Menu
Hvem er online
2 registrerede (asas, 1 usynlig) og 7 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#104725 - 16/07/2009 21:22 I må ikke klippe håret kort...
SometOut
Bruger

Reg.: 16/07/2009
Sted: Århus
Hejsa!

Som "ny kristen" kan jeg ikke forstå følgende:

Det står skrevet i 3. Mosebog, at: "I må ikke klippe håret kort, og du må ikke studse skægget." Hvis Bibelen er Guds ord, hvordan kan vi så tillade os at ignorere førnævnte formaning?

På forhånd, tak for jeres svar. \:\)

Til toppen 
#104730 - 16/07/2009 22:18 Re: I må gerne klippe håret kort ! [Re: SometOut]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: SometOut
Hejsa!

Som "ny kristen" kan jeg ikke forstå følgende:

Det står skrevet i 3. Mosebog, at: "I må ikke klippe håret kort, og du må ikke studse skægget." Hvis Bibelen er Guds ord, hvordan kan vi så tillade os at ignorere førnævnte formaning?

På forhånd, tak for jeres svar. \:\)

Hej Sometout, velkommen som ny kristen i Guds menighed .. og velkommen her i Café Thomas! \:\)

Når vi kan tillade os at se bort fra den formaning, som du nævner, skyldes det, at den ikke gælder for os!

Jesus har afskaffet Moselovene, som var foreløbige - (Efeserbrevet 2,15), begrænset i tid og kun gældende for oldtidens Israel. Se herom i Romerbrevet 9,4 og Efeserbrevet 2,15.

Moseloven skulle kun gælde indtil Jesu komme (Jeremias' Bog 31,31-34 - Galaterbrevet 3,19). Det betyder, at de gamle jødiske lovbestemmelser, straffe, offer- og spiseregler osv. ikke hører hjemme i kristendommen, som er for hele verden.

Kun Jesu lære er stadig gældende for os kristne. Den skal sikre et levende Gudsforhold og også være til beskyttelse af vores liv med hinanden: det dobbelte kærlighedsbud, at vi skal elske Gud og vor næste som os selv.

Derfor skal vi som kristne være opmærksomme på Jesu formaninger - se Jesu bjergprædiken Matt. 5-7 og apostlenes breve.

Men det altafgørende i kristendommen er Kristus Jesus selv: at vi tager imod ham som vor Frelser og lader ham være Herre i vort liv!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#104741 - 16/07/2009 23:19 Re: I må gerne klippe håret kort ! [Re: kristina]
SometOut
Bruger

Mange tak for det lange og fyldige svar!

> Kun Jesu lære er stadig gældende for os kristne.

Det betyder ikke, at vi helt kan se bort fra Det gamle testamente, vel?

Ændret af SometOut (16/07/2009 23:20)

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#104747 - 16/07/2009 23:50 Re: I må gerne klippe håret kort ! [Re: SometOut]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Sometout..

Lige for at lægge lidt til Kristinas tillæg, så er det naturligvis ikke ALT fra "Moseloven" som er udløbet i følge kristen tro.. Tilsyneladene gælder de ti bud stadig, men dog naturligvis ud fra individuelle tolkninger.. F.eks. skal budet om ikke at myrde tolkes så bogstaveligt at det også gælder abort, men budet om at ihukomme Shabbat, kan tolkes så løst, at du bare skal slappe af en eller anden dag i løbet af ugen, men ellers ikke behøver at følge de regler der ellers er beskrevet for Shabbat..

Mvh

Til toppen 
#104750 - 17/07/2009 08:28 Re: I må gerne klippe håret kort ! [Re: Sammy]
SometOut
Bruger

Hmm... Det er her, tingene efter min mening begynder at blive lidt "farlige" og uforståelige. Hvem har bestemt, at det ene skal efterleves strikst og det andet skal efterleves løst? Det virker, som om man her forsøger at pleje personlige interesser (eller tro efter forgodtbefindende) mere end at man forsøger at følge Bibelens ord.

Det har jeg et problem med. \:\( Hvad siger I?

(Bare lige, hvis nogle skulle være nysgerrige: Min holdning til abort er, at der foretages alt for mange. Der er alt for mange, der bruger det som en form for prævention. Men jeg er bestemt FOR abort fra tid til anden - ikke mindst til voldtægtsofre og lignende. Min holdning til abort har dermed ikke baggrund i Bibelen.)

Ændret af SometOut (17/07/2009 09:07)

Jesus svarede: "Hvad jeg gør, fatter du ikke nu, men senere skal du forstå det." (J.E. 13 13)

Til toppen 
#104753 - 17/07/2009 09:11 Re: de ti bud - [Re: Sammy]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Sammy

Hej Sometout..

Lige for at lægge lidt til Kristinas tillæg, så er det naturligvis ikke ALT fra "Moseloven" som er udløbet i følge kristen tro.. Tilsyneladene gælder de ti bud stadig, men dog naturligvis ud fra individuelle tolkninger.. F.eks. skal budet om ikke at myrde tolkes så bogstaveligt at det også gælder abort, men budet om at ihukomme Shabbat, kan tolkes så løst, at du bare skal slappe af en eller anden dag i løbet af ugen, men ellers ikke behøver at følge de regler der ellers er beskrevet for Shabbat..

Mvh

Hej Sammy - og hej SometOut - -

Jeg mener da, og her bruger jeg min ganske almindelige logik og ikke noget bibelcitat, at provokeret abort er at slå ihjel. Altså en overtrædelse af femte bud.

Er indtagelse af en fortrydelsespille så at betegne som mord (overlagt drab) ?
Det er der nogle, der kalder det.
Selv vil jeg begrænse mit ordvalg til at sige, at det er en form for prævention, som bør undgås.

Du har ret i, at de ti bud - eller i hvert fald de ni - også gælder for os kristne.
Det gør de fordi Jesus bekræfter dem, og oven i købet skærper dem, jfr. bjergprædikenen, Matt. 5.

Dog er sabbatsbudet her en undtagelse, for det skærper Jesus i hvert fald ikke, men tværtimod!

Markusevangeliet 2,27f: "Sabbaten er blevet til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbatens skyld. Så er da Menneskesønnen også herre over sabbaten".

Jesus siger også, at man naturligvis har lov at gør godt på en sabbat - at kærlighedesbudet sandelig også gælder på hviledagen!

Og Jesu apostel Paulus påtaler de "fromme" motiver for at fejre en bestemt dag. Han var selv - inden han mødte Jesus - ivrig sabbatsholder, men tillægger ikke længere nogen bestemt dag stor betydning (se Rom. 14, 5, Gal.4,10 og Kol. 2,16) - så der er ikke bibelsk belæg for kristne til at insistere på at holde sabbat en bestemt dag.

Men vi har i et samfund brug for at holde gudstjenestedag og fri fra arbejdet samtidig, og jeg mener at søndag er en god dag (især fordi det var Jesu opstandelses-dag!), men at de, som af arbejdsmæssige eller andre grunde må arbejde om søndagen, naturligvis må vælge en anden dag. Herunder præster og læger og mange andre ..

Som frie kristne må vi ikke lægge pligter på hinanden, men hver især holde søndagen - eller en anden dag - hellig som vi nu kan ..

Så jeg kan ikke se, at det skulle være syndigt at arbejde på dagen, men jeg mener det er synd for dem, der ikke holder fri en gang om ugen, kobler af fra det de gør de andre dage og bruger mere tid på det gode liv med Gud og hinanden.

Vi mennesker er rytmiske væsener, og der er velsignelse i at have en ugentlig dag, der er forskellig fra de andre seks!

Så jeg stemmer nej til ophævelse af lukkeloven!

kristina
p.s.: Sammy, kan du, som jøde, godkende denne redegørelse
http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=845
for jødisk ctr. kristent syn på Guds lov, eller har du indvendinger?

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#104756 - 17/07/2009 09:38 Re: de ti bud - [Re: kristina]
SometOut
Bruger

Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg synes, at det er logisk/rigtigt eller ej, at abort=mord. Hvis man mener, at livet begynder ved undfangelsen, så bør man vel lægge 9 måneder til, når man svarer på spørgsmålet: "Hvor gammel er du?", men det er der mig bekendt ikke mange, der gør. ;\)

Et opfølgende spørgsmål:

Hvis dele af moselovene ikke længere er gældende, hvorfor står de så stadig i Bibelen i selv den mest moderne udgave?

Ændret af SometOut (17/07/2009 09:40)

Til toppen 
#104757 - 17/07/2009 09:54 Re: de ti bud - [Re: SometOut]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: SometOut
Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg synes, at det er logisk/rigtigt eller ej, at abort=mord. Hvis man mener, at livet begynder ved undfangelsen, så bør man vel lægge 9 måneder til, når man svarer på spørgsmålet: "Hvor gammel er du?", men det er der mig bekendt ikke mange, der gør. ;\)

Et opfølgende spørgsmål:

Hvis dele af moselovene ikke længere er gældende, hvorfor står de så stadig i Bibelen i selv den mest moderne udgave?

Det hænger jo bare sammen med, at Bibelen også er en historiebog!

Det gamle testamente rummer foruden skabelsesberetningen, profetierne og de poetiske bøger også udførlige beretninger om jødernes historie.

Også i det gamle testamente er Jesus hovedpersonen (hvad jøderne naturligvis er uenige i ..)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#104758 - 17/07/2009 10:22 Re: tolking af Guds ord [Re: SometOut]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej SometOut
 Citat:

Hvem har bestemt, at det ene skal efterleves strikst og det andet skal efterleves løst?

Det har Jesus Kristus, vor Herre!
Det er hans lære, vi som kristne skal lytte til og indrette vores liv efter, og sandelig ikke "tro efter forgodtbefindende", som mange liberal-teologiske desværre gør ..

Citat:
(Bare lige, hvis nogle skulle være nysgerrige: Min holdning til abort er, at der foretages alt for mange. Der er alt for mange, der bruger det som en form for prævention. Men jeg er bestemt FOR abort fra tid til anden - ikke mindst til voldtægtsofre og lignende. Min holdning til abort har dermed ikke baggrund i Bibelen.)

Du ret i, at din holdning ikke har baggrund i kristendommen.

Selv er jeg abortmodstander, og som sådan principielt aldrig "for" abort.
Men det er ikke mig, der skal dømme om, hvad der er rigtigt for andre at gøre ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær