#104036 - 04/06/200909:40Re: Kan man fortryde sin dåb?
[Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Selene
Ja, det er muligt at fortryde sin dåb. Dog kan dåben, som er Guds gave, ikke gøres ugjort eller annulleres. Er man døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn, er man døbt til at tilhøre Kristus.
Men: Det livssamfund er et liv i frihed, og det betyder, at enhver døbt når som helst kan frasige sig sin kristne tro og gå sin egen vej, eller en helt anden vej.
Det kræver ingen ritualer eller formaliteter, men det indebærer, at man ikke har gavn eller glæde af sin dåb. Det er som med en børneopsparing, som er sat ind på kontoen, og som man jo kun har glæde af, hvis man hæver den.
Hvis man så senere i livet igen kommer til tro på Jesus som sin Frelser, skal man ikke døbes igen, for Guds løfte står fast: .. er vi utro, forbliver han dog tro, thi fornægte sig selv kan han ikke , står der i Bibelen (2. Tim. 2,13).
Derfor kan man - til sin sidste stund - vende tilbage til sin dåbs nåde, og atter modtage syndernes forladelse og det evige liv i Guds rige.
Jesus siger (Luk 15,7): Sådan bliver der større glæde i himlen over én synder, der omvender sig, end over nioghalvfems retfærdige, som ikke har brug for omvendelse.
Se også lignelsen om den fortabte søn, Lukasevangeliet kap. 15 vers 11-32.
#104060 - 05/06/200921:30Re: Kan man fortryde sin dåb?
[Re: ]
Laugesen
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Jalokin
Oprindeligt skrevet af: jalokin
Du kan vel fortryde din dåb ligesom du kan fortryde en hvilken som helst anden meningstilkendegivelse eller et hvilket som helst andet løfte.
Er meningstilkendegivelsen ikke troen? Og den man kan fortryde?
Men jeg tror som sådan ikke det er muligt at fortryde sin dåb, det er ligesom et brændemærke, og det vil altid være der ligemeget hvad du gør så vil du altid være døbt. Men jeg kan som du heller ikke se hvorfor man skulle kunne fortryde den?
Men hvis man kan, så giver det lidt mere mening at blive gendøbt.
Guds fred - Laugesen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
#104062 - 05/06/200922:31Re: Kan man fortryde sin dåb?
[Re: Laugesen]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Oprindeligt skrevet af: Laugesen
Hej Jalokin
Oprindeligt skrevet af: jalokin
Du kan vel fortryde din dåb ligesom du kan fortryde en hvilken som helst anden meningstilkendegivelse eller et hvilket som helst andet løfte.
Men jeg tror som sådan ikke det er muligt at fortryde sin dåb, det er ligesom et brændemærke, og det vil altid være der ligemeget hvad du gør så vil du altid være døbt. Men jeg kan som du heller ikke se hvorfor man skulle kunne fortryde den?
Men hvis man kan, så giver det lidt mere mening at blive gendøbt.
Guds fred - Laugesen
Hej Laugesen
Hvis man blev døbt som spæd, kan man vel ikke "fortryde" sin dåb?
Hverken ved den fysiske fødsel eller ved barnedåben, hvor man blev genfødt af vand og ånd, var man den aktivt handlende. og kan vel så ikke fortyde den.
Man kan naturligvis godt i svære stunder (som Job!) sørge over, at man overhovedet blev født - men det er noget lidt andet end at fortryde ..
Hvis man som voksen har ladet sig døbe igen (fordi man ikke regnede sin barnedåb for en rigtig dåb) kan man naturligvis godt fortryde det ...
#104064 - 05/06/200923:40Re: Kan man fortryde sin dåb?
Jalokin
Anonym
Men jeg tror som sådan ikke det er muligt at fortryde sin dåb, det er ligesom et brændemærke, og det vil altid være der ligemeget hvad du gør så vil du altid være døbt.
Det har du ret i. Men troen får man i dåben, og den kan man kaste bort. Men selv hvis man skulle kaste troen bort med fuldt overlæg forstår jeg ganske simpelt ikke, hvorfor man skulle fortryde sin dåb? Jo, hvis man er døbt som voksen, kan man fortryde sin handling, og man kan evt. melde sig ud af sin kirke. Men det kan enhver jo sige sig selv.
#104068 - 06/06/200918:03Re: Kan man fortryde sin dåb?
[Re: kristina]
Laugesen
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Kristina
Jeg tror slet ikke man kan fortryde den, forstået som gøre den ugjort. Ligesom man ikke kan fortryde en brækket arm, den vil altid have været brækket, eller et brændemærke.
Men som Jalokin rigtigt siger så får man troen i dåben og den kan man afsværge som Sammy påpeger, og derved gøre at dåben ikke er gældende, men dog stadig ikke ugjort.
Sådan tror jeg, og så håber jeg det var svar til trådstarter også.
Guds fred - Laugesen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
#104071 - 06/06/200921:44Re: Kan man fortryde sin dåb?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina
Jeg tror slet ikke man kan fortryde den, forstået som gøre den ugjort. Ligesom man ikke kan fortryde en brækket arm, den vil altid have været brækket, eller et brændemærke.
Men som Jalokin rigtigt siger så får man troen i dåben og den kan man afsværge som Sammy påpeger, og derved gøre at dåben ikke er gældende, men dog stadig ikke ugjort.
Sådan tror jeg, og så håber jeg det var svar til trådstarter også.
Guds fred - Laugesen
Enig - man kan ikke gøre sin dåb ugjort, det håber jeg også fremgik af det jeg skrev.
Men man kan jo godt fortryde det, hvis man har ladet sig gendøbe, selv om det ikke kan gøres ugjort.
Hvis man fortryder sin gendåb og ønsker at vende tilbage til sin barnedåb, vil man sikkert bede om - og få! - Guds tilgivelse.
Men det er jo mange muligheder, afhængigt af på hvem og hvad man tror - eller ikke tror ..
Tjah...du kan fortryde at den blev foretaget, hvis du selv tog beslutningen, eller være ked af at dine forældre fik dig døbt (hvis du er barnedøbt), men du kan ikke gøre den ugjort.
Er du døbt, er du døbt een gang for alle. Du har fået en character indelibis - en "uudslettelig karakter", som ikke kan fjernes igen, heller ikke selvom du falder fra troen, eller aldrig bliver oplært i den.
Mvh
JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig