Menu
Hvem er online
2 registrerede (asas, 1 usynlig) og 7 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#104728 - 16/07/2009 21:46 Mytologiske væsner i Bibelen
SometOut
Bruger

Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
I Bibelen nævnes hist og her "mytologiske" væsner som fx Livjatan og Behemot i Jobs bog. Er fortællingerne om disse væsner for længst gået tabt, eller kan man læse om disse i skrifter, der ikke er kommet med i Bibelen?

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#104735 - 16/07/2009 22:34 Re: Mytologiske væsner i Bibelen [Re: SometOut]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej SometOut! \:\)

Ja, det er et rigtig godt spørgsmål du stiller. Og det er et som der egentlig ikke kan svares på. For vi kender ikke disse betegnelser andre steder fra (i hvert fald ikke så vidt jeg er orienteret).

(udover i Jobs Bog omtales Livjatan i øvrigt også i Salme 104:26 og hos Esajas, kap 27:1. Behemot omtales ikke andre steder)

I oversættelsen fra 1992 har oversætterne fundet det for godt at mene at Behemot og Livjatan er betegnelser for hhv. en flodhest og en krokodille. Det tror jeg dog ikke på. Det virker usandsynligt at man skulle omtale "almindelige" dyr på den måde.

Så kort og godt: Vi ved det ikke. Og vi kommer nok aldrig til at finde ud af det, før vi er i Paradis. Og da tror jeg ikke rigtig vi vil tænke ret meget på dét ;\)

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#104746 - 16/07/2009 23:47 Re: Mytologiske væsner i Bibelen [Re: SometOut]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Sometout..

Behemot, som er flertal af "behemah" betyder "dyr", eventuelt "bæst", men generelt "dyr"..

Livjatan, eller liw'yathan som det egentlig udtales, betyder "hval" eller eventuelt "et stort havdyr"..

Mvh

Til toppen 
#104800 - 18/07/2009 15:44 Re: Mytologiske væsner i Bibelen [Re: Sammy]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej Sammy \:\)

Interessant - det vidste jeg ikke! Hvor har du det fra?
Jeg forsøger ikke at problematisere din påstand (som de fleste opfordringer til at poste kilder vel gør), jeg er bare nysgerrig \:\)

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#104808 - 18/07/2009 20:45 Re: Mytologiske væsner i Bibelen [Re: JesusFreakDK]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej JF:o)

Nysgerrighed er en dyd i min verden, så ikke et ondt ord herfra;o)

Fra ordbøger:o)

Der er en god onlineordbog:

Melingo

Og så hvad der ellers findes af den slags rundt omkring.. Oxfords er god, men jeg savner uddybende beskrivelser af betydningerne..

Hvad angår "behemah", så bruges det mange steder i Torah, f.eks. i 3. Mosebog 24,21:

And he who kills a beast, he shall restore it; and he who kills a man, he shall be put to death

וּמַכֵּה בְהֵמָה יְשַׁלְּמֶנָּה וּמַכֵּה אָדָם יוּמָת

Mvh

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær