Kære Janni,
nu har jeg læst det skriftsted, du nævner. Jeg kan sige, hvad det fortæller mig.
Sagen må efter sammenhængen være den, at Habakkuk efter sin klage over kaldæerne afventer Guds svar i det vers, som du spurgte til (hvorefter svaret kommer i verset efter, altså 2,2). Men om det vers, du nævner, har jeg ikke meget andet at sige, end at det minder mig om Jesu opfordring til tålmodig årvågenhed over for Guds indgriben, hvad end det måtte være bønhørelse, en profeti eller verdens ende, man venter på. Hvor længe Habakkuk har ventet, står der ikke noget om, men han skriver, at han vil stå på vagt og spejde, sådan som dette vel både har krævet tålmodighed og årvågenhed.
Hans ordvalg får mig også til at tænke på en strofe fra en salme af Brorson, nemlig Jeg går i fare, hvor jeg går. Den lyder sådan her:
Jeg går i fare, hvor jeg går,
min sjæl skal altid tænke,
at Satan alle vegne står
i vejen med sin lænke;
hans skjulte Helved-brand
mig let forvilde kan,
når jeg ej på min skanse står.
Jeg går i fare, hvor jeg går.
Måske har også Habakkuk været i fare, hvad man næsten kan læse ud af det første kapitel, men det er som om, at fokus i Det Nye Testamente er flyttet i forhold til Habakkuks situation; som hos Brorson er der i den nye pagt sjældnere tale om ydre farer, men oftere om sjælelige kampe. Så meget desto mere er den egentlige bistand fra Gud, og den situation hvor vi mest af alt behøver ham, når vores hjerte, og ikke nogen geografisk lokalitet, er den slagmark, hvor kampen mellem Gud og Satan finder sted.
Men stadig har vi af Habakkuks vagsomhed og spejden efter Gud noget at lære; nemlig at også vi som moderne mennesker må søge Gud, når vi ønsker, at han skal tale til os, om vi så spejder efter bønhørelse som et syn, en drøm eller en stærk følelse i hjertet. For også vi er i fare, selvom vi ikke som Habakkuk har krigen at frygte. Snarere har vi en ikke mindre frygtelig modstander at ængstes for, hvis ikke vi er årvågne over for Satans angreb på vore hjerter. Også vi må altid spejde efter Gud, for ladt alene i marken med Satan magter ingen af os at holde stand.
Det er i hvert fald, hvad jeg tænker om Habakkuk 2,1. Måske tænker du eller andre noget andet. Jeg håber ikke, at du synes, at jeg tærskede lovligt meget langhalm på, hvad jeg nu følte for at sige.
Kærlig hilsen Ture.