Menu
Hvem er online
2 registrerede (asas, 1 usynlig) og 7 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#104727 - 16/07/2009 21:38 Satan = Falden engel?
SometOut
Bruger

Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
Jeg kan se, at emnet har været oppe at vende før, men jeg kan alligevel ikke finde svar på, hvor i Bibelen man kan læse, at Satan var en falden engel. Er der nogen, der kan fortælle mig det?

Min erfaring siger mig, at jo mere "troende" man er, des mere er man tilbøjelig til at opfatte Satan/djævelen som en regel skabning. Er man mindre troende, så opfatter man Satan som et symbol på ondskab, lidelse og lignende. Hvad er jeres erfaring, og hvad er jeres holdning?

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#104732 - 16/07/2009 22:24 Re: Satan = Falden engel? [Re: SometOut]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej SometOut \:\)

Der står ikke DIREKTE i Biblen at satan er en falden engel. Dog får vi en række indikatorer som KAN pege i den retning. Et eksempel er Lukasevangeliet, kap 10 vers 18, hvor Jesus siger:
"»Jeg så Satan falde ned fra himlen som et lyn."

Dette tyder på at satan har befundet sig i Himlen indtil det punkt hvor Jesus så ham falde ned derfra (der gives ingen nærmere definition af hvornår det skete).
Endnu mere klart ser vi det i Jobs Bog i det Gamle Testamente, som helt i begyndelsen har noget meget interessant.
Kapitel 1 vers 6 siger følgende:

"En dag kom gudssønnerne og trådte frem for Herren; blandt dem var også Satan"

Betydningen af "Gudssønnerne" er så igen omdiskuteret, men den klassiske forståelse (og i hvert fald den jeg holder ved) er at det er betegnelse for englene. Satan beskrives altså her som en engel, men også klart som en der ikke har godt i sinde. En "Shaitán" ("modstander"), herfra den kendte form.

Der skal nok være en eller to steder mere, men dette var hvad jeg kunne huske på stående fod. \:\)

Håber du kan bruge det til noget, og hvis du har flere spørgsmål skriv endelig, evt. også via PM \:\)

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#104742 - 16/07/2009 23:24 Re: Satan = Falden engel? [Re: JesusFreakDK]
SometOut
Bruger

Reg.: 16/07/2009
Tak for svaret JF!

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at noget så betydningsfuldt som "tilblivelsen" af Satan ikke er direkte beskrevet i Bibelen. Hvordan kan det mon være?

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#104748 - 16/07/2009 23:55 Re: Satan = Falden engel? [Re: JesusFreakDK]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej JFreak (og Sometout)..

Citat:
En "Shaitán" ("modstander"), herfra den kendte form.

Bare "satan", sin-tet-nun..

Udover det, så er det en titel der bliver tillagt en engel, ikke "andet" end det.. Man ser f.eks. englen der bliver sendt mod Bil'am (Balaam) for at stoppe ham.. Der står på hebraisk:

"Wa'yithyatzev mal'ach HaShem baderech l'satan lo.."

Satan er ikke en faktisk figur, men en titel, ligesom "politibetjenten" ikke er en faktisk person, men en titel som en person der varetager en given opgave har modtaget mens han varetager denne opgave..

Mvh

Til toppen 
#104799 - 18/07/2009 15:42 Re: Satan = Falden engel? [Re: SometOut]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Anytime - og hvis du har flere sp, så send bare en mail \:\)

Satan er ikke Biblens hovedperson, og den handler faktisk slet ikke om ham. Han er bare nævnt for at vi skal være opmærksomme på at han findes og være på vagt overfor ham, fordi han har ondt i sinde mod os.

Der er meget som Gud ikke har fortalt os mennesker. Mit gæt er, at det er for ikke at smide alt for meget i hovedet på os, som vi egentlig ikke kan håndtere. Vi har nok i forvejen ;\)

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær