Hej.
Jeg læste i en af spørgsmålene, at de ti bud (det om sabbatten) ikke gælder længere, men så må det jo betyde at ingen af budene gælder!
Så giver Gud os jo i princippet "lov" til at dræbe og lyve og stjæle.
Jeg tror på at Gud gav os de ti bud for at få en bedre verden og at vi ikke ville gå i krig med hinanden, men elske alle.
Og Sabbatten gav han til os mennesker fordi vi har brug for den, han skabte sabbatten for os mennesker og ikke omvendt, han siger også at hans lov skal gælde for evigt og ingen skal ændre den.
Og han gav os 6 dage, og beder kun om denne ene for os til at tilbede ham.
Hvordan kan det være at folk tror at den lov ikke holder, de ti bud er de vigtiste love og er dem der hjælper os til at få adgang til hans rige.'
Men sabbatten er faktisk ikke søndag, men lørdag, og det kan i finde ud af hvis i studere bibelen og på mange sprog er navnet på lørdagen "sabbat" eller "sabado".
Hvorfor siger folk så at hviledagen er søndag og ikke lørdag?
Og hvorfor siger folk at Guds lov ikke gælder længere,?
står det nogle steder i bibelen?!
Buddet om Sabbaten gælder da endnu, akkurat som resten af loven. Hvad jeg mener hermed, er at det får negative konsekvenser for os som samfund om vi bortskaffer den, overtrædelsen af loven viser sig at være et dårligt valg.
Som du siger; at loven ikke skal rokkes en tøddel indtil dommedag. Det betyder jo ikke at den ikke bliver overtrådt, det betyder at den forbliver i kraft og at overtrædelse medfører konsekvenser mennesket ikke lige havde indsigt til at forestille sig.
Vi har længe haft søndagen som kirkedag, og folk arrangerede deres dag after denne som en fælles hviledag. Det tror jeg er det vigtigste, at den er fælles, og ikke om det er lørdag eller søndag. Nu idag med lukkelov og supermarkeder der vil sælge uafbrudt, har vi overtrådt sabbatsbuddet. Og som så meget andet i vor tid, er også dette et skridt på vej til mistelse af national identitet og fælles kulturarv.
En negativ ting, der ikke lader os der vokser op hertil lands upåvirkede, det skaber et andet samfund, og noget fælles og godt er nu bleven væk. Overtrædelsen fører ikke til et bedre sted at leve, det fører til et dårligere sted at leve. Loven er i kraft.
Og hvis den blev overtrådt endnu grovere og fridagen helt blev fjernet, så ville konsekvenserne for samfundet vise sig endnu tydeligere. Det tror jeg bestemt.
Jesus helbredte på en sabbat, og som selvfølge har vort samfund også hospitaler og andet der må være beredt. Men som det er i så mange andre sammenhænge, så kræver kristendommen også her at vi mennesker bliver nød til at tænke selv, så vi kan sige nej når supermarked groceren peger på hospitalet og siger: Når de må så vil jeg også have lov.
Det bør vi ihvertfald gøre, om han så skælder os ud eller ej. Ja vi ved det godt, det vil han slet ikke høre på. For i bund og grund handler det om hvem man tjener, Gud eller mammon ikke sandt?
Men for os der tror, da bør vi overholde dagen som hviledag, huskende hvad Gud mente dermed, at den var skabt for mennesket og ikke omvendt.