#102449 - 15/03/200918:50Gud er tilstede overalt, som en cirkel ?
tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej!
Jeg sad og små-filosoferede forleden. Og så fortalte min veninde, at nogle bruger nedenstående billede på Gud og Hans nærvær og tilstedeværelse:
Gud er som en cirkel, der har sit centrum over det hele, og som ingen omkreds har/har uendelig stor omkreds.
Det er sådan jeg husker det hun sagde til mig, min veninde.
Er der nogen herinde, som har hørt om den måde at fortælle om Gud på før? Eller er der nogen, som kan sige, hvad det får Jer til at tænke på selv, - kan I bruge det billede, eller er der andre måder at tænke om Guds nærvær, ledsagelse af os, osv. ?
Umiddelbart er billedet lidt for abstrakt til at jeg kan gribe om det og bruge det til så meget. Men måske kan jeg komme i tanker om noget, hvis I deler Jeres tanker, så jeg alligevel kan bruge billedet, for den smule jeg opfanger af det, føler jeg lidt er i den rigtige retning et eller andet sted.
Kan godt være det er et meget snævert indlæg det her, men jeg tænker, måske er der én derude, som kan sige noget i relation til det, eller som kommer i tanker om noget ud fra dette.
Kh Tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
Jeg sad og små-filosoferede forleden. Og så fortalte min veninde, at nogle bruger nedenstående billede på Gud og Hans nærvær og tilstedeværelse:
Gud er som en cirkel, der har sit centrum over det hele, og som ingen omkreds har/har uendelig stor omkreds.
Det er sådan jeg husker det hun sagde til mig, min veninde.
Er der nogen herinde, som har hørt om den måde at fortælle om Gud på før? Eller er der nogen, som kan sige, hvad det får Jer til at tænke på selv, - kan I bruge det billede, eller er der andre måder at tænke om Guds nærvær, ledsagelse af os, osv. ?
Umiddelbart er billedet lidt for abstrakt til at jeg kan gribe om det og bruge det til så meget. Men måske kan jeg komme i tanker om noget, hvis I deler Jeres tanker, så jeg alligevel kan bruge billedet, for den smule jeg opfanger af det, føler jeg lidt er i den rigtige retning et eller andet sted.
Kan godt være det er et meget snævert indlæg det her, men jeg tænker, måske er der én derude, som kan sige noget i relation til det, eller som kommer i tanker om noget ud fra dette.
Kh Tau
Det lyder jo meget sødt... Men er det ikke bare meningsløst pladder sat på en beskrivelse af en almægtig gud? Som f.eks. Gud satte gud på gud så du kan tilbede ham mens du tilbeder ham?
#103199 - 12/04/200920:41Re: Gud er tilstede overalt, som en cirkel ?
[Re: Abeham]
Tower
Anonym
Jorden drejer Cirkelrunde bevægelser Menneskets bevægelser gennem livets vildnis Er cirkelrunde
En lære skal læres – kapitlet returnerer indtil det er i det enkelte menneskes bevidsthed som en viden der ER lært
Den returnerer, måske i forskellige variationer, med forskellige nuanceforskelle ja, men stadig det samme kapitel Når den lære er gået over fra kategori viden til kategori visdom Se da er selvsamme menneske parat til at erobre ny viden
Tau snævert er dit indlæg ikke Jeg ser med dyb respekt på en som dig, bringer et indlæg som du måske ikke helt forstår dybder i Om nogen bringer respektløse linjer omkring hvad du poster Lad det aldrig afskrække dig for at viderebringe viden MVH
#103202 - 13/04/200909:48Re: Gud er tilstede overalt, som en cirkel ?
[Re: tau]
Lord Dean
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Ja, Gud er over alt. Og jeg må give dig ret i, at billedet med cirklen forekommer noget abstrakt - og for mig tosset.
Jeg synes mest af alt, at det er et forsøg på at gøre noget simpelt meget kompliceret. At kaste sig ud i geometriske absurditeter for at forklare Guds alletilstedeværelse, det anser jeg for helt overflødigt. Det er bedre at holde sig mere jordnær og undgå billeder som med cirklen.
Når Gud er over alt, så er han over alt. Altså, du kan ikke rejse nogen steder hen og der konstatere at Gud ikke er tilstede. Du kan rejse milliarder af lysår ud i rummet og Gud vil altid være der. Du kan søge ned blandt nanopartikler og det der er mindre, og Gud vil altid være der. Når Gud er over alt, så betyder det, at du ikke kan drage nogen steder hen hvor Gud ikke også er tilstede. Mere simpelt kan det vist ikke siges.
Du kan sige, at Gud er tilstede i alt det skabte og rummet mellem alt det skabte. Og selv der hvor der er rum til at binde intethed sammen er Gud tilstede.
Gud være os nådige og give os fred! Michael Hedegaard