Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 3 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#105206 - 28/07/2009 08:26 Dommedag = Dødsdag?
SometOut
Bruger

Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvornår det egentlig er, vi - ifølge Bibelen - finder ud af, om vi skal upstairs eller downstairs. Bliver vi dømt i samme øjeblik, vi dør, eller ligger vi en form for standby, indtil dommedag oprinder? Hvis vi dømmes i samme øjeblik, døden indtræffer, hvem er det så lige, der dømmes på dommedag?

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#105209 - 28/07/2009 09:57 Re: Dommedag = Dødsdag? [Re: SometOut]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: SometOut
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvornår det egentlig er, vi - ifølge Bibelen - finder ud af, om vi skal upstairs eller downstairs. Bliver vi dømt i samme øjeblik, vi dør, eller ligger vi en form for standby, indtil dommedag oprinder? Hvis vi dømmes i samme øjeblik, døden indtræffer, hvem er det så lige, der dømmes på dommedag?

Hej SometOut

Vores evige skæbne er stadfæstet når vi trækker vejret for sidste gang nådetiden: i denne verden.

Men hvad der sker mellem døden og Jesu genkomst på dommedag er der forskellige tolkninger af.
Jeg selv har for nylig - ved fornyet bibellæsning - skiftet mening. (Jeg har ment, at legeme og sjæl var uadskillige også efter døden.)

Men se Præd 12,7:
Støvet vender tilbage til jorden, hvor det var, og livsånden vender tilbage til Gud, som gav den -
og Matt 12,28:
Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel, men ikke kan slå sjælen ihjel

Af Jesu beretning Luk 16,19ff om den rige mand og Lazarus fremgår det, at de begge befandt sig i en mellemtilstand mellem deres legemlige død og opstandelsen på den yderste dag - dog på hver sit "sted". Standby, som du skriver, synes jeg er et rigtig godt nydansk? ord!

Den rige mand befinder sig i dødsriget. Ikke i Gehenna, Helvede, som endnu ikke har eksistens, men som er bestemt for Djævelen og hans engle. (Matt. 25,41).

Også i Det gamle Testamente skelnes mellem dødsriget (Sheol) og Hinnoms dal, hvor man brændte affaldet med evig ild.

Men på Herrens dag - dommedag - Jesu genkomst vil alle (altså også den rige mand og Lazarus) opstå fra deres grave til "upstairs (den evige salighed) eller downstairs" .. og alle vil se Jesus som den han er og bøje knæ for ham ..

Se også Lukas 23 v.32, hvor røveren på korset ved siden af Jesus bad ham: "Jesus, husk mig, når du kommer i dit rige".
Det var alt nok - han blev bønhørt og fik JA! - og han nåede jo ikke at gøre noget som helst godt i sit liv.

Endnu lever vi på den gamle faldne jord, hvor vi kan vi se frem til det evige guddommelige Paradis på den nye, endnu uskabte jord.
Der skal vi komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget.
(Matt. 8,11)

Sådan tror jeg det skal forstås.
Der er andre, lige så bibeltro som mig, der tolker anderledes, men jeg håber du kan bruge mit svar til din egen overvejelse - og eventuel modsigelse. ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#105212 - 28/07/2009 11:00 Re: Dommedag = Dødsdag? [Re: kristina]
SometOut
Bruger

Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
Hej Kristina

Tak for dit spændende og fyldige svar - også denne gang!

Jeg blev helt overrasket, da jeg forleden dag pludselig blev bevist om, at jeg godt nok vidste en del om, hvordan man kommer i himmelen, men ikke vidste hvornår.

For den døde kan det i princippet være ligegyldigt, hvor lang tid der går, men for den efterladte ville det være rart at kunne tro på, at den afdøde allerede er et bedre sted - og ikke først kommer det på et senere, udefineret tidspunkt. \:\(

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#105349 - 30/07/2009 14:56 Re: Dommedag = Dødsdag? [Re: SometOut]
LHJ
Bruger

Reg.: 19/07/2009
Ja, godt med nogle Bibelkyndige, vi kan lære af!

Jeg tror ikke, at tiden eksisterer, når vi dør. Altså at dødstidspunktet og dommedag er det samme for os!

;\)

Til toppen 
#105399 - 31/07/2009 20:38 Re: Dommedag = Dødsdag? [Re: SometOut]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jesus siger, at de sidste skal blive de første, og de første skal blive de sidste. Det jeg tror han mener er, at alle når frem til Guds trone i himmelen samtidigt, det er fordi at evighed er tidsløs, det er bare.

så når man dør, står man for Guds trone og dømmes, jeg tror ikke vi skal vente på at denne tidsalder skal slutte før det vil ske

KH

Ole

Til toppen 
#105713 - 15/08/2009 15:19 Re: Dommedag = Dødsdag? [Re: Ole Madsen]
JONAS_PALVIG
Bruger

Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
Hej Ole

Jeg er ikke enig med dig.

Det med de sidste skal blive de første skal ses som om at vi skal sætteandre foran os selv her på jorden. Så får vi løn i himlen. Hvos vi bruger albuerne på jorden, bliver vores løn det mindre i himlen.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær