0 registrerede () og
14
gæster online.
|
2535 Brugere
23 Fora
7150 Tråde
116389 Indlæg |
|
#103263 - 19/04/2009 20:53
Re: Paul Kammerer
[Re: Fredrik33]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2009
|
På baksiden av boka står det at selvmordet var enden på den kanskje største vitenskapelige tragedie i dette århundre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#103264 - 19/04/2009 21:22
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
"Saken dr. Kammerer" er tittelen på en bok av Arthur Koestler. Den handler om tragedien om en forsker som våget å gå imot evolusjonslæren. Han tok selvmord 23. september 1926.
Har LarsBj hørt eller lest om denne forskeren? Hva synes du? Fortjente han motstanden han fikk? Jeg har svært ved at se, at Paul Kammerer gik imod evolutionslæren ved at være tilhænger af lamarckisme. Kan du ikke begrunde nærmere, hvor du mener, han gik mod evolutionslæren?
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#103265 - 19/04/2009 23:20
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Har LarsBj hørt eller lest om denne forskeren? Hva synes du? Fortjente han motstanden han fikk? Hvad synes du selv? mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#103270 - 20/04/2009 13:03
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Synes ikke han fortjente det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#103271 - 20/04/2009 14:35
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Synes ikke han fortjente det. Hvorfor?
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#103274 - 20/04/2009 18:20
[Re: henoch]
|
Bruger
|
Jeg tenkte at en hver må få ytre sin mening, men henoch har nok rett. Kan LarsBj svare nå?
|
|
Til toppen
|
|
|
#103276 - 20/04/2009 18:50
|
Bruger
|
Jeg tenkte at en hver må få ytre sin mening, men henoch har nok rett. Kan LarsBj svare nå? Jeg er enig med Henoch. mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#103277 - 20/04/2009 19:40
|
Bruger
|
Synes ikke han fortjente det. Hvorfor ikke? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103278 - 20/04/2009 19:52
|
Bruger
|
Jeg mener ikke det lenger. Jeg skrev at jeg er enig henoch.
|
|
Til toppen
|
|
|
#103280 - 20/04/2009 21:22
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Lamarckismen er ganske vist i modstrid med den almindelige neo-darwinistiske evolutionslære, skriver henoch.
Enig! Men lamarckismen (erhvervede egenskaber kan nedarves) lever videre som en del af de fleste ikke-sagkyndiges opfattelse af evolutionen. Hvem har ikke hørt historien om giraffens hals, der blev længere og længere..? Den neo-darwinistiske opfattelse af talesprogets udvikling er også stærkt præget af lamarckisme. Det er ret fantastisk, at neo-darwinister kan tro på, at det færdigudviklede menneske (Homo erectus og senere) har brugt 50.000 år på at udvikle et talesprog.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103283 - 21/04/2009 09:10
[Re: hoeg]
|
Logikeren
Anonym
|
Det er ret fantastisk, at neo-darwinister kan tro på, at det færdigudviklede menneske (Homo erectus og senere) har brugt 50.000 år på at udvikle et talesprog. Hej Hoeg Hvem har helt konkret sagt (eller skrevet), at det færdigudviklede menneske (Homo erectus og senere) har brugt 50.000 år på at udvikle et talesprog? Denne oplysning om, at nogen tror på dette, er ny for mig - og hvis nemlig ingen har sagt eller skrevet dette, så fortoner det ret fantastiske sig jo i tågen!
Ændret af Logikeren (21/04/2009 09:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103284 - 21/04/2009 10:08
Re: talesprog?
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
I begyndelsen var Ordet - Logos -
- og jeg er interesseret i at finde ud af, om den menneskelige verbalkommunikation kan siges at være en markant dyr/menneske forskel:
Evnen til abstrakt tale og billeddannelse, og evnen til bevidst at videregive faktuel viden/erfaring.
Så vidt jeg husker, mener nogen (hvem?), at den evne netop er ca. 50.000 år gammel, men jeg kan ikke finde noget om det ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103285 - 21/04/2009 10:23
[Re: kristina]
|
Logikeren
Anonym
|
I begyndelsen var Ordet - Logos -
- og jeg er interesseret i at finde ud af, om den menneskelige verbalkommunikation kan siges at være en markant dyr/menneske forskel:
Evnen til abstrakt tale og billeddannelse, og evnen til bevidst at videregive faktuel viden/erfaring.
Så vidt jeg husker, mener nogen (hvem?), at den evne netop er ca. 50.000 år gammel, men jeg kan ikke finde noget om det ... kristina Hej Kristina Jeg fandt denne sætning på Wikipedia: "Sprog er et kulturelt fænomen. For sprogs vedkommende kan man jo ikke finde fossile rester af tidligere talte sprog, men må nøjes med at finde andre kulturelle rester (redskaber osv.)".http://da.wikipedia.org/wiki/Menneskets_...dviklingsprocesPå baggrund heraf tror jeg ikke, det er muligt at evnen til abstrakt tale og billeddannelse kan dateres til, at den er 50.000 år gammel. Så det er vist forklaringen på, at hverken du eller jeg kan finde noget om det. Men lad os nu se, om Hoeg vil løfte sløret for sin kilde til oplysningen om de 50.000 år. Det kan måske øge vores viden på området!
Ændret af Logikeren (21/04/2009 10:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103287 - 21/04/2009 11:15
|
Bruger
|
hej kristina!
Det er ulogisk at tro på en gradvis udvikling af menneskets talesprog. Talesprogets eksistens er et enten/eller. Talesproget er dybt integreret i den menneskelige bevidsthed. I følge den darwinistiske forklaring skal vi antage, at menneskets taleredskaber (mundhule, gane, læber, strubehovede, stemmebånd etc.) først skulle udvikles, hvorefter mennesket gennem mindst 50.000 år skulle bruge hyle- og gryntelyde for at udvikle et talesprog. Bibelens forklaring, at mennesker kunne tale fra dag ét, er mest sandsynlig.
Med venlig hilsen hoeg
kristina: - og jeg er interesseret i at finde ud af, om den menneskelige verbalkommunikation kan siges at være en markant dyr/menneske forskel: Evnen til abstrakt tale og billeddannelse, og evnen til bevidst at videregive faktuel viden/erfaring. Så vidt jeg husker, mener nogen (hvem?), at den evne netop er ca. 50.000 år gammel, men jeg kan ikke finde noget om det ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#103288 - 21/04/2009 11:23
|
Bruger
|
hej kristina!
Det er ulogisk at tro på en gradvis udvikling af menneskets talesprog. Talesprogets eksistens er et enten/eller. Talesproget er dybt integreret i den menneskelige bevidsthed. I følge den darwinistiske forklaring skal vi antage, at menneskets taleredskaber (mundhule, gane, læber, strubehovede, stemmebånd etc.) først skulle udvikles, hvorefter mennesket gennem mindst 50.000 år skulle bruge hyle- og gryntelyde for at udvikle et talesprog. Bibelens forklaring, at mennesker kunne tale fra dag ét, er mest sandsynlig. Hvad VED du om det her, og hvad gætter du? Du anvender en klassisk retorisk fejl, nemlig at opstille et enten-eller, hvor der kan være et både-og! For det første behøver man ikke TALE, for at have et talesprog: "To døve står og diskuterer. Den ene bliver ivrig og den anden afbryder: "Stop, stop! Du behøver ikke råbe så højt. Jeg er ikke blind"". Det kanariske fløjtesprog, Silbo, er et andet eksempel. For det andet kan man have alle mulige overgange mellem et talesprog og et gestikulationssprog. Italienere har et udviklet gestikulationssprog, der supplerer deres talesprog, og prærieindianerne havde et internationalt tegnsprog, og et sprog, de anvendte på jagt. Babyer kan også kommunikere på alle trin i deres udvikling. Med og uden talesprog! Med andre ord: Du er på dybt vand nu, Hoeg! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103289 - 21/04/2009 12:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj, hoeg, Logiker - og I andre - jeg beklager! Det var mig, der førte på vildspor ved at tale (!) om tale[/i]. Jeg skulle have skrevet kommunikation, som ganske rigtig er et helt anderledes rummeligt ord end verbalkommunikation. For vi taler jo sammen her i Café Thomas, uden anden lyd end sagte tastelyde ... !  Spædbørn kan kommunikere, oven i købet fostre (det tror jeg ... ) og dyr kan kommunikere meget nuanceret - bare tænk på bier! Vi er naturligvis alle enige om, at det er muligt at kommunikere uden strubehoveder og de øvrige organer, som er i aktion, når vi udtrykker os verbalt .. og det er for mig ikke særlig interessant at vide mere om hvordan det lige går for sig. Det jeg er ude på at finde ud af er, om der er en principforskel mellem bevidst menneskekommunikation og samtlige andre levende væseners kommunikation. Ikke kvalitativ, men altså principiel. Noget med bevidst videreformidling af kulturelle erfaringer? Noget med abstrakt tænkning? Hvis man mener at mennesket er et dyr, vil man jo nok svare nej til spørgsmålet .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103290 - 21/04/2009 12:48
|
Logikeren
Anonym
|
I følge den darwinistiske forklaring skal vi antage, at menneskets taleredskaber (mundhule, gane, læber, strubehovede, stemmebånd etc.) først skulle udvikles, hvorefter mennesket gennem mindst 50.000 år skulle bruge hyle- og gryntelyde for at udvikle et talesprog. Bibelens forklaring, at mennesker kunne tale fra dag ét, er mest sandsynlig. Hej Hoeg Før du har dokumenteret, at der findes den "darwinistiske" forklaring, som du åbenbart påstår findes (Og det kan du kun gøre ved at citere en "darwinist" for at fremsætte den), er det jo meningsløst at opstille "den darwinistiske forklaring" forklaring som modstykke til din forklaring! Hvis det nu skulle vise sig, at du ikke har et sådant citat, må jeg gå ud fra, at den "darwinistiske" forklaring, du angriber, reelt slet ikke findes. Jeg anser i øvrigt chancen for, at du kan finde et sådant citat, for at være meget lille. I vore tidligere debatter har du nemlig ikke været i stand til at nævne én eneste person, som selv anser sig for at være "darwinist". Og enhver -isme (også "darwinismen") må dog have mindst én tilhænger for at eksistere. Hvis du vil redde din argumentation op af det "dybe vand", som LarsBj med rette mener, at den befinder sig i, så er du altså nødt til at oplyse navnet mindst 1 styk selverklæret "darwinist" og dernæst et citat fra vedkommende, som påstår, at "mennesket gennem mindst 50.000 år skulle bruge hyle- og gryntelyde for at udvikle et talesprog". Som tidligere nævnt er jeg af den opfattelse, at udtrykket "darwinist" kun er et øgenavn, som ID-bevægelsen traditionelt bruger i flæng om deres modstandere.
Ændret af Logikeren (21/04/2009 13:01)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103291 - 21/04/2009 13:08
[Re: ]
|
Bruger
|
hej LarsBj & Logikeren!
Det, jeg skrev, bygger på den traditionelle evolutionære (eller darwinistiske) forklaring, nemlig at Homo erectus og andre fortidsmennesker eksisterede for omkring 50.000 år siden. Det er vel ikke nogen ugyldig kilde..?, men den forekommer at være ulogisk, ja utroværdig, når det gælder talesprogets udvikling. Bibelen er for mig at se en mere troværdig kilde, nemlig at mennesket havde talesprog fra dag ét.
Med venlig hilsen hoeg
Logikeren: - Hvis du vil redde din argumentation op af det "dybe vand", som LarsBj med rette mener, at den befinder sig i, så er du altså nødt til at oplyse navnet mindst 1 styk selverklæret "darwinist" og dernæst et citat fra vedkommende, som påstår, at "mennesket gennem mindst 50.000 år skulle bruge hyle- og gryntelyde for at udvikle et talesprog".
|
|
Til toppen
|
|
|
#103292 - 21/04/2009 13:21
|
Bruger
|
Det, jeg skrev, bygger på den traditionelle evolutionære (eller darwinistiske) forklaring, nemlig at Homo erectus og andre fortidsmennesker eksisterede for omkring 50.000 år siden. Det er vel ikke nogen ugyldig kilde..?, men den forekommer at være ulogisk, ja utroværdig, når det gælder talesprogets udvikling. Bibelen er for mig at se en mere troværdig kilde, nemlig at mennesket havde talesprog fra dag ét.
Så du mener, at Homo erectus havde et talesprog? Det er vist i øvrigt 1.5 mio år siden, H. erectus opstod. H. sapiens opstod for ca 150.000 år siden. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103293 - 21/04/2009 13:33
|
Logikeren
Anonym
|
hej LarsBj & Logikeren!
Det, jeg skrev, bygger på den traditionelle evolutionære (eller darwinistiske) forklaring, nemlig at Homo erectus og andre fortidsmennesker eksisterede for omkring 50.000 år siden. Det er vel ikke nogen ugyldig kilde..? Hej Hoeg Jo, så længe du ikke er i stand til at citere en selverklæret "darwinist", som påstår, at "mennesket gennem mindst 50.000 år skulle bruge hyle- og gryntelyde for at udvikle et talesprog", så har du ikke givet os en gyldig kilde til din påstand! Hvis jeg var i dit sted ville jeg (med æren i behold) bare acceptere nederlaget og erkende, at jeg var ude af stand underbygge din påstand. For din aktuelle påstand om, hvad "darwinister" mener, er da tydeligvis helt umulig at redde i land. Specielt da efter at LarsBj (der underviser i biologi) har oplyst, at homo erectus opstod for omkring 1.5 mio år siden og det moderne menneske (homo sapiens) for ca. 150.000 år siden. Mens du opererer med (gætter på!!!???) en tidshorisont på kun 50.000 år. Din research forud for, at du fremsatte påstanden, virker derfor ikke specielt grundig! Til gengæld der naturligvis intet så godt som urigtige påstande til at holde en debat i gang! Urigtige påstande er der jo nemlig rigtig mange, der elsker at tilbagevise - fordi urigtige påstande gør så nemt at vinde små sejre i debatterne. Og samtidig sikrer en strøm af urigtige påstande også, at fremsætteren indkasserer mange små nederlag i debatterne. Men det var formentlig ikke dit formål med at fremsætte påstanden, som vi nu debatterer!
Ændret af Logikeren (21/04/2009 14:06)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103299 - 21/04/2009 16:24
|
Bruger
|
hej Logiker!
Det, evolutionsteorien antager om talesprogets udvikling, kan ikke dokumenteres. Påstanden om en gradvis udvikling af menneskets talesprog er i høj grad baseret på løse tanker eller ønsketænkning. Ifølge den evolutionære teori skal vi antage, at de anatomiske ændringer, der er nødvendig for at fremsige ord, skal ske samtidig med den intellektuelle udvikling, der er nødvendig for at beherske et talesprog. Noget sådant forudsætter, at erhvervede egenskaber (intellekt og erkendelse) kan nedarves, hvilket afvises af moderne biologer. Jo, jeg mener, at dette udmærket kan underbygge min påstand om at menneskets talesprog ikke kan opstå i en gradvis udvikling. Det menneskelige talesprog forudsætter menneskelig bevidsthed. En sådan bevidsthed kan enten eksistere eller ikke eksistere. Sådan er det også med talesproget.
Med venlig hilsen hoeg
Ændret af hoeg (21/04/2009 16:33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103301 - 21/04/2009 16:32
|
Bruger
|
hoeg: - Det, jeg skrev, bygger på den traditionelle evolutionære (eller darwinistiske) forklaring, nemlig at Homo erectus og andre fortidsmennesker eksisterede for omkring 50.000 år siden. LarsBj: - Så du mener, at Homo erectus havde et talesprog? Det er vist i øvrigt 1.5 mio år siden, H. erectus opstod. H. sapiens opstod for ca 150.000 år siden.
hej LarsBj!
Så vidt jeg ved, er der ingen der udelukker, at Homo erectus havde et talesprog. Ifølge grundtypeteorien var H. erectus fuldgyldige mennesker og derfor kunne de selvfølgelig snakke sammen. Der findes nulevende mennesker, der meget ligner H. erectus. Er der nogen, der ved, hvornår H. erectus uddøde?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103302 - 21/04/2009 16:41
|
Bruger
|
Så vidt jeg ved, er der ingen der udelukker, at Homo erectus havde et talesprog. Ifølge grundtypeteorien var H. erectus fuldgyldige mennesker og derfor kunne de selvfølgelig snakke sammen. Der findes nulevende mennesker, der meget ligner H. erectus. Er der nogen, der ved, hvornår H. erectus uddøde? Muligvis er Flores-mennesket en udvikling ag erectus. I så fald er det ca 12000 år siden, de uddøde. Var Adam og Eva erectus-mennesker? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103303 - 21/04/2009 16:45
|
Logikeren
Anonym
|
Ifølge den evolutionære teori skal vi antage, at de anatomiske ændringer, der er nødvendig for at fremsige ord, skal ske samtidig med den intellektuelle udvikling, der er nødvendig for at beherske et talesprog. Hej Hoeg Det er efter min opfattelse også en påstand, som du ikke kan dokumentere. Tværtimod er det mit indtryk, at ifølge evolutionslæren, så forholder det sig tværtimod omvendt. Med mindre du kan citere en evolutionsforsker, der hævder, at de anatomiske ændringer og den intellektuelle udvikling skal ske samtidig, så vil jeg derfor tillade mig at gå ud fra, at også denne nye påstand fra din side er urigtig.
Ændret af Logikeren (21/04/2009 16:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103304 - 21/04/2009 17:00
|
Logikeren
Anonym
|
Der findes nulevende mennesker, der meget ligner H. erectus. Hej Hoeg På nationalmuseets hjemmeside fandt jeg dette link, som viser, hvordan homo erectus har set ud. http://www2.natmus.dk/saer/mislink/uvmateriale/homoart.htmTør man spørge, hvor du personligt er stødt på "nulevende mennesker, som meget ligner H. erectus"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#103305 - 21/04/2009 17:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg, selv om vi jo ikke taler om det samme, tror jeg du er inde på noget her: begrebet menneskelig bevidsthed.
Det er nok ikke muligt at udforske om intelligente dyr kan have en tilsvarende bevidsthed som vores, en erkendelse af sig selv som individ adskilt fra omgivelserne.
Det kunne ellers være interessant at kende og definere forskellen mellem intellektuel og instinktiv adfærd/kommunikation.
Tror du en hund er bevidst om, at der findes noget/nogen, der ikke er "hund" - altså noget der ikke er den selv?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103306 - 21/04/2009 17:05
|
Bruger
|
Arh, jeg tror nu, det er forældet. Mon ikke dette her: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Homo_erectus.JPGviser udseendet bedre. Men der er stadig langt til et nulevende menneske :-) mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103307 - 21/04/2009 17:14
|
Logikeren
Anonym
|
Ifølge grundtypeteorien var H. erectus fuldgyldige mennesker og derfor kunne de selvfølgelig snakke sammen. Hej Hoeg På det punkt forekommer din grundtypeteori mig at være væsentligt mere vidtgående end evolutionslæren med hensyn til, hvor nært beslægtet mennesket er med tidligere arter af homo-slægten. Jeg henviser denne gang til til LarsBj's illustration i stedet for Nationalmuseets måske forældede afbildning af homo erectus! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Homo_erectus.JPGDet rejser for mig spørgmålet, om det "ifølge grundtypeteorien" hænger sådan sammen, at Gud skabte homo erectus og ikke homo sapiens i sit billede?
Ændret af Logikeren (21/04/2009 17:57)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103308 - 21/04/2009 19:17
|
Bruger
|
hoeg: - Ifølge den evolutionære teori skal vi antage, at de anatomiske ændringer, der er nødvendig for at fremsige ord, skal ske samtidig med den intellektuelle udvikling, der er nødvendig for at beherske et talesprog. hoeg: - Det er efter min opfattelse også en påstand, som du ikke kan dokumentere. Tværtimod er det mit indtryk, at ifølge evolutionslæren, så forholder det sig tværtimod omvendt.
hej Logiker!
Talesprog er at kunne fremsige blot én meningsfuld sætning. Det er et enten/eller. Denne evne kan ikke opstå i en gradvis proces. Hvordan kan der ifølge evolutionslæren defineres en gradvis proces, der kan frembringe blot én meningsfuld sætning?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103309 - 21/04/2009 19:23
|
Bruger
|
Logikeren: - Det rejser for mig spørgmålet, om det "ifølge grundtypeteorien" hænger sådan sammen, at Gud skabte homo erectus og ikke homo sapiens i sit billede?
Kranieformen også på nulevende mennesker kan variere meget. Homo erectus havde/har et kranierumfang, der er indenfor de variationer, der også forekommer hos nulevende mennesketyper. De fleste foretrækker at betragte H. erectus som en abe-menneske overgangstype i mangel af sådanne. I virkeligheden taler mest for, at H. erectus er et fuldgyldigt menneske, hvilket dog ikke er i overensstemmelse med den gængse tolkning af evolutionslæren. Både sapiens og erectus kan være skabt i Guds billede.
Med venlig hilsen hoeg
Ændret af hoeg (21/04/2009 19:25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103310 - 21/04/2009 21:05
|
Bruger
|
kristina: - Det er nok ikke muligt at udforske om intelligente dyr kan have en tilsvarende bevidsthed som vores, en erkendelse af sig selv som individ adskilt fra omgivelserne.
hej kristina!
Jo, jeg mener helt bestemt, at intelligente dyrs bevidsthed er genstand for intensiv forskning. En af forskerne fra dette område blev (i 2009) interview'et på P1 (jeg husker ikke navnet). Hun gjorde meget ud af at understrege, at ligheden mellem og dyr og mennesker overdrives stærkt i medier (TV) og populærvidenskabelige artikler. Højerestående dyr, aber, hunde, isbjørne etc., er bevidste. Ja, men der er tale om en helt anden form for bevidsthed end den menneskelige bevidsthed.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103311 - 21/04/2009 21:21
|
Logikeren
Anonym
|
Logikeren: - Det rejser for mig spørgmålet, om det "ifølge grundtypeteorien" hænger sådan sammen, at Gud skabte homo erectus og ikke homo sapiens i sit billede?
Kranieformen også på nulevende mennesker kan variere meget. Homo erectus havde/har et kranierumfang, der er indenfor de variationer, der også forekommer hos nulevende mennesketyper. De fleste foretrækker at betragte H. erectus som en abe-menneske overgangstype i mangel af sådanne. I virkeligheden taler mest for, at H. erectus er et fuldgyldigt menneske, hvilket dog ikke er i overensstemmelse med den gængse tolkning af evolutionslæren. Både sapiens og erectus kan være skabt i Guds billede.
Med venlig hilsen hoeg Hej Hoeg Du spurgte i et tidligere indlæg, om nogen vidste, hvornår homo erectus uddøde. Jeg har fundet nedenstående, som også tyder på, at du ikke er helt opdateret i forhold til det, du påstår ovenfor om kranierumfang m.v.: "Homo Erectus levede for cirka 2,4 million år siden og op til for cirka 300.000 år siden. I denne periode gik Homo Erectus fra et hjernerumfang på cirka 50% af mennesket og op til cirka 70% af vores hjernerumfang. Til sammenligning har Chimpanser cirka 33% af vores hjernestørrelse. Vi og Neandertalerne er forgreninger fra Homo Erectus".http://home19.inet.tele.dk/vikinger/BioMK/Evolutionshistorie.htmVil du fastholde, at Gud ifølge din udlægning logisk set må have skabt Adam og Eva i sit billede - skønt de på skabelsestidspunkt havde halvt så store hjerner i forhold til nutidsmenneskets hjerne? Er det virkelig, hvad grundtypeteorien forklarer? At Guds hjernerumfang er mindre end nutidsmenneskets hjerne? Eller påstår grundtypeteorien, at Guds hjernerumfang er vokset siden Gud skabte homo erectus? Med hensyn til din tidsfæstelse af homo erectus, så uddøde arten tilsyneladende for 300.000 år siden. Det skal ses i forhold til din påstand om, at arten levede for 50.000 år siden.
Ændret af Logikeren (21/04/2009 21:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103312 - 21/04/2009 21:38
|
Logikeren
Anonym
|
Talesprog er at kunne fremsige blot én meningsfuld sætning. Det er et enten/eller. Denne evne kan ikke opstå i en gradvis proces. Hvordan kan der ifølge evolutionslæren defineres en gradvis proces, der kan frembringe blot én meningsfuld sætning? Hej Hoeg Masser af dyrearter, bl.a. fugle har vagtposter, som "råber Pas På" til flokken, hvis en fare nærmer sig. Det er en meget "meningsfuld sætning" - og et fint udgangspunkt for en gradvis udvikling af et talesprog. Må jeg i øvrigt minde dig om, at du for nylig selv startede en debattråd, hvor du fuld og helt tilsluttede dig fælles afstamning - hvilket vel logisk også indebærer lige præcis den gradvise udvikling, som evolutionslæren indebærer. http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/103221#Post103221Eller er du alligevel ikke så helt enig med Wolf og Behe på det punkt, som du ellers gav så uforbeholdent udtryk for? Jeg synes nemlig ikke helt, at din argumentation i denne tråd hænger logisk sammen med den enighed, du erklærede i den nævnte tråd - endda i overskriften!
Ændret af Logikeren (21/04/2009 21:48)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103313 - 21/04/2009 22:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
hej kristina!
Jo, jeg mener helt bestemt, at intelligente dyrs bevidsthed er genstand for intensiv forskning. En af forskerne fra dette område blev (i 2009) interview'et på P1 (jeg husker ikke navnet). Hun gjorde meget ud af at understrege, at ligheden mellem og dyr og mennesker overdrives stærkt i medier (TV) og populærvidenskabelige artikler. Højerestående dyr, aber, hunde, isbjørne etc., er bevidste. Ja, men der er tale om en helt anden form for bevidsthed end den menneskelige bevidsthed.
Med venlig hilsen hoeg
Hurra, du bragte mig på sporet! Her er den radioudsendelse, du hørte: http://24.dk/user/fatamorgana/perma/2009/03/28/Om_dyrs_bevidsthed_i_radioen- og hun hedder Jill Byrnit og er cand.psych med ph.d. i primatologi og antropologisk psykologi kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103315 - 22/04/2009 05:24
|
Bruger
|
hoeg: - Ifølge grundtypeteorien var H. erectus fuldgyldige mennesker og derfor kunne de selvfølgelig snakke sammen. Logikeren: - På det punkt forekommer din grundtypeteori mig at være væsentligt mere vidtgående end evolutionslæren med hensyn til, hvor nært beslægtet mennesket er med tidligere arter af homo-slægten.
hej Logiker!
Alle Homo-arter er mennesker, hvilket også fremgår af, at de har samme slægtsnavn, altså Homo. Teorien om skabte grundtyper er her i fuld overensstemmelsem med den officielle systematik. Hjernerumfang er ikke afgørende. Det fossile dvægmenneske, Homo floresiensis (hobbit-mennesket), der blev fundet for få år siden, er også en Homo-art, altså et fuldgyldigt menneske til trods for det begrænsede hjernerumfang. Hvis disse dvægmennesker, der er tæt beslægtet med erectus, blev fundet i levende live, ville vi ikke sætte dem i bur. Homo floresiensis ville straks blive omfattet af menneskerettigheds-erklæringen i lighed med nulevende dvægmennesker, pygmæer og buskmænd. Nulevende efterkommere af den australske urbefolkning har mange erectus-kendetegn. Homo erectus var fremragende redskabsmagere, de kunne for eksempel sejle i både. Erectus er en af flere tidlige repræsentanter for det moderne menneske. Men propagandaen for, at mennesker er dyr, betegner og afbilleder Homo erectus som meget mere abelignende, end der er belæg for. Det er ikke hjernerumfanget, der er afgørende for intelligens. Ravne og krager, der har et meget lille hjernerumfang, er mere begavede end hunde.
Med venlig hilsen hoeg
Ændret af hoeg (22/04/2009 05:34)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103316 - 22/04/2009 07:05
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
|
Nej, Homo erectus er en forfader til det moderne menneske, og det levede for 1.5 mio-500.000 år siden (ca.), men muligvis helt op til for 12000 år siden, hvis Flores-menneskene ("hobitterne") er erectus-arter. Erectus er en asiatisk variant af den samtidige H. ergaster, der levede i Europa/Afrika, og det første menneske, der bredte sig væk fra Afrika. Holger Danske og efterkommere tilhører derimod det moderne menneske H. sapiens, der udvikledes i Afrika fra efterkommere af ergaster for ca. 150.000 år siden. Håber, det hjalp. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103317 - 22/04/2009 07:45
|
Logikeren
Anonym
|
hoeg: - Ifølge grundtypeteorien var H. erectus fuldgyldige mennesker og derfor kunne de selvfølgelig snakke sammen. Logikeren: - På det punkt forekommer din grundtypeteori mig at være væsentligt mere vidtgående end evolutionslæren med hensyn til, hvor nært beslægtet mennesket er med tidligere arter af homo-slægten.
hej Logiker!
Alle Homo-arter er mennesker, hvilket også fremgår af, at de har samme slægtsnavn, altså Homo. Teorien om skabte grundtyper er her i fuld overensstemmelsem med den officielle systematik. Hej Hoeg Går grundtypeteorien så ud fra, at Adam og Eva var homo habilis'er (den ældst kendte menneskeart, som gik forud for homo erectus)? Det er jo den logiske konsekvens af din ovenstående påstand. I givet fald må du jo mene, at vi her har et billede af Guds ansigt, idet mennesket Adam jo blev skabt i Guds billede! Se billeder af kranier og rekonstruktion af ansigt her! http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_habilisMener du virkelig det?
Ændret af Logikeren (22/04/2009 08:11)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103318 - 22/04/2009 08:03
|
Logikeren
Anonym
|
Ravne og krager, der har et meget lille hjernerumfang, er mere begavede end hunde. Hej Hoeg Det er formentlig urigtigt, at ravne og krager har et meget lille hjernerumfang. Men rigtigt, at de er mere begavede end hunde. I det seneste nummer af Illustreret Videnskab mener jeg at have læst, at ravne har større hjerner i forhold til kroppen end f.eks. chimpanser og i så henseende ligger tæt på mennesket. Forsøg med ravne viser også, at deres bevidsthed og indbyrdes relationer var mere avancerede end hos chimpanser og havde specielle træk, som man ellers kun kender fra mennesker. Bl.a. er de eksperter i at lyve for hinanden - og i at tage højde for, at andre ravne muligvis lyver for dem. Andre fugle med store hjerner er papegøjer, som jo udmærker sig ved at kunne lære at tale - endda i yderst meningsfulde sætninger. Hvilket du tidligere påstod, at kun mennesket formår. Papegøjer ved f.eks. udmærket, hvad "poppedreng ha sukker" betyder.
Ændret af Logikeren (22/04/2009 08:04)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103321 - 22/04/2009 09:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Logiker Går grundtypeteorien så ud fra, at Adam og Eva var homo habilis'er (den ældst kendte menneskeart, som gik forud for homo erectus)?
Det er jo den logiske konsekvens af din ovenstående påstand. I givet fald må du jo mene, at vi her har et billede af Guds ansigt, idet mennesket Adam jo blev skabt i Guds billede! Her vil jeg lige indskyde, at når der i Bibelen står, at mennesket blev skabt i Guds billede, så skal det ikke forstås på den måde, at mennesket rent fysisk lignede Gud. 1. Mos. 1.27: Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Gud er ånd. Men da Gud er Gud, kan han manifestere sig, som han vil. For ca. 2000 år inkarnerede Guds søn, som evigt var, er og bliver i Faderens favn, som menneske: Jesus Kristus. I inkarnationen lignede han os, som vor bror. Fuldt og helt Gud, og fuldt og helt menneske. Sådan tror jeg det skal forstås. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103324 - 22/04/2009 12:48
|
Bruger
|
Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.
Gud er ånd. Men da Gud er Gud, kan han manifestere sig, som han vil.
Det lyder besynderligt. Hvad betyder det hebraiske ord, som her er oversat til "billede"? Hvis "billede" ikke betyder "udseende", men i stedet betyder "ånd", hvordan kan man da overhovedet stole på, hvad man læser i bibelen? Hvis der skulle stå "ånd", havde forfatterne så ikke et mere dækkende ord for hånden? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103325 - 22/04/2009 13:09
|
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
|
Hej Kristina Her vil jeg lige indskyde, at når der i Bibelen står, at mennesket blev skabt i Guds billede, så skal det ikke forstås på den måde, at mennesket rent fysisk lignede Gud. ..... I inkarnationen lignede han os, som vor bror. Fuldt og helt Gud, og fuldt og helt menneske.
Sådan tror jeg det skal forstås.
kristina
Jeg er enig i at det giver meget lidt mening at Gud rent fysisk skulle beside en menneskekrop, han brugte som model da han skabte mennesket. En menneskekrop egner sig dybest set til at leve som et menneske. Til at sanse de ummidelbare omgivelser, at skaffe og indtage næring og at viderebringe slægten. Øjne, ører, arme,ben fordøjeapperat og reproduktionsorganer er endnu mindre nyttigt for en alseende, almægtig, evig skabning, end blindtarmen og halebenet er for os mennesker. Hvordan man så forstår ved 'skabt i guds billede' formuleringen er jeg nok mindre enig i. At der henvises til en senere inkarnering lyder lidt søgt i mine ikke-religiøse ører(det kunne være sjovt at høre hvad en jøde mener om den sag). Selv med mine begrænsede detalje kendskab til religiøse dogmer, vil jeg vove et modargument. Når der tales om sønnen, faderen og helligånden, så må faderen da henvise til en eller anden manifestation som ikke er helligånden, f. eks en fysisk (menneske)krop. Jeg tror rent faktisk at den original formulering 'skabt i guds billede' skal forståes ret så bogstaveligt. At datidens folk har forstillet sig at deres guder har haft et(eller flere) fysiske aspekt(er). Nogle har som de ægyptiske og indiske forstillet sig fantastiske dyrehybrider eller eventyrvæsner med mange lemmer og hoveder. Andre har kommet på den tanke,at skaberen har brugt sin egen krop som model for sin ypperste skabning, mennesket.
|
|
Til toppen
|
|
|
#103326 - 22/04/2009 13:13
|
Logikeren
Anonym
|
Hej Logiker Går grundtypeteorien så ud fra, at Adam og Eva var homo habilis'er (den ældst kendte menneskeart, som gik forud for homo erectus)?
Det er jo den logiske konsekvens af din ovenstående påstand. I givet fald må du jo mene, at vi her har et billede af Guds ansigt, idet mennesket Adam jo blev skabt i Guds billede! Her vil jeg lige indskyde, at når der i Bibelen står, at mennesket blev skabt i Guds billede, så skal det ikke forstås på den måde, at mennesket rent fysisk lignede Gud. 1. Mos. 1.27: Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Hej Kristina Jeg forsøger blot at illustrere, at grundtypeteorien, som Hoeg forsøg forklarer den, logisk set fører til de mest groteske og bizarre antagelser. Som f.eks. at Guds åsyn ser således ud, som denne Wikipedia-link viser: http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_habilisJeg har i øvrigt noteret mig, at LarsBj spørger dig, hvorfor udsagnet "Gud skabte mennesket i sit billede" ikke skal tages bogstaveligt. Og jeg må sige, at hvis Hoegs grundtypeteori står til troende, og hvis Gud virkelig har et åsyn som homo habilis, så forstår man jo bedre Bibelens udsagn om, at vi ikke må se Guds åsyn. Har jeg illustreret klart nok, hvorledes Hoegs forklaring af grundtypeteorien giver muntre sjæle rige muligheder for at gøre gudsbespotteligt grin med Gud?
Ændret af Logikeren (22/04/2009 13:15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103329 - 22/04/2009 14:58
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Andre fugle med store hjerner er papegøjer, som jo udmærker sig ved at kunne lære at tale - endda i yderst meningsfulde sætninger. Hvilket du tidligere påstod, at kun mennesket formår.
Papegøjer ved f.eks. udmærket, hvad "poppedreng ha sukker" betyder. Det er noget sludder. Papegøjen ved at lyden "påpedrænghasågger" ofte udløser en belønning i form af sukker, og det adskiller sig ikke fra at hunden ved at "fløjt" betyder at manden godt vil have at den kommer hen til ham. Det ejendommelige ved menneskeligt sprog er, at jeg kan formulere en sætning som aldrig nogensinde er blevet formuleret før, og kommunikere en meget kompleks betydning til dig. Det skyldes et omfattende grammatisk system, som er unikt for mennesker, og det kan papegøjer *ikke* forstå... undtagen i tegnefilm. Og det har jeg netop gjort  Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (22/04/2009 14:59)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103330 - 22/04/2009 15:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.
Gud er ånd. Men da Gud er Gud, kan han manifestere sig, som han vil.
Det lyder besynderligt. Hvad betyder det hebraiske ord, som her er oversat til "billede"? Hvis "billede" ikke betyder "udseende", men i stedet betyder "ånd", hvordan kan man da overhovedet stole på, hvad man læser i bibelen? Hvis der skulle stå "ånd", havde forfatterne så ikke et mere dækkende ord for hånden? mvh LarsBj Hej LarsBj - - når sandheden skal frem: Jeg har ikke selv noget klart svar. Men jeg ved, at der er megen teologisk debat om emnet. Man har forsøgt at forklare menneskets lighed med Gud i menneskets kreativitet, åndelige habitus og kommunikationsevne, som jeg formoder er anderledes end dyrs (jfr. Steffens indlæg herom, som jeg er enig i). Jeg tror, at mennesket, i modsætning til dyr som ikke er skabt i Guds billede, også - og måske især - "ligner" Gud ved at være et evigt væsen, som også Gud er evig. For mig er det nærliggende, at det hele menneske (ikke et enkelt træk eller del eller udseende) er den legemlige afbildning af den ulegemlige Gud. Mennesket omtales i Bibelen også efter syndefaldet som Guds billede. I det Ny Testamente, Jakobsbrevet 3,9 står der fx.: For enhver art af vilde dyr og fugle, krybdyr og havdyr kan tæmmes og er blevet tæmmet af mennesket; men tungen kan intet menneske tæmme, den er ustandselig på færde med sin ondskab og fuld af dødbringende gift. Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede; fra samme mund lyder både velsignelse og forbandelse. Mine brødre, sådan bør det ikke være. ... Mennesket repræsenterer således Gud selv ved sin delagtighed i Guds ånd(e), og mennesket placeret som hersker over skaberværket må så være baseret på Gud-billedligheden. Dette være sagt med forbehold, teologisk er jeg kun en halvstuderet amatør, og oven i købet ret ny i troen. Dit spørgsmål om det hebraiske ord for billede kan jeg ikke svare på. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103331 - 22/04/2009 16:25
Re: Guds billede?
[Re: Faidros]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Faidros At der henvises til en senere inkarnering lyder lidt søgt i mine ikke-religiøse ører(det kunne være sjovt at høre hvad en jøde mener om den sag). Enig! Det var heller ikke det jeg mente. Det indlæser jeg heller ikke i skabelsesberetningen. Guds søn, som inkarnerede som menneske for ikke så længe siden, nævnte jeg kun for at sige, at det var den eneste form for fysisk menneske-lighed hos Gud: at han blev menneske i Jesus af Nazaret. At "skabt i Guds billede" har skullet forstås bogstaveligt tror jeg ikke rigtig, der er jo megen "billedtale" i Bibelen. Se Visdommens bog 2,23: For Gud skabte mennesket til uforgængelighed og gjorde det til et billede af hans eget væsen. (min fremhævelse) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103333 - 22/04/2009 17:02
|
Bruger
|
Logikeren: - Og jeg må sige, at hvis Hoegs grundtypeteori står til troende, og hvis Gud virkelig har et åsyn som homo habilis, så forstår man jo bedre Bibelens udsagn om, at vi ikke må se Guds åsyn.
hej Logiker!
Teorien om skabte grundtyper forsøger ikke at gøre rede for, hvordan og hvornår de enkelte grundtyper er skabt. Teorien beskæftiger sig alene med det, der kan observeres. Fundene af Homo habilis, som du nævner, er fragmentariske og "langt fra entydige," som Peter K. A. Jensen skriver. Nogle forskere mener, at habilis bør henføres til Astralopithecus-arterne (sydaber) i stedet for Homo.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103335 - 22/04/2009 17:49
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej Lars; Som jeg forstaar at vi er skabt i Gud's billede er det maaske lisom en kunstmaler der 'skaber' sit billede ved hjaelp af forskellige kuloerer. Maaske er billedet af naturen, Traeer, Buske, Vand eller lignende og det han/hun forsoeger er at 'skabe' i billedet, noget som vi andre i almindelighed slet ikke lod maerke til naar vi saa det. Naar vi saa seer det paa maleriet, ja saa kan vi godt see hvor omhyggelig naturen er skabt af den oprindelige "Skaber" og det kan vi saa forundre os over for resten af vores levetid. Et godt exsempel er Susan Boyle som forleden fik taarene til at trille paa tusindvis af mennesker, netop fordi vi alle 'kun' saa "karosseriet" uden at laegge maerke til hendes Gud's gave. Tre sekunder efter hun begyndte at synge saa vi det som "kunstmaleren" ville ha os til at laegge maerke til, og taarene trillede.----- Jeg er helt sikker paa at det er meningen naar det staar skrevet vi er skabt i Gud's billede. Just a thoght Bluerover1 
|
|
Til toppen
|
|
|
#103336 - 22/04/2009 17:59
|
Bruger
|
Fundene af Homo habilis, som du nævner, er fragmentariske og "langt fra entydige," som Peter K. A. Jensen skriver. Nogle forskere mener, at habilis bør henføres til Astralopithecus-arterne (sydaber) i stedet for Homo. Det er anstrengende at diskutere med en, der ikke er i stand til at læse 8 linjers videnskab uden at få det galt i halsen. Du henviser igen og igen til PKA Jensens konklusion, kap 9.8 side 170, i bogen "Menneskets oprindelse og udvikling (3.udgave). Her står: "Fossilerne fra Olduvai og Koobi Fora, der traditionelt tilskrives Homo habilis er stærkt fragmentariske, og tolkningen af dem er som nævnt langt fra entydige". Der står, at en del fund er stærkt fragmentariske, men altså ikke, at ALLE H. habilis-arter ikke kan tolkes! Det er det, du misforstår. Igen og igen! PKA Jensen skriver heller ikke, at H. habilis skal henføres til Australopithecus, eller at der er tilslutning til det blandt palæontologerne. Et af fundene fra Olduvai er TYPEEKSEMPLET på H. habilis, og et andet, fra Koobi Fora, KNM-ER 1470, er det berømteste eksemplar. De er IKKE på tale at gøre om til Australopithecus. Derimod er KNM-ER 1470 flyttet som art og er nu placeret i en søsterart til H. habilis, nemlig H. ergaster. Og ser man figurerne 10-1 og 10-2, side 174 og 175, optræder H. habilis stadig side om side med to samtide arter H. rudolfensis og H. ergaster. Der er ikke tale om, at H. habilis er på vej ud, men at billedet er komplekst med tre samtidige Homo-arter, og at de adskiller sig ved blandingen af avancerede og primitive træk. Habilis har større hjerne end ergaster, men H. habilis har samtidigt et mere abeagtigt postkranialt skelet, dvs. under kraniet, end H. ergaster. Hovedlinjerne er således klare i menneskets udvikling, men detaljerne er uklare. Som PKA Jensen skriver i det følgende i afsnittet side 170 (den del, du plejer at udelade!): "Hovedlinjerne i udviklingen fra Australopithecus til Homo synes klare og letforståelige, men detaljerne er komplekse og svære at udrede". Og til sidst afsluttes med ønsket om flere fund. Det kan ikke nytte, at du gang på gang fejlciterer PKA Jensen ved at bringe et citat ude af sammenhæng, således at meningen ikke fremgår! Det er uklædeligt og ellers noget, der er forbeholdt de mest forbenede kreationister i USA. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103337 - 22/04/2009 18:38
|
Bruger
|
kristina: - Her vil jeg lige indskyde, at når der i Bibelen står, at mennesket blev skabt i Guds billede, så skal det ikke forstås på den måde, at mennesket rent fysisk lignede Gud.
hej kristina!
Hvorfor egentlig ikke..? At "Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem," kan for mig at se ikke tolkes anderledes, end at menneskeformen også foretrækkes af Gud. Det forekommer meget overbevisende, at mennesker ligner Gud, og at dette er Guds vilje.
Det med at "Gud er ånd" forekommer noget tomt. Hvorfor frakende Gud, at Gud kan have valgt en bestemt legemsform som ideel (Guds billede), som mennesker så også har fået..?
Det er nærliggende at tro, at Djævelen før sit fald og oprør (resultat: syndefaldet) blev meget vred over, at Gud valgte at skabe menneskene i "Guds billede" og tilmed udstyre disse mennesker med en fri vilje. Det kunne ligne et risikabelt eksperiment, men hvorfor frakende Gud muligheden for at begå en fejl..?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103338 - 22/04/2009 19:21
|
Bruger
Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
|
Der kommer virkelig mange mærkelige teorier til udtryk i denne tråd. Det kan være spændende nok, men der er ikke mange, der forsøger at forstå, hvad andre debattører siger. Jeg vil gerne kommentere på nogle af udsagn. Jeg håber, at jeg har forstået folk rigtigt. Jeg mener ikke, at evnen til kompliceret verbal kommunikation er det vigtigte kendetegn ved at være menneske. Dels ville det for mig at se udelukke døvstumme, fostre og babyer fra menneskeheden. Dels er der, som andre har været inde på dyr, der har et pænt stort forråd af lyde til at dække beskeder, der er langt mere komplicerede end bare "her er mad", "her er fare" og "jeg vil formere mig" (bl.a. chimpanser og delfiner). Det forekommer mig langt mere sandsynligt, at vores evne til at udtrykke os er kommet gradvist i takt med at vores forfædre har fået øget hjernestørrelse og mere "fritid" til at beskæftige sig med andet end føde og søvn, end at den skulle være opstået på en gang ved "design" eller "speciel skabelse". Jeg mener, i øvrigt, at også skabelsesberetningerne fortæller at menneskeheden lærte sig selv at tale, idet Adam fik til opgave at navngive dyrene.
At forfatteren eller forfatterne til den første skabelsesberetningerne skulle have forestillet sig, at Gud rent fysisk ligner et menneske, fordi han skaber mennesket i sit billede, mener jeg er usandsynligt. Bl.a. står der tidligere i beretningen, at Guds ånd svævede over vandene. Når der lige efter står "som mand og kvinde skabte han dem", så synes jeg at det er klart, at der ikke er tale om en fysisk lighed. Hvis Gud lignede et menneske, ville han enten ligne en mand eller en kvinde, og så kunne mand og kvinde ikke være lige meget skabt i Guds billede. Som et moderne menneske, mener jeg ikke, at man kan forestille sig Gud Fader som et fysisk menneske. Det ville bl.a. kræve, at han/hun skulle have et fysisk sted at være, hvilket for mig at se ville udelukke hans allestedsnærværelse.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#103339 - 22/04/2009 19:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
kristina: - Her vil jeg lige indskyde, at når der i Bibelen står, at mennesket blev skabt i Guds billede, så skal det ikke forstås på den måde, at mennesket rent fysisk lignede Gud.
hej kristina!
Hvorfor egentlig ikke..? At "Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem," kan for mig at se ikke tolkes anderledes, end at menneskeformen også foretrækkes af Gud. Det forekommer meget overbevisende, at mennesker ligner Gud, og at dette er Guds vilje.
Det med at "Gud er ånd" forekommer noget tomt. Hvorfor frakende Gud, at Gud kan have valgt en bestemt legemsform som ideel (Guds billede), som mennesker så også har fået..?
Det er nærliggende at tro, at Djævelen før sit fald og oprør (resultat: syndefaldet) blev meget vred over, at Gud valgte at skabe menneskene i "Guds billede" og tilmed udstyre disse mennesker med en fri vilje. Det kunne ligne et risikabelt eksperiment, men hvorfor frakende Gud muligheden for at begå en fejl..?
Med venlig hilsen hoeg Hej hoeg, Vores Gudsopfattelse er så forskellig, at du nok ikke kan bruge et svar fra mig til noget. Læs eventuelt mine andre indlæg (til LarsBj og Faidros) Mener du virkelig, at den evige Gud, inden han skabte universet, svævede rundt i det store intet i en krop med hoved, arme og ben ? Regner du også Helligånden for et tomt begreb? Eller mener du måske ikke, at Helligånden er "ånd"? Det er han. Helligånden er en levende og levendegørende personlighed, som udgår fra Faderen og Sønnen, og som formidler kontakt mellem Gud og mennesker. Han ønsker ikke selv at være i fokus, men at mennesket skal have et nært forhold til Faderen og Sønnen. Hans virke er at arbejde på at føre mennesker til tro frelsende på Kristus. I NT kaldes Helligånden for Talsmanden, der skal lære os om Jesus. Han kom til verden den første pinsedag, hvor Ånden blev udgydt over en større forsamling af troende. Gud er treenig, og når Helligånden tager bolig i et menneske, tager også både Faderen og Sønnen reelt bolig i mennesket. Så hvis vi tager udgangspunkt i Bibelen, er Ånd ikke tomhed. Men du tager vist ikke udgangspunkt i Bibelen. Eller også har du din helt egen tolkning, som ikke ligner den kristne kirkes .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103340 - 22/04/2009 19:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Der kommer virkelig mange mærkelige teorier til udtryk i denne tråd. Det kan være spændende nok, men der er ikke mange, der forsøger at forstå, hvad andre debattører siger. Jeg vil gerne kommentere på nogle af udsagn. Jeg håber, at jeg har forstået folk rigtigt. Jeg mener ikke, at evnen til kompliceret verbal kommunikation er det vigtigte kendetegn ved at være menneske. Dels ville det for mig at se udelukke døvstumme, fostre og babyer fra menneskeheden. Dels er der, som andre har været inde på dyr, der har et pænt stort forråd af lyde til at dække beskeder, der er langt mere komplicerede end bare "her er mad", "her er fare" og "jeg vil formere mig" (bl.a. chimpanser og delfiner). Det forekommer mig langt mere sandsynligt, at vores evne til at udtrykke os er kommet gradvist i takt med at vores forfædre har fået øget hjernestørrelse og mere "fritid" til at beskæftige sig med andet end føde og søvn, end at den skulle være opstået på en gang ved "design" eller "speciel skabelse". Jeg mener, i øvrigt, at også skabelsesberetningerne fortæller at menneskeheden lærte sig selv at tale, idet Adam fik til opgave at navngive dyrene.
At forfatteren eller forfatterne til den første skabelsesberetningerne skulle have forestillet sig, at Gud rent fysisk ligner et menneske, fordi han skaber mennesket i sit billede, mener jeg er usandsynligt. Bl.a. står der tidligere i beretningen, at Guds ånd svævede over vandene. Når der lige efter står "som mand og kvinde skabte han dem", så synes jeg at det er klart, at der ikke er tale om en fysisk lighed. Hvis Gud lignede et menneske, ville han enten ligne en mand eller en kvinde, og så kunne mand og kvinde ikke være lige meget skabt i Guds billede. Som et moderne menneske, mener jeg ikke, at man kan forestille sig Gud Fader som et fysisk menneske. Det ville bl.a. kræve, at han/hun skulle have et fysisk sted at være, hvilket for mig at se ville udelukke hans allestedsnærværelse.
Med venlig hilsen Henoch Hej Henoch Vi har vist skrevet nogenlunde det samme samtidig .. bortset fra det du skriver her: Det forekommer mig langt mere sandsynligt, at vores evne til at udtrykke os er kommet gradvist i takt med at vores forfædre har fået øget hjernestørrelse og mere "fritid" til at beskæftige sig med andet end føde og søvn, end at den skulle være opstået på en gang ved "design" eller "speciel skabelse". Jeg tror, at mennesket, og kun mennesket, er skabt i Guds billede (se i mine tidligere indlæg, hvordan jeg så mener, det skal forstås) - så "speciel skabelse" kan man sådan set godt kalde det. Ordet "design" er jeg ikke glad for. Det har for mig en en helt forkert, teknisk og "død" klang, og jeg er ude af stand til at tænke på Gud som en intelligent designer .. Jeg er enig med dig i, at evnen til til kompliceret kommunikation ikke er det vigtigste menneske-kendetegn. Selv om det er interessant, mener jeg det hører til i småtingsafdelingen, og min tro står og falder ikke med, om det eventuelt ikke passer. Det vigtigste er for mig at se, at mennesket i modsætning til alle andre skabninger er skabt til evigt liv, til at herske over dyrene og til livsfællesskab med Skaberen. Men det ses jo ikke, og så kan det ikke kaldes et kendetegn ! Det er et spørgsmål om tro. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103343 - 22/04/2009 21:12
|
Bruger
|
hej kristina!
Jeg er helt enig i, at "ånd ikke er tomhed." Men det forekommer mig, at mine (med)kristne har så travlt med at åndeliggøre Gud og Jesus. I så fald risikerer man ikke at blive påduttet, at Gud gennem sin skabende kraft har designet universet og naturen. Når Gud, Kristus, opstandelse og Jesu undere, nadveren, etc. henvises til noget rent "åndelige" og billedligt, risikerer man heller ikke at udfordre den gængse naturalistiske opfattelse - og man undgår også at blive betegnet som "kreationist" af værste skuffe.
Denne for mig at se populære og meget udbredte opfattelse er intet andet end en to-sandheds opfattelse, der er uholdbar og dybest set i strid med det kristne budskab. Ligklædet i Torino er fysisk præget af Jesu opstandelse, hvor der er sket en eller anden kvantefysisk begivenhed (stråling). Men det interesserer tilsyneladende ikke de kristne, at fysikere kan måle noget helt usædvanligt på ligklædet.
Trangen til at åndelig- og billedgøre troen er for mig at se en uholdbar to-sandheds forståelse. Denne opfattelse (vranglære) er opstået som følge af, at moderne kristne ikke ønsker at udfordre den gængse naturalistiske (darwinistiske) vantro, der forviser Gud fra skaberværket.
Og ja, jeg tror da på, at mennesker er omgivet af både engle og dæmoner. Det er flere gange set af pålidelige og troværdige mennesker under nærdødsoplevelser.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103348 - 22/04/2009 22:54
Re: åndelighed?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Jeg er helt enig i, at "ånd ikke er tomhed."
OK, fint. Så misforstod jeg dig fordi du skrev: " Det med at "Gud er ånd" forekommer noget tomt". Men det forekommer mig, at mine (med)kristne har så travlt med at åndeliggøre Gud og Jesus. Hvordan åndeliggøre? Og hvad mener du med "Gud og Jesus"? Bibelens Gud, som jeg regner for den eneste sande Gud, er treenig: Faderen, Sønnen (Jesus Kristus, Gud og menneske) og Helligånden. I så fald risikerer man ikke at blive påduttet, at Gud gennem sin skabende kraft har designet universet og naturen. Hvem pådutter? Jeg forstår ikke .. Kan man være kristen uden at tro på Gud som skaberen? Når Gud, Kristus, opstandelse og Jesu undere, nadveren, etc. henvises til noget rent "åndelige" og billedligt, risikerer man heller ikke at udfordre den gængse naturalistiske opfattelse - Jeg tror på, at Jesu undere var reelle undere: tegn til tro på, at han var den, han sagde han var. Og at han opstod i kød og blod. Hvis han efter opstandelsen ikke havde været menneske, ville han næppe have spist fisk .. Hvad "den gængse naturalistiske opfattelse" går ud på, ved jeg ikke. - og man undgår også at blive betegnet som "kreationist" af værste skuffe. Enhver er velkommen til at kalde mig kreationist i betydningen skabelsestroende. De nærmere detaljer om hvornår og hvordan Gud skabte, har han ikke åbenbaret for mig, så det vil jeg ikke udtale mig om. Denne for mig at se populære og meget udbredte opfattelse er intet andet end en to-sandheds opfattelse, der er uholdbar og dybest set i strid med det kristne budskab. Hvis du mener det, som jeg tror du mener med to-sandheds-opfattelse, så har jeg ikke selv en sådan: Hvis to overordnede "sandheder" strider imod hinanden, må mindst den ene, måske begge, være usand(e). Ligklædet i Torino er fysisk præget af Jesu opstandelse, hvor der er sket en eller anden kvantefysisk begivenhed (stråling). Men det interesserer tilsyneladende ikke de kristne, at fysikere kan måle noget helt usædvanligt på ligklædet. Jeg mener da, at der har været, og stadig er, meget stor interesse for Torino-ligklædet, især i den katolske kirke. Det har tidligere været afvist som uægte, men nu er der vist fornyede undersøgelser i gang. Jeg har ingen mening om det, og egentlig synes jeg heller ikke, det er voldsomt vigtigt. I hvert fald har det ingen betydning for min tro. Men ok, måske for andres .. Og ja, jeg tror da på, at mennesker er omgivet af både engle og dæmoner. Det er flere gange set af pålidelige og troværdige mennesker under nærdødsoplevelser. Jeg tror også, at der findes både engle og dæmoner, men min overbevisning herom er ikke baseret på nogen af de mange beretninger om nærdødsoplevelser. Jeg er ikke i tvivl om, at de fleste af disse beretninger kommer fra pålidelige mennesker, som ikke lyver om, hvad de har oplevet, men den slags subjektive oplevelser er ikke nødvendigvis objektivt sande. Vi mennesker oplever så meget forskelligt, både i drømme og i vågen tilstand, og vores sanser kan sagtens snyde os ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103353 - 23/04/2009 07:13
|
Bruger
|
hoeg: - Når Gud, Kristus, opstandelse og Jesu undere, nadveren, etc. henvises til noget rent "åndelige" og billedligt, risikerer man heller ikke at udfordre den gængse naturalistiske opfattelse - kristina: - Jeg tror på, at Jesu undere var reelle undere: tegn til tro på, at han var den, han sagde han var. Og at han opstod i kød og blod. Hvis han efter opstandelsen ikke havde været menneske, ville han næppe have spist fisk ..
hej kristina!
Du spørger: "Hvad "den gængse naturalistiske opfattelse" går ud på, ved jeg ikke." Jo, det tror jeg nok du ved. Det er måske ordet naturalisme, der virker ukendt.
Naturalisme er for eksempel den opfattelse, at Gud ikke er nødvendig for at forklare livet og livets oprindelse. Der findes en helt naturlig forklaring, herunder planetdannelse etc. At Gud er årsag til den fysiske verden, kan bortforklares videnskabeligt, mener naturalisterne.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103356 - 23/04/2009 08:51
|
Logikeren
Anonym
|
Men du tager vist ikke udgangspunkt i Bibelen. Eller også har du din helt egen tolkning, som ikke ligner den kristne kirkes .. Hej Kristina Ud fra Hoegs indlæg i denne (og i mange andre!!!) tråde, vil jeg tilslutte mig din antagelse som værende den mest nærliggende forklaring på, at Hoeg argumenterer som han gør!
Ændret af Logikeren (23/04/2009 08:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103357 - 23/04/2009 09:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Du spørger: "Hvad "den gængse naturalistiske opfattelse" går ud på, ved jeg ikke." Jo, det tror jeg nok du ved. Det er måske ordet naturalisme, der virker ukendt.
Naturalisme er for eksempel den opfattelse, at Gud ikke er nødvendig for at forklare livet og livets oprindelse. Der findes en helt naturlig forklaring, herunder planetdannelse etc. At Gud er årsag til den fysiske verden, kan bortforklares videnskabeligt, mener naturalisterne. Ordet naturalisme er ikke noget ukendt ord for mig. Jeg mente det betegnede den opfattelse, at kun naturen, det som kan udforskes, måles og vejes, er virkelig. Det jeg ikke vidste var, hvad du selv lagde i ordet, men det har du så forklaret nu: nemlig at naturalister mener at kunne bortforklare Gud og livets oprindelse videnskabeligt. Det er muligt, at den opfattelse er "gængs", som du skriver, men det ved jeg stadig ikke. Jeg troede slet ikke ikke at de beskæftigede sig med Gud ... kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103363 - 23/04/2009 11:05
|
Logikeren
Anonym
|
Det kan ikke nytte, at du gang på gang fejlciterer PKA Jensen ved at bringe et citat ude af sammenhæng, således at meningen ikke fremgår! Det er uklædeligt og ellers noget, der er forbeholdt de mest forbenede kreationister i USA. Hej LarsBj Jeg er meget enig med dig i, at dette er en yderst uheldig praksis. Men når det (som her!!) lykkes dig at påvise det - ja, så rammer det jo heldigvis dobbelt hårdt tilbage på den aktuelle argumentation, som derved kommer til at fremstå som værende baseret på urigtige påstande. Derfor er det dejligt, at du her grundigt afslører det, så alle kan se og forstå, at citatet af P.K.A. Jensen er misvisende, fordi det er revet ud af sin sammenhæng - hvorved P.K.A. Jensen bliver tillagt en mening om homo habilis, som han ifølge sin bog "Menneskets Oprindelse" tydeligvis ikke har!
Ændret af Logikeren (23/04/2009 11:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103364 - 23/04/2009 11:42
|
Logikeren
Anonym
|
Det jeg ikke vidste var, hvad du selv lagde i ordet, men det har du så forklaret nu: nemlig at naturalister mener at kunne bortforklare Gud og livets oprindelse videnskabeligt.
Det er muligt, at den opfattelse er "gængs", som du skriver, men det ved jeg stadig ikke. Jeg troede slet ikke ikke at de beskæftigede sig med Gud ... Hej Kristina Det er min klare opfattelse, at Hoegs påstande om, hvad andre mener, som regel er forkerte. I hvert fald er han som hovedregel næsten altid ude af stand til at underbygge sine mange og ofte meget forskellige påstande om de forskellige opfattelser, der findes indenfor videnskab og religion. Ikke sjældent er hans påstande også i strid med hinanden. Men lige netop med hensyn til naturalisterne har Hoeg for en gangs skyld faktisk fast grund under fødderne, idet der på hjemmesiden http://www.naturalisme.dk står: "Naturalisme er et verdens-,livs- og menneskesyn som er fri for overnaturlige elementer af enhver slags. Mennesket er et biologisk væsen udviklet ved naturlige processer (evolution) og alle vore egenskaber (herunder også vores bevidsthed) er baseret på naturlige processer i kroppen (hjernen)".Så her vil jeg komme Hoeg til undsætning. Når han har ret i en påstand, så synes jeg, at det bør anerkendes - ligesom det naturligvis bør påpeges, hver gang han med urigtige påstande påtager sig at redegøre for videnskabelige opdagelser og religiøse spørgsmål.
Ændret af Logikeren (23/04/2009 11:50)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103365 - 23/04/2009 12:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Logiker Naturalisme er et verdens-,livs- og menneskesyn som er fri for overnaturlige elementer af enhver slags. Mennesket er et biologisk væsen udviklet ved naturlige processer (evolution) og alle vore egenskaber (herunder også vores bevidsthed) er baseret på naturlige processer i kroppen (hjernen)". Ja, det er jeg med på, det handler om udvikling/evolution. Men selve livets oprindelse tror jeg ikke, naturalister/evolutionister beskæftiger sig med, og dermed heller ikke med at levere videnskabelige beviser på Guds ikke-eksistens som skaber. Ret mig gerne, hvis jeg er på vildspor her. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103366 - 23/04/2009 13:09
|
Logikeren
Anonym
|
Hej Logiker Naturalisme er et verdens-,livs- og menneskesyn som er fri for overnaturlige elementer af enhver slags. Mennesket er et biologisk væsen udviklet ved naturlige processer (evolution) og alle vore egenskaber (herunder også vores bevidsthed) er baseret på naturlige processer i kroppen (hjernen)". Ja, det er jeg med på, det handler om udvikling/evolution. Men selve livets oprindelse tror jeg ikke, naturalister/evolutionister beskæftiger sig med, og dermed heller ikke med at levere videnskabelige beviser på Guds ikke-eksistens som skaber. Ret mig gerne, hvis jeg er på vildspor her. kristina Hej Kristina Folkene bag http://www.naturalisme.dk beskriver naturalisme som "et verdens-,livs- og menneskesyn som er fri for overnaturlige elementer af enhver slags". Som jeg forstår det, er der er altså ikke tale om forskning, men om et særligt menneskesyn, som tager evolutionslæren til indtægt for, at der ikke findes "overnaturlige elementer". I virkeligheden er det et modstykke til én af Hoegs mange opfattelser, hvor han tager forskningens beskrivelse af den biologiske celles indretning til indtægt for, at der findes "overnaturlige elementer" i form af en "intelligent designer". Jeg synes begge opfattelser er inderligt overflødige og i virkeligheden meget skadelige - både for religionen og for videnskaben, fordi de forsøger at gøre begge områder til slagmarker, hvor de to opfattelser dybest set forsøger at udrydde hinanden. Paradoksalt nok er det lykkedes for Hoeg at omdanne også Café Thomas til en sådan slagmark. Paradoksalt, fordi der åbenbart ikke blandt de andre debattører findes naturalister, som helt udelukker et guddommeligt element. Alligevel har Hoegs krig mod naturalismen erobret stort set hele opmærksomheden på Café Thomas i en grad, så strømmen af debatindlæg jo nærmest helt tørrer ud, når han holder pause nogle dage. I stedet for denne krig om, hvilken opfattelse, der er mest logisk, var det efter min opfattelse bedre, om vi i debatterne kunne respektere hinandens synspunkter og nøjes med at undersøge dem - uden at gøre krav på at besidde den logisk set mest rigtige opfattelse!
Ændret af Logikeren (23/04/2009 13:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103379 - 23/04/2009 18:59
|
Bruger
|
LarsBj: - Som PKA Jensen skriver i det følgende i afsnittet side 170 (den del, du plejer at udelade!): "Hovedlinjerne i udviklingen fra Australopithecus til Homo synes klare og letforståelige, men detaljerne er komplekse og svære at udrede". Og til sidst afsluttes med ønsket om flere fund.
hej Lars!
Håbet om flere fund af fossiler lever. Det er nu som på Darwins tid, nemlig at håbet (eller ønsketænkningen) om, at der findes flere fossile fund, der kan bekræfte teorien om en gradvis biologisk udvikling.
Når det gælder menneskets evolutionære udvikling er håbet ikke blevet opfyldt, tværtimod, idet antallet af abe-menneske mellemformer er blevet færre. Neanderthalerne, for eksempel, er anerkendt som rigtige mennesker. Peking- og Java-menneskene er overført til Homo erectus, der var et menneske og Homo habilis-fundene er fortsat fragmentariske. Menneskets evolutionære stamtræ har kun grene og rødder. Træets stamme er efterhånden ikke-eksisterende.
LarsBj: - Det kan ikke nytte, at du gang på gang fejlciterer PKA Jensen ved at bringe et citat ude af sammenhæng, således at meningen ikke fremgår! Det er uklædeligt og ellers noget, der er forbeholdt de mest forbenede kreationister i USA.
Jeg synes ikke, at sagen afklares med "Hovedlinjerne i udviklingen fra Australopithecus til Homo synes klare og letforståelige, men detaljerne er komplekse og svære at udrede". Man kan altid sige om alt muligt, at hovedlinjerne "synes klare". Virkeligheden er, at "detaljerne" består af blandt andet et fire millioner stort hul i fossilserien.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103381 - 24/04/2009 00:00
|
Bruger
|
LarsBj: - Som PKA Jensen skriver i det følgende i afsnittet side 170 (den del, du plejer at udelade!): "Hovedlinjerne i udviklingen fra Australopithecus til Homo synes klare og letforståelige, men detaljerne er komplekse og svære at udrede". Og til sidst afsluttes med ønsket om flere fund.
hej Lars!
Håbet om flere fund af fossiler lever. Det er nu som på Darwins tid, nemlig at håbet (eller ønsketænkningen) om, at der findes flere fossile fund, der kan bekræfte teorien om en gradvis biologisk udvikling.
Når det gælder menneskets evolutionære udvikling er håbet ikke blevet opfyldt, tværtimod, idet antallet af abe-menneske mellemformer er blevet færre. Neanderthalerne, for eksempel, er anerkendt som rigtige mennesker. Peking- og Java-menneskene er overført til Homo erectus, der var et menneske og Homo habilis-fundene er fortsat fragmentariske. Menneskets evolutionære stamtræ har kun grene og rødder. Træets stamme er efterhånden ikke-eksisterende.
LarsBj: - Det kan ikke nytte, at du gang på gang fejlciterer PKA Jensen ved at bringe et citat ude af sammenhæng, således at meningen ikke fremgår! Det er uklædeligt og ellers noget, der er forbeholdt de mest forbenede kreationister i USA.
Jeg synes ikke, at sagen afklares med "Hovedlinjerne i udviklingen fra Australopithecus til Homo synes klare og letforståelige, men detaljerne er komplekse og svære at udrede". Man kan altid sige om alt muligt, at hovedlinjerne "synes klare". Virkeligheden er, at "detaljerne" består af blandt andet et fire millioner stort hul i fossilserien. Læser vi den samme bog? Hvis du ser på figur 10-1 på s. 172 i PKAs bog, vil du se, at overgangen mellem Australopithecus til Homo er dækket. Habilis eksisterer stadig som art, men overgangen er fra Australopithecus til H. ergaster, så der er ikke nogen manglende rod i stamtræet. Neanderthalerne er altså deres egen art, og er ikke en overgangsform, men en sidegren. Den nærmeste forfader til vor art er H. ergaster. Hertil hører Pekingmanden og Javamennesket ikke. De regnes til erectus. Der er ingen huller her. Men så indfører du et nyt problem, som intet har at gøre med din fejlcitering fra side 170, som jeg anker imod: Et "4 millioner (år/LBN) stort hul". Sådan et skal der nok være i menneskets udstrakte forhistorie, men ikke i det område, vi HER diskuterer. Det er bare en undvigelsesmanøvre, du her er på. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103385 - 24/04/2009 08:07
|
Logikeren
Anonym
|
Men så indfører du et nyt problem, som intet har at gøre med din fejlcitering fra side 170, som jeg anker imod: Et "4 millioner (år/LBN) stort hul". Sådan et skal der nok være i menneskets udstrakte forhistorie, men ikke i det område, vi HER diskuterer. Det er bare en undvigelsesmanøvre, du her er på. Hej LarsBj Nu skal det jo retfærdigvis siges, at Hoeg tidligere åbent og ærligt har gjort opmærksom på, at han ikke føler sig kvalificeret til at læse og forstå videnskabelige artikler. Så påstanden om et 4 millioner stort hul kan jo bare bero på en misforståelse (fejllæsning) fra Hoegs side - og behøver altså ikke at være udtryk for en undvigemanøvre eller et bevidst forsøg på at misinformere!
Ændret af Logikeren (24/04/2009 08:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103386 - 24/04/2009 08:15
|
Logikeren
Anonym
|
Naturalisme er for eksempel den opfattelse, at Gud ikke er nødvendig for at forklare livet og livets oprindelse. Der findes en helt naturlig forklaring, herunder planetdannelse etc. At Gud er årsag til den fysiske verden, kan bortforklares videnskabeligt, mener naturalisterne. Hej Hoeg Du gjorde mig i sin tid selv opmærksom på hjemmesiden http://www.naturalisme.dk - og jeg er siden kommet til at fundere over et spørgsmål, som jeg håber vil være blandt de meget få spørgsmål blandt dem, der stilles til dig i debatterne, som du vælger at besvare. Hvorfor debatterer du egentlig naturalisme her på Café Thomas, hvor der ingen naturalister er at debattere med - og ikke på http://www.naturalisme.dk, hvor du har mulighed for at debattere naturalisme med naturalister? http://www.naturalisme.dk har jo et tilsyneladende udmærket debatforum, hvor det efter min mening ville være det helt rigtige sted for dig at debattere naturalisme!
Ændret af Logikeren (24/04/2009 08:21)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103388 - 24/04/2009 09:29
|
Bruger
|
henoch: - Det forekommer mig langt mere sandsynligt, at vores evne til at udtrykke os er kommet gradvist i takt med at vores forfædre har fået øget hjernestørrelse og mere "fritid" til at beskæftige sig med andet end føde og søvn, end at den skulle være opstået på en gang ved "design" eller "speciel skabelse".
Hej Henoch!
Gradvis udvikling af talesprog kan umiddelbart lyde sandsynligt. Men det er tågesnak. Prøv at gennemtænke, hvad det indebærer. I så fald vil man indse, at speciel skabelse eller design er den mest sandsynlige forklaring. Det moderne menneske har eksisteret i omkring 100.000 år. En gradvis udvikling af talesproget ville kræve en periode på mindst 50.000 år, før mennesket blev menneske. I denne lange tid antager evolutionsteorien, at mennesket, et intelligensvæsen, har hylet eller gryntet enkelte ordlignende lyde. Samtidig har talesprogets udvikling være afhængig af, at tilfældige mutationer og naturlig selektion kunne ændre genom og fysiologi, så mundhule, gane, læber strubehovede, stemmebånd etc., blev udviklet og tilpasset talesproget. Samtidig skulle også hjernen udvikles i en gradvis proces, så talesproget kunne få en mening. Det forekommer særdeles usandsynligt, at menneskets talesprog kan fremkomme i en gradvis proces.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103389 - 24/04/2009 11:08
|
Logikeren
Anonym
|
Det moderne menneske har eksisteret i omkring 100.000 år. En gradvis udvikling af talesproget ville kræve en periode på mindst 50.000 år, før mennesket blev menneske. I denne lange tid antager evolutionsteorien, at mennesket, et intelligensvæsen, har hylet eller gryntet enkelte ordlignende lyde. Hej Hoeg http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/103221#Post103221I din egen tråd ovenfor (som du selv startede) tilslutter du dig uden forbehold fælles afstamning og gradvis udvikling, idet du jo erklærer dig helt enig med Wolf og Behe på det punkt. Men din opfattelse af, at de første mennesker i en periode under den gradvise udvikling må have hylet og gryntet, forvirrer mig. Især sammenholdt med din skepsis overfor, at mennesket og de store menneskeaber har en fælles forfader. For du kan da vel ikke i ramme alvor mener, at mennesket deler nærmeste forfader med svinet, som jo unægteligt både hyler og grynter, når det skal udtrykke sig?
Ændret af Logikeren (24/04/2009 11:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103392 - 24/04/2009 14:23
|
Bruger
|
kristina skriver: - Men selve livets oprindelse tror jeg ikke, naturalister/evolutionister beskæftiger sig med, og dermed heller ikke med at levere videnskabelige beviser på Guds ikke-eksistens som skaber. Logikeren: - Hvorfor debatterer du egentlig naturalisme her på Café Thomas, hvor der ingen naturalister er at debattere med..
hej Logiker!
Her på siden er der formentlig ingen erklærede naturalister, men naturalismen har alligevel stor indflydelse på den sædvanlige kristne tankegang, som det fremgår af citatet ovenfor. Nutids-kristne har efter min mening en forkert opfattelse af videnskab, idet man, som følge af manglende viden, tilskriver naturvidenskaben alt for stor forklaringsevne, for eksempel: Det er mit indtryk, at de fleste nutids-kristne uden videre accepterer evolutionsteorien som fuldgyldig forklaring på livets udvikling. Af samme årsag afvises intelligent design ihærdigt af de fleste nutids-kristne. Det gælder i al fald folk, der skriver her på stedet. Endvidere er det interessant, at Indre Mission ikke har nogen dagsorden for intelligent design. Det ser ud som om nutids-kristne, så at sige har forvist Gud fra skaberværket, i al fald at dømme på baggrund af kristnes ihærdige afvisning af intelligent design. På den tid, hvor Kepler og Newton grundlagde den moderne naturvidenskab, havde oplyste kristne en langt mere sund forståelse af viden contra tro. På det tidspunkt var det en almindelig opfattelse, at naturens love var et udtryk for Guds store visdom (naturlig teologi). I dag afvises den slags, der identificeres som intelligent design. Der er dog små tegn på, at kristne igen er ved at få øjnene op for den såkaldte naturlige teologi, der blev forladt i tiden efter Darwin.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103394 - 24/04/2009 15:26
|
Bruger
Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
|
hej Hoeg Gradvis udvikling af talesprog kan umiddelbart lyde sandsynligt. Men det er tågesnak. Prøv at gennemtænke, hvad det indebærer. I så fald vil man indse, at speciel skabelse eller design er den mest sandsynlige forklaring. Det moderne menneske har eksisteret i omkring 100.000 år. En gradvis udvikling af talesproget ville kræve en periode på mindst 50.000 år, før mennesket blev menneske. I denne lange tid antager evolutionsteorien, at mennesket, et intelligensvæsen, har hylet eller gryntet enkelte ordlignende lyde. Samtidig har talesprogets udvikling være afhængig af, at tilfældige mutationer og naturlig selektion kunne ændre genom og fysiologi, så mundhule, gane, læber strubehovede, stemmebånd etc., blev udviklet og tilpasset talesproget. Samtidig skulle også hjernen udvikles i en gradvis proces, så talesproget kunne få en mening. Det forekommer særdeles usandsynligt, at menneskets talesprog kan fremkomme i en gradvis proces Gradvis udvikling af talesprog er ikke tågesnak. Du kan se det hos alle babyer. De starter med nogle få ord som "mor", "far" eller "hej" og udvikler så gradvis evnen til at formulere mere og mere komplicerede beskeder og sætninger. Hvorfor skulle det være anderledes for menneskeheden? Jeg er klar over, at der er en forskel i og med, at den nutidige babyer allerede har de genetiske forudsætninger for at lære at snakke, som vore forfædre ikke har haft. Men vi ved, at mutationer forekommer hele tiden, og det er oplagt, at individer, der bliver bedre til at kommunikere har bedre overlevelseschancer og bedre mulighed for at formere sig. Ifølge Peter K.A. Jensen har alle folkeslag og racer over hele jorden nogenlunde det samme antal ord og lige komplicerede sprog, så det er sandsynligt, at evnen til at tale allerede var tæt på det nuværende niveau, da homo sapiens opstod i Afrika og begyndte at spredes over verdenen. Men hvor meget tidligere homininer som homo ergaster og homo erectus, australipethicus afariensis osv. har kunnet tale, det er så vidt jeg har forstået svært at give et ordentligt svar på. Jeg går ud fra, at de har haft et ordforråd, der er større end chimpanser men mindre end det moderne menneskes. Jeg er i øvrigt ved at skrive en bog om nogle homo ergaster, og et af mine problemer har været, hvor meget jeg skal lade dem kunne snakke. Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#103395 - 24/04/2009 15:42
|
Logikeren
Anonym
|
Her på siden er der formentlig ingen erklærede naturalister, men naturalismen har alligevel stor indflydelse på den sædvanlige kristne tankegang ...... Nutids-kristne har efter min mening en forkert opfattelse af videnskab, idet man, som følge af manglende viden, tilskriver naturvidenskaben alt for stor forklaringsevne, for eksempel: Det er mit indtryk, at de fleste nutids-kristne uden videre accepterer evolutionsteorien som fuldgyldig forklaring på livets udvikling. Af samme årsag afvises intelligent design ihærdigt af de fleste nutids-kristne. Det gælder i al fald folk, der skriver her på stedet. Endvidere er det interessant, at Indre Mission ikke har nogen dagsorden for intelligent design. Det ser ud som om nutids-kristne, så at sige har forvist Gud fra skaberværket, i al fald at dømme på baggrund af kristnes ihærdige afvisning af intelligent design. På den tid, hvor Kepler og Newton grundlagde den moderne naturvidenskab, havde oplyste kristne en langt mere sund forståelse af viden contra tro. På det tidspunkt var det en almindelig opfattelse, at naturens love var et udtryk for Guds store visdom (naturlig teologi). I dag afvises den slags, der identificeres som intelligent design. Der er dog små tegn på, at kristne igen er ved at få øjnene op for den såkaldte naturlige teologi, der blev forladt i tiden efter Darwin. Hej Hoeg Sig mig engang - foretrækker du virkelig at fortsætte din missionsvirksomhed for intelligent design her på Café Thomas (hvor du har kaldt Folkekirkens præster for nogle bangebukse, fordi de ikke prædiker intelligent design)? Synes du virkelig, at det er bedre end at du gik direkte til "ondets rod" og konfronterede naturalisterne direkte i deres debatforum på deres egen hjemmeside?
Ændret af Logikeren (24/04/2009 15:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103396 - 24/04/2009 15:47
|
Logikeren
Anonym
|
Nutids-kristne har efter min mening en forkert opfattelse af videnskab, idet man, som følge af manglende viden, tilskriver naturvidenskaben alt for stor forklaringsevne..... Hej Hoeg Hvordan vil du begrunde, at netop du er i stand til at klandre andre for manglende viden om videnskab, når du erkender, at du personligt ikke er kvalificeret til at læse og forstå artikler i videnskabelige tidsskrifter?
Ændret af Logikeren (24/04/2009 15:48)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103397 - 24/04/2009 16:18
Re: IM-dagsorden?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg [....... ] Endvidere er det interessant, at Indre Mission ikke har nogen dagsorden for intelligent design. Hvorfor skulle IM have en dagsorden for ID-konstruktionen, og hvorfor synes du det er særlig interessant, at de ikke har? Udarbejdelsen af en sådan tror jeg ville falde helt uden for IM's engagement. Indre Missions vision har den overordenede overskrift lede til Jesus - leve i ham! De første disciple, som levede i Ham, sagde til dem de mødte. Kom og se!. Og det sagde de til alle!Til jøder såvel som til grækere. Og hvis der den gang havde været evolutionister og IDister havde de nok også sagt det til dem, såvel som til alle andre -ister! For det er det, og kun det, der var - og stadig er! - livsvigtigt: at leve i Ham!Men det skal naturligvis ikke forhindre nogen, hverken kristne eller anderledes troende og ikke-troende, i også at udveksle tanker, teorier og meninger om alt muligt andet ...  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103398 - 24/04/2009 18:05
|
Bruger
|
Logikeren: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/103221#Post103221 I din egen tråd ovenfor (som du selv startede) tilslutter du dig uden forbehold fælles afstamning og gradvis udvikling, idet du jo erklærer dig helt enig med Wolf og Behe på det punkt.
hej Logiker!
Ja, Behe, Wolf (og Dembski) benægter ikke, at evolution finder sted. De forkaster ikke teorien om fælles afstamning etc., men de anerkender ikke blind evolution, hvilket er meget afgørende.
Tilhængere af intelligent design (ID) mener, at naturfænomener (DNA, cellens interne transportsystemer, etc.) har en intelligent årsag, altså et formål. Modstandere af ID, herunder kristne ID-modstandere, må nødvendigvis mene det modsatte, nemlig at de nævnte naturfænomer alene har materielle og tilfældige årsager. Guddommelig skabelse tilbagevises med samme argumenter.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103399 - 24/04/2009 18:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Modstandere af ID, herunder kristne ID-modstandere, må nødvendigvis mene det modsatte, nemlig at de nævnte naturfænomer alene har materielle og tilfældige årsager. Guddommelig skabelse tilbagevises med samme argumenter. Jeg håber ikke, at jeg er under mistanke for at mene, at nogen naturfænomener - eller noget som helst andet i verden - alene har materielle og tilfældige årsager. Om jeg er modstander af ID som sådan, ved jeg ikke. Jeg har hverken lyst eller evner til at sætte mig så meget ind sagen, at jeg kan have en kvalificeret mening om, hvad det går ud på, og vil hellere bruge den mig tilmålte tid på anden måde. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103400 - 24/04/2009 19:35
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej Hoeg Tilhængere af intelligent design (ID) mener, at naturfænomener (DNA, cellens interne transportsystemer, etc.) har en intelligent årsag, altså et formål. Modstandere af ID, herunder kristne ID-modstandere, må nødvendigvis mene det modsatte, nemlig at de nævnte naturfænomer alene har materielle og tilfældige årsager. Guddommelig skabelse tilbagevises med samme argumenter. Det er jo en absurd påstand! Jeg er ikke tilhænger af ID, fordi jeg ikke aner hvad ID går ud på, og udfra det at læse hvad andre herinde (eksempelvis LarsBj) skriver om emnet så er "det at der er en skaber bag" vist ikke det eneste der kendetegner ID. Det at der er en skaber er jo metafysisk, og har absolut intet med noget andet at gøre. Hvad han har måttet efterlade af spor i naturen, er sådan set irrelevant! Det at tro på skabelse af "x" guddom eller person, hedder IKKE ID, det hedder kreationisme eller måske endda teisme. Så vil du dog ikke for alt i verden holde op med at skulle fortælle os "indre missionske" hvor dårlige skabninger vi er, at vi ikke kan se at ID er den eneste vej til Gud! For det er det ikke! ŽFáktisk er det ikke engang én vej til Gud, der er KUN EN, Jesus Kristus. Som er vejen, sandheden og livet! Hvis du vil belære nogen om Gud, så tag dog fat i Jesus! Ikke i ID.. Og sjovt nok har jeg ikke mange gange læst dig overhovedet nævne ham, hvordan kan du da så lede nogen til frelse?? Lad nu være med at være som dem her! Hvad består din tro af, og i? eller på? Guds fred - Laugesen ps. Hvis du endeligt vil vide det, så finder jeg stor glæde i naturen som Guds skaberværk! Hvor er det flot! Og der hvor jeg møder Guds storhed allerstærkest, bortset fra skriften, er når jeg står en kold vinter aften/nat på et åbent område og himlen er fuld af stjerner! Det er muligvis det smukkeste i verden.
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#103401 - 24/04/2009 20:36
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
"Saken dr. Kammerer" er tittelen på en bok av Arthur Koestler. Den handler om tragedien om en forsker som våget å gå imot evolusjonslæren. Han tok selvmord 23. september 1926.
Har LarsBj hørt eller lest om denne forskeren? Hva synes du? Fortjente han motstanden han fikk? Jeg har svært ved at se, at Paul Kammerer gik imod evolutionslæren ved at være tilhænger af lamarckisme. Kan du ikke begrunde nærmere, hvor du mener, han gik mod evolutionslæren? Det står at han gikk imot evolusjonslæren på forsiden av boka.
|
|
Til toppen
|
|
|
#103402 - 24/04/2009 20:59
|
Bruger
|
kristina: - Hvorfor skulle IM have en dagsorden for ID-konstruktionen, og hvorfor synes du det er særlig interessant, at de ikke har?
hej kristina!
For mig at se er det mærkeligt, at IM ikke forholder sig til intelligent design (ID). ID er ikke en kompleks "konstruktion", eller noget, der kræver en særlig viden eller forudsætninger.
ID er den opfattelse, at naturen bærer præg af være designet.
Så enkelt er det. Argumentet for at benægte ID er, at naturen (skaberværket) er opstået alene af materielle og tilfældige årsager. Samme argumenter anvendes for at afvise guddommelig skabelse. Derfor har jeg svært ved at se, at ID vil "falde helt uden for IM's engagement," som du skriver.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103403 - 24/04/2009 21:16
|
Bruger
Reg.: 27/11/2006
|
Hej hoeg!
IM har altså vigtigere ting for. Ok at det er din interesse, men det retfærdig gør vel ikke, at andre også skal interesse sig for ID. Må det ikke være rimeligt?
Møller
|
|
Til toppen
|
|
|
#103404 - 24/04/2009 21:18
|
Bruger
|
For mig at se er det mærkeligt, at IM ikke forholder sig til intelligent design (ID). ID er ikke en kompleks "konstruktion", eller noget, der kræver en særlig viden eller forudsætninger.
ID er den opfattelse, at naturen bærer præg af være designet.
Så enkelt er det. Argumentet for at benægte ID er, at naturen (skaberværket) er opstået alene af materielle og tilfældige årsager. Samme argumenter anvendes for at afvise guddommelig skabelse. Derfor har jeg svært ved at se, at ID vil "falde helt uden for IM's engagement," som du skriver. Det er mærkeligt at læse dine argumenter: Du forsøger at fortælle dybt troende mennesker, der mener, at bibelens gud er skaber af jord og himmel, at de skal gå ind for ID (der ikke kan andet end skabe forvirring) for at kunne se, at naturen er skabt! Hvis ikke, er de ateister. Og nu kan jeg endelig bruge det her ikon: Set her fra min ikke-troende position, er den udredning endog mere bizar end dine videnskabelige argumentationskæder! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103406 - 25/04/2009 07:24
[Re: Møller]
|
Bruger
|
IM har altså vigtigere ting for.
hej Møller!
At Gud er en skabende og opretholdende gud og at Guds visdom kommer til udtryk i naturen, er vel ret så afgørende for troen. Det er på den baggrund mærkeligt, at folk fra IM har travlt med at afvise intelligent design (ID). Ordet design er en alternativ betegnelse for "guds visdom". Derfor er den kristne afvisning af ID besynderlig. Mange kristne tager altså afstand fra, at ID-tilhængere påpeger, at Guds store visdom kan iagttages direkte i naturen.
Kristne protesterer derimod sjældent mod den darwinistiske opfattelse, nemlig at livet er opstået alene af tilfældige og materielle årsager på et tidspunkt i en fjern fortid. Det er stort set det samme som den middelalderlige tro på, at livet opstår af sig selv i en bunke gammelt affald.
Tro og viden må ikke blandes. Tro og viden er to uafhængige domæner, siger man, herunder mange kristne. Dette kan ikke være udtryk for andet end en to-sandheds opfattelse, hvor Gud så at sige forvises fra skaberværket. Sætningen "tro og viden må ikke sammenblandes" er en moderne vranglære, som troende må tage afstand fra.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103407 - 25/04/2009 07:36
|
Bruger
|
hoeg: - Argumentet for at benægte ID er, at naturen (skaberværket) er opstået alene af materielle og tilfældige årsager. Samme argumenter anvendes for at afvise guddommelig skabelse. LarsBj: - Det er mærkeligt at læse dine argumenter: Du forsøger at fortælle dybt troende mennesker, der mener, at bibelens gud er skaber af jord og himmel, at de skal gå ind for ID (der ikke kan andet end skabe forvirring) for at kunne se, at naturen er skabt!
hej Lars!
Jeg kontaterer blot, at den naturalistiske (darwinistiske) opfattelse påvirker den kristne tankegang i meget høj grad. En af følgerne er, at mange kristne afviser, at Guds visdom direkte kan iagttages i naturen. "Guds visdom" anvendes her i stedet for intelligent design (ID), der, som det fremgår af debatten her, virker næsten anstødelig for mange troende.
Du kan vel ikke afvise, at argumenterne for at afvise ID er de sammen som argumenterne for at afvise guddommelig skabelse..?
ID-tilhængere mener, at livet og livsformernes oprindelse har en intelligent årsag. Modstandere af ID må derfor nødvendigvis mene det modsatte, nemlig at alene materielle og tilfældige årsager kan forklare livets og livsformernes oprindelse.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103408 - 25/04/2009 08:42
|
Bruger
|
Du kan vel ikke afvise, at argumenterne for at afvise ID er de sammen som argumenterne for at afvise guddommelig skabelse..? Jo, det kan jeg. Mine er i al fald ikke de samme. Jeg afviser ikke guddommelig skabelse. Jeg tror ikke på det, men jeg kan ikke udelukke, det er sket. Min afvisning af ID som videnskabelig ide skyldes, at denne tanke ikke kan bibringe noget nyt. ID-tilhængere mener, at livet og livsformernes oprindelse har en intelligent årsag. Modstandere af ID må derfor nødvendigvis mene det modsatte...... DET tror jeg ikke, du skal regne med! Det kan jo være, at de afviser ID som såvel dårlig videnskab som dårlig teologi. For en kritisk gennemgang af ID fra disse synsvinkler, se bogen "Darwin eller Intelligent design". Uddrag er her. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103409 - 25/04/2009 09:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg En af følgerne er, at mange kristne afviser, at Guds visdom direkte kan iagttages i naturen. Hoeg, kan du henvise til bare én kristen, som afviser, at Guds visdom kan iagttages i naturen? Jeg sidder her og kigger ud af vinduet på forårets guddommelige blomsterpragt og har så svært ved at tro, at der findes en sådan kristen .. Modstandere af ID må derfor nødvendigvis mene det modsatte, nemlig at alene materielle og tilfældige årsager kan forklare livets og livsformernes oprindelse. Nej, hoeg! Nej, sådan er det ikke. Selv mener jeg ikke at kunne forklare livets og livsformernes oprindelse, men jeg tror jeg heller ikke, der er nogen andre, der kan, så det skammer jeg mig ikke over, men bøjer mig i ærbødighed. Jeg føler mig ikke forpligtet til at mene noget om alting, eller finde forklaringer på alting. Skaberværket ser jeg som ét stort uudgrundeligt under. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103410 - 25/04/2009 09:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Sætningen "tro og viden må ikke sammenblandes" er en moderne vranglære, som troende må tage afstand fra. Her sagde du noget, jeg godt kan tilslutte mig!!!  Jeg putter glad og gerne min egen tro og viden i blenderen og trykker på knappen! - - vel vidende at min faktuelle viden både er varierende og stærkt begrænset og - i forhold til min tro på Kristus - nærmest ikke-eksisterende! Var det ikke den gamle hedning Piet Hein, der skrev At vide hvad man ikke ved, det er en slags alvidenhed! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103412 - 25/04/2009 14:01
|
Logikeren
Anonym
|
Logikeren: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/103221#Post103221 I din egen tråd ovenfor (som du selv startede) tilslutter du dig uden forbehold fælles afstamning og gradvis udvikling, idet du jo erklærer dig helt enig med Wolf og Behe på det punkt.
hej Logiker!
Ja, Behe, Wolf (og Dembski) benægter ikke, at evolution finder sted. De forkaster ikke teorien om fælles afstamning etc., men de anerkender ikke blind evolution, hvilket er meget afgørende.
Tilhængere af intelligent design (ID) mener, at naturfænomener (DNA, cellens interne transportsystemer, etc.) har en intelligent årsag, altså et formål. Modstandere af ID, herunder kristne ID-modstandere, må nødvendigvis mene det modsatte, nemlig at de nævnte naturfænomer alene har materielle og tilfældige årsager. Guddommelig skabelse tilbagevises med samme argumenter.
Med venlig hilsen hoeg
Hej Hoeg Ifølge din egen beskrivelse af ID-bevægelsens tanker, så er ID-bevægelsen ikke fremmed for, at den intelligente designer af livet på jorden ikke er guddommelig, men resultat af en mere avanceret civilisation virke. Altså bidrager ID-bevægelsen i høj grad til at gøre det muligt at tilbagevise guddommelig skabelse. Det er faktisk denne glubende "ulv", du beder Indre Mission og andre kristelige retninger om at lukke ind i deres fårefolde!
Ændret af Logikeren (25/04/2009 14:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103413 - 25/04/2009 14:07
|
Logikeren
Anonym
|
Hej hoeg Sætningen "tro og viden må ikke sammenblandes" er en moderne vranglære, som troende må tage afstand fra. Her sagde du noget, jeg godt kan tilslutte mig!!!  Jeg putter glad og gerne min egen tro og viden i blenderen og trykker på knappen! - - vel vidende at min faktuelle viden både er varierende og stærkt begrænset og - i forhold til min tro på Kristus - nærmest ikke-eksisterende! Var det ikke den gamle hedning Piet Hein, der skrev At vide hvad man ikke ved, det er en slags alvidenhed! kristina Hej Kristina I betragtning af, hvilke opfattelser, som sammenblandingen af tro og viden(skab) har ført Hoeg frem til, så vil jeg indtrængende advare dig mod at trykke på knappen til din blender.
Ændret af Logikeren (25/04/2009 14:38)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103415 - 25/04/2009 14:30
|
Logikeren
Anonym
|
Det ser ud som om nutids-kristne, så at sige har forvist Gud fra skaberværket, i al fald at dømme på baggrund af kristnes ihærdige afvisning af intelligent design. På den tid, hvor Kepler og Newton grundlagde den moderne naturvidenskab, havde oplyste kristne en langt mere sund forståelse af viden contra tro. Hej Hoeg Dine indlæg i vores lange debat har overbevist mig om, at Intelligent Design (ID) er en vranglære, som ikke alene forsøger at kapre det enkelte kristne menneske, men også forsøger at kapre hele kristendommen. Det synes jeg, at dine udfald mod samtlige landets præster viser. Du har kaldt dem for bangebukse, fordi de ikke vil missionere for ID og anbefale ID fra prædikestolen. En lignende kritik rejser du mod Indre Mission, som driver Café Thomas. Forsøget på at kapre kristendommen og gøre den til talerør for ID-bevægelsen er det eneste, som efter min opfattelse adskiller ID-bevægelsens metode fra den, som visse andre agressive religiøse sekter anvender - f.eks. Jehovas Vidner, der vist ikke forestiller sig deres budskab formidlet af folkekirkens præster. Det er vist en kendsgerning, at ID-bevægelsen er startet af kristne mennesker - og at den i USA har mange tilhængere. Men det er tydeligt for mig, at ID-bevægelsen har fjernet sig så langt fra kristendommen, som det næsten er muligt. Det ses af, at ID-bevægelsen er ligeglad med, hvem Skaberen (den intelligent designer) er. Det kan være alle religioners guder. Allah, Krishna, Odin, o.s.v., o.s.v. - ja selv ateisterne vil ID-bevægelsen tilfredsstille. Jo, forklarer ID-bevægelsen: Den intelligente designer af livet på jorden kan skam også udmærket være en fremmed, højt udviklet og avanceret civilisation et sted i rummet. ID har principielt intet at gøre med at tro på Gud. Du taler om sund og usund kristen forståelse - og mener, at lige præcis du har den sunde forståelse. Jeg håber, at jeg med dette indlæg har vist, at sådan forholder det sig lige præcis ikke!
Ændret af Logikeren (25/04/2009 15:21)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103416 - 25/04/2009 22:33
|
Logikeren
Anonym
|
Ordet design er en alternativ betegnelse for "guds visdom". Hej Hoeg Efter vores langvarige debat er det mit indtryk, at ID er en uskøn blanding af dårlig teologi og dårlig videnskab. Når du nu også påstår, at ordene "design" og "Guds visdom" er synonyme i ID-terminologien, så kan man med rette tilføje, at ID også er dårligt sprog.
Ændret af Logikeren (25/04/2009 22:43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#103418 - 26/04/2009 06:18
|
Bruger
|
Logikeren: - Efter vores langvarige debat er det mit indtryk, at ID er en uskøn blanding af dårlig teologi og dårlig videnskab.
hej Logiker!
"Find Guds visdom i naturen," sagde teologerne i sin tid til den vantro videnskab. "Vi har set Guds store visdom i naturkonstanterne," siger vor tids fysikere og astronomer til de vantro teologer. "Vi tror ikke på, at Gud er en intelligent designer," siger kirkens folk. Dit eget udsagn ovenfor er i meget god overensstemmelse med den herskende holdning, altså den kristne afvisning af intelligent design.
Fysikeren Paul Davies skriver allerede i 1988 bogen The Cosmic Blueprint, hvor han gør rede for det "antropiske princip". En af verdens ledende genetikere, Francis Collins, er inde på noget tilsvarende i bogen The language of God (2007). Det antropiske princip har i løbet af 30-40 år fået videnskabelig anerkendelse.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#103421 - 26/04/2009 08:44
|
Bruger
|
På det tidspunkt var det en almindelig opfattelse, at naturens love var et udtryk for Guds store visdom (naturlig teologi). I dag afvises den slags, der identificeres som intelligent design. Det tror da pokker. Der er jo utallige eksempler på mangel på visdom i naturen. Lad os tage eksempler fra os selv: Vore knæ og rygge er dårligt designet til opret gang. Øjets synsnerve dækker for lyset ind til nethinden og skaber en blind plet ved udgangen. Vi har restorganer i form af haleben, mandler og appendix, der ikke længere har livsvigtige funktioner. Mænd har brystvorter og nerven, der går til struben, skal først ned og vende en tur under legemspulsåren, før den går tilbage og op igen. Derudover er denne intelligente designer usandsynlig grusom. Han har skabt flere tusinde snyltere, hvoraf nogle, snyltehvepsene, lader deres larver æde deres vært op indefra, startende med ikke-livsvigtige organer, for først at slå den i hjel til sidst, når larven skal forpuppes. Så hvis der er en intelligent designer, er det i hvert fald ikke en god og kærlig guddom. mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103422 - 26/04/2009 08:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
God morgen, hoeg Vi tror ikke på, at Gud er en intelligent designer," siger kirkens folk. Jo, hoeg, kirkens folk tror skam fuldt og fast på, at Gud er en intelligent designer! Vi bryder os bare ikke allesammen så meget om betegnelsen, men det jo en smags sag ... Den kristne kirkes centrum er Jesus Kristus,, troens banebryder og fuldender, som der står i Hebræerbrevet. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103423 - 26/04/2009 09:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj -
Nu ved jeg jo godt, at du ikke tror på Gud, men hvis du ville anklage Gud for alle de grusomheder, som ganske rigtigt findes i naturen og blandt os mennesker indbyrdes, så vil jeg mene, at du rimeligvis også måtte give ham æren for det fantastisk smukke forår, som lige er brudt frem for øjnene af os. Og - især - for selve livet!
Tænk at ikke kun den nyudsprungne bøgeskov findes, men også vi, hver især, eksisterer, og kan glæde os over den!
Kristendommen handler om Gud-menneske relationen: at mennesket er skabt til frihed (jeg medgiver, at det kan se ud som et hazarderet projekt) og dertil hørende ansvar - - det ansvar, som mennesket ikke har forvaltet efter Guds gode vilje.
Deraf følger al elendighed, al lidelse og al ondskab ..
Sådan tror jeg det er.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#103425 - 26/04/2009 11:59
|
Bruger
|
Nu ved jeg jo godt, at du ikke tror på Gud, men hvis du ville anklage Gud for alle de grusomheder, som ganske rigtigt findes i naturen og blandt os mennesker indbyrdes, så vil jeg mene, at du rimeligvis også måtte give ham æren for det fantastisk smukke forår, som lige er brudt frem for øjnene af os. Kære Kristina, Jeg anklager ikke nogen for noget. Jeg påpeger det urimelige i at argumentere for en guddom, der skaber naturen ud fra et ideal om perfektion, hvad enten det er godhed/kærlighed eller et designmæssigt perfektioneret produkt. Der gives ikke designpriser i naturen, kun effektivitetspriser, og betingelsen for prisen er at være god til at få levedygtigt afkom. Men på den anden side KAN jeg ikke tro, at du anser menneskets syndefald som årsagen til snyltehvepsenes formeringsmetode? Hvordan skulle det dog hænge sammen? Eller at de parasitiske krebsdyr, der integrerer sig fuldstændigt i værten og lever som en slags kræftsvulst i værten, kun med kønsorganerne fri på værtens overflade, er blevet tvunget til denne levevis på grund af menneskets dårskab? mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#103426 - 26/04/2009 12:35
|
Logikeren
Anonym
|
"Find Guds visdom i naturen," sagde teologerne i sin tid til den vantro videnskab. Hej Hoeg Også denne påstand fra din side er efter alt at dømme åbenlyst urigtig. Det vil jeg gå ud fra, med mindre du kan citere navgivne vantro videnskabsmænd, som i sin tid fik denne opfordring. Du skal også kunne citere navngivne teologer, som kom med opfordringen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#103427 - 26/04/2009 12:39
|
Logikeren
Anonym
|
"Vi har set Guds store visdom i naturkonstanterne," siger vor tids fysikere og astronomer til de vantro teologer. Hej Hoeg Også dit udsagn her er en urigtig påstand mener jeg. Men jeg vil naturligvis bøje mig, hvis du kan besvare følgende spørgsmål. Hvem af vor tids fysikere og astronomer kan du citere for denne udtalelser? Hvilke vantro teologer kan du i givet fald citere for at afvise udsagnet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#103428 - 26/04/2009 12:46
|
Logikeren
Anonym
|
"Vi tror ikke på, at Gud er en intelligent designer," siger kirkens folk. Hej Hoeg Det skyldes formentlig, at de pågældende kirkens folk ikke mener, at Gud kan reduceres til en designer. Men igen - kan du citere nogle af kirkens folk for at sige: "Vi tror ikke på, at Gud er en intelligent designer"? Hvis ikke, så vil jeg stilfærdigt konstatere, at du citerer kirkens folk for noget, som kirkens folk aldrig har sagt! Det vil jeg i givet fald mene er et betydeligt større problem for din troværdighed, end det er for kirkens folk.
Ændret af Logikeren (26/04/2009 12:48)
|
|
Til toppen
|
|
|
|