Kære Lille!
Jeg vil gerne beklage, at der er gået nogle dage, inden vi får svaret. Dit spørgsmål er af en sådan karakter, at vi har haft brug for både stilhed og bøn. Det er meget smerteligt, når vore liv bliver ramt af smerter og handlinger, som slår det i stykker for os, som vi er overbevidste om, var rigtigt. Sådan er en skilsmisse. For mig lyder det helt tydeligt, at I havde en vision om, at jeres ægteskaber skulle være på livstid, sådan som Guds ord lærer os det.
I har heller ikke været i tvivl om, at skilsmisse er en synd, for I har bedt Gud om tilgivelse. Til lykke med det. Bibelen siger nemlig tydeligt: Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. (1. Joh.1,9) I.flg. dette ord, er der altså ikke noget, der må rokke jer i tilliden til, at Guds ord taler sandt. Gud stiller ingen betingelser for, at tilgive den, som beder ham om tilgivelse. Læs også Sl. 86,5 for du, Herre, er god og tilgiver gerne, rig på troskab mod alle, der råber til dig. Eller Sl. 78,38 Men han er barmhjertig, han tilgiver synd og ødelægger ikke; gang på gang holdt han igen på sin vrede og lod ikke hele sin harme bryde ud.
Nu er situationen så den, at du og din nuværende mand, har fundet hinanden og blevet gift på rådhuset. Dette spørgsmål har givet mange bekymringer og desværre også splittelse i den kristne kirke. Jeg har til gode, at finde eller blive præsenteret for et bibelsk argument for, at denne løsning er rigtig.
Menneskeligt kan jeg let følge jer og forstå, at I er nået til det sted i jeres liv, hvor I befinder jer i dag. Jeg forstår også godt, at I kan drømme om, at få jeres ægteskab manifesteret ved en kirkelig handling. Jeg kan forstå, at I har fået gode råd, både fra jeres præst og gode venner. I er tilsyneladende ikke overbevist om, at dette er den rette vej at gå, og deri, må jeg være enig.
For det første må jeg sige til jer, at Guds velsignelse over jeres liv beror ikke på en bestemt handling. Heller ikke selvom handlingen udføres i et kirkeligt rum. Guds velsignelse over jeres liv beror på, at I vandrer i Guds lys.
For det andet, så er den vejledning Gud har givet os, ikke en vejledning der åbner for et nyt ægteskab efter en skilsmisse. I må derfor ikke lægge den byrde på andre, at de skal give jeres ægteskab en accept. At I, i samtale med hinanden og under bøn til Gud, er kommet til den konklusion, at det er sådan, jeres liv skal være, er en sag mellem Gud og jer. I har gjort rigtigt i, at vælge en borgerlig vielse, for at få styr på det juridiske i jeres nye ægteskab.
Jeg kan sammen med jer glæde mig over, at I kommer i en menighed, som ikke finder anledning til at dømme eller fordømme jer. Denne opgave har vi mennesker lykkeligvis ikke fået betroet, og godt er det, når vi forstår det.
Sluttelig vil jeg også gerne sige til jer, lad være med, at sætte jer selv og andre i et dilemma ved, at stræbe efter åndeligt lederskab. Stræb derimod efter, gennem jeres liv, at være et vidnesbyrd om ham som er nådig imod os. Gå gerne ind i opgaver, hvor i kan være et sådant vidnesbyrd, og hvor I kan styrke det kristne fællesskab. Hold fast i bekendelse af, af Gud viser nåde til os syndere gennem sin elskede søn Jesus fra Nazaret.
Med ønsket om Guds fred i Jesus
Jørgen Bloch
Jørgen Bloch