er at søge at være ét med Guds vilje døgnet rundt.
Husk altid ved bøn: Først taler jeg til Gud og bagefter taler Gud til mig.
Há det godt.
M.v.h. MDA
|
|
Til toppen
|
|
|
#105428 - 01/08/2009 22:25
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Jeg forstår ikke Matthæusevangeliet kapitel 6, vers 7-9. Er det ikke et direkte forbud mod at folde hænderne og bede om andet i lige netop det, som står skrevet? Det er mig bekendt de færeste kirker, der holder sig til fadervor og nicht weider. Er der en, der kan komme med en god forklaring på, hvorfor dette tilsyneladende bliver ignoreret? Det kan umuligt være et forbud, for hele Bibelen er jo fuld af bønner, og af opfordringer til at bede! Men Fadervor - Herrens egen bøn - er vigtig og helt central, den rummer stor rigdom og velsignelse, når man tænker over hver af de enkelte bønner og ikke bare bruger den som en remse ... Iflg. Lukas gav Jesus den til de disciple, der bad ham: "Lær os at bede". kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#105434 - 02/08/2009 01:15
Enkeltvers eller sammenhæng
[Re: MDA]
|
Jalokin
Anonym
|
Jeg tror, at de nævnte bibelvers, skal ses i sammenhæng med de forrige Bibelvers skal altid sed i sammenhæng med de forrige. I det hele taget er det en meget dårlig idé at tolke (enkelt)vers. Det bedste ville være at læse i en bibel uden versinddeling. Man skal heller ikke lade sig narre af Bibelselskabets inddeling med overskrifter. Overskrifterne kan være en god måde at orientere sig i teksten, men meget ofte dækker flere overskrifter over en tekst, der må og skal læses i sammenhæng for at man forstår dens mening. Derfor er det også en dårlig idé at læse 'mannakorn', eller at læse meget korte stykker af et kapitel. Andagtsbøger, der river et vers ud, uden at udlægge det i respekt for sammenhængen, er også en uskik.
|
|
Til toppen
|
|
|
#105435 - 02/08/2009 02:00
|
Bruger
Reg.: 03/09/2002
Sted: Århus
|
Hejsa.
Der er ikke et direkte forbud mod kun at bede fadervor. Jeg tror at det er skrevet ind i den tid, hvor folk ynderde og vise hvor fromme de er.
At Fadervor så er en mønsterbøn er en helt anden sag. Den rummer så mange dybder som mange ikke helt har forstået.
Vor Fader. = Det er vores fader vi beder til.
Du som er i himlen. = Himlen er i dette tilfælde allestedsnærværende. Dvs han er lige der hvor du er. Der er et udtryk der hedder den syvende himmel, og det er en sted man kan være. Man havde på mange himle. Han sidder ikke blot oppe i sin himmel men er lige her hvor du beder.
helliget blive dit navn = at Guds navn bliver helliggjort
komme dit rige = vi har alle vore egne riger som vi gerne vil kontrollerer. job, familie karrierer mm. her beder vi om at Guds rige overtager vores rige.
ske din vilje som i himlen således også på jorden: At det Guds vilje der regererer overalt
giv os idag vort daglige brød: forsørgelsesbøn af forskellige ting bla mad husly mm
resten af fadervor siger sig selv.
En af de bedste bøger er skrevet af Morten Munch og kan helt klart anbefales. Her beskrives bønnen ikke som en monolog med Gud men en dialog med Gud. Meget vigtig at huske det når man beder. Gud kender os ret godt da han har skabt os. lyt til det som Gud siger til dig når du beder.
ofte beder jeg følgende.
Her er jeg Gud, tal til mig og vis mig hvordan jeg kan bruges så det tjener dig bedst.
nu er jeg bare stille overfor gud. Jeg tænker ikke på hvad jeg skal sige men lytter til Gud som kommer med sin stemme.
Hilsen Bjarne
|
|
Til toppen
|
|
|
#105705 - 15/08/2009 14:46
Hej Alle
[Re: Bjarne1]
|
Bruger
Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
|
Rigtigt at teksten skal ses i smmenhæng, men jeg mener bestemt godt at man kan udlægge enkelte vers Matt.: 6:7 mener at vi ikke skal bede for at blive set af andre. (se konteksten i 6:1) Vi skal bede til Gud. Mellem os og Gud. Det er fint nok at bede højt, men vi skal gøre det med oprigtigt hjerte. Hvis vi beder højt for at vores præst, kæreste eller et andet mennesk skal høre det er det forkert. Hvis vi beder højt fordi man beder fælles som en gruppe, eller det er nemmere at koncentrere sig om er det rigtigt  Fadervor er en super god vejledning til at bede. Og vi kan også godt bede den i sin helhed. Prøv at følg dette link: http://calvarychapel.dk/ -> undervisning -> Download mp3 undervisning fra Bibelstudiet i Hillerød (på dansk - 1Mosebog, Filipperne og Matthæus) -> Matthæus -> d. 2/12/08 - "Opskrift på bøn" - Matt 6:9-18 Denne prædieken giver en god introduktion til fadervor og bøn i det hele taget. Højreklik og download
|
|
Til toppen
|
|
|
|