Kære tvivlende!
Du er ikke den første, der ønsker et sådant bevis. I bibelen møder vi flere mennesker, der som dig, ønskede et håndgribeligt bevis på, at Gud er Gud, eller hans ord er sandt. En af dem var Thomas, som havde vandret rundt i Israel i tre år sammen med Jesus. Da hans venner, som han kendte, fortalte ham, at de havde mødt den opstandne Jesus, nægtede han at tro, hvis ikke han selv så.
Thomas fik ganske vist lov til, at se Jesu sår, men Jesu ord til ham var meget tydelige: »Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.« Joh 20,29
Jesus fortæller også om to mænd (Luk. 16,19-31). Den ene levede et liv, alene for det som hører denne verden til, den anden, havde sat sin tillid til Jesus. De dør begge, og den gudløse ender i dødsriget. Han ønsker ikke, at det skal gå hans brødre på samme vis, så han beder Abraham om han ikke vil sende den gudfrygtige til hans brødre og advare dem. Det ville nok kunne få øjnene op på de fleste, at møde en afdød. Hvis han så også afleverede et budskab fra den anden side, ville de uden tvivl høre efter, tænkte manden. Men Abraham svarede: »Hvis de ikke hører Moses og profeterne, vil de heller ikke lade sig overbevise, selv om en står op fra de døde.«
Der skete så rent faktisk det, at en opstod fra de døde, nemlig Jesus. Alligevel er der ikke meget i denne verden, der tyder på, at det er blevet lettere at få mennesker til, at tro på Guds ord. Beviser i vores verden har det desværre med, at blive modbevist. Den ene dag, kan du i avisen læse, at det er bevist, at den eller den fødevare er usund. Fjorten dage efter står der en ny artikel, hvor det bevidnes, at netop samme fødevare har en mængde gode egenskaber, hvorfor det er vigtigt, at den er en del af vores daglige ernæring.
Bibelen er fyldt med udsagn, der mere end femhundrede år før Jesus, der fortæller os om Jesu fødsel, liv og død, så mennesker kunne kende ham, da han kom. Alligevel er der skrevet i stribevis af tykke bøger, der forklarer, at disse ord slet ikke handler om Jesus.
Havde Jesus ønsket sig tilhængere eller fans, havde han uden tvivl manifesteret sin magt, så vi ikke kunne komme udenom ham. Jesus ønsker bare noget andet, han ønsker at være en del af vore liv, han ønsker at frelse os og at vi vælger ham, fordi vi tror på ham.
Det kan kun vække glæde, at møde et menneske, der som dig, klart giver udtryk for, at du kun vil tro sandheden. Jesus er helt enig med dig, han ønsker ikke, at vi skal følge noget eller nogen der er falsk. Derfor sagde Jesus også på et tidspunkt til nogle af de fremtrædende ledere: »Når jeg siger sandheden, hvorfor tror I mig da ikke?« Joh 8,47
Vi kan også vende det lidt om, og spørge: Hvor mange beviser er nødvendige, før jeg vil tro at Jesus er sandheden.
Med bøn om, at du må erfare Jesus i dit liv
Jørgen Bloch
Jørgen Bloch