Jeg har i længere tid funderet over et par forhold. I Bibelen står skrevet at:
Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.
"For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. "
Det jeg undrer mig over er, at det for den Alvidende Gud skulle være vigtigt, at jeg tror på der findes en Gud...At Jesus er hans Søn. Jeg anser mig selv for at være et ordenligt menneske, der forsøger at behandle mine medmennesker bedst muligt. Med fare for at fremstå endog særdeles selvretfærdig så:
1. Jeg har ALDRIG slået et andet menneske i mit liv. 2. Jeg har ALDRIG stjålet så meget som et stykke tyggegummi. 3. Jeg er åben, venlig og hjælpsom overfor mine medmennesker. 4. Jeg deltager i frivilligt arbejde (er hjælpeindsamler og "voksenven" for en 10-årig dreng). 5. Jeg er vist også ret betænksom og hensynsfuld.
Men...jeg tror ikke på der findes en Gud, og deraf følger jo således også, at jeg ikke anser Jesus som værende Guds Søn. Jeg har intet problem med homoseksualitet, og ser det som komplet uanstændigt, at der diskrimineres mod mennesker pga. deres seksuelle observans. Etc. etc...
Lad os nu lave det tankeeksperiment, at der vitterligt findes en Gud...En alvidende mægtig Gud. Jeg dør, og "regnskabet" skal gøres op. På den ene side har vi alle de ting, jeg har gjort i mit liv...se pkt. 1-5...MEN!...Jeg troede ikke. Jeg har levet et anstændigt og ordentligt liv, hvor jeg har søgt at være "et godt menneske", men troede ikke en døjt på Gud/Jesus. Hvorfor skulle det betyde noget? Ville Gud ikke vægte det højere, at jeg var et godt menneske, end at jeg ikke troede på Han fandtes?
#104842 - 20/07/200902:47Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: Madsen]
Laugesen
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Madsen
Velkommen til Café Thomas
Det er et ganske godt spørgsmål du stiller, et spørgsmål som bliver stilet af mange i forskellige variationer. Det mest almindelige er: Hvorfor sender Gud gode mennesker i helvede? Hvilket vel også er det du spørger om, hvorfor Gud skulle ville sende dig i fortabelsen (helvede), nu du er et godt menneske (hvilket du uden tvivl er, det sætter jeg på ingen måde spørgsmålstegn ved).
Men det hurtige svar og måske nok også det eneste svar finder vi også i bibelen - Rom 3,23: for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud Vi står altså som udgangspunkt alle lige overfor Gud, vi er alle mangelfulde. Selvom om man/du/jeg er et godt menneske er der alligevel ting vi ikke formår i forhold til et krav der kræver perfektion, som loven er. Det er Guds krav til os for at vi kan komme i himlen: Budet om at elske sin næste som sig selv er ganske enkelt en umulighed at overholde, og som Jakob siger det i Jakobs brevet kap. 2 vers 10: Den, som ellers overholder hele loven, men fejler blot på ét punkt, er blevet skyldig i dem alle. Altså er vi alene fuldstændig ude af stand til at frelse os selv.
Men det er Gud udemærked klar over og han vælger på grund af hans kærlighed til os at sende hans søn (Jesus) til jorden, til at leve et perfekt liv og tage den straf der tilhørte dig og mig på korset. Så at vi kan komme ind i himlen.. Men vi er så priveligerede at han vælger at sige, det er jeres valg hvordan i vil leve jeres liv og hvilken vej i vil gå, jeg har banet vejen indtil himlen, følg mig og i skal leve.. Eller "tro på mig"!
Altså er grunden til at vi skal tro ikke fordi at Gud så vil elske os højere, men fordi det giver ham muligheden for at tage vores straf.
Alene med vores gode gerninger står vi stadig tilbage med ingenting fordi det onde vi gør fortærer det gode, og alt der er tilbage er ondt.
Jeg håber mit svar gav mening selvom klokken er ved at være mange, men ellers er du meget velkommen til at spørge igen.
Guds velsignelse over dig Kærligst Laugesen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
Madsen: - ... jeg tror ikke på der findes en Gud, og deraf følger jo således også, at jeg ikke anser Jesus som værende Guds Søn.
hej Madsen!
Hvordan kan du vide, at der ikke findes en Gud..? Hvilke argumenter finder du, er afgørende for at du ikke kan tro på Gud..?
Ikke at tro på Gud kunne jo opfattes som en form for hovmod - i så fald har du allerede præsteret en alvorlig synd, en form for foragt for Gud, der ikke på nogen måde kan opvejes af, at du lever som et godt menneske.
#104845 - 20/07/200908:57Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: hoeg
Madsen: - ... jeg tror ikke på der findes en Gud, og deraf følger jo således også, at jeg ikke anser Jesus som værende Guds Søn.
hej Madsen!
Hvordan kan du vide, at der ikke findes en Gud..? Hvilke argumenter finder du, er afgørende for at du ikke kan tro på Gud..?
Ikke at tro på Gud kunne jo opfattes som en form for hovmod - i så fald har du allerede præsteret en alvorlig synd, en form for foragt for Gud, der ikke på nogen måde kan opvejes af, at du lever som et godt menneske.
Hej hoeg Det er vi ikke enige om!
Madsen skrev ikke, at han var sikker på, at Gud ikke findes, men at han ikke troede det, og det er ærlig tale!
Kristen tro = tillid til Kristus. Og hvordan skulle man kunne have tillid til noget/noget, man ikke kender?
Det er let at udtale ordene "jeg tror på Gud" og "jeg tror på Jesus".
#104847 - 20/07/200909:40Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: Laugesen]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Laugesen - vi er enige!
Jeg har en lille tilføjelse til dit gode indlæg til Madsen:
Gud vil ikke sende ikke nogen i Helvede, han vil tværtimod befri os fra mørkets magt, og hjælpe os ind på den vej, som fører til evigt guddommeligt liv i det kommende Paradis.
Derfor sendte han i kærlighed og barmhjertighed sin søn, Kristus Jesus, til vor frelse!
Alle mennesker undfanges og fødes ind i denne faldne verden udenfor Guds rige, og den ender i død og fortabelse ..
Men i Kristus kan ethvert menneske, uanset hvem og hvordan det er, få evigt livsfællesskab med Gud!
Hvordan kan jeg uden videre påstå det? Det kan jeg, fordi jeg ved Guds egen indgriben er blevet over-bevist om, at det er Sandheden, Vejen og Livet. I tro, håb og kærlighed!
#104851 - 20/07/200910:29Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
henoch
Bruger
Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
Hej Madsen
Jeg kan godt forstå dit spørgsmål. Det er langt vigtigere, hvad vi gør i praksis, end hvad vi tror på. Det er jo ikke til gavn for nogen, at vi går rundt med en rent intellektuel tro på nogle bestemte dogmer, hvis ikke det får nogen konsekvenser i vore liv. Jesus opfordrer lige så ofte til at følge ham, som han opfordrer os til at tro på ham eller tro på Gud. De to ting tror jeg skal opfattes synonymt. Når Jesus siger, at vi skal tro på ham, så mener han, at vi skal lade det få konsekvenser i vore liv og leve lige som Jesus levede. En af Jesu nærmeste, der hed Jakob, skrev i et brev, der er med i det Ny Testamente: (Jak. 2,14-18): Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger? Kan den tro måske frelse ham? v15 Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige brød, v16 og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for, hvad nytter det så? v17 Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død.
v18 Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro.
Du skriver, at du ikke tror på Gud. Ok. Men jeg tror alligevel du er lidt nysgerrig omkring, hvad kristendommen går ud på, siden du skriver herinde. Jeg vil opfordre dig til at fokusere på Jesus og de ting, man kan læse om ham i Ny Testamente. Hvis du finder hans person og holdninger og levevis tiltagende, så kan du jo prøve, om det giver mening for dig at forsøge at følge ham ved at leve på samme måde. Måske vil de ting, som Jesus siger om Gud så en dag også give mening for dig.
#104854 - 20/07/200910:56Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: henoch]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej henoch
Citat:
Det er langt vigtigere, hvad vi gør i praksis, end hvad vi tror på. Det er jo ikke til gavn for nogen, at vi går rundt med en rent intellektuel tro på nogle bestemte dogmer, hvis ikke det får nogen konsekvenser i vore liv. Jesus opfordrer lige så ofte til at følge ham, som han opfordrer os til at tro på ham eller tro på Gud. De to ting tror jeg skal opfattes synonymt.
Jeg enig med dig i, at en dogmatisk tro, som ikke har nogen konsekvenser, ikke er til gavn for nogen.
Men jeg spekulerer på, om en sådan tro overhovedet kan være en mulighed?
Tro på, at der for et par tusind år siden var en mand, der hed Jesus, og som var en godt menneske, der gik og prædikede for nogle tilhængere, vil jeg ikke kalde kristen tro.
Det jeg kalder kristen tro vil altid, uundgåeligt, have konsekvenser for vores liv med vores medmennesker ..
Men gode gerninger alene - så mange og så smukke og humanistiske de end kan være - fører ikke nødvendigvis til kristen tro.
Derfor vil jeg mene, at en kristnes næstekærlige liv udspringer af troen - ja, af Kristus selv - og at det omvendte ikke er tilfældet ..
Du har ret i, at det er vigtigere for vores næste, hvad vi gør i praksis, end hvad/hvem vi tror på, men ikke for den troende selv.
Selv den største humanist har ikke nødvendigvis livsfællesskab med vor Herre!
Du skriver til slut at: "Alene med vores gode gerninger står vi stadig tilbage med ingenting fordi det onde vi gør fortærer det gode, og alt der er tilbage er ondt."
For mig giver det ingen rationel mening,-jeg mener bestemt, at jeg gør mere godt end ondt, og endvidere at disse gode gerning langt måtte opveje mine "onde gerninger"...hvad de så end måtte være.
Vi kunne sammenligne to individer ved livets ende. Person A der bestemt ikke har været et godt menneske, han har gjort en masse mennesker ondt, har dog troet og oprigtigt søgt tilgivelse hos Gud, og Person B, der har været et godt menneske hele vejen igennem...men som ikke har troet. Person A ender muligvis i himmeriget, men Person B bestemt (!) er dømt til evig fortabelse. Undskyld, men det lyder lidt småligt af Gud ikke bare at sige "OK...du har ikke troet på mig og Jesus som din frelser, men du har været kærlig, hensynsfuld, tålmodig og hjælpsom i forhold til dine medmennesker...Jeg kan se du har gjort mere godt end ondt, og jeg kan godt rumme, at du ikke har levet et liv med tro". Mens Person A (muligvis) får slået en streg over de onde ting han gjorde mod sine medmennesker.
Var Gud et menneske ville jeg da ikke synes, det var en sympatisk og "god" handling,- tværtimod...jeg ville anse personen for at være alt andet end det, han selv prædikede!
Og tak for citaterne forresten...Jeg ville dog gerne, om vi kunne have en rationel diskussion om emnet, for "fordi det står skrevet"-argumenter kommer vi ikke så langt med tror jeg.
@hoeg: Hej hoeg
Jeg kan heller ikke med sikkerhed vide, at Gud ikke findes...Jeg kan heller ikke med sikkerhed vide, at Krishna ikke findes...Eller Thor...eller Zeus...eller Baal. Jeg ser det ikke som værende mere sandsynligt at nævnte guder, som man tidligere (og nogle stadigt) troede på, findes end at Gud findes. Du tror sikkert ikke på Zeus/Thor/Baal/Krishna, jeg tror ikke på Zeus/Thor/Baal/Krishna/Gud. Jeg kan ikke bevise de ikke findes, jeg anser det dog bare for at være komplet usandsynligt, og jeg ser ikke noget der peger hen imod at de skulle findes...Heller ikke Gud. Om Gud eksisterer er jo vitterligt et sp. om tro,- det kan ikke bevises...Når jeg ikke tror på Zeus o.a., hvorfor skulle jeg dog så tro på Gud?
@Kristina: Hej Kristina
Det her forstod jeg ikke helt:Hvordan kan jeg uden videre påstå det? Det kan jeg, fordi jeg ved Guds egen indgriben er blevet over-bevist om, at det er Sandheden, Vejen og Livet. I tro, håb og kærlighed!
Du skriver lidt længere nede at:Derfor vil jeg mene, at en kristnes næstekærlige liv udspringer af troen - ja, af Kristus selv - og at det omvendte ikke er tilfældet...
Hvorfra udspringer så det næstekærlige liv jeg lever? Jeg tror ikke, men lever alligevel et næstekærligt liv.
@henoch: Hej henoch
Tak for dit svar...det blev jeg glad for!
Jeg synes faktisk at Jesus lyder som et rigtigt godt menneske...sådan lidt banalt sagt. Der er nogle værdier jeg kan stå inde for, selvom jeg dog anser dem for nogenlunde universelle for alle religionerne og humanismen generelt. Jeg vil såmænd også gerne læse og lære mere om Jesus, men jeg har lidt et problem med, at det (for mig) er nødvendigt at udvælge visse passager frem for andre, for at indtrykket bliver godt. Nu taler jeg om Bibelen generelt, og ikke om beskrivelserne af Jesus.
Hvorom end alt er, så må det i min optik være vigtigst hvordan vi lever vores liv her på jorden i forhold til andre mennesker, og ikke om vi tror. Skulle Gud ikke kunne rumme, at jeg ikke troede på ham?
#104866 - 20/07/200916:41Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Madsen
Tak for dit svar - det virker rigtig godt gennemtænkt, alt det du skriver!
Citat:
Hej Kristina
Det her forstod jeg ikke helt:
"Hvordan kan jeg uden videre påstå det? Det kan jeg, fordi jeg ved Guds egen indgriben er blevet over-bevist om, at det er Sandheden, Vejen og Livet. I tro, håb og kærlighed!"
Du skriver lidt længere nede at:
"Derfor vil jeg mene, at en kristnes næstekærlige liv udspringer af troen - ja, af Kristus selv - og at det omvendte ikke er tilfældet... "
Hvorfra udspringer så det næstekærlige liv jeg lever? Jeg tror ikke, men lever alligevel et næstekærligt liv.
Det kommer fra Gud! Vi er alle - sådan tror jeg - Guds elskede skabninger, med hud og hår og personlighed og det hele! Og det gælder både kristentroende, anderledes troende, tvivlende og vantro.
Forskellen er blot, at som ikke-troende regner du nok med, at det gode du gør kommer fra dig selv, og at du ikke skylder Gud tak for hverken dit liv eller for de evner og gode egenskaber, han har givet dig ...
Madsen: - Om Gud eksisterer er jo vitterligt et sp. om tro,- det kan ikke bevises...Når jeg ikke tror på Zeus o.a., hvorfor skulle jeg dog så tro på Gud?
hej Madsen!
Ja, helt enig, Guds eksistens kan ikke bevises. Men min fornuft tilsiger, at Gud eksisterer. Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, og min fornuft (logik) tilsiger, at alternativet til ikke at tro på Gud er absurd. Uden troen på (i mit tilfælde den kristne) Gud skulle jeg for eksempel acceptere, eller rettere tro på, at virkeligheden ikke har nogen årsag.., at universet har eksisteret evigt.., at verdensaltet er uden mening.. Dette er for mig at se absurd, rent logisk. Troen på Gud er det mindst absurde af de nævnte alternativer.
#104881 - 20/07/200923:24Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: kristina]
henoch
Bruger
Hej kristina
Citat:
Jeg enig med dig i, at en dogmatisk tro, som ikke har nogen konsekvenser, ikke er til gavn for nogen.
Men jeg spekulerer på, om en sådan tro overhovedet kan være en mulighed?
Jeg tror bestemt, at det er muligt at tro på alle de rigtige dogmer uden nogensinde at lade det få indflydelse på sit liv. Det er det, som Jakob kalder en død tro. Andre eksempler fra Bibelen kan være Johs. Åb. 2, 1-7; Matt. 25, 31-46 og lignende steder.
Citat:
Det jeg kalder kristen tro vil altid, uundgåeligt, have konsekvenser for vores liv med vores medmennesker ..
Men gode gerninger alene - så mange og så smukke og humanistiske de end kan være - fører ikke nødvendigvis til kristen tro.
Derfor vil jeg mene, at en kristnes næstekærlige liv udspringer af troen - ja, af Kristus selv - og at det omvendte ikke er tilfældet ..
Du har ret i, at det er vigtigere for vores næste, hvad vi gør i praksis, end hvad/hvem vi tror på, men ikke for den troende selv.
Selv den største humanist har ikke nødvendigvis livsfællesskab med vor Herre!
Jeg mener, at grunden til, at vi ønsker mennesker skal være kristne er, at den kristne næstekærlighedstanke og forsoningslære giver den bedste baggrund for at mennesker kan trives og leve i fred og harmoni med sig selv og omverdenen. Hvis et menneske kan leve næstekærligt og leve i harmoni med sig selv og omverdenen uden tro på Gud og Kristus, hvorfor er det så vigtigt, hvad han/hun tror?
#104882 - 20/07/200923:31Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Logikeren
Anonym
Madsen: - Om Gud eksisterer er jo vitterligt et sp. om tro,- det kan ikke bevises...Når jeg ikke tror på Zeus o.a., hvorfor skulle jeg dog så tro på Gud?
hej Madsen!
Ja, helt enig, Guds eksistens kan ikke bevises. Men min fornuft tilsiger, at Gud eksisterer. Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, og min fornuft (logik) tilsiger, at alternativet til ikke at tro på Gud er absurd. Uden troen på (i mit tilfælde den kristne) Gud skulle jeg for eksempel acceptere, eller rettere tro på, at virkeligheden ikke har nogen årsag.., at universet har eksisteret evigt.., at verdensaltet er uden mening.. Dette er for mig at se absurd, rent logisk. Troen på Gud er det mindst absurde af de nævnte alternativer.
Med venlig hilsen hoeg
Hm, Hoeg
Jeg synes der er grund til at rose dig for, at du her understreger, at du taler for dig selv - og at du baserer din tale på din fornuft.
I øvrigt er der vel ikke noget ufornuftigt eller ulogisk i det, hvis nogen tror, at universet har eksisteret evigt (i én eller anden form).
Hvis vi ved, at universet eksisterer - så vil det jo egentlig være ulogisk at tro på, at engang eksisterede det ikke.
Bibelen siger jo også, at Guds ånd svævede over urdybet! Og det strider vel ikke mod en tro på, at universet har eksisteret altid - måske i flere forskellige former for universer.
Men som du selv understregede, så udtaler du dig på basis af din personlige fornuft - som tilsyneladende er noget anderledes end min fornuft!
#104884 - 21/07/200900:01Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Laugesen
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Madsen
Jeg vil nøjes med at svare på den del du skriver til mig. For overskuelighedens skyld er det nemmest hvis du i fremtiden poster et indlæg til hver person som svar. I bunden af hvert indlæg er der en "svar-knap" hvis man poster hvert svar som et svar bliver det hele ligesom linket sammen. Specielt for dem der læser i tråde, og ikke flad. Jeg håber du vil tage ideen til dig. Og hvis ikke du forstår hvad jeg mener vil jeg gerne prøve at uddybe.
Men til dit indlæg:
Oprindeligt skrevet af: Madsen
For mig giver det ingen rationel mening,-jeg mener bestemt, at jeg gør mere godt end ondt, og endvidere at disse gode gerning langt måtte opveje mine "onde gerninger"...hvad de så end måtte være.
Hvordan har du det så med vores retssystem? Der dømmer folk selvom de kun har slået en ihjel, selvom de 24-7 bruger deres tid på humanitært arbejde? Er det ikke samme irrationalitet?
Og tak for citaterne forresten...Jeg ville dog gerne, om vi kunne have en rationel diskussion om emnet, for "fordi det står skrevet"-argumenter kommer vi ikke så langt med tror jeg.
Det har jeg såmen intet problem med Men du spurgte hvorfor Gud (ham fra bibelen) kan gøre sådan og sådan.. Og så må det vel være på logisk og rationelt at komme med en forklaring som går i spænd med hvad der ellers står i bibelen ellers kunne vi jo nemt stemple Gud som en saddist, men det ville ikke være fair, ihvertfald ikke uden at have læst stoffet til ende (bibelen). Det ville svare til at jeg kaldte min nabo sindsyg fordi jeg havde hørt ham råbe et eller andet, men ellers ikke havde andet at have anklagen i og ikke gad høre på hans argumenter der kunne forklare hans opførsel.
Men rent rationelt så mener jeg straf giver god mening, både i vores samfund og på et "højere plan", at hvis ikke man lever op til kriterierne så må man tage konsekvenserne, sådan lærer livet os generelt også at det er. Du argumenterer jo selv med at dem der er gode skulle komme i himlen, mens de onde ikke skal. I den argumentation er der også indbygget en straf for ikke at følge kriterierne - at man ikke er god nok, eller er for ond. Derfor straf.
Altså er det kriterie som du (hvis jeg har forstået dig ret) mener man skal opfylde for at komme i himlen at man er god nok. Men hvis Gud har skabt verden (6-7 dage eller 4,3 mia år ligegyldigt), altså hvis Gud er Gud, så må han vel selv have lov til at lave reglerne for hvem der kan komme ind i himlen. Bibelens Gud stiller det krav at man bør være perfekt for at komme i himlen, er det unfair?
Uden et eneste bibelcitat
Guds fred - Laugesen
Ændret af Laugesen (21/07/200900:03)
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
Logikeren: - Hvis vi ved, at universet eksisterer - så vil det jo egentlig være ulogisk at tro på, at engang eksisterede det ikke.
hej Logiker!
Ifølge videnskabelige data tyder alt på, at universet ikke har eksisteret evigt. Termodynamik, entropi, baggrundsstråling, etc. viser, at det univers, vi kan observere, har haft en begyndelse (big bang). At universet har eksisteret evigt er altså i modstrid med det, videnskaben kan observere. Eksistensen af multiverser og hvad der eventuelt er gået forud for universet er alene baseret på gætterier og spekulationer. Gud er sin egen årsag, og kun Gud kan eksistere evigt.
Derfor er det ifølge min opfattelse absurd at tro på det du skriver:
"Bibelen siger jo også, at Guds ånd svævede over urdybet! Og det strider vel ikke mod en tro på, at universet har eksisteret altid - måske i flere forskellige former for universer."
#104890 - 21/07/200910:15Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: ]
henoch
Bruger
Hej Logikeren
Citat:
Bibelen siger jo også, at Guds ånd svævede over urdybet! Og det strider vel ikke mod en tro på, at universet har eksisteret altid - måske i flere forskellige former for universer.
Du undlader meget bekvemt at nævne verset før, det du citerer: I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden. Jeg må give Hoeg ret i, at den første skabelsesberetning understøtter, at universet har en begyndelse. Det er derfor en styrkelse af opfattelsen af, at skabelsesberetningerne er inspirerede, at Big Bang-teorien blev udviklet (af en katolsk munk) og i så høj grad bliver understøttet af de observationer, man kan gøre sig. Ideen om multiverser er efter min mening ikke en videnskabelig teori, da man ikke kan opstille testbare teser ud fra den ide.
#104891 - 21/07/200910:18Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej henoch, du skrev:
Citat:
Jeg tror bestemt, at det er muligt at tro på alle de rigtige dogmer uden nogensinde at lade det få indflydelse på sit liv. Det er det, som Jakob kalder en død tro.
En død tro vil jeg kalde en "ikke-tro". En tro der er død, er der ikke! Tro på Kristus = Tillid til Kristus selv!
Og troen på Kristus = troen på hvad han siger, og som sådan kan jeg ikke se den kan skilles fra hans lære (dogmatikken) ..
Citat:
Andre eksempler fra Bibelen kan være Johs. Åb. 2, 1-7; Matt. 25, 31-46 og lignende steder.
Ad Åb 2 (til menigheden i Efesos) 2.2: Jeg kender dine gerninger og din møje og udholdenhed [....] 2.4: Men jeg har det imod dig, at du har svigtet din første kærlighed ...
Ad Matt. 25 (Jesu ord til folkeslagene på verdensdommens dag) 37-40: Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig?
Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.
Jeg mener det fremgår, at disse retfærdige ikke var bevidste om at have gjort noget godt for deres Herre og Frelser, og (sådan læser jeg det) ikke havde gjort det gode af selviske grunde, ikke med henblik på deres egen frelse, men at gerningerne netop skyldtes at de var udsprunget fra Kristus selv. At de gjorde dem for intet. Som også Han gav sig selv for intet.
Citat:
Jeg mener, at grunden til, at vi ønsker mennesker skal være kristne er, at den kristne næstekærlighedstanke og forsoningslære giver den bedste baggrund for at mennesker kan trives og leve i fred og harmoni med sig selv og omverdenen.
.. ja, det er da en god og vigtig grund, men ikke grunden!
Jeg vil nøjes med at tale for mig selv her: Min helt overordenede grund for at ønske mine medmennesker kristen tro er håbet om åndeligt fællesskab med dem som levende i Kristus. Ikke kun levende her i denne faldne verden, men i al evighed - ind i Guds kommende Paradis.
#104892 - 21/07/200910:21Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Logikeren
Anonym
Logikeren: - Hvis vi ved, at universet eksisterer - så vil det jo egentlig være ulogisk at tro på, at engang eksisterede det ikke.
hej Logiker!
Ifølge videnskabelige data tyder alt på, at universet ikke har eksisteret evigt. Termodynamik, entropi, baggrundsstråling, etc. viser, at det univers, vi kan observere, har haft en begyndelse (big bang). At universet har eksisteret evigt er altså i modstrid med det, videnskaben kan observere. Eksistensen af multiverser og hvad der eventuelt er gået forud for universet er alene baseret på gætterier og spekulationer. Gud er sin egen årsag, og kun Gud kan eksistere evigt.
Derfor er det ifølge min opfattelse absurd at tro på det du skriver:
"Bibelen siger jo også, at Guds ånd svævede over urdybet! Og det strider vel ikke mod en tro på, at universet har eksisteret altid - måske i flere forskellige former for universer."
Med venlig hilsen hoeg
Hej Hoeg
Jeg er nødt til at vurdere din gengivelse at videnskab ud fra din egen vurdering af dig selv - som jo er at du ikke er i stand til at læse og forstå videnskabelige artikler.
Det mest absurde er derfor, at du anvender videnskabelige argumenter for at underbygge din opfattelse og slynger om dig med fagudtryk som videnskabelige data, termodynamik, entropi, baggrundsstråling mv.
Jeg tilskriver i øvrigt din selverkendte manglende evne til at læse og forstå videnskabelige artikler, at du har overset, at videnskaben beskriver udgangspunktet for Big Bang som et lille punkt med en helt enorm tæthed.
#104894 - 21/07/200911:26Re: Hvorfor er retorikken så vigtigt
[Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Logiker -
Her kommer et off-topic indkast: Jeg kan ikke tilbageholde et lille hjertesuk over din retorik.
Jeg synes er der noget "alt hvad du siger vil blive brugt imod dig" over dine mange indlæg til hoeg.
Mit ellers gode humør falder flere grader, når jeg læser dine indlæg.
Selv er jeg heller ikke enig med hoeg. Jeg er heller ikke enig med dig. Og vist egentlig ikke helt med nogen som helst her i Caféen ..
Men hvis vi var enige, kunne vi jo også bare lukke og slukke og gå hver til sit, ik'?
Så jeg vil foreslå, at vi forsøger at kontakte hinanden i øjenhøjde, og ikke oppe fra og ned! Jo mere uenige vi er, des vigtigere er retorikken!
Kender du denneher: Please be kind, and change your mind You know Im right, dont you Stop the fight, i`ll leave you behind Then your doomed to wander alone ...
Tak for dit svar - det virker rigtig godt gennemtænkt, alt det du skriver!
Citat:
Hej Kristina
Det her forstod jeg ikke helt:
"Hvordan kan jeg uden videre påstå det? Det kan jeg, fordi jeg ved Guds egen indgriben er blevet over-bevist om, at det er Sandheden, Vejen og Livet. I tro, håb og kærlighed!"
Du skriver lidt længere nede at:
"Derfor vil jeg mene, at en kristnes næstekærlige liv udspringer af troen - ja, af Kristus selv - og at det omvendte ikke er tilfældet... "
Det kommer fra Gud! Vi er alle - sådan tror jeg - Guds elskede skabninger, med hud og hår og personlighed og det hele! Og det gælder både kristentroende, anderledes troende, tvivlende og vantro.
Forskellen er blot, at som ikke-troende regner du nok med, at det gode du gør kommer fra dig selv, og at du ikke skylder Gud tak for hverken dit liv eller for de evner og gode egenskaber, han har givet dig ...
kristina
Hej Christina
Det kommer fra Gud skriver du...Jeg kunne med samme gyldighed sige, at det kommer fra Thor eller Zeus,- jeg har ikke belæg for at påstå noget sådant, men det føler jeg heller ikke du har, når du siger det komer fra Gud. Ret beset kunne du påstå det kom fra en hvilken som helst åndelig entitet...Det er jo bare en påstand. Det er bestemt ikke for at være respektløs (!!!), men jeg kan ikke rigtig se forskellen.
Jeg mener, at grunden til, at vi ønsker mennesker skal være kristne er, at den kristne næstekærlighedstanke og forsoningslære giver den bedste baggrund for at mennesker kan trives og leve i fred og harmoni med sig selv og omverdenen. Hvis et menneske kan leve næstekærligt og leve i harmoni med sig selv og omverdenen uden tro på Gud og Kristus, hvorfor er det så vigtigt, hvad han/hun tror?
Med venlig hilsen Henoch
Hej Henoch
Jeg er meget enig i det du skriver...hvilket jo også ligger meget op af det jeg startede ud med. Jeg ser dog ikke det kristne næstekærlighedsbud indtage en særlig plads...Det at være næstekærlig er i mine øjne en universiel ting, hvilket nok også er grunden til, at det i forskellige varianter, optræder i alle religioner. Næstekærligheden har ikke sit ophav i troen, men i mine øjne i biologien.
#104900 - 21/07/200912:39Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej igen Madsen
Citat:
Det kommer fra Gud skriver du...Jeg kunne med samme gyldighed sige, at det kommer fra Thor eller Zeus,- jeg har ikke belæg for at påstå noget sådant, men det føler jeg heller ikke du har, når du siger det komer fra Gud. Ret beset kunne du påstå det kom fra en hvilken som helst åndelig entitet...Det er jo bare en påstand. Det er bestemt ikke for at være respektløs (!!!), men jeg kan ikke rigtig se forskellen.
Ærlige spørgsmål er aldrig respektløse, og du er velkommen til at spørge om hvad som helst!
Ja hvad er egentlig forskellen mellem Gud, som vi kan læse om i Bibelen, og Thor og Zeus og alle de andre mytologiske skikkelser? Det er da et helt rimeligt spørgsmål ... for er det bare et navn?
Jeg mener, at der er den principielle forskel, at Bibelens Gud blev menneske. Han kaldte sig selv menneskesønnen, og han har levet og virket her på jorden.
Der står om ham i de mange skriftfund, at han - som forudsagt af profeterne en del århundreder forinden - blev korsfæstet og døde, at han opstod fra de døde og at han efter sin opstandelse blev set af en masse øjenvidner, hvoraf mange blev overbeviste og hellere ville dø end at afsværge troen på ham. Således også den dag i dag ...
Disse begivenheder fandt sted i vores egen historiske tid og vores egen geografi, og det er ikke ret længe siden. To årtusinder er ikke længe, set i verdenshistoriens tidsalder!
Det der står i vores historiebøger f.eks. om kejser Nero tror vi uden videre på, men ikke helt uden videre på Jesus. Formentlig fordi det er et under, der er sket, og vel også forekommer de fleste at være for godt til at være sandt ..
Men evangeliet har ikke desto mindre bredt sig til hele verden - den lille flamme blev til en løbeild - og flere og flere bliver overbevist om - og erfarer personligt! - at det er sandt, hvad der står om ham, som overvandt døden og åbnede døren for os til evigt liv i Guds paradis.
Med venlig hilsen hoeg
Hej Hoeg
Men din fornuft tilsige dig sikkert ikke at mene, at Zeus eksisterer. Det tror du nok helt sikkert ikke han gør, men selvom der ikke er større belæg for det, siger du at Gud eksisterer...Jeg har bare svært ved at se forskellen. Sandsynligheden for at Zeus eksisterer, er vel ikke mindre end for at Gud eksisterer!
Hvis det er absurd at universet skulle have eksisteret evigt, er det vel også lige så absurd at Gud skulle have eksisteret evigt. At vi endnu ikke (og nok heller aldrig får det) har en fuldt forståelse af natur omkring os, incl. kosmos, sandsynliggør på ingen måde eksistensen af en Gud. Meningen med livet kan jeg ikke svare dig på...Det er ikke sikkert der er mening, forstået på den måde, at livet er opstået ved en tilfældighed, i et urmiljø hvor omstændighederne tillod det. En proces som så mange andre. Meningen med universet kan jeg heller ikke forklare, men at jeg eller andre ikke kan forklare det, betyder ikke, at vi så bare kan opfinde en "Gud", og det er under alle omstændigheder ikke en logisk slutning..."Jeg kan ikke forklare meningen med universet...Der må være en Gud!"
Jeg vil nøjes med at svare på den del du skriver til mig. For overskuelighedens skyld er det nemmest hvis du i fremtiden poster et indlæg til hver person som svar. I bunden af hvert indlæg er der en "svar-knap" hvis man poster hvert svar som et svar bliver det hele ligesom linket sammen. Specielt for dem der læser i tråde, og ikke flad. Jeg håber du vil tage ideen til dig. Og hvis ikke du forstår hvad jeg mener vil jeg gerne prøve at uddybe.
Hej Laugesen
Det kan du tro jeg vil...Jeg var ikke helt bekendt med citatteknikken herinde, men den skulle være på plads nu...I hope
Citat:
Men til dit indlæg: [quote=Madsen]For mig giver det ingen rationel mening,-jeg mener bestemt, at jeg gør mere godt end ondt, og endvidere at disse gode gerning langt måtte opveje mine "onde gerninger"...hvad de så end måtte være.
Hvordan har du det så med vores retssystem? Der dømmer folk selvom de kun har slået en ihjel, selvom de 24-7 bruger deres tid på humanitært arbejde? Er det ikke samme irrationalitet?
Nu mener jeg, at f.eks. drab er så stor en forbrydelse, at evt. humanitært arbejde 24/7 ikke kan opveje den Sammenligningen forekommer mig ret søgt. Vi har vores retssystem for på et eller andet plan, at regulere vores adfærd...så længe min adfærd ligger inden for lovens rammer er alt ok. Kun i totalitære fascistiske stater bliver jeg straffet for min tro eller mangel på samme. Derfor forekommer det mig mærkeligt, at en kristen Gud, som ellers skulle være "god", ville lade mig brænde i helvede pga. netop min manglende tro, frem for at se på min adfærd. Jeg forstår ganske enkelt ikke, at det vigtigste for Gud, når alt kommer til alt, ikke er mine handlinger, men min tro...Gud den mægtige...skulle han ikke kunne se gennem fingre med, at ham Madsen ikke troede.
Citat:
Det har jeg såmen intet problem med Men du spurgte hvorfor Gud (ham fra bibelen) kan gøre sådan og sådan.. Og så må det vel være på logisk og rationelt at komme med en forklaring som går i spænd med hvad der ellers står i bibelen ellers kunne vi jo nemt stemple Gud som en saddist, men det ville ikke være fair, ihvertfald ikke uden at have læst stoffet til ende (bibelen). Det ville svare til at jeg kaldte min nabo sindsyg fordi jeg havde hørt ham råbe et eller andet, men ellers ikke havde andet at have anklagen i og ikke gad høre på hans argumenter der kunne forklare hans opførsel.
Jeps...godt ord igen
Citat:
Men rent rationelt så mener jeg straf giver god mening, både i vores samfund og på et "højere plan", at hvis ikke man lever op til kriterierne så må man tage konsekvenserne, sådan lærer livet os generelt også at det er. Du argumenterer jo selv med at dem der er gode skulle komme i himlen, mens de onde ikke skal. I den argumentation er der også indbygget en straf for ikke at følge kriterierne - at man ikke er god nok, eller er for ond. Derfor straf.
Korrekt...men straffen skal stå mål med gerningen, og at adgang til himmeriget skulle være betinget af at man tror, giver for mig ingen mening. Under alle omstændigheder er det da en ufattelig brutal straf, der venter den der ikke tror. "Du har godt nok været et godt menneske og gjort en masse godt, men fordi du ikke tror, og dermed ikke kan få forladelse for de synder du har begået i dit liv, skal du brænde i helvede i evig tid." Nu ved jeg ikke helt hvad det er for synder jeg har begået, men...undskyld mig...der er helt sikkert ingen af den der kan refærdiggøre, at jeg skulle brænde i helvede i evig til pga. dem.
Citat:
Altså er det kriterie som du (hvis jeg har forstået dig ret) mener man skal opfylde for at komme i himlen at man er god nok. Men hvis Gud har skabt verden (6-7 dage eller 4,3 mia år ligegyldigt), altså hvis Gud er Gud, så må han vel selv have lov til at lave reglerne for hvem der kan komme ind i himlen. Bibelens Gud stiller det krav at man bør være perfekt for at komme i himlen, er det unfair?
Og fordi man evt. måtte angre sine synder og tro på Gud, så bliver man perfekt? Hvorom end alt er, så er det kriterierne der forekommer mig urimelige...Mon ikke truslen om evig fortabelse, er et værktøj for troende til at holde folk fanget i troen?
Citat:
Uden et eneste bibelcitat
Dejligt Er oprigtig glad for diskussionen i tråden her...Synes det er spændende ting vi får vendt.
Jeg tillader mig lige at blande mig her. (For her er nemlig noget, som jeg længe har undret mig over.)
Oprindeligt skrevet af: Laugesen
Bibelens Gud stiller det krav at man bør være perfekt for at komme i himlen, er det unfair?
Ja, det er da unfair, når alternativet til at komme i himlen er evig pinsel. Hvis alternativet var lidt mere tåleligt, så var det helt fair.
Er det unfair ikke at lade folk må et lift i din båd, når du sejler forbi? - Hvis alle har badevinger og vandet er varmt, så: Nej. Er alternativet, at de alle lider druknedøden, så: Ja!
Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvorfor du synes, at det er fair. (Jeg tror nemlig, at der ligger en aha!-oplevelse gemt i det, du skriver - for mig.)
Venlig hilsen - Søren
Ændret af SometOut (21/07/200915:19)
Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)
Madsen: - Men din fornuft tilsige dig sikkert ikke at mene, at Zeus eksisterer. Det tror du nok helt sikkert ikke han gør, men selvom der ikke er større belæg for det, siger du at Gud eksisterer...Jeg har bare svært ved at se forskellen. Sandsynligheden for at Zeus eksisterer, er vel ikke mindre end for at Gud eksisterer!
hej Madsen !
Zeus eller en anden Gud er helt ligegyldigt i det indledende forløb. Det afgørende er, at fornuften tilsiger, at der må være en årsag til verdensaltet. Uden en sådan årsag er min fornuft tvunget til at antage, at universet har eksisteret evigt - og dermed er uden årsag. Det er uantageligt for min fornuft.
Madsen: - Hvis det er absurd at universet skulle have eksisteret evigt, er det vel også lige så absurd at Gud skulle have eksisteret evigt.
Ja, for mig at se er der kun to alternativer - begge er absurde, men troen på en skabergud, der er sin egen årsag, er for mig det mindst absurde.
Madsen: - At vi endnu ikke (og nok heller aldrig får det) har en fuldt forståelse af natur omkring os, incl. kosmos, sandsynliggør på ingen måde eksistensen af en Gud.
Jo, for mig har design-argumentet stor betydning. Min fornuft tilsiger, at den fysiske virkelighed med stor sandsynlighed er designet. For eksempel er naturlovenes præcise tuning et udtryk for design (det antropiske univers). Uden denne fintuning kan atomer og molekyler, som vi kender det, ikke eksistere og dermed ville alle livsformer være udelukket. Hydrogen-bindinger, for eksempel, er noget helt fantastisk. For mig at se må det være en skaber, der har tilrettelagt naturlovene (hydrogen-bindinger), så is flyder oven på vand, hvilket er helt enestående. Hydrogen-bindingerne er også afgørende for, at DNA kan bestå. Hydrogen-bindingerne må derfor logisk set være indrette med henblik på, at liv kan eksistere.
Madsen: - .. at jeg eller andre ikke kan forklare det, betyder ikke, at vi så bare kan opfinde en "Gud", og det er under alle omstændigheder ikke en logisk slutning... "Jeg kan ikke forklare meningen med universet...Der må være en Gud!"
Jo, jeg mener bestemt, det er en helt logisk slutning, at "der må være en Gud", idet der nødvendigvis må være en årsag - og at denne årsag er Gud. Hvilken Gud man så vælger at tro på, er et andet spørgsmål, der så at sige kommer i anden række.
Madsen: - Men din fornuft tilsige dig sikkert ikke at mene, at Zeus eksisterer. Det tror du nok helt sikkert ikke han gør, men selvom der ikke er større belæg for det, siger du at Gud eksisterer...Jeg har bare svært ved at se forskellen. Sandsynligheden for at Zeus eksisterer, er vel ikke mindre end for at Gud eksisterer!
hej Madsen !
Zeus eller en anden Gud er helt ligegyldigt i det indledende forløb. Det afgørende er, at fornuften tilsiger, at der må være en årsag til verdensaltet. Uden en sådan årsag er min fornuft tvunget til at antage, at universet har eksisteret evigt - og dermed er uden årsag. Det er uantageligt for min fornuft.
Deus ex machina...ind på banen med Gud, når der er noget vi ikke kan forklare eller forstå...den velkendte "Hullernes Gud". Vi kan heller ikke forstå uendeligheden...at universet er uendeligt, men derfor er der ingen grund til at blande Gud ind i billedet.
Citat:
Madsen: - Hvis det er absurd at universet skulle have eksisteret evigt, er det vel også lige så absurd at Gud skulle have eksisteret evigt.
Ja, for mig at se er der kun to alternativer - begge er absurde, men troen på en skabergud, der er sin egen årsag, er for mig det mindst absurde.
Sin egen årsag? Hvad er den? Gud har skabt sig selv eller...Gud har altid været der?
Citat:
Madsen: - At vi endnu ikke (og nok heller aldrig får det) har en fuldt forståelse af natur omkring os, incl. kosmos, sandsynliggør på ingen måde eksistensen af en Gud.
Jo, for mig har design-argumentet stor betydning. Min fornuft tilsiger, at den fysiske virkelighed med stor sandsynlighed er designet. For eksempel er naturlovenes præcise tuning et udtryk for design (det antropiske univers). Uden denne fintuning kan atomer og molekyler, som vi kender det, ikke eksistere og dermed ville alle livsformer være udelukket. Hydrogen-bindinger, for eksempel, er noget helt fantastisk. For mig at se må det være en skaber, der har tilrettelagt naturlovene (hydrogen-bindinger), så is flyder oven på vand, hvilket er helt enestående. Hydrogen-bindingerne er også afgørende for, at DNA kan bestå. Hydrogen-bindingerne må derfor logisk set være indrette med henblik på, at liv kan eksistere.
Der er ikke skyggen af reelle beviser for at naturen/universet skulle være designet. Irreducibel kompleksitet er der ikke andre end ID-folk der tager seriøst. Mange af M. Behe's påståede eksempler er blevet tilbagevist. Behe påstår at forskellige, i naturen forekommende systemer, er for komplekse til at være opstået fra mindre komplekse systemer via naturlig selektion. En for ham (nok nærmere hans anseelse) "farlig" påstand, da det har et forrygende potentiale mht. at udstille hans uvidenhed omkring disse systemer...Måske har Behe bare ikke forstået systemerne, eller også har han ikke undersøgt dem godt nok. At han, eller måske endda ingen, på et givent tidspunkt, kan forklare et givent komplekst systems opståen, er IKKE et bevis for tilstedeværelsen af en designer. Dembski er der vist heller ingen andre end ID'er der tager seriøst...Jeg kunne blive ved. Ingen har kunnet producere skyggen af bevis for en designer. Man har påpeget huller i forskellige teorier, og fyldt dem ud med Gud/En Designer. Fintuningen af de fysiske konstanter er overhovedet ikke noget udtryk for design. Det kunne jo f.eks. tænkes, at de 6 konstanter, som du givetvis henviser til, i andre kombinationer kunne tillade liv. Det kan også være vores univers bare et ét af mange...hvor vores univers har ét sæt konstanter, mens andre universer har andre konstanter (konstanterne har andre værdier).
Du skriver at:Hydrogen-bindingerne må derfor logisk set være indrette med henblik på, at liv kan eksistere....Nope...det er os der er tilpasset naturen (naturlig selektion), og ikke naturen der er tilpasset os.
Citat:
Madsen: - .. at jeg eller andre ikke kan forklare det, betyder ikke, at vi så bare kan opfinde en "Gud", og det er under alle omstændigheder ikke en logisk slutning... "Jeg kan ikke forklare meningen med universet...Der må være en Gud!"
Jo, jeg mener bestemt, det er en helt logisk slutning, at "der må være en Gud", idet der nødvendigvis må være en årsag - og at denne årsag er Gud. Hvilken Gud man så vælger at tro på, er et andet spørgsmål, der så at sige kommer i anden række.
...og sådan kunne jeg jo så også argumentere videre: "Hvad er årsagen til Gud"...Du har gang i den nok så kendte "uendelige regres", og din slutning er i hvert fald IKKE logisk!
#104918 - 21/07/200923:41Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
henoch
Bruger
Hej Kristina
Citat:
En død tro vil jeg kalde en "ikke-tro". En tro der er død, er der ikke! Tro på Kristus = Tillid til Kristus selv!
Og troen på Kristus = troen på hvad han siger, og som sådan kan jeg ikke se den kan skilles fra hans lære (dogmatikken) ..
Disciplene fulgte Jesus uden at have nogle af de kristne dogmer på plads i begyndelsen. Hvis Jesus havde gået rundt og sagt: "Jeg er den almægtige Gud. Det skal du tro på for at følge mig", hvor mange tilhængere tror du så, at han ville få i et religiøst jødisk samfund? Man kan altså godt være en Jesu efterfølger uden at have den kristne dogmatik på plads. Omvendt kan man godt have dogmatikken på plads uden at være en sand kristen. Jakob udtrykker det sådan: Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også og skælver. (Jak. 2,19)
Citat:
Ad Åb 2 (til menigheden i Efesos) 2.2: Jeg kender dine gerninger og din møje og udholdenhed [....] 2.4: Men jeg har det imod dig, at du har svigtet din første kærlighed ...
Jeg mener du citerer ude af kontekst. Hvis du inddrager vers 3 og vers 6, så er det klart, at menighedens møje og udholdenhed gik på at bevare den rene lære (de rette dogmer), og at de faktisk havde ret i de ting de troede. Men de havde ikke kærligheden længere. Altså en fuldstændig korrekt trosbekendelse - uden kærlighed og gerninger.
Citat:
Jeg vil nøjes med at tale for mig selv her: Min helt overordenede grund for at ønske mine medmennesker kristen tro er håbet om åndeligt fællesskab med dem som levende i Kristus. Ikke kun levende her i denne faldne verden, men i al evighed - ind i Guds kommende Paradis.
Det har jeg respekt for, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er ret risikabelt at bygge sin kristentro på, hvad der måske sker efter døden. Hvis nu muslimerne har ret, så havner vi kristne i Helvede, hvis Jehovas Vidner har ret omkommer vi i Harmageddon, hvis hinduer og buddhister har ret, så reinkarneres vi måske i en knap så oplyst tilstand, og hvis ateisterne har ret slutter vores bevidsthed med døden - ingen ved det. Jeg tror på kristendommen, da jeg mener, at den fungerer bedst i denne verden. Med venlig hilsen Henoch
#104919 - 21/07/200923:41Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Logikeren
Anonym
Oprindeligt skrevet af: henoch
Hej Logikeren
Citat:
Du undlader meget bekvemt at nævne verset før, det du citerer: I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden.
Hej Henoch
Bekvemt og bekvemt. Det er i hvert fald ubekvemt for mig nu, at jeg ikke slog op i Bibelen, før jeg pr. hukommelse skrev, hvad jeg skrev og jeg nu må erkende, at jeg tog fejl.
#104927 - 22/07/200908:32Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej henoch - jeg vil nøjes med at kommentere det sidste du skriver:
Citat:
.. men jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er ret risikabelt at bygge sin kristentro på, hvad der måske sker efter døden.
Min tro er, som den er, og det er ikke mig selv, der har fundet på den! Jeg kan ikke andet! (Hic sto ..!)
Citat:
Jeg tror på kristendommen, da jeg mener, at den fungerer bedst i denne verden.
Jeg tror på kristendommen, fordi jeg mener, at den er sandheden. Det er det altafgørende for mig.
Og jeg er ikke nær så optaget af den kommende verden (som jeg slet ikke kan forestille mig) - som af den verden, jeg her og nu befinder mig i !
Jeg enig med dig i, og glæder mig over, at kristendommen i vores del af verden fungerer bedst , som du skriver .. Men mange fængsles, mishandles og dræbes for deres kristne tros skyld. De kristne i Nordkorea, Saudi-Arabien, Laos, Vietnam og mange andre diktaturstater ville nok ikke udtrykke sig helt sådan ..
Ja, det kan jeg sådan godt se... men ham, der har skabt denne eksklusive natklub, hvor kun de helt rigtige medlemmer kommer ind, det er også ham der har bestemt, at dem, der ikke kommer ind, skal trækkes med ud bagved og henrettes. Det er der, kæden hopper af for mit vedkommende. Der ligger ikke en knap så eksklusiv natklub ved siden af som alternativ.
Ændret af SometOut (22/07/200911:59)
Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)
For at svare på dit oprindelige spørgsmål, vil jeg kort og godt sige, at du lyder til at være en rigtig god ven. Hvilket i kristen sammenhæng er en uvuderlig egenskab.
I sidste ende er der ingen af os der kommer i himlen, da ingen af os er fortjente, men i og med at guds vej er uransagelige kommer nogle af os det alligevel.
Hvis jeg skulle være så heldig, ville det være rart at have en ven deroppe.
Madsen: - ...og sådan kunne jeg jo så også argumentere videre: "Hvad er årsagen til Gud"...Du har gang i den nok så kendte "uendelige regres", og din slutning er i hvert fald IKKE logisk!
hej Madsen!
Ja, det er ulogisk og uforståeligt, at Gud er sin egen årsag. Men alternativet, at der ikke eksisterer en gud, er for mig at se endnu mere ulogisk og uforståeligt, nemlig at det uskabte univers(er) har eksisteret evigt og derfor er uden årsag.
Så jeg foretrækker det, der er mest logisk, nemlig at universet/verdensaltet har en årsag.
#104987 - 22/07/200919:47Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: SometOut]
Miriam
Bruger
Reg.: 05/05/2009
Sted: Nordsjælland
Der er absolut intet eksklusivt over Guds rige!
Bare læs denne lignelse fra Lukas 14: Der var en mand, som ville holde et stort festmåltid og indbød mange. Da festen skulle begynde, sendte han sin tjener ud for at sige til de indbudte: Kom, nu er alt rede! Men de gav sig alle som én til at undskylde sig. Den første sagde til ham: Jeg har købt en mark og bliver nødt til at gå ud og se til den. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. En anden sagde: Jeg har købt fem par okser og skal ud at prøve dem. Jeg beder dig, hav mig undskyldt. Og en tredje sagde: Jeg har lige giftet mig, og derfor kan jeg ikke komme. Tjeneren kom tilbage og fortalte sin herre dette. Da blev husets herre vred og sagde til tjeneren: Gå straks ud på byens gader og stræder og hent de fattige, vanføre, blinde og lamme herind. Og tjeneren meldte: Herre, det er sket, som du befalede, men der er stadig plads. Så sagde herren til tjeneren: Gå ud på vejene og langs gærderne og nød dem til at komme, så mit hus kan blive fyldt. For jeg siger jer: Ingen af de mænd, som var indbudt, skal smage mit måltid.«
Gud har skabt dig. Gud elsker dig. Gud ønsker at dele venskab og alt, hvad han har af godt, med dig. Hvis du ikke vil tage imod, er det din sag - det hedder den frie vilje. Hvorfor afslå verdens bedste tilbud? Hvorfor ikke indløse din vinderkupon? You've got nothing to lose and everything to win!
Jeg er ikke med, du bliver nok nødt til at uddybe lidt.. Det er kristne der sætter troen på Jesus, som målestok for om man kommer i himlen eller ej, ikke mig..
#105008 - 22/07/200920:37Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: Sammy]
Miriam
Bruger
Ja, en del kristne gør. Men gør Jesus det? Det tror jeg nemlig ikke. Hvis man tror på Jesus og er døbt, er man kristen og har visheden om at møde Ham i himlen. Man behøver ikke at dømmes af Gud på dommedag, fordi Jesus har gjort regningen op. Der er ikke noget at komme efter, som Fogh ville sige! Gældsbeviset er slettet, som Bibelen siger.
Tilbage er så alle de, som ikke falder under denne kategori - enten fordi de ikke ville tro, ikke kunne tro eller aldrig har haft mulighed for at tage stilling til Jesus, som han virkelig var og er. For dem gælder at selv et bæger koldt vand vil blive gengæld på dommedag. God er en 100% retfærdig Dommer!
a, en del kristne gør. Men gør Jesus det? Det tror jeg nemlig ikke. Hvis man tror på Jesus og er døbt, er man kristen og har visheden om at møde Ham i himlen. Man behøver ikke at dømmes af Gud på dommedag, fordi Jesus har gjort regningen op. Der er ikke noget at komme efter, som Fogh ville sige! Gældsbeviset er slettet, som Bibelen siger.
Tilbage er så alle de, som ikke falder under denne kategori - enten fordi de ikke ville tro, ikke kunne tro eller aldrig har haft mulighed for at tage stilling til Jesus, som han virkelig var og er. For dem gælder at selv et bæger koldt vand vil blive gengæld på dommedag. God er en 100% retfærdig Dommer!
100% retfærdig? Så han gør det let for nogle at komme ind, men svært for andre? Hvorfor skal man straffes, fordi man ikke kunne tro på Jesus?
#105013 - 22/07/200920:51Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Nej det er ikke sværere når man ikke er kristen! Hvem siger at det er nemt at være kristen? Dåbsbeviset er ikke et tag-selv-bord.Tværtimod. Det at være kristen er et stort ansvar, fordi vi gennem vores ord, tanker og gerninger skal afspejle vor god, kærlig, fredselskende, tålmodig, venlig, mild, god, trofast og mådenholden Gud er. Det er den bedste forkyndelse vi kan give. Vi kristne er Jesus vidner gennem vores liv. Vi får med dåben Helligånden, som hele tiden minder os om, at sindet skal fornys og talenterne skal bruges. NT siger, at vi skal stræbe efter helliggørelse, uden hvilken ingen skal se Herren. Så kom ikke og sig, at det er den nemme vej! Med store gaver følger et tilsvarende ansvar!
Nej det er ikke sværere når man ikke er kristen! Hvem siger at det er nemt at være kristen? Dåbsbeviset er ikke et tag-selv-bord.Tværtimod. Det at være kristen er et stort ansvar, fordi vi gennem vores ord, tanker og gerninger skal afspejle vor god, kærlig, fredselskende, tålmodig, venlig, mild, god, trofast og mådenholden Gud er. Det er den bedste forkyndelse vi kan give. Vi kristne er Jesus vidner gennem vores liv. Vi får med dåben Helligånden, som hele tiden minder os om, at sindet skal fornys og talenterne skal bruges. NT siger, at vi skal stræbe efter helliggørelse, uden hvilken ingen skal se Herren. Så kom ikke og sig, at det er den nemme vej! Med store gaver følger et tilsvarende ansvar!
Så det vil sige, at der er bud som kristne skal holde? At I skal overholde et sæt regler for at blive frelst?
Logikeren: - Jeg er nødt til at vurdere din gengivelse at videnskab ud fra din egen vurdering af dig selv - som jo er at du ikke er i stand til at læse og forstå videnskabelige artikler.
hej Logiker!
Fra din profession ved du udmærket, hvordan viden formidles, og du ved selvfølgelig også, hvordan man bruger sine kilder. Det er ikke nødvendigt, at du selv læser alle sagens akter og bilag. Det gælder også videnskabelige artikler. Disse tekster er underkastet den foreskrevne akademiske fortællemåde, der ofte er uoverskuelig for lægfolk. Andre folk (dine kilder), der har de faglige forudsætninger, kan gøre rede for, hvad der er de interessante sammenhænge i sådanne tekster.
#105023 - 22/07/200922:22Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej hoeg,
Citat:
Ja, det er ulogisk og uforståeligt, at Gud er sin egen årsag. Men alternativet, at der ikke eksisterer en gud, er for mig at se endnu mere ulogisk og uforståeligt, nemlig at det uskabte univers(er) har eksisteret evigt og derfor er uden årsag.
Så jeg foretrækker det, der er mest logisk, nemlig at universet/verdensaltet har en årsag.
Jeg tror, du har misforstået det kosmologiske gudsbevis.
#105025 - 22/07/200922:31Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Nej, frelste er vi, når vi er døbte og tror. Vi skal bare sige ja! Men når vi er frelste, træder vi ind i et forhold til Gud som er præget af kærlighed. Gør vi ikke alt for dem, vi elsker? Især når den Elskede har gjort alt for os. Joh 15: Dette er mit bud, at I skal elske hinanden, ligesom jeg har elsket jer. v13 Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner. v14 I er mine venner, hvis I gør, hvad jeg påbyder jer. v15 Jeg kalder jer ikke længere tjenere, for tjeneren ved ikke, hvad hans herre gør; jeg kalder jer venner, for alt, hvad jeg har hørt af min fader, har jeg gjort kendt for jer. v16 Det er ikke jer, der har udvalgt mig, men mig, der har udvalgt jer og sat jer til at gå ud og bære frugt og blive ved med at bære frugt, så Faderen kan give jer, hvad som helst I beder om i mit navn. v17 Dette byder jeg jer, at I skal elske hinanden.
Jeg trækker det med eksklusivt tilbage igen. Det var blot en måde at konkretisere tingene. Det var slet ikke det, jeg ville debatere.
Det, jeg ville debatere, er min manglende forståelse for, at der ikke er et alternativ til himmelen, der er knap så ubehageligt som helvede. En gylden middelvej kan man vel kalde det.
Steffen: - Jeg tror, du har misforstået det kosmologiske gudsbevis.
hej Steffen!
Ja, sikkert, da jeg ikke har nogen viden om, hvad det kosmologiske gudsbevis konkret går ud på.
Idéen om Gud som det mindst absurde af to mulige alternativer har jeg fra et flere år gammelt radio-interview med astronom Jan Teuber.
Et af spørgsmålene gik på, om en astrofysiker virkelig kan tro på Gud.. (frit efter hukommelsen)? Ja, for troen på Gud er det mindst absurde alternativ. Troen på det eneste alternativ, at det uskabte univers/universer har eksisteret evigt og er uden nogen begyndelse, er endnu mere absurd.
Hvorfor afslå verdens bedste tilbud? Hvorfor ikke indløse din vinderkupon? You've got nothing to lose and everything to win!
I så fald, skulle jeg vel også indløse en billet hos Allah, Zeus, Brahman etc....Just in case! At tro er jo heller ikke noget man sådan beslutter sig for..."OK...så tror jeg!"...Det er vel en erkendelse der skal komme inde fra, og gør den ikke det, er den intet værd,- eller...det ville jeg da mene den ikke var. Pointen er, at der umiddelbart for mig ingen billet er at indløse...jeg kan ikke tro, gør det ikke og vil heller ikke forgive at tro. Der er for mig intet der sandsynliggør, at der skulle findes et "Eye in the sky", som observerer mig, tracker mig, holder øje med mine gerninger eller kommunikerer med mig (eller mig med den). Men hvis nu det helt og aldeles utopiske skulle vise sig at være sandt, at Gud findes, så måtte det da være vigtigst, at jeg har være et godt menneske med alt hvad det indebærer. Som jeg har skrevet før, men formuleret lidt anderledes..."Er det ikke kun i totalitære stater, man bliver straffet for sin tro (eller mangel på sammen), og ikke sine gerninger?"
Hvorom end alt er, så synes jeg ikke rigtig vi endnu er kommet et svar nærmere spørgsmålet..."Hvorfor er det vigtigt at tro?"...Jeg fornemmer, der er lidt uenighed hos de troende herinde.
Steffen: - Så er det nok Jan Teuber, som har misforstået argumentet.
hej Steffen!
Og hvad er så lige det..? Jeg har googlet på "kosmologisk gudsbevis" og ikke fundet noget, der er i modstrid med, at Gud er det mindst absurde alternativ, mens det mest absurde er alternativet (eller konsekvensen), nemlig at universet (verdensaltet) er uskabt og derfor har eksisteret evigt uden nogen begyndelse og årsag. Jeg vil gerne vide, hvilken forbindelse der kan være mellem det kosmologiske gudsbevis og idéen om det mindst og det mest absurde..?
Det ved jeg faktisk ikke, men jeg tror det ikke. De "Gudsbeskrivelser" jeg er blevet præsenteret for...det være sig den kristne, den islamiske, den jødiske etc. etc...er mildest talt lident flatterende. De rene monstre...nidkære, jaloux, brutale, hævngerrige...superlativerne er talrige. En kristen Gud, der sender gode mennesker i helvede, hvor de skal lide til evig tid pga. manglende tro...nej tak...Det lyder for mig som et monster.
#105066 - 23/07/200923:34Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Ja, det lyder også som et monster til mig. Kan godt forstå dig. Jeg vil også kun tro på en Gud der er god. Tjek hvor gudesmuk universet er. Det kan da umulig være skabt af et monster.
Ja, det lyder også som et monster til mig. Kan godt forstå dig.
Ja, det er også det, der for mig gør det så uforståeligt, at snakke om en god og barmhjertig (tilføj selv flere positive tillægsord) Gud...
Citat:
Jeg vil også kun tro på en Gud der er god. Tjek hvor gudesmuk universet er. Det kan da umulig være skabt af et monster.
Universet og naturen er rigtignok smuk(t), og uendelig fascinerende, men jeg ser den ikke som værende skabt af en Gud...eller et lignende "væsen". For nu at citere Douglas Adams: Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
#105083 - 24/07/200917:35Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Madsen.
For nu at citere Douglas Adams: Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
Næh, det behøver man da ikke... man kan nøjes med at gå ud fra, at der er en gartner, som har plantet den smukke have.
#105085 - 24/07/200918:06Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Wow! Nu har jeg læst i bibelen hele mit liv. Og jeg er aldrig stødt på at Gud sender gode mennesker i helvede, hvor de skal lide til evig tid pga. manglende tro.
#105087 - 24/07/200919:58Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: Miriam]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Oprindeligt skrevet af: Miriam
Wow! Nu har jeg læst i bibelen hele mit liv. Og jeg er aldrig stødt på at Gud sender gode mennesker i helvede, hvor de skal lide til evig tid pga. manglende tro.
Kan du fortælle mig hvor det står?
Hej Miriam Kender du nogen gode mennesker? Altså virkelig, virkelig gode?
Jeg kender ingen! Måske nogle stykker, som selv mener at de er gode, og som mener at de kender nogle andre, som de også mener er gode ... . men gode nok til at have livsfællesskab med den hellige Gud?
Nej, vel? Mark 10,18: Ingen er god undtagen én, nemlig Gud.
Evangeliet handler om noget andet end at være mere eller mindre god, nemlig om iklædt Kristus at befinde sig i syndsforladelsens rige.
Der står i bibelkoncentratet kaldet "Den lille Bibel": For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Gud vil ikke at nogen skal fortabes! Tværtimod er hans vilje, at alle skal reddes fra den fortabelse, som vi (= hele den fortabte menneskehed på denne faldne jord uden for Guds rige) i udgangspunktet er født ind i ...
Så dyrebart og ubetinget elsket er hvert eneste menneske for Gud, at han har betalt den højeste pris for at genskabe livsfællesskabet med os!
2. kor 5,17-19: Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser, men betroede os ordet om forligelsen.
Så vi skal ikke gøre gode gerninger for at blive Guds børn. Men vi skal gøre gode gerninger og elske Gud og vor næste, fordi vi ér blevet det!
#105088 - 24/07/200921:37Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Nej, altså ingen er perfekte! Vi har vel allesammen vores lidt mindre flatterende sider. Måske kommer det vel mest til udtryk når man er under pres. Når nu vi lever i velstand her i vesten, er det nemt nok for de fleste at holde sig på den rigtige side af loven. Men det er ikke det samme som at være en helgen.Det er jeg enig i. Når folk betragter sig selv eller andre som gode mennesker, så er det vel fordi de synes at det gode opvejer det mindre flatterende?
Folk opfatter mest begreber som hellig og from som negative ting- det bliver forvekslet med at være falsk eller at man føler sig bedre end andre. Fx når man ikke vil drikke sig fuld til en ungdomsfest spørger man "er du pludselig blevet hellig?"
Jeg har med interesse læst dig indlæg, og forstår godt dit spørgsmål.
Du tror ikke på Gud, men det er måske fordi, du aldrig har mødt én, som ikke kunne lade være med at fortælle om, hvem Gud er, og hvor meget han elsker dig.
Jeg tror, at Jesus er vores Gud (Gud søn, Gud fader og Gud Helligånd), og at Bibelen er skrevet af Gud gennem mennesker med Helligåndens hjælp.
Hvor ville jeg bare ønske, at du ville møde et menneske, som kunne fortælle dig om den ubeskrivelige skønhed, som ligger i Guds vilje og karakter. Jeg kan ikke af mig selv forklare min dybe, dybe glæde over Guds herlighed.
Du kunne måske se det fra en anden side og forestille dig Guds synsvinkel. Hvis et menneske ikke vil have noget med Gud at gøre, har det taget et valg, som medfører, at Gud ikke tager initiativ til noget. Det er først, når vil vælger at søge ham, at han lader sig finde, hvis vi af hjertet ærligt gerne vil møde ham og lære ham at kende.
God opførsel er rigtig godt, men vi kan ikke fortjene os til Guds opmærksomhed. På grund af vores arvesynd, kan vi ikke nå Gud uden at erkende Jesus som vor frelser og redningsmand. Gud tåler ikke synd, men når vi henviser til, hvad Jesus gjorde - da han led og døde på korset og 3 dage senere opstod, for din og min skyld - har vi "adgangsbilletten" til at tro på et evigt liv.
Jeg vil personligt holde godt fast i min "fars" hånd, for uden ham, ville jeg være meget angst for at leve i denne Verden.
Thi den, der holder hele loven, men blot på et punkt snubler, er blevet skyldig i alle. (Jakob kap. 2, vers 10).
#105094 - 25/07/200909:32Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: MDA]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej MDA - hvor dejligt at læse om din glæde over Guds kærlighed! Jeg kom til at tænke på en af mine favoritsalmer, Poul Gerhardts gamle "Glæderig og underfuld .." (nr. 699)
Du skriver: "Det er først, når vi vælger at søge ham, at han lader sig finde, hvis vi af hjertet ærligt gerne vil møde ham og lære ham at kende ... "
Ja! - og sommetider Nej!
Se bare her i Romerbrevet 10,20: Og Esajas går så vidt, at han siger: Jeg var at finde for dem, der ikke søgte mig, jeg viste mig for dem, der ikke spurgte efter mig.
.. og også Jesu egne ord i Luk. 19,10:
For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte.
Når jeg læser disse to citater, føler jeg mig genkendt, for jeg var nemlig selv et af de vildfarne, fortabte får, som blev opsøgt og fundet af vor Herre og Frelser. Uden at have søgt, og uden at vide, at jeg behøvede ham! ..
#105096 - 25/07/200913:11Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Ja! Hurra! Hvis bare folk vidste, hvor superskønt det er at være kristen... Gud er så god, ord aldrig kan formidle det fyldestgørende! Man skal selv smage og se!
- Det er først, når vi vælger at søge ham, at han lader sig finde, hvis vi af hjertet ærligt gerne vil møde ham og lære ham at kende ... - Ja! og sommetider Nej!
hej kristina!
Hvorfor "sommetider nej"..? Hvis et menneske søger Jesus, kan jeg ikke tro, at Jesus (sommetider) siger nej. I den forbindelse kan jeg ikke se, at Esajes kan bruges til noget.
#105098 - 25/07/200914:53Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
" - Det er først, når vi vælger at søge ham, at han lader sig finde, hvis vi af hjertet ærligt gerne vil møde ham og lære ham at kende ... "
"- Ja! og sommetider Nej! "
hej kristina!
Hvorfor "sommetider nej"..? Hvis et menneske søger Jesus, kan jeg ikke tro, at Jesus (sommetider) siger nej. I den forbindelse kan jeg ikke se, at Esajes kan bruges til noget.
Med venlig hilsen hoeg
Hej hoeg - - det er vi enige om, og det var skam heller ikke sådan ment!
Se lige en gang til på den tekst, jeg svarede på:
"Det er først, når vi vælger at søge ham, at han lader sig finde .."
Hertil svarede jeg så, at sådan er det ikke altid! Sommetider er det nemlig Gud, der kommer først, altså inden vi søger ham ..
Prøv også at se igen på de skriftsteder, jeg citerede!
Du henviser til: "For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte." Og så skriver du, at du føler dig "genkendt, for jeg var nemlig selv et af de vildfarne, fortabte får, som blev opsøgt og fundet af vor Herre og Frelser."
Det forstår jeg udmærket. Men for mig hopper kæden af, når du tilføjer:
"Uden at have søgt, og uden at vide, at jeg behøvede ham!"
Så du mener altså, at initiativet kom fra Jesus..? Hvad så med de ufattelig mange sjæle (fortabte får), der ikke blev fundet..? Det efterlader et indtrykt af, at alle "fortabte får" opsøges, findes og frelses. Ingen udenforstående behøver at opdage noget.
#105108 - 25/07/200918:50Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Jeg har gennemgået en lignende situation med at blive "fundet". For mig gælder Jesu ord:
"Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig." Åb. 3 Måske er det ikke alle, der hører denne venlige banken med det samme? Hos mig skulle der bankes et godt stykke tid og med tiltagende styrke
#105110 - 25/07/200919:06Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
[Re: Miriam]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Oprindeligt skrevet af: Miriam
Jeg har gennemgået en lignende situation med at blive "fundet". For mig gælder Jesu ord:
"Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig." Åb. 3 Måske er det ikke alle, der hører denne venlige banken med det samme? Hos mig skulle der bankes et godt stykke tid og med tiltagende styrke
.. og det var meget værre med mig: Jeg dumme får sparkede ud med alle fire ben og ville ikke med!
Det tog sin tid! Men til sidst overgav jeg mig som bekendt. Jeg blev nemlig tvunget! Overmandet! Af Kristi kærlighed!
2. Kor. 5, 14-15:Thi Kristi kærlighed tvinger os, fordi vi har sluttet, at når én er død for alle, er de alle døde. Og han døde for alle, for at de, der lever, ikke længere skal leve for sig selv, men for ham, der døde og opstod for dem.
#105113 - 25/07/200919:34Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
hej kristina!
Du henviser til: "For Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte." Og så skriver du, at du føler dig "genkendt, for jeg var nemlig selv et af de vildfarne, fortabte får, som blev opsøgt og fundet af vor Herre og Frelser."
Det forstår jeg udmærket. Men for mig hopper kæden af, når du tilføjer:
"Uden at have søgt, og uden at vide, at jeg behøvede ham!"
Så du mener altså, at initiativet kom fra Jesus..? Hvad så med de ufattelig mange sjæle (fortabte får), der ikke blev fundet..? Det efterlader et indtrykt af, at alle "fortabte får" opsøges, findes og frelses. Ingen udenforstående behøver at opdage noget.
Med venlig hilsen hoeg
Ja, det er lige præcis det jeg mener: at initiativet kom fra Gud, og ikke fra mig. Det er en under hver eneste gang et menneske kommer til tro!
Så det gælder naturligvis ikke kun mig, men alle troende mennesker. Det er Gud selv, der griber ind, intet menneske kan ved egen kraft beslutte sig for at tro på Kristus.
Kristen tro er en gavee. En indbydelse, som rækkes os!
Citat:
Det efterlader et indtryk af, at alle "fortabte får" opsøges, findes og frelses.
Det er ikke det indtryk man får, hvis man læser Skriften! Indbydelsen kan afvises - og det bliver den i mange tilfælde. Se f.eks. Jesu lignelse om det store festmåltid, Luk 14,15-24 ..
Citat:
Ingen udenforstående behøver at opdage noget.
Udenforstående? Det forstår jeg ikke rigtig hvad du mener med - måske kan du uddybe?
Miriam: - Jeg har gennemgået en lignende situation med at blive "fundet". For mig gælder Jesu ord: "Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig."
hej Miriam!
Så du er en af de heldige, der kom med i "prikkerunden"..! Andre har vel ikke oplevet, at Jesus banker på. Og hvad så med de utalte milliader, der af gode grunde aldrig har hørt budskabet om frelsen i Jesus Kristus..? Nogle - rigtig mange - blev født før Kristus. Andre er bare uheldige. Min private opfattelse går ud på, at den treenige Gud ikke kan være så uretfærdig, at det kun er nogle få, der får muligheden for at sige ja til Jesus. Jeg tror, at Gud har en frelsesplan, der går ud på, at alle får mulighed for at vælge frelsen og at alle vil gøre det. Hvordan det kan ske, har vi ikke krav på at vide.
#105119 - 25/07/200920:05Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Hej Hoeg, det er sjovt du spørger, for jeg skrev med Sammy om nøjagtig det samme for nogle dage siden, på den her tråd. Må jeg lige citere mig selv?
Citat:
Hvis man tror på Jesus og er døbt, er man kristen og har visheden om at møde Ham i himlen. Man behøver ikke at dømmes af Gud på dommedag, fordi Jesus har gjort regningen op. Der er ikke noget at komme efter, som Fogh ville sige! Gældsbeviset er slettet, som Bibelen siger.
Så jeg er helt enig med dig om, at Gud gør hvad som helst for at så mange som muligt skal frelses.
Og så tror jeg osse, at Gud er en gentleman som ikke tvinger nogen hvis ikke de er klar. Han kan jo se i fremtiden - og ved hvornår timingen for at prikke en på skulderen er mest gunstig!
#105123 - 25/07/200921:35Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej hoeg
Citat:
Andre har vel ikke oplevet, at Jesus banker på. Og hvad så med de utalte milliader, der af gode grunde aldrig har hørt budskabet om frelsen i Jesus Kristus..? Nogle - rigtig mange - blev født før Kristus. Andre er bare uheldige.
Guds retfærdighed tvivler jeg ikke på, og jeg er sikker på, at ingen bare er uheldige! Men jeg kan ikke kigge Gud i kortene ud over hvad jeg kan læse i Skriften.
Dog vil jeg sige, at Jesus Kristus er hovedpersonen i hele Bibelen, altså også i Det Gamle Testamente!
I begyndelsen var Ordet (Joh. 1,1ff) - Guds Søn, Jesus Kristus, ved hvem alt blev skabt. Men selvfølgelig vidste gamle Abraham (troens fader) ikke at Ordet ville inkarnere i Betlehem og få navnet Jesus ..
Citat:
Jeg tror, at Gud har en frelsesplan, der går ud på, at alle får mulighed for at vælge frelsen ...
.. Gud er suveræn og har fra sit høje stade uden for tiden og rummet kendt hver eneste af sine skabninger fra før verdens grundvold blev skabt! Alle hans mennesker er indbudt til evigt liv i Guds rige!
Citat:
... og at alle vil gøre det. Hvordan det kan ske, har vi ikke krav på at vide.
Ifølge Guds ord har ikke alle gjort det (modtaget Guds frelserhånd) og vil ikke alle gøre det.
Men jeg er enig med dig i, at vi ikke har krav på at vide e noget som helst - og jo heller ikke krav på livet -
Jeg tror, at Gud har givet os den kundskab, vi hver især behøver til vor frelse, og at det er muligt at afvise. Uanset hvad:
Gud er Gud, om alle land lå øde, Gud er Gud, om alle mand var døde. Om slægter svimle, blandt stjernestimle utallig vrimle i høje himle Guds grøde.
Høje hald og dybe dal skal vige, jord og himmel falde skal tillige, hvert fjeld, hver tinde skal brat forsvinde, men op skal rinde, som solen skinne, Guds rige. (Petter Dass 1698)
hoeg: - Andre har vel ikke oplevet, at Jesus banker på. Og hvad så med de utalte milliader, der af gode grunde aldrig har hørt budskabet om frelsen i Jesus Kristus..? Nogle - rigtig mange - blev født før Kristus. Andre er bare uheldige. kristina: - Guds retfærdighed tvivler jeg ikke på, og jeg er sikker på, at ingen bare er uheldige! Men jeg kan ikke kigge Gud i kortene ud over hvad jeg kan læse i Skriften.
hej kristina!
Ja, enig. I skriften står vel igen steder (?), at alle, der blev født før Kristus, skal gå fortabt. Al lidelse før Jesu fødsel må derfor indgå i den treenige Guds frelsesplan, som vi ikke kan vide eller har krav på at vide noget om. Jeg forstår dig således, at Kristus har været herre fra første begyndelse (hele Bibelen).
#105125 - 25/07/200922:02Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Citat:
hej kristina!
Ja, enig. I skriften står vel igen steder (?), at alle, der blev født før Kristus, skal gå fortabt. Al lidelse før Jesu fødsel må derfor indgå i den treenige Guds frelsesplan, som vi ikke kan vide eller har krav på at vide noget om. Jeg forstår dig således, at Kristus har været herre fra første begyndelse (hele Bibelen).
Med venlig hilsen hoeg
Hej hoeg - JA! Lige netop! Du kan tro jeg er glad for, at vi kom til enighed om dette!
Og hvad så med de utalte milliader, der af gode grunde aldrig har hørt budskabet om frelsen i Jesus Kristus..? Nogle - rigtig mange - blev født før Kristus. Andre er bare uheldige. Min private opfattelse går ud på, at den treenige Gud ikke kan være så uretfærdig, at det kun er nogle få, der får muligheden for at sige ja til Jesus. Jeg tror, at Gud har en frelsesplan, der går ud på, at alle får mulighed for at vælge frelsen og at alle vil gøre det. Hvordan det kan ske, har vi ikke krav på at vide.
Med venlig hilsen hoeg
Jesus siger i Mark 13,10 om sin genkomst at: "Først skal Evangeliet prædikes for alle folkeslag". Jeg opfatter det sådan, at alle skal have en invitation. Der skal bankes på alles dør.
Det som jeg personligt inderligt håber er, at Jesus mener det rette Evangelium. Altså ikke bare ordene; men budskabet om Guds nåde og kærlighed, for det er ikke ordene, der åbner døre - det er erkendelsen af Guds kærlighed.
kristina: .. og det var meget værre med mig: Jeg dumme får sparkede ud med alle fire ben og ville ikke med! Det tog sin tid! Men til sidst overgav jeg mig som bekendt. Jeg blev nemlig tvunget! Overmandet! Af Kristi kærlighed!
hej kristina!
Har du aldrig tænkt på, at det kan opfattes som uretfærdigt, at Jesus ifølge dit udsagn ovenfor så at sige tvinger mennesker til at tro..? Jeg mener, at den treenige Gud må være en uretfærdig gud, når nu det åbenbart kun er nogle få, der får troen på den måde, du beskriver. Selv har jeg aldrig oplevet noget i den retning. Efter egen opfattelse er jeg kristen, men jeg har antaget den kristne tro af logiske årsager, da den kristne tro efter min opfattelse er det mindst absurde alternativ. Det eneste alternativ er det mest absurde, nemlig at tro på at verdensaltet er uskabt og derfor har eksisteret evigt uden formål, årsag og mening. I grunden kan jeg ikke vide, om min kristne tro er ægte eller om jeg faktisk er en troende kristen. Hvem kan afgøre noget bestemt om det..? Selv kan jeg ikke vide noget.
#105149 - 26/07/200918:14Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Miriam
Bruger
Citat:
I grunden kan jeg ikke vide, om min kristne tro er ægte eller om jeg faktisk er en troende kristen. Hvem kan afgøre noget bestemt om det..? Selv kan jeg ikke vide noget.
Kristen tro kan være så meget mere, end et værdisæt eller en livsanskuelse! Kristen tro er et personlig forhold til Gud, på samme måde som man kan forholde sig til et menneske. Hvordan giver vi næring til vores venskab med andre? Vi ringer til dem, vi taler sammen og deler små og store glæder og sorger. Vi planlægger ting sammen og giver hinanden plads til at vokse og begå fejl. Kristen tro kan beriges kolossalt gennem venskab med Gud. For mig er det utænkeligt uden! Venskab med Gud fungerer på samme måde som men dem vi holder af. Det, at Gud kender enhver personlig, alle vores tanker og tvivl og vores små hverdagsting, det gør Gud så ufattelig stor for mig. Selvom han samtidig er Skaber af UNIVERSET! Og tænk, at Han interesserer sig for det! Han holder utrolig meget af lige præcis mig, han er helt tosset med lige præcis mig!
Det jeg vil sige med det, er: Man kan vide, om ens tro er ægte, hvis den fornyes hele tiden - gennem venskab med Gud. Hvis vi taler til Gud - fortæller Ham om alle de ting vi går og laver og tænker over - i et stykke tid: mærk så efter, om din tro ikke begynder at leve og føles ægte!
#105153 - 26/07/200919:45Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej hoeg
Citat:
Har du aldrig tænkt på, at det kan opfattes som uretfærdigt, at Jesus ifølge dit udsagn ovenfor så at sige tvinger mennesker til at tro..?
Nej, ikke hvis den tvingende grund til at ville tilhøre ham er uimodståelig kærlighed!
Citat:
Jeg mener, at den treenige Gud må være en uretfærdig gud, når nu det åbenbart kun er nogle få, der får troen på den måde, du beskriver. Selv har jeg aldrig oplevet noget i den retning.
Nej, men så har du oplevet så meget andet, som jeg ikke har oplevet! Jeg tror, at Gud finder os hver især, der hvor vi befinder os. Vidt forskellige steder. Vi er jo ikke ens!
Og jeg tror ikke, at Gud er uretfærdig. Men intet menneske kan gennemskue Guds planer eller hans veje. Og omveje. *)
Esajas 55,8-9: For jeres planer er ikke mine planer, og jeres veje er ikke mine veje, siger Herren; for så højt som himlen er over jorden, er mine veje højt over jeres veje og mine planer over jeres planer.
Citat:
Efter egen opfattelse er jeg kristen, men jeg har antaget den kristne tro af logiske årsager, da den kristne tro efter min opfattelse er det mindst absurde alternativ. Det eneste alternativ er det mest absurde, nemlig at tro på at verdensaltet er uskabt og derfor har eksisteret evigt uden formål, årsag og mening.
Hvis du kun er optaget af Gud som skaber (og det er vi enige om, at han er!), så kunne du sådan set have valgt en anden tro, f.eks. Islam eller jødedommen?
Men hvis du vil være kristen, så er du kristen! At være kristen = at tro på Kristus som Herre og Frelser og at ønske at tilhøre ham, både her i denne verden og i Guds evige Paradis.
Citat:
I grunden kan jeg ikke vide, om min kristne tro er ægte eller om jeg faktisk er en troende kristen. Hvem kan afgøre noget bestemt om det..? Selv kan jeg ikke vide noget.
Det er hverken dogmatikken eller din egen tros styrke og vished, der er afgørende for om du er med i Guds kirke/menighed, eller om du er udenfor.
Afgørende er, om du ønsker at tilhøre Kristus! Ham, som siger at den, der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bort (Joh 6,36)
Jeg har med interesse læst dig indlæg, og forstår godt dit spørgsmål.
Du tror ikke på Gud, men det er måske fordi, du aldrig har mødt én, som ikke kunne lade være med at fortælle om, hvem Gud er, og hvor meget han elsker dig.
Hej :-)
Jeg synes nu nok jeg har mødt en del, der har villet fortælle mig om Gud...og også at Gud elsker mig, og at jeg kan få evig frelse gennem troen. Klausulen er desværre altid "troen"...kardinalpunktet er troen...
Citat:
Jeg tror, at Jesus er vores Gud (Gud søn, Gud fader og Gud Helligånd), og at Bibelen er skrevet af Gud gennem mennesker med Helligåndens hjælp.
Hvor ville jeg bare ønske, at du ville møde et menneske, som kunne fortælle dig om den ubeskrivelige skønhed, som ligger i Guds vilje og karakter. Jeg kan ikke af mig selv forklare min dybe, dybe glæde over Guds herlighed.
Du kunne måske se det fra en anden side og forestille dig Guds synsvinkel. Hvis et menneske ikke vil have noget med Gud at gøre, har det taget et valg, som medfører, at Gud ikke tager initiativ til noget. Det er først, når vil vælger at søge ham, at han lader sig finde, hvis vi af hjertet ærligt gerne vil møde ham og lære ham at kende.
Se, det er jo lige netop dér kæden hopper af for mig...En almægtig og alvidende (et paradoks faktisk!) Gud, som kun er "god", ville da være mere interesseret i om jeg havde været et godt menneske, end om jeg havde troet på ham. Og det er såmænd ikke fordi jeg ikke vil have noget med ham at gøre,- der er bare intet der tyder på han findes...Han har ikke givet sig tilkende på nogen måde.
Citat:
God opførsel er rigtig godt, men vi kan ikke fortjene os til Guds opmærksomhed. På grund af vores arvesynd, kan vi ikke nå Gud uden at erkende Jesus som vor frelser og redningsmand. Gud tåler ikke synd, men når vi henviser til, hvad Jesus gjorde - da han led og døde på korset og 3 dage senere opstod, for din og min skyld - har vi "adgangsbilletten" til at tro på et evigt liv.
Jeg vil personligt holde godt fast i min "fars" hånd, for uden ham, ville jeg være meget angst for at leve i denne Verden.
Thi den, der holder hele loven, men blot på et punkt snubler, er blevet skyldig i alle. (Jakob kap. 2, vers 10).
Det med arvesynden virker bare som et menneskeligt konstrueret forhold, med det formål at sikre, at vi dælendulmene bare har at tro..." du er født syndig, og derfor kan du være nok så god...hvis du ikke tror er du dømt til evig lidelse i helvedet".
#105538 - 07/08/200913:35Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Madsen -
- jeg tror problemet er at du på en måde gør troen til en præstation - noget som vi skal som adgangsbillet til Guds rige. Så bliver troen endnu vanskeligere at præstere end alverdens gode og smukke gerninger!
Men troen er netop ikke noget, et menneske selv skal præstere - og heller ikke kan præstere. Tro er det samme som tillid. Og hvordan skulle nogen kunne have tillid til nogen, de aldrig har lært at kende?
Troen skænkes som gave fra ham, som vi er nogle, der tror er Jesus Kristus, Guds søn!
Og hvis nogen, som ikke kender ham, og derfor naturligvis ikke kan have tillid til ham, gerne vil lære ham at kende, så er der den mulighed at læse og lytte og gå i kirke - og måske bede ud i den tomme (tror du!?) luft: "Hvis du findes, vil du så ikke give dig til kende også for mig?"
#105546 - 07/08/200916:05Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
En almægtig og alvidende (et paradoks faktisk!) Gud, som kun er "god", ville da være mere interesseret i om jeg havde været et godt menneske, end om jeg havde troet på ham.
Hej Madsen
Jeg tror ikke helt, du gør dig klart, hvad det egentlig betyder, hvis Gud eksisterer. Gud er (hvis han altså eksisterer) den ultimative virkelighed, langt mere virkelig end noget som helst i den synlige verden. At du i din dagligdag formår at opføre dig nogenlunde pænt og ordentligt er de rene trivialiteter i forhold til Guds ultimative, kolossale virkelighed. Så det at tro handler ikke om at stille en opmærksomhedskrævende overjordisk personlighed tilfreds det handler om at anerkende, at Gud er uendeligt større og virkeligere end mig og alt i denne verden, og at det, jeg kan gøre, er uendeligt mindre end det, Gud har gjort og vil gøre for mig og for verden. At tro handler om at sætte éns eget liv i det rette perspektiv. Gud er uendelig, og alligevel vil han have med et lille menneske som mig at gøre, men ikke nok med det: Jeg (og alle andre mennesker) er ikke bare et tilfældigt væsen, som Gud uden særlig grund har valgt at interessere sig for jeg er skabt i Guds billede og er dermed en helt speciel skabning Gud har lagt noget af sit eget ultimativt virkelige væsen ned i hvert enkelt menneske. Så det at tro på Gud betyder ikke bare, at man antager, at der findes noget "ekstra" uden for universet det handler om selve grundlaget for verdens og min egen eksistens.
mvh Nikolaj
Ændret af Nikolaj (07/08/200916:06)
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
Du skriver: jeg er skabt i Guds billede og er dermed en helt speciel skabning Gud har lagt noget af sit eget ultimativt virkelige væsen ned i hvert enkelt menneske.
Ja, helt enig. At Gud har lagt "noget af sit væsen i hvert menneske" kan ikke forenes med den blandt kristne så udbredte tro på, at Gud har skabt gennem evolutionen (teistisk evolution). Ingen kan tjene to herrer, i det her tilfælde troen på skabelse og troen på evolution.
De kristne tror typisk, at videnskaben har bevist, at mennesker og aber har en fælles forfader. Derfor accepterer mange moderne kristne den teistiske evolution, der er blevet en form for moderne afgudsdyrkelse. Teistisk evolution må være ensbetydende, at Gud har valgt at skabe gennem utallige individers lidelse (selektionen). Det kan ikke forenes med troen på en alkærlig og almægtig Gud.
Nikolaj skriver: - Så det at tro på Gud betyder ikke bare, at man antager, at der findes noget "ekstra" uden for universet det handler om selve grundlaget for verdens og min egen eksistens.
Ja, og det kan efter min mening ikke forenes med troen på den naturvidenskabelige forklaring om, at mennesker og aber har en fælles forfader. Mange moderne kristne overfortolker videnskaben, og er derfor "mere katolske end paven". De sagkyndige er ikke så skråsikre. Vores egen ekspert på området menneskets oprindelse, Peter K. A. Jensen, skriver i en af sine bøger, at "menneskets oprindelse og udvikling er noget af et mysterium."
#105559 - 07/08/200922:40Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
henoch
Bruger
Citat:
Ja, og det kan efter min mening ikke forenes med troen på den naturvidenskabelige forklaring om, at mennesker og aber har en fælles forfader. Mange moderne kristne overfortolker videnskaben, og er derfor "mere katolske end paven". De sagkyndige er ikke så skråsikre. Vores egen ekspert på området menneskets oprindelse, Peter K. A. Jensen, skriver i en af sine bøger, at "menneskets oprindelse og udvikling er noget af et mysterium."
Hoeg
Jeg er virkelig forarget over, at du igen misbruger Peter K. A. Jensen i dit personlige korstog mod evolutionsteorien. Peter K. A. Jensen har skrevet to virkelig spændende og godt researchede bøger om menneskets oprindelse. Når man har læst dem, så er man i hvert fald ikke i tvivl om, at Peter K. A. Jensen mener, at det er hævet over enhver tvivl, at mennesker og aber har fælles oprindelse. F.eks. skriver han på side 25 i "Da mennesket blev menneske": "For mange har det været endog meget svært at acceptere, at mennesket og chimpansen er hinandens nærmeste slægtninge. Men fakta er, at chimpansen og mennesket er nærmere beslægtet med hinanden, end nogen af dem er med de øvrige menneskeaber." Jeg vil kunne slå op på næsten hver eneste side og finde lignende udsagn om mennesket og abernes fælles oprindelse. Hvis Peter K. A. Jensen nogensinde har sagt noget i retning af, hvad du citerer ham for, så er det helt sikkert taget ud af kontekst. Vi er flere, der adskillige gange har påpeget dette, og alligevel fremturer du? Jeg fatter det ikke!
Henoch skriver: - Jeg er virkelig forarget over, at du igen misbruger Peter K. A. Jensen i dit personlige korstog mod evolutionsteorien.
hej Henoch!
Hvordan misbruge..? Peter K. A. Jensen har virkelig skrevet, at menneskets udvikling er noget af et mysterium. Sammenhængen er, så vidt jeg husker, at fossilrækken har et hul på fire millioner år, så sagen forbedres ikke ved, at citatet bringes i denne kontekst (sammenhæng).
Et hul i fossilrækken på fire millioner år.. Det er noget, der virkelig batter i den forkerte retning, når det ifølge Peter K. A. Jensen antages, at menneskelinjen blev udskilt fra den hypotetiske abe-menneske forfader for 6,5 millioner år siden.
I øjeblikket har jeg ikke nogen af Peter K. A. Jensens bøger. Men jeg erindrer ikke, at han nogen steder har skrevet en videnskabelig begrundet læresætning om, at mennesker og aber har en fælles forfader. Det har han selvfølgelig ikke skrevet, da den fælles forfader alene er baseret på formodninger og story-telling.
Du citerer fra Da mennesket blev menneske af Peter K. A. Jensen: "For mange har det været endog meget svært at acceptere, at mennesket og chimpansen er hinandens nærmeste slægtninge. Men fakta er, at chimpansen og mennesket er nærmere beslægtet med hinanden, end nogen af dem er med de øvrige menneskeaber."
Ja, men det er jo ikke en læresætning om, at aber og mennesker har en fælles evolutionær stamfader. Det er helt rigtigt, at chimpanser og mennesker genetisk er tæt beslægtet. Det skriver Peter K. A. Jensen selvfølgelig også i Menneskets oprindelse og udvikling. Her tilføjer han, at det er mærkeligt, at der morfologisk (ydre form) er så store forskelle på de to arter, selv om mennesker og chimpanser næsten har ens genom. Chimpanser bevæger sig for eksempel ved knogang, så armene kan bruges som forben, og skeletopbygningen adskiller sig fra menneskets på flere områder.
Ser man efter på evolution.dk findes heller ikke her nogen læresætninger om, at mennesker og aber har en fælles forfader. Den gammelkendte tegning af menneskets udvikling fra abe til mennesker gengives kun som en karikatur eller vignet som baggrund på et alt indkørsel forbudt skilt.
Al respekt for at evolution.dk har udeladt abe-menneske tegningen som en seriøs illustration af menneskets hypotetiske udvikling. Det videnskabelige grundlag for en sådan tegning er kort og godt ikke-eksisterende. Det erkender folkene bag evolution.dk.
Du skriver: - Hvis Peter K. A. Jensen nogensinde har sagt noget i retning af, hvad du citerer ham for, så er det helt sikkert taget ud af kontekst. Vi er flere, der adskillige gange har påpeget dette, og alligevel fremturer du? Jeg fatter det ikke!
For kun få år siden var jeg som lægmand (som mange andre) også overbevist om, at mennesker og aber har en fælles evolutionær forfader. Men lægfolk kan læse, og jeg har siden fundet ud af, at den fælles abe-menneske forfader bygger på et særdeles spinkelt videnskabeligt materiale. Beviserne er endog er blevet udtyndet med årene i takt med at forskere har undersøgt sagen. De i sin tid vigtige mellemformer Homo ergaster, Peking- og Java-abemennesker er alle overført til Homo erectus, der nu betragtes som en uddød menneskeart. Eneste tilbageværende håb på menneskets evolutionære stamtræ er den tvivlsomme Homo habilis, der bygger på meget fragmenterede fossilfund. Det har vist sig, at habilis tilsyneladende er mere abelignende end tidligere antaget.
Aber og menneskes fælles evolutionære forfader bygger mere på myte-fortælling end realiteter.
(Jeg har gjort det let: Du skal blot klikke på hyperlinket, der er de røde bogstaver med streg under i ordet "evolution.dk" ovenover (og en virkelig smart facilitet i dette forum, prøv det!), så kommer du ind på en tekst og en tegning, som du skulle læse og derefter beklage din fejl)
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
#105564 - 08/08/200912:17Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej hoeg - - jeg kan stadig ikke fatte, hvorfor der er så mange der bruger så megen tid og så mange kræfter på at finde ud af hvordan det forholder sig med vores forfædre og -mødre - fælles eller ej.
Der er dog ingen, der hævder at vide, og ingen der kan påvise hvem/hvad der er årsag til at noget som helst - liv eller død materie - findes.
Min egen uvidenskabelige overbevisning er, at Gud som er evig er den årsagsløse årsag og er hævet over tid og rum. Hvordan i alverden skulle nogen skabning, som lever i tiden, kunne bevæge sig ud af den og videnskabeligt blotlægge det mysterium, at vi - og alt det andet! - eksisterer, og hvorfor og hvordan og hvorledes ...
#105566 - 08/08/200913:29Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
henoch
Bruger
Hej Hoeg
Citat:
Hvordan misbruge..? Peter K. A. Jensen har virkelig skrevet, at menneskets udvikling er noget af et mysterium. Sammenhængen er, så vidt jeg husker, at fossilrækken har et hul på fire millioner år, så sagen forbedres ikke ved, at citatet bringes i denne kontekst (sammenhæng).
Peter K. A. Jensen skriver helt klart sine bøger for at beskrive, hvad vi ved om menneskets udvikling. Han er en ærlig videnskabsmand, der åbent skriver om det, når der er noget, han er i tvivl om. Men han fremlægger et helt overvældende billede af, hvordan de store linjer har foregået. Jeg mener, at det er misbrug, når man får en overbevist evolutionist til at fremstå som en slags kreationist ved at hive nogle citater frem, som udtrykker en vis videnskabelig usikkerhed om detaljerne, og undlade at fortælle, at han ikke er i tvivl om hovedlinjerne. Lars B.J. har tidligere gravet i et af dine andre citater. Du skrev, at Peter K. A. Jensen anså fundene af homo habilis som sparsomme og langt fra entydige. I sin helhed lød citatet: "Fossilerne fra Olduvai og Koobi Fora, der traditionelt er tilskrevet H. habilis, er stærkt fragmenterede, og fortolkningen af dem er som nævnt langt fra éntydige. Hovedlinierne i udviklingen fra Australiensis til Homo synes klare og letforståelige, men detaljerne er svære og komplekse at udrede. Der er ingen tvivl om, at der foregik mange og væsentlige ting i menneskets udvikling i Øst- og Sydafrika i perioden fra for 2.5 til for 1.5 millioner år siden såsom en markant forøgelse af hjernens størrelse og en begyndende redskabskultur. Men der er stadigvæk meget at lære om menneskets tidlige udvikling i denne periode. Forhåbentligt vil fremtiden byd på afdækningen af nye fossiler og flere spor efter tidilige homininers adfærd til løsning af de uafklarede forhold." I sin helhed giver citatet en helt anden mening, end dit "citat", og jeg er overbevist om, at det samme er tilfældet med dit nye citat.
Citat:
Du citerer fra Da mennesket blev menneske af Peter K. A. Jensen: "For mange har det været endog meget svært at acceptere, at mennesket og chimpansen er hinandens nærmeste slægtninge. Men fakta er, at chimpansen og mennesket er nærmere beslægtet med hinanden, end nogen af dem er med de øvrige menneskeaber."
Ja, men det er jo ikke en læresætning om, at aber og mennesker har en fælles evolutionær stamfader. Det er helt rigtigt, at chimpanser og mennesker genetisk er tæt beslægtet.
Jeg forstår ikke, hvad du mener. At være beslægtet og have en fælles forfar (eller formor) betyder det samme. I daglig tale, kan man ganske vist tale om at være beslægtet, selv om man er giftet ind i en familie, men i videnskabelig forstand, så må "beslægtet" betyde, at man stammer fra det samme menneske/dyr.
Citat:
Et hul i fossilrækken på fire millioner år.. Det er noget, der virkelig batter i den forkerte retning, når det ifølge Peter K. A. Jensen antages, at menneskelinjen blev udskilt fra den hypotetiske abe-menneske forfader for 6,5 millioner år siden.
Det er muligt, at der er lange perioder, som vi ikke har godt fossilmateriale med. Men forskningen i DNA råder i høj grad bod på det, hvilket også er en af Peter K. A. Jensens vigtigste pointer. Som jeg hørte i en svensk dokumentarudsendelse i går (citeret fra hukommelsen): "Fossiler er rare at have, men med kortlægningen af forskellige dyregruppers DNA er der fremkommet beviser for evolutionsteorien, der er så vægtige, at de alene ville være tilstrækkelige, selv hvis man ikke havde fossiler.
Citat:
For kun få år siden var jeg som lægmand (som mange andre) også overbevist om, at mennesker og aber har en fælles evolutionær forfader.
Vi må tage dig på dit ord omkring, at du skulle have troet på en fælles evolutionær forfader for bare et par år siden. Men jeg kan dog huske dig som debatør på bl.a. skabelse.dk for mange år siden, og jeg husker dig som en ivrig ID-debattør/kreationist allerede dengang, så jeg tvivler på, at du har ændret grundlæggende opfattelse.
Citat:
De i sin tid vigtige mellemformer Homo ergaster, Peking- og Java-abemennesker er alle overført til Homo erectus, der nu betragtes som en uddød menneskeart.
Homo ergaster regnes stadig alle de steder, jeg har kunnet finde frem til (bl.a. hos Peter K. A. Jensen), som en selvstændig art. Peking og Java-mennesket regnes ganske rigtigt som eksemplarer af homo erectus. Homo erectus er en uddød menneskeart, som tilsyneladende ikke har parret sig i stort omfang med det moderne menneskers forfædre. Homo erectus er således lidt af en sidegren på menneskets stamtræ, men det er stadig et tydeligt bevis for, at der har været en udvikling fra abelignende dyr til mere og mere avancerede menneskearter.
Homo ergaster regnes stadig alle de steder, jeg har kunnet finde frem til (bl.a. hos Peter K. A. Jensen), som en selvstændig art. Peking og Java-mennesket regnes ganske rigtigt som eksemplarer af homo erectus. Homo erectus er en uddød menneskeart, som tilsyneladende ikke har parret sig i stort omfang med det moderne menneskers forfædre. Homo erectus er således lidt af en sidegren på menneskets stamtræ, men det er stadig et tydeligt bevis for, at der har været en udvikling fra abelignende dyr til mere og mere avancerede menneskearter.
Ja, for det drejer sig jo ikke om antallet af arter, men om der er tegn på en udviklingslinje fra en abeforfader til det moderne menneske. Og fraset DNA-data er der en udviklingsvej fra Australopithecus, H. habilisH. ergaster, H. rulfiensis til det moderne menneske, ifølge PKA. Jensen. H. erectus er, stadig ifølge samme Jensen, som man faktisk kan blive klog af at LÆSE(!), den østlige udgave af H. ergaster. Derfor hører Pekingmanden m.fl. til denne art og ikke ergaster.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
Fossiler er rare at have, men med kortlægningen af forskellige dyregruppers DNA er der fremkommet beviser for evolutionsteorien, der er så vægtige, at de alene ville være tilstrækkelige, selv hvis man ikke havde fossiler.
hej Henoch!
Så vidt jeg forstår, er DNA som "bevis" for fælles oprindelse og slægtskab mere propaganda end realiteter.
Sammenligning af DNA-sekvenser ligner meget at sammenligne sætninger, ord og bogstaver i en tekst, for eksempel: To bøger med samme sideantal og antal ord kan ud fra en analyse vise sig at være tæt beslægtede, når de er skrevet på samme sprog, samme sætningsopbygning og andre fælles egenskaber. Dog kan budskabet i de to "ens" bøger være vidt forskelligt.
Sammenligning af sekvenser i menneske- og chimpanse DNA (mitrokondrie-, kerne- og DNA-hybridiseringer) kan på samme måde vise et tæt slægtskab, men arterne kan alligevel være forskellige. Det problem er Peter K. A. Jensen selvfølgelig klar over, idet han skriver:
"(Ud fra det ovenstående) må det være klart, at et hovedspørgsmål for antropologien i dag er, hvorledes de molekylære og de morfologiske data kan forenes" (Kilde: Menneskets oprindelse og udvikling, side 92).
Ved "morfologiske data" forstås arternes forskellige udformning (udseende). Hest og zebra ligner hinanden meget morfologisk, men er genetisk ikke nær så tæt beslægtet som chimpanser og mennesker, som faktisk ikke ligner hinanden.
#105570 - 08/08/200916:20Re: Hvorfor er det at tro vigtigt
henoch
Bruger
Citat:
Hest og zebra ligner hinanden meget morfologisk, men er genetisk ikke nær så tæt beslægtet som chimpanser og mennesker, som faktisk ikke ligner hinanden.
Kan du give mig en kilde på den oplysning? Det er kun 4 millioner år siden, at man mener, at zebraen skilte sig ud fra hestenes forfædre, og heste og zebraer kan få afkom sammen (en såkaldt zorse), så det ville undre mig meget, hvis DNA-analyser skulle vise, at de er mindre beslægtede end chimpanser og mennesker. Jeg vil gerne se noget dokumentation.
Jeg tror ikke helt, du gør dig klart, hvad det egentlig betyder, hvis Gud eksisterer. Gud er (hvis han altså eksisterer) den ultimative virkelighed, langt mere virkelig end noget som helst i den synlige verden.
At du i din dagligdag formår at opføre dig nogenlunde pænt og ordentligt er de rene trivialiteter i forhold til Guds ultimative, kolossale virkelighed.
"Kolossal virkelighed"...ikke helt sikker på hvad du mener med det.
Citat:
Så det at tro handler ikke om at stille en opmærksomhedskrævende overjordisk personlighed tilfreds det handler om at anerkende, at Gud er uendeligt større og virkeligere end mig og alt i denne verden, og at det, jeg kan gøre, er uendeligt mindre end det, Gud har gjort og vil gøre for mig og for verden.
Jeg synes du modsiger dig selv her..."det at tro handler ikke om at stille en opmærksomhedskrævende overjordisk personlighed tilfreds", og lige efter skriver du, at "det handler om at anerkende, at Gud er uendeligt større..."...Anerkende det over for mig selv, eller anerkende det over for Gud? Hvad mener du med at Gud er virkeligere end mig? Skulle Gud have brug for min anerkendelse, for at kunne se mig som et menneske værdigt til ikke at brænde i helvede i al evighed?
Citat:
At tro handler om at sætte éns eget liv i det rette perspektiv. Gud er uendelig, og alligevel vil han have med et lille menneske som mig at gøre, men ikke nok med det: Jeg (og alle andre mennesker) er ikke bare et tilfældigt væsen, som Gud uden særlig grund har valgt at interessere sig for jeg er skabt i Guds billede og er dermed en helt speciel skabning Gud har lagt noget af sit eget ultimativt virkelige væsen ned i hvert enkelt menneske. Så det at tro på Gud betyder ikke bare, at man antager, at der findes noget "ekstra" uden for universet det handler om selve grundlaget for verdens og min egen eksistens. mvh Nikolaj
Jeg mener ikke vi behøver Gud for at kunne se at vi alle er helt specielle og unikke..."en speciel skabning". Et par hurtige overslag...I løbet af livet producerer manden 2 x 10^9 sædceller...kvinden har 400000 æg (potentielt) tilrådighed for befrugtning... 2 x 10^9 sædceller....400000 ægceller...det giver mange kombinationsmuligheder....og så mangler vi lige at medregne det forhold, at vore respektive mødre, blev gravide med lige netop dén mand, som så blev vores far...og ikke en af jordens 3 mia andre mænd! Min pointe er, at vi...eller i hvert fald jeg, ikke behøver Gud for at have en forståelse for at vi alle er unikke. Men nu er vi vist lidt ude på et sidespor... Hvorom end alt er, så synes jeg ikke du kommer ind på, hvorfor det at tro er en betingelse for at få evigt liv.
- jeg tror problemet er at du på en måde gør troen til en præstation - noget som vi skal som adgangsbillet til Guds rige. Så bliver troen endnu vanskeligere at præstere end alverdens gode og smukke gerninger!
Men troen er netop ikke noget, et menneske selv skal præstere - og heller ikke kan præstere. Tro er det samme som tillid. Og hvordan skulle nogen kunne have tillid til nogen, de aldrig har lært at kende?
Troen skænkes som gave fra ham, som vi er nogle, der tror er Jesus Kristus, Guds søn!
Og hvis nogen, som ikke kender ham, og derfor naturligvis ikke kan have tillid til ham, gerne vil lære ham at kende, så er der den mulighed at læse og lytte og gå i kirke - og måske bede ud i den tomme (tror du!?) luft: "Hvis du findes, vil du så ikke give dig til kende også for mig?"
kristina
Jeg ser det egenlig ikke som en præstation. Jeg har ganske enkelt bare undret mig over, at det at tro er en betingelse for frelse. Du skriver, at tro er et sp. om tillid,- det tror jeg du har ret i. Jeg kan bare ikke have tillid til en Gud, der (som jeg har skrevet på mange gange før) dømme mennesker til evig fortabelse, bare fordi de ikke er troende. At man skal være speciel "ren" ("synderne forladelse") for at få adgang til himmeriget..fair nok...dem der så af én eller anden grund ikke har været troende, fortjener da ikke den skæbne der står dem i sigte. Synes du, at gode ikke-troende mennesker, fortjener...well...evig fortabelse (vi ved hvor)?
hoeg: - Hest og zebra ligner hinanden meget morfologisk, men er genetisk ikke nær så tæt beslægtet som chimpanser og mennesker, som faktisk ikke ligner hinanden. Henoch: - Kan du give mig en kilde på den oplysning? Det er kun 4 millioner år siden, at man mener, at zebraen skilte sig ud fra hestenes forfædre, og heste og zebraer kan få afkom sammen (en såkaldt zorse), så det ville undre mig meget, hvis DNA-analyser skulle vise, at de er mindre beslægtede end chimpanser og mennesker. Jeg vil gerne se noget dokumentation.
hej Henoch!
Heste-zebra slægtskabet husker jeg som "side-bemærkninger" i diverse artikler/bøger om evolution, så jeg kan ikke skaffe nogen dokumentation her og nu. Også Peter K. A. Jensen nævner fænomenet i "Menneskets oprindelse og udvikling" side 88:
"De molekylære undersøgelser har f.eks. vist, at afstanden mellem mennesket og de afrikanske menneskeaber er meget ringe, ca. den samme som mellem hest og zebra, og mindre end mellem hund og kat."