Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej alle. Ja jeg har grund til at spoerge hvordan man ved at det er en gave fra Gud eller fra satan. Jeg kender mange som siger de har "Naadegaven" tungetale men de selv ved ikke hvad de siger, og jeg har aldrig hoert om nogen som kunne tolke hvad der bliver sagt. Naar Jesus eller Paulus snakker om tungetale er det, som jeg forstaar det, et andet sprog som kan forstaaes af andre Mennesker plus en selv. Grunden til en tolker er, igen min mening, at man ikke forvirrer andre med noget pladder. Der er vel ingen grund til at tale i tunger i et land som Danmark hvor langt de fleste taler Dansk, kun hvis der er nogen som ikke forstaar sproget, mener jeg. Med Venlig Hilsen Bluerover1 Og Glaedelig Paaske
#103180 - 11/04/200900:30Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: AnnePande]
steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Anne,
Ja, at få folk til at mumle meningsløse usammenhængende ord der lyder som sprog, ved hjælp af simpel suggestion eller selvsuggestion er ganske enkelt og ligetil.
Det kan være en slags underbevidst rollespil - lidt som når en hypnotisør får én til at tale "kinesisk" (check youtube). Man forventer at sige noget, og når man åbner munden, siger man de lyde, man forventer.
#103213 - 14/04/200915:35Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: steffenlaursen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steffen.
Det er for mig at se det, der er tale om, når Christian Hedegaard skriver i sin bog Ånd & Ild, at hvis en, han beder for til åndsdåb, ikke straks (eller evt. efter et par timers baksen) begynder at tale i tunger, bruger han evt. metoder som at sige til personen "sig efter mig" eller opfordre til "bare at snakke afrikansk" eller "noget der lyder afrikansk" (bortset fra, at "afrikansk" ikke er et enkelt sprog, ligeså lidt som man kan tale "europæisk", "asiatisk" eller "sydamerikansk"!).
#103215 - 14/04/200921:34Re: Tungetale Gave eller lokkemad
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Der findes vel i princippet kun to religioner i verden, den der bekender sig til Kristus og den der ikke, det vil sige at hvis en tungetale foregår uden at være af Guds, må den vel være af fandens, da den alene skaber forvirring?
Hej AnnePande. Ja nu er jeg altsaa mere forvirret som jeg var foer. Hvad computere, borde og stole har tilfaelles med Tungetale er en gaade. Jeg kender mindst et menneske som taler i aandelige tunger (sier han) Jeg har seet ham i Kirken naar han taler i tunger. Ingen kan forstaa ham, men ingen vil indroemme det. Det kommer helt uventet at han staar op midt i Praediken og blabrer loes, saetter sig ned igen naar han er faerdig og alle oejne har et stort spoergsmaal tegn. Naar man saa traeffer ham paa gaden Mandag morgen er han en hel anden. Da har han en hel anden maade at udtrykke snakken, med nok bande-ord til at bruge mindst to i hver saetning. Den slags tungetale, selvom jeg ikke forstaar et ord af det, ved jeg er ikke fra Gud. Som jeg forstaar det saa gav Jesus disciplene tungetale saa se kunne vidne i andre sprog, uden at gaa i flere aars laere. Jeg er en troende Kristen, doebt, konfirmeret og alle de gode sager og jeg har modtaget Jesus som min Frelser og forsoner, men hvis jeg sier det til nykendte saa er det naesten altid samme spoergsmaal--------Taler du saa i tunger?------Maaske er det fordi at vi gaar sommetider i en anden Kirke, Pinsekirken eller den Hollandske Reform Kirke, men mest i den Lutherske Kirke. Grunden til de forskellige er at vi kan gaa i Kirke i paassende tid. f.eks hvis vi venter gaester om eftermiddagen saa gaar vi i Kirke om formiddagen, eller hvis vi vil lige ha en lidt laengere lur Soendag Morgen gaar vi i en anden. Naa, men siden der ikke seer ud til nogen forklaring paa det saa vil jeg lade den sild ligge. Jeg tror nok at Laugesen havde den bedste forklaring og jeg takker.
Ja, at få folk til at mumle meningsløse usammenhængende ord der lyder som sprog, ved hjælp af simpel suggestion eller selvsuggestion er ganske enkelt og ligetil. MVH Bluerover1
#103219 - 15/04/200900:23Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: Bluerover1]
Laugesen
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Bluerover
Nu vil jeg gerne have kunnet tage æren for dette:
Oprindeligt skrevet af: Bluerover1
Ja, at få folk til at mumle meningsløse usammenhængende ord der lyder som sprog, ved hjælp af simpel suggestion eller selvsuggestion er ganske enkelt og ligetil.
Men det var nu Steffen der skrev det. Men er ganske enig! Det er som Anne beskriver (det med det afrikanske) den form der bliver brugt i mange (ekstremt) karismatiske menigheder.
Men nu jeg er blevet blandet ind i det her.. Så vil jeg da godt give mit besyv med
Som jeg ser, læser og forstår det så er der 2 eller 3 tungetaler alt afhængig af hvordan man tæller.
Den i parentes er det sprog vi normalt taler, som eksempelvis dansk. Men den bliver meget forvirrende når folk kan tale 7 forskellige sprog eller mere eller bare 2 for den sags skyld. Så lad os smide den ud.
Den anden, er den som du nævner, som bl.a. bliver tildelt disiplene på pinsedagen, hvor de prædiker for alle omkring dem hvert på deres modersmål. jf. Apg. kap 2, 5-12: v5 I Jerusalem boede der fromme jøder fra alle folkeslag under himlen. v6 Da nu denne lyd hørtes, stimlede folk sammen, og de blev forvirret, fordi hver enkelt hørte dem tale på sit eget modersmål. v7 De var ude af sig selv af forundring og spurgte: »Hør, er de ikke galilæere, alle de, der taler? v8 Hvordan kan vi så hver især høre det på vort eget modersmål? v9 Vi parthere, medere og elamitter, vi der bor i Mesopotamien, Judæa og Kappadokien, Pontus og provinsen Asien, v10 Frygien og Pamfylien, Egypten og Kyrene i Libyen, vi tilflyttede romere, v11 jøder og proselytter, kretere og arabere – vi hører dem tale om Guds storværker på vore egne tungemål.« v12 Alle var ude af sig selv, og i deres vildrede spurgte de hinanden: »Hvad skal det betyde?« v13 Men andre spottede og sagde: »De har drukket sig fulde i sød vin.«
Den er langt de fleste enige om. Måske fordi vi kan forholde os til den?
Men så er der en tredje. Den som Paulus bl.a. referer til i 1 kor. 14, 1-40 (det bliver for langt at citere det hele). Men hovedpointerne og dermed forskellen fra den fra pinsedag, ses bl.a. i v. 16: For når du lovpriser med ånden, hvordan skal så den, der ikke er fortrolig hermed, kunne sige amen til din takkebøn? Han forstår jo ikke, hvad du siger. Her er talen uforståelig, og dermed kan den ikke være den samme som på pinsedagen. En type af tungetale som kan/skal udlægges: Hvis nogen taler i tunger, så to eller højst tre, og én ad gangen, og der skal være én til at tolke det. Her er skellet endnu tydeligere. Tungetalen forstås ikke! Medmindre der er nogen som har nådegaven til at udlægge den. Modsat på pinsedagen, hvor alle forstod det, hver især. Den dejlige og befriende konklusion som Paulus kommer til læser jeg i v. 18-19: Jeg takker Gud for, at jeg taler mere i tunger end nogen af jer. v19 Men i menigheden vil jeg hellere tale fem ord med min forstand og lære andre noget, end tusindvis af ord i tunger. Altså at tungetalen er god! Til opbyggelse osv. MEN! At den nemt kan misbruges. Hvilket den person du omtaler klart gjorde, og man kunne måske forledes til at tro at han lider under selvsuggestion, for hvis ikke den kan udlægges er den ikke sand!
Jeg ved at der er flere herlighedsteologiske kredse der arbejder med en fjerde type af tungetale. Hos OplevJesus kalder de den for den personlige tungetale, (det har været som svar i deres svararkiv, men kan ikke finde det længere ) Så vidt jeg husker er deres argument baseret på Mark 16, 17-18: Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.« Dem der tror læser de som den enkelte kristen, og derfor også at hver eneste kristen kan helbrede, det handler om at tro nok! (At de ikke kører den fuldt ud og drikker gift for virkeligt at tjekke ved jeg ikke - og jeg opfordrer selvfølgeligt heller ikke til at prøve det!) Jeg synes personligt at argumentet er MEGET tyndt, først og fremmest fordi at der tales om dem, og her vil jeg læse at vi som kristne - som kristi legeme, skal kunne alt det jf. 1. kor 12, 12-31. Og for det andet, fordi at alle ikke har alle nådegaver 1. kor. 12, 1-12. Det er her jeg tror at suggestion kommer ind i billedet! Og det er en kæmpekatastrofe, for hvad sker der med dem der ikke er så gode til afrikansk - eller suggestion??
Det blev langt! Jeg undskylder...
Må Gud velsigne dig Kærligst Laugesen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
Hej Laugesen Det er den bedste forklaring af tungetale jeg nogensinde har laest, saa jeg takker, og trykker, ja den skal trykkes saa jeg kan laese dem igennem uden at lukke op for PCen. Tusind tak og Gud velsigne dig.
#103223 - 15/04/200910:08Re: Tungetale Gave eller lokkemad
Laugesen
Bruger
Hej Bluerover
Godt det kunne være til gavn. Måske du vil finde http://www.nådegaver.dk som et godt hjælpemiddel, det er ihvertfald folk (Primært: Anders Møber og Sprint) som har noget at have det de siger i.
Jeg har læst den første del af deres afsnit om Tungetale, og det virker helt igennem sundt og godt. De har en lidt større skelnen i den anden tungetale - den uforståelige, end jeg har. De deler den faktisk op i 2, den der bliver brugt i kammeret og den der bliver brugt i offentligheden. Men som jeg umiddelbart læser skriften og faktisk også forstår den der har skrevet artiklen, at den eneste forskel på de to er at det ene bliver udlagt og den anden ikke. At det handler om hvilket "sted" den bliver brugt hvilken karakter tungetalen har, om den er "personlig" eller "offentlig (udlægning)". Hvis tungetalen findes på mere end de to former, vil jeg synes at det er meget tvivlsomt hvordan man vil definere tungetale, for hvem kan afgøre hvad der er simpel suggestion og hvad der er åndsgave, hvis ikke netop Ånden bruges til at bestemme hvilken der er sand gennem udlægning.
Må Gud velsigne dig (eller God bless som de siger overthere ) Kærligst Laugesen
#103225 - 15/04/200913:03Re: Tungetale Gave eller lokkemad
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Bluerover.
Beklager, hvis jeg forvirrede dig, det var ikke meningen. Mit spørgsmål om computere, borde og stole stillede jeg, fordi du skrev, at tungetale enten er fra Gud eller Satan - der er kun de to muligheder, ligesom med "alt andet". Og så prøvede jeg bare at give et par eksempler på ting, der kan kategoriseres under "alt andet" for at vise, at man for mig at se netop ikke kan putte "alt andet" i to kasser.
Jeg tror heller ikke, at tungetalen for apostlene kun var for at kunne vidne på andre sprog. Det var det på pinsedagen, men andre steder står der fx, at den blev brugt til bøn. Eller til profetisk budskab med udlægning.
Nu kender jeg af gode grunde ikke den mand, du fortæller om. Jeg synes også, at det er kritisabelt, hvis han forstyrrer gudstjenestens orden, eller der ikke kommer en udlægning. Dog mener jeg ikke nødvendigvis, at den ikke kan være sand, hvis ikke der kommer en udlægning. Det kan være, at der bare ikke er nogen til stede med udlægningens gave. Men er der ikke det, bør man tie i menigheden. I øvrigt beviser det vel knap så meget, hvis manden fører et andet sprog om mandagen? Syndfrihed er nu engang ingen betingelse for at få en nådegave. (Så ville det jo heller ikke være en nådegave længere.) Og misbrug ophæver ikke ret brug.
#103226 - 15/04/200913:10Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: Grev Lindgren]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Grev Lindgren.
Jeg tror jeg vil sige det samme som Steffen. Desuden kunne man vel forestille sig, at nogen blev forvirret selv over ægte tungetale, hvis de ikke var vant til den. Ja, det skete endda på pinsedagen.
For mig at se er der en fare i, hvis vi fastholder, at alt må være enten fra Gud eller Satan. Så kommer man nemlig til at åndeliggøre alting, og det er for mig at se netop den fejl, folk som Hedegaard gør. Som nævnt kan der vel også være psykologiske mekanismer i det, så mennesket ikke nødvendigvis taler med ord givet enten af Helligånden eller af en dæmon. Desuden får vi et problem, hvis vi på én gang vil fastholde, at kristne ikke kan besættes - og samtidig må indrømme, at der er mennesker med en oprigtig tro på Kristus, der er blevet forledt til at tro, at det er en gave fra Ånden, hvis man fx bare lukker munden op og begynder at sige noget, der lyder afrikansk. Men det kommer vel også på, hvad man konkret mener, når man siger, at noget er "fra Satan".
#103227 - 15/04/200915:08Re: Tungetale Gave eller lokkemad
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej alle - med og uden tungetale! - - jeg sidder med lignende tanker som I andre og har et lille supplerende bidrag:
Egentlig kan jeg ikke lide den forestilling, at vi skal skelne mellem hvad der er verdsligt, og hvad der er åndeligt.
Gud blev menneske! Måske skal vi bare gøre som Ham og lade være med at prøve at skille sjæl og krop.
Om tungetale har jeg den tro, at hvis nogen ikke kan lade være med at tale i tunger, hoppe og danse, falde bagover (så der ligefrem skal stå nogen og tage imod, for at man ikke kommer til skade, når man ryger i brædderne! ) .. ja så kan det umuligt være tegn på Helligåndens indgriben.
Gud tvinger ingen til noget som helst, det er jeg ikke i stand til at tro på!
Der er mange eksempler i Bibelen på at falde ned, også Jesus faldt ned på sit ansigt og bad til Faderen, men det mener jeg var i samme betydning som at falde på knæ, altså en helt frivillig handling.
Så når nogen foretager sig tvangshandlinger, tror jeg det må være enten (selv)suggestion, hypnose, dæmonisk indflydelse eller bare ganske almindeligt bevidst eller ubevidst fup.
I hvert fald kan tungetale ikke være noget sikkert tegn på Helligånden, for det er et almindeligt forekommende fænomen (ekstasetegn) også i andre religioner, især de primitive. Også i islamisk mystik (sufisme).
Når alt det er sagt: Tungetale kan være et bønnesprog, en ikke-fremprovokeret gave fra Guds hellige Ånd.
Men de kristne, som har fået, og bruger, sand tungetale i deres personlige bønsliv, vil næppe tale offentligt om det.
Det er nemlig ikke noget ydre tegn på noget som helst, og man kan let risikere at dele menighederne op i klasse A- og klasse B-kristne - de tungetalende og de mere tungnemme! - hvis man forkynder sit talent offentligt og demonstrerer det for andre.
At der skal være én til at udlægge tungetalens mening (som Paulus skriver om) - det ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene om. Jeg er tilbøjelig til at tro, at det var noget, der kun hørte til i de første menigheder, som en hjælp til at det hele ikke blev alt for kaotisk i menighederne i den kristne kirkes første, sikkert helt overvældende, begyndelse. (se 1. Kor. 14,33-40)
Vi skal naturligvis stadig "bedømme ånderne", ja, men hvem skal så bedømme dem, der bedømmer ... ?
Her tror jeg, at vi, som bekender os til Kristus vi som regner os for at være med i Guds kirke som et kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk (1. Pet. 2,5;9) - sammen og hver for sig skal lade os belære og inspirere alene af Guds ord i Bibelen -
- og undlade at smykke os selv - eller andre - med særlige titler.
Dog - en enkelt undtagelse skal med her: Jeg hørte for nylig en præst der holdt en forelæsning og indledte med (med et blink i øjet! ) at fortælle om sin egen særlige nådegave, som han var ret stolt af: Hans kolossale ydmyghed!
#103228 - 15/04/200915:38Re: Tungetale Gave eller lokkemad
Faidros
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
For mig at se bør tungetale ses udfra de religiøse strømninger der dengang var i romeriget. Kulter fra alle rigets egne blussede op, blev voldsomt populære og hurtigt glemt. Romeriget blev oversvømmet med meget farverige religioner, hvor guder besatte præster under ritualer og hvor orakler talte uforståelige ord(der blev oversat/tydet af præster). Heldbredelser, forudsigelser og 'special effekts' blev brugt under religøse begivenheder i stor stil. Tungetale har i denne sammenhæng nok været et ganske moderat og dagligdags religiøst indslag, blandt tidens meget farverige og bizare trends.
Efter min mening er overbevisende tilfælde af tungetale ligesom andre mirakler, noget der er blevet sjældnere og sjældnere ved forkomsten af moderne teknologi der ellers burde kunne dokumentere dem som endegyldigt sande.
De tilfælde af slagsen jeg har set på fjernsyn, har virket lige så lidt overbevisnde som østlige guruers 'operationer' med skjult kyllingeblod gemt i små plastposer, eller Sai Babas 'frembringelse' af magisk aske. Men jeg er jo også en gudsfornægtende skeptikker, mens de fleste af jer højest er skeptikkere med hensyn til Østens guruer.
Ægte mirakel eller ej så virker tungetale idag nok mere overbevisende på en person der i forvejen tror, end som noget der slår hedninge med så stor undren at de straks konvertere.
#103229 - 15/04/200923:09Re: Tungetale Gave eller lokkemad
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
Jeg er ganske enig i at vi IKKE kan åndsliggøre alting, slet ikke, men når tungetale finder sted i menigheden kan der være tale om sand eller falsk tungetale, den falske kan så være fanden eller en psykologisk mekanisme, problemet er at begge de to tjener fandens formål, når vi snakker om menigheden, begge skaber de forvirring og misforståelser, og derfor er det lige så væsentligt at tale de psykologiske tungetaler lodret imod som de falske. Så ja handler nok om definitionen af hvad man mener der kommer fra satan, jeg tror bare jeg efterhånden har set mig tosset på 10 årige der står og rabler volapyk af sig og tror de gør Gud stor ære derved, deres ledere har IKKE løftet deres ansvar, har IKKE lært bibelsk om tungetalen, og hvor læren om tungetalen ikke er bibelsk mener jeg ikke det er at gå over gevind næsten at kalde den det modsatte.
#103232 - 16/04/200910:28Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: Faidros]
Laugesen
Bruger
Hej Faidros
Oprindeligt skrevet af: Faidros
Ægte mirakel eller ej så virker tungetale idag nok mere overbevisende på en person der i forvejen tror, end som noget der slår hedninge med så stor undren at de straks konvertere.
Det overrasker dig måske nok, men det er ikke kun i dag, men allerede dengang. Paulus siger det selv:
1. kor. 14,22-25 v22 Derfor er tungetale et tegn, ikke for de troende, men for de ikke-troende. Og profetisk tale er ikke for de ikke-troende, men for de troende. v23 Hvis nu hele menigheden kommer sammen, og alle taler i tunger, og der så kommer nogle udenforstående eller nogle ikke-troende ind, vil de så ikke sige, at I er vanvittige? v24 Men hvis alle taler profetisk, og der kommer en ikke-troende eller en udenforstående ind, så ser han sig afsløret af alle, bedømt af alle; v25 det åbenbares, hvad der er skjult i hans hjerte, og så vil han falde på sit ansigt, tilbede Gud og udbryde: Gud er virkelig hos jer. (min fremhævelse).
Så jeg tror du har ganske ret
Guds fred - Laugesen
#103233 - 16/04/200912:53Re: Tungetale Gave eller lokkemad
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Grev Lindgren.
Jo det kan naturligvis godt være et bedrag, selv om det "kun" er psykologi. Jeg mener bare, at det er rigtig vigtigt, at vi definerer, hvad vi mener med, at noget kommer fra Satan - så vi ikke giver indtryk af, at nogen kristne er besatte, eller at en dæmon taler igennem dem.
Jeg tror ikke jeg er helt nøjagtig med på det, du skriver her: "jeg tror bare jeg efterhånden har set mig tosset på 10 årige der står og rabler volapyk af sig og tror de gør Gud stor ære derved, deres ledere har IKKE løftet deres ansvar, har IKKE lært bibelsk om tungetalen". Vil det sige, at du synes, det nødvendigvis er tegn på, at lederne ikke har lært bibelsk om tungetalen, at 10-årige taler i tunger? Der er vel næppe aldersbegrænsninger for en sådan nådegave - eller? Det er vel ikke et modargument i sig selv, at det er 10-årige, der gør det? Og at det er volapyk, ja det er alle uforståelige sprog vel? At de tror de gør Gud stor ære derved, er det noget, du har hørt dem sige? Og det kunne vel ligeså vel være et problem i bøn på modersmålet, men endnu har jeg aldrig hørt noget omtale modersmålsbøn med forkerte motiver som værende "fra Satan", hvad man så end måtte lægge heri. I øvrigt, hvis man endelig skal se sig tosset på nogen, var det vel bedre at gøre det på lederne og ikke på børnene. Og dog tror jeg der er bedre alternativer end at se sig tosset på nogen som sådan.
#103234 - 16/04/200913:01Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: kristina]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina.
Det med udlægningen tror jeg er nødvendigt til enhver tid, hvor tungetale lyder offentligt - Paulus argumenterer jo med, at det skal være forståeligt, og ikke med at der skulle være særlige kaotiske tilstande.
Det er nok rigtigt, at nogle vil foretrække at holde det for sig selv, hvis de har fået tungetalen som bønnesprog. Men jeg tror ikke, vi kan gøre det til en regel. Hvorfor skulle det ikke være legitimt at vidne om, at man har fået en gave af Gud? Det kan vi jo gøre om mange andre gaver af forskellige slags, som Gud giver os. Vi kan ikke sige, at det pr. definition er at "smykke sig" med en titel. Selv om det evt. kan være det. Det behøver heller ikke pr. definition at betyde, at man udpeger det til et ydre tegn, eller laver et A- og B-hold. Igen, det kan evt. være det. Men er det ikke pr. definition. Ellers kunne man jo aldrig aflægge et vidnesbyrd om noget som helst. Hvis man vil, kan man jo opfatte alt som forsøg på at lave A- og B-hold.
#103238 - 16/04/200917:17Re: Tungetale Gave eller lokkemad
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger
Jeg forstår godt din bekymring, på den anden side, så var dicipelen Peter næppe besat, alligevel sagde Jesus "Vig bag mig Satan!", fordi det Peter fremførte var fra Satan, det var satanisk snak, det var ikke Guds vej.
Angående 10 åriges ævlen løs, så er det ikke et udtryk for at 10 årige ikke taler i tunger, men menighedens praksis omkring det er ubibelsk, og at 10 årige i hopetal står og knevre løs uden udlægning, orden og fornuft, og at umodne børn kaster sig på gulvet som grebet af ånden er ikke et udtryk for Åndens sande virke, men børns forsøg på at eftergøre de voksnes ønsker, og lukker jeg så ikke af for en mulig velsignelse med så firkantet et standpunkt? Tvivler!
Hvis du i iøvrigt nærlæser kritiserer jeg netop ikke børnene, men lederne.
Slutteligt, så er det ganske rigtigt ikke konstruktivt at se sig tosset på noget, men hvor det er meningsløst at se sig tosset på en god ikke kristen ven der bander som en tyrker, så er der mere fornuft i at skælde ud på en bror eller søster der handler forkert.
#103239 - 16/04/200917:28Re: Tungetale Gave eller lokkemad
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Anne - jeg stopper lige et par blå ord ind imellem dine:
Citat:
Det er nok rigtigt, at nogle vil foretrække at holde det for sig selv, hvis de har fået tungetalen som bønnesprog. Men jeg tror ikke, vi kan gøre det til en regel. Hvorfor skulle det ikke være legitimt at vidne om, at man har fået en gave af Gud?
Regel, nej, måske ikke. Men jeg mener nu at det hører hjemme i fortrolig tale mellem venner, og helst ikke i al offentlighed ..
Det kan vi jo gøre om mange andre gaver af forskellige slags, som Gud giver os. Vi kan ikke sige, at det pr. definition er at "smykke sig" med en titel. Selv om det evt. kan være det. Det behøver heller ikke pr. definition at betyde, at man udpeger det til et ydre tegn, eller laver et A- og B-hold. Igen, det kan evt. være det. Men er det ikke pr. definition.
Vi er enige om, at sådan er det ikke pr. definition. Men pr. erfaring er det hvad der ofte sker, især i nogle af de karismatiske frikirker, som er mere eller mindre smittet af trosbevægelsens herlighedsteologiske lære.
Det kan være et alvorligt og meget anfægtende pres at blive konfronteret med andres vidnesbyrd og nådegaver.
Ellers kunne man jo aldrig aflægge et vidnesbyrd om noget som helst. Hvis man vil, kan man jo opfatte alt som forsøg på at lave A- og B-hold.
Som jeg ser på det, handler det ikke om at "ville" opfatte noget som noget negativt, det tror jeg ikke der er nogen der vil.
Det kommer jo også an på, i hvilke sammenhænge vidnesbyrd og andre personlige oplevelser som f.eks. tungetale bliver fremlagt. Jeg synes ikke de hører hjemme i offentlige gudstjenester, hvor ikke alle kender hinanden privat.
I nogle menigheder er f.eks. tungetale nærmest et must (en slags Helligåndsbevis) som enhver "burde" kunne få ved at bede om det ... klart anfægtende for nogle, som så føler sig "udenfor .. "
De har nok mere brug for Jesu ord i Joh. 20,29, som er en trosstyrkende opmuntring for alle, både nye (og måske svage) i troen, og mere rodfæstede og erfarne kristne:
#103240 - 16/04/200917:47Re: Tungetale Gave eller lokkemad
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Anne - jeg vil lige spørge om noget, du skriver til Bluerover:
Citat:
Det kan være, at der bare ikke er nogen til stede med udlægningens gave. Men er der ikke det, bør man tie i menigheden.
Hvordan kan man have tillid til, at den, der udlægger virkelig, virkelig har "udlægningens gave" - og ikke bare enten uberettiget forestiller sig det - eller også bare lader som om?
Undskyld, tilgiv mig, jeg ved det godt: Jeg er sådan en skrækkelig skeptiker !
Citat:
I øvrigt beviser det vel knap så meget, hvis manden fører et andet sprog om mandagen?
Nej, helt enig. Men hvis nu manden havde opført sig fromt og ført sober tale hele ugen, ville det så have været et bevis?
#103249 - 17/04/200913:24Re: Tungetale Gave eller lokkemad
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Grev Lindgren.
Jeg er med på din forklaring. Men så skulle man vel også sige om alt muligt andet, at det var "fra Satan" - også det, der er forkert i vore egne sammenhænge og i vore egne liv. Men det gør vi jo ikke, eller i hvert fald sjældent. Ved ikke, hvad grunden er til, at vi ofte bruger udtrykket i den ene sammenhæng, men ikke i den anden? Hvis der er en særlig grund, altså?
Ja, menighedens praksis omkring det er ubibelsk. Men det er den, uanset hvor gamle eller unge folk er. Jeg tror heller ikke, at det er udtryk for Åndens virke, at voksne kaster sig på gulvet. At det er børn, gør det vel så hverken værre eller bedre. Om det er et efterligningsforsøg eller udtryk for, at de er grebet af en særlig stemning, når de kaster sig på gulvet, ved jeg ikke, da jeg ikke kender de pågældende børn. Voksne kan i øvrigt også lade sig vælte om, fordi de tror, det er udtryk for åbenhed for Ånden.
Jeg tror ikke, at du lukker af for mulig velsignelse med dit standpunkt; det ville jeg aldrig sige. I øvrigt tror jeg heller ikke, at jeg lukker af for mulig velsignelse med mit eget standpunkt, som ikke er så langt fra dit. Ville bare gerne være med på hvor du ville hen.
Ledernes adfærd er kritisabel, hvis de forvalter brugen af tungetale i menigheden (for alle aldre) på en ubibelsk måde. Og det giver mening at irettesætte dem, der handler forkert. Hvad svarede de, da du påtalte den kritisable adfærd over for dem?
#103359 - 23/04/200909:43Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: Mentoren]
Laugesen
Bruger
Hej Mentor
Oprindeligt skrevet af: Mentoren
Du har fuldstændig ret. Tungetale er det at kunne tale et andet tungemål. Se Apg. 2:1-7
Formålet med tungetale var at udbrede den gode nyhed om at Guds rige var kommet nær til jøder fra mange lande.
Hvordan læser du så vers som eksempelvis 1 kor. 14,13? : v13 Derfor skal den, der taler i tunger, bede om at kunne tolke det, han siger. Hvis tungetale KUN er det at kunne tale et andet tungemål, hvorfor skal det så udlægges? Det skulle det jo ikke pinsedag i Jerusalem? Der var det jo netop kendetegnet ved at alle hørte evangeliet på deres modersmål, alle på en gang.
Men når du siger at tungetale er det at kunne tale på andre tungemål, taler jeg så i tunger når jeg taler engelsk, tysk eller bare norsk eller vestjydsk? eksempelvis giver det her rimelig mening for mig at sige: a æ u i æ å å æ ø mens jeg vil gætte på at meget store dele af den danske befolkning ville mene at det forstår de ikke, er det tungetale at kunne sige den linie/sætning/? eller hvad?
Tungetalen stoppede formentlig da apostlene døde. 1. Kor. 13:8
Der står jo bare: Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå.. Hvorfor betyder det at det stoppede lige præcis da apostlene døde?? Sådan som jeg læser og forstår det er det ligesom alt andet, det skal forgå, kun kærligheden skal bestå - fordi den er det inderste af Guds væsen og derfor vil "den nye jord" være helt specielt formet i kærlighed, der har vi ikke behov for disse åndsgaver til at opbygge fællesskabet, for der har vi fællesskab med Gud selv.
Guds fred - Laugesen
#103370 - 23/04/200913:41Re: Tungetale Gave eller lokkemad
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina.
Du skriver, som svar på, at vidnesbyrd ikke nødvendigvis er at smykke sig med en titel mv.:
"Vi er enige om, at sådan er det ikke pr. definition. Men pr. erfaring er det hvad der ofte sker, især i nogle af de karismatiske frikirker, som er mere eller mindre smittet af trosbevægelsens herlighedsteologiske lære."
Jo, det kan man sige. Man kan evt. også spørge, hvad sker der så pr. erfaring i sammenhænge som vores? Sker der det, at vi ikke tør komme med vidnesbyrd pga., at nogen gør noget uheldigt et andet sted? Så kaster vi vel barnet ud med badevandet. Der er vel også andre erfaringer end de dårlige (fx at vidnesbyrd faktisk kan virke trosstyrkende) - og de gode erfaringer er vel også værd at lægge mærke til?
Du skriver: "Det kan være et alvorligt og meget anfægtende pres at blive konfronteret med andres vidnesbyrd og nådegaver." Det kan det vel. Men jeg vil hævde, at det kommer an på, hvordan disse vidnesbyrd er blevet fremlagt. Fremlægges de på den måde, at man kun er rigtig kristen, hvis man taler i tunger, oplever vilde ting med Gud mv., så kan det være et alvorligt og anfægtende pres. Hedegaard skriver fx i bogen Ånd & Ild om, hvordan han søgte åndsdåben (med tungetale) i årevis uden at opleve den og tilsidst følte sig desperat og mislykket. Han fortæller om den dag, han fik den, at forbederen bad ham åbne munden og begynde at sige noget, men det turde han ikke. Han kunne dog mærke, at forbederen efterhånden var ved at miste tålmodigheden og blev "mere og mere træls", så Hedegaard til sidst, for at slippe for hans vrede, gav efter for nogle få ord.
På den anden side mener jeg, man kan overbetone de uheldige tildragelser, der fremkommer med misbrug, så man bliver for forsigtig med vidnesbyrd. Ja, hvis de misbruges, kan det være et alvorligt og anfægtende pres. Men hvis de brges ret og godt, kan de virke trosstyrkende og opmuntrende. Kan det ikke også blive et anfægtende pres, hvis man bliver så forsigtig, at man helst ikke må se, fordi man skal lære at se uden at tro? Eller hvis man hører, at den nådegave, man regner med at have brugt til opbyggelse og bøn i lønkammeret med Gud og har haft stor glæde af, kommer fra Satan? Kan det ikke også være et alvorligt og anfægtende pres, hvis man ikke lige med det strax formår at tænke helt radikalt modsat om det og undgå at bruge det? Ja, misforstå mig nu ret. Jeg går naturligvis ikke ind for, at man skal holde fast på noget, der ikke er ægte, selv om man har været glad for det. Men prøver bare at se det fra den anden vinkel. (Og prøver at gøre opmærksom på, hvilken måde vi siger ting på, evt.?) Og prøver at gøre opmærksom på, at det ikke kun er én slags anfægtelse, vi skal tage højde for, mens vi uanfægtet (!) bibringer folk en anden, der vel også kan være alvorlig nok og få folk til at tvivle på, om de nogensinde har været kristne. Ja. Jeg ved ikke om dette giver mening. Men jeg synes det er specielt, at nogle ting har vi nærmest tradition for at se faren i - andre farer har vi nærmest tradition for at overse... eller er det bare noget, jeg tror?? Hvis det her slet ingen mening giver, så bare spørg.
#103371 - 23/04/200913:55Re: Tungetale Gave eller lokkemad
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej igen Kristina.
Du skriver: "Hvordan kan man have tillid til, at den, der udlægger virkelig, virkelig har "udlægningens gave" - og ikke bare enten uberettiget forestiller sig det - eller også bare lader som om?"
Det ved jeg ikke så meget om; men man kan vel bedømme om udlægningens indhold stemmer med Skriften, og se om dens længde passer nogenlunde med tungetalens længde? (Alternativt kunne man stille sig op og sige noget på et sprog, man havde en nogenlunde ide om, at ingen i forsamlingen forstod, og så se om en evt. udlægning ville passe til den virkelige betydning? )
Det kan evt. være, Sprint har noget at sige om det i sin bog som nådegaverne?
Man skal selvfølgelig ikke være ukritisk, men Paulus advarer på den anden side aldrig mod overhovedet at bruge en bestemt nådegave, blot fordi den kan efterlignes eller misbruges. Også lidt en tanke værd, kunne man sige. I øvrigt kunne man komme med samme indvending mod enhver nådegave: Hvordan ved man, at man har diakonal nådegave, ledelsesgave mv., og at en ateistisk / humanistisk nødhjælpsarbejder el. lign., eller buddhistisk ledelsesekspert ikke kunne gøre det ligeså godt eller bedre? (Men det spørger vi jo sært nok ikke om - selv om humanitært arbejde og ledelse også "findes i andre religioner"... )
Du skriver: "Men hvis nu manden havde opført sig fromt og ført sober tale hele ugen, ville det så have været et bevis?"
Nej, naturligvis ikke. Det har jeg vist heller ikke skrevet noget her på siden, der tyder på, at jeg kunne finde på at mene... eller? Nej. Jeg mener bare, at det er ikke bevis for en nådegaves ægthed eller uægthed, at man fører dårlig tale dagen efter, eftersom ingen er syndfri, med eller uden bestemte nådegaver.
Og igen, hvis dette her lyder helt skørt, så bare sig til. Men som sagt kan vi evt. nogle gange have godt af nogle andre vinkler, som vi har glemt i kampens hede? Det tror jeg, at jeg selv kan.
#103372 - 23/04/200913:56Re: Tungetale Gave eller lokkemad
kristina
Ordstyrer
Bruger
Oprindeligt skrevet af: AnnePande
Hej Laugesen.
Jeg troede det hed: A æ u å æ ø i æ å? (Men det andet giver også mening.)
Mvh. Anne. (2. generations thybo. )
Hej Anne - ja lige præcis, den version kender jeg også bedre! - selv om jeg vist ikke har en eneste jydisk forfader!
Jeg har nemlig har været ovre vestpå flere gange og er glad og stolt over at have personlige venner blandt de indfødte. Somme tider kan jeg endda forstå en del af deres kraftfulde talesprog!
#103378 - 23/04/200916:05Re: Tungetale Gave eller lokkemad
kristina
Ordstyrer
Bruger
Oprindeligt skrevet af: AnnePande
Hej Kristina.
Du skriver, som svar på, at vidnesbyrd ikke nødvendigvis er at smykke sig med en titel mv.:
"Vi er enige om, at sådan er det ikke pr. definition. Men pr. erfaring er det hvad der ofte sker, især i nogle af de karismatiske frikirker, som er mere eller mindre smittet af trosbevægelsens herlighedsteologiske lære."
Jo, det kan man sige. Man kan evt. også spørge, hvad sker der så pr. erfaring i sammenhænge som vores? Sker der det, at vi ikke tør komme med vidnesbyrd pga., at nogen gør noget uheldigt et andet sted? Så kaster vi vel barnet ud med badevandet. Der er vel også andre erfaringer end de dårlige (fx at vidnesbyrd faktisk kan virke trosstyrkende) - og de gode erfaringer er vel også værd at lægge mærke til?
Du skriver: "Det kan være et alvorligt og meget anfægtende pres at blive konfronteret med andres vidnesbyrd og nådegaver." Det kan det vel. Men jeg vil hævde, at det kommer an på, hvordan disse vidnesbyrd er blevet fremlagt. Fremlægges de på den måde, at man kun er rigtig kristen, hvis man taler i tunger, oplever vilde ting med Gud mv., så kan det være et alvorligt og anfægtende pres. Hedegaard skriver fx i bogen Ånd & Ild om, hvordan han søgte åndsdåben (med tungetale) i årevis uden at opleve den og tilsidst følte sig desperat og mislykket. Han fortæller om den dag, han fik den, at forbederen bad ham åbne munden og begynde at sige noget, men det turde han ikke. Han kunne dog mærke, at forbederen efterhånden var ved at miste tålmodigheden og blev "mere og mere træls", så Hedegaard til sidst, for at slippe for hans vrede, gav efter for nogle få ord.
På den anden side mener jeg, man kan overbetone de uheldige tildragelser, der fremkommer med misbrug, så man bliver for forsigtig med vidnesbyrd. Ja, hvis de misbruges, kan det være et alvorligt og anfægtende pres. Men hvis de brges ret og godt, kan de virke trosstyrkende og opmuntrende. Kan det ikke også blive et anfægtende pres, hvis man bliver så forsigtig, at man helst ikke må se, fordi man skal lære at se uden at tro? Eller hvis man hører, at den nådegave, man regner med at have brugt til opbyggelse og bøn i lønkammeret med Gud og har haft stor glæde af, kommer fra Satan? Kan det ikke også være et alvorligt og anfægtende pres, hvis man ikke lige med det strax formår at tænke helt radikalt modsat om det og undgå at bruge det? Ja, misforstå mig nu ret. Jeg går naturligvis ikke ind for, at man skal holde fast på noget, der ikke er ægte, selv om man har været glad for det. Men prøver bare at se det fra den anden vinkel. (Og prøver at gøre opmærksom på, hvilken måde vi siger ting på, evt.?) Og prøver at gøre opmærksom på, at det ikke kun er én slags anfægtelse, vi skal tage højde for, mens vi uanfægtet (!) bibringer folk en anden, der vel også kan være alvorlig nok og få folk til at tvivle på, om de nogensinde har været kristne. Ja. Jeg ved ikke om dette giver mening. Men jeg synes det er specielt, at nogle ting har vi nærmest tradition for at se faren i - andre farer har vi nærmest tradition for at overse... eller er det bare noget, jeg tror?? Hvis det her slet ingen mening giver, så bare spørg.
Mvh. Anne.
Jo, Anne det giver mening, og vi er oven i købet enige. Fint at du tager den vinkel med. Misbrug ophæver ikke ret brug, og det er jo da meningen, at hvad vi har og kan og modtager skal bruges til fælles gavn og glæde og opbyggelse, og ikke låses inde i et mørkt skab!
Og når (!) jeg nu en dag begynder at tale i tunger, skal jeg nok fortælle dig det!
Men så bliver det som pm - eller irl - for det er efter min egen fornemmelse noget privat og intimt, som jeg ikke har lyst til at dele med hele internettet.
Når jeg har skrevet mere om misbrug end om brug, så kan det nok skyldes, at det er det, jeg kender bedst. Og også også at jeg selv i længere tid har været udsat for bekendte, som er bekymrede for min sjælefrelse på grund af min manglende (og for dem at se nødvendige) tungetale.
Deres forbøn for mig i den anledning er bestemt kærligt ment, men ærlig talt ret anstrengende. Selv om det ikke anfægter mig det mindstek, er jeg tæt på at reagere ved at blive lidt stædig: Jeg VIL ikke tale i tunger!
#103411 - 25/04/200912:43Re: Tungetale Gave eller lokkemad
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Kristina.
Tak for din opklaring. Ja, vores forskellige oplevelser kan jo godt farve vores opfattelse af tingene - eller den måde, vi vælger at vægte fordele og ulemper eller farer til den ene eller anden side på. Fair nok, hvis man synes en oplevelse er noget privat, som man ikke har lyst til at dele med hele nettet eller hele verden - sådan har jeg det også selv (men hvem ved, hvad man ku' få lyst til at hviske folk i ørerne i en PM...) Det så bare lidt ud, som om du syntes, det skullle være en generel regel, at så måtte helst ingen fortælle om deres oplevelser.
Og det lyder heller ikke særlig rart med det der presseri... så forstår jeg godt, man kan blive stædig. Måske har jeg også min helt egen grund til at prøve at finde en anden vinkel frem - nemlig at jeg er blevet lidt træt af min egen mangeårige over-forsigtighed mht. karismatiske ting af forskellig art. Også selv om jeg skriver speciale om Hedegaard. Men i den pinsekirke, jeg kom i i gamle dage, oplevede jeg heldigvis ikke noget Hedegaardsk presseri til hverken det ene eller det andet - og blev heller aldrig bedt om at snakke "afrikansk" eller gentage efter nogen. Til gengæld har jeg oplevet, hvordan det er, når man støder på den holdning, at det hele bare er et kæmpe, evt. satanisk (!) bedrag - og de tanker, man kan få i den anledning om, at man måske så aldrig har været kristen overhovedet, kun indbildt, eller?? - og så skal smide det hele væk, eller bare noget? Nå men jeg fandt da ud af, at man godt kan have været kristen, selv om man har taget fejl i nogen ting. Og at flere af de ting, jeg havde lært om i pinsekirken, var godt fælleskristeligt gods. Ja det var så mit forsøg på at uddybe baggrunden for mine skriverier...
... man bliver lidt stille. Hvad er det der drager os mod tungetalen og andre nådegaver? Er det drømmen om at blive en åndelig supermand? Eller noget andet jeg fikseret noget. ER det det, så fri os vel. Er det bare det mystiske, uforklarlige, så også, fri os vel. Og så er man da også gået helt forkert. Tungetale kan være hårdt arbejde. Det vi normalt ser offentlig, hvor nogle mennesker mener, at ha fået et redskab og man så samles og viser samme redskab for hinanden og lige hører hvis redskab der kan larme mest - ja det sker der jo ikke en brik ved eller måske gør det. Den stepdans der vælter ud af munden, har vist ikke ret meget med helligånden at gøre. En anden ting - hvis Gud ønsker een skal tale i tunger, så skal han nok klare den sag. Og det er da stærkt frarådeligt, at opsøge forskellige personer, der mener at have overtaget den opgave - at give mennesker tungetalen. Det er rent ud sagt nogle grumme historier, der kommer ud af det. Min nevø mente, at vi i folkekirken ikke var tæt nok på hinanden. Så tog han med en kollega ind i den store pinsekirke i Kbh. Straks skulle han lige ha tungetalen og p.g.a. at det ikke rigtig ville komme ud, ja så fik han lige et par dask i brystet. Nå, det hjalp ikke og nu syntes det unge menneske, at det måske var lige lovlig tæt. Altså det er ikke til at ha folk nu om dage. Det er da frygtelig komisk, men mest til at græde over. Men det mest frygtelige er, at det skaber et A og B hold. Jesus bad til sin Far om, at vi alle måtte være et, så lad os prøve at efterleve det - med og uden tungetale.
Nu har jeg selv kommet i Pinsekirken i Kbh (Drejervej går jeg ud fra) og jeg har aldrig oplevet at folk derinde har forsøgt at presse tungetale ud af mig.. Tværtimod..
Jeg er ked af, at du føler dig såret, men det ændre jo ikke sandheden. Ærligt, så undrede det også mig, at Drejervej ikke er nået længere. Og måske mest da jeg fik navnet på en af dem, der foretog handlingen - i Sakristiet.
Det vil sikkert også forbavse mange „pinsevenner“ at erfare at det ikke var alle blandt de første kristne som talte i tunger. Paulus skrev til den kristne menighed i Korint: „Ikke alle taler i tunger, vel?“ — 1 Kor. 12:30.
I virkeligheden ser det ud til at menigheden i Korint ligefrem tillagde tungetalen for stor betydning. Det skrev Paulus til dem at de ikke måtte gøre. Han spurgte: „Hvis jeg på dette tidspunkt, brødre, kom og talte i tunger til jer, hvad gavn ville jeg da gøre jer . . .?“ Nej, de ville ikke få gavn af det Paulus talte i tunger medmindre han forklarede det på et sprog de kunne forstå. Han sammenlignede stemmen med et musikinstrument; den skulle ikke frembringe ’uklare lyde’. Vi skulle ikke „tale hen i vejret“. Vor tale skulle være „let at forstå“, sagde han, så de der var til stede kunne „vide hvad der bliver sagt“. — 1 Kor. 14:6-9.
I den kristne menigheds første tid var sådanne mirakuløse gaver nødvendige for på en iøjnefaldende måde at bekræfte at Guds gunst var taget fra den jødiske nation og nu hvilede over denne nye kristne menighed. (Hebr. 2:2-4) Over 1500 år tidligere var der sket mirakler på Sinaj bjerg, mirakler der skulle bevise at Gud virkelig havde noget at gøre med oprettelsen af den jødiske lovpagt ved Moses. Så snart dette var fastslået, ophørte miraklerne. (2 Mos. 19:16-19) Lignende mirakler markerede at Guds gunst var blevet overført til den nye kristne ordning, og så snart dette var en fastslået kendsgerning skulle disse mirakler også ophøre.
Bibelen indeholder ingen beretning om at nogen modtog denne gave efter Pinsedagen medmindre en eller flere af de apostle Jesus direkte havde udvalgt var til stede. Da den sidste af dem der havde modtaget åndens mirakuløse gaver fra apostlene døde, forsvandt disse særlige gaver derfor, som Paulus havde sagt de ville.
Hvilke af åndens gaver forblev? De der ifølge den inspirerede apostel Paulus skulle forblive, og det var ikke tungetalen, men, som han sagde: „Nu forbliver imidlertid tro, håb, kærlighed, disse tre; men størst af disse er kærligheden.“ — 1 Kor. 13:8-13.
Hvad angår at ændre sandheden, så ændrer det vel heller ikke sandheden, at du synes at jeg tager fejl?
Min erfaring fra mine år i Pinsekirken på Drejervej er, at ingen nogensinde har forsøgt at presse mig til tungetale, ej heller har jeg oplevet nogen forsøge at presse andre til tungetale.. Rent faktisk mindes jeg slet ikke at tungetale spillede så dominerende en rolle.. Og jeg var da en del af de faste folk derinde, der deltog i en del arrangementer og skulle have læst på bibelstudiet derinde..
Jeg er ked af at mine erfaringer ikke stemmer overens med dine, men jeg gider ikke lyve for at gøre dig tilfreds..
Og lige for at gøre det klart, hvilket andre folk kan bevidne, så er jeg ikke kristen, jeg er jøde og indædt modstander af kristne missionærer.. Det betyder dog ikke at jeg vil have at der skal tales dårligt om folk hvor det ikke er fortjent..
Kære Sammy! Er vi to ikke ude i noget pladder nu, som bør standse? Du er en af de faste folk på Drejervej, men du er så sandelig ikke kristen. Jeg undres meget.
#103469 - 27/04/200911:39Re: Tungetale Gave eller lokkemad
Laugesen
Bruger
Hej Mentor
Det vil sikkert også forbavse mange „pinsevenner“ at erfare at det ikke var alle blandt de første kristne som talte i tunger. Paulus skrev til den kristne menighed i Korint: „Ikke alle taler i tunger, vel?“ — 1 Kor. 12:30.
I virkeligheden ser det ud til at menigheden i Korint ligefrem tillagde tungetalen for stor betydning. Det skrev Paulus til dem at de ikke måtte gøre. Han spurgte: „Hvis jeg på dette tidspunkt, brødre, kom og talte i tunger til jer, hvad gavn ville jeg da gøre jer . . .?“ Nej, de ville ikke få gavn af det Paulus talte i tunger medmindre han forklarede det på et sprog de kunne forstå. Han sammenlignede stemmen med et musikinstrument; den skulle ikke frembringe ’uklare lyde’. Vi skulle ikke „tale hen i vejret“. Vor tale skulle være „let at forstå“, sagde han, så de der var til stede kunne „vide hvad der bliver sagt“. — 1 Kor. 14:6-9.
Herom er vi enige.
I den kristne menigheds første tid var sådanne mirakuløse gaver nødvendige for på en iøjnefaldende måde at bekræfte at Guds gunst var taget fra den jødiske nation og nu hvilede over denne nye kristne menighed. (Hebr. 2:2-4) Over 1500 år tidligere var der sket mirakler på Sinaj bjerg, mirakler der skulle bevise at Gud virkelig havde noget at gøre med oprettelsen af den jødiske lovpagt ved Moses. Så snart dette var fastslået, ophørte miraklerne. (2 Mos. 19:16-19) Lignende mirakler markerede at Guds gunst var blevet overført til den nye kristne ordning, og så snart dette var en fastslået kendsgerning skulle disse mirakler også ophøre.
Hvorfor? Vil Gud ikke vise sin gunst mod hans tjenere i dag eller hvad? Og med Sinaj - tja, Gud vidste sig så vidt jeg ved op til flere gange for Israels folk i ørkenen, efter at de havde fået de ti bud. Moses er på Sinaj i 2. mos. kap. 19 - Og i 4. mos kap. 11 sender Gud vagtler til jøderne, i kap 2 slår Moses igen vand af klippen, og videre i kap. 21 redder han jøderne fra slagernes gift. Og meget mere, for slet ikke at snakke om Jerikos mure der faldt.
Derfor er det argument at "miraklerne" omkring Sinaj hørte op, ligesom dem omkring Golgata gjorde, en fejlslutning! Og hvis jeg havde været af lidt større ord, ville jeg næsten kalde det løgnagtigt..
Bibelen indeholder ingen beretning om at nogen modtog denne gave efter Pinsedagen medmindre en eller flere af de apostle Jesus direkte havde udvalgt var til stede. Da den sidste af dem der havde modtaget åndens mirakuløse gaver fra apostlene døde, forsvandt disse særlige gaver derfor, som Paulus havde sagt de ville.
Hvilke af åndens gaver forblev? De der ifølge den inspirerede apostel Paulus skulle forblive, og det var ikke tungetalen, men, som han sagde: „Nu forbliver imidlertid tro, håb, kærlighed, disse tre; men størst af disse er kærligheden.“ — 1 Kor. 13:8-13.
Tror du Paulus personligt havde givet alle i eksempelvis Korinth tungetalen?
Hvordan forstår du det her? v44 Mens Peter endnu talte, kom Helligånden over alle, der hørte ordet. v45 Og de troende af jødisk herkomst, som var kommet derhen sammen med Peter, undrede sig over, at Helligåndens gave også blev udgydt over hedninger; v46 for de hørte dem tale i tunger og lovprise Gud. Da tog Peter til orde: v47 »Mon nogen kan hindre disse mennesker i at blive døbt med vand, når de har fået Helligånden ligesom vi?« v48 Han befalede da, at de skulle døbes i Jesu Kristi navn. Derefter bad de ham om at blive der nogle dage. Apg. 10, 44-48.
Her er det ret tydeligt at Gud "giver til hvem han vil, når han vil", det er ikke pga. af Peter de taler i tunger, men pga. ordet!
Og bare lige som korrektion, så står der: v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. ikke forbliver, jeg ved ikke om det udgør den store forskel, men du bør oplyse når du citerer NV og ikke den autorisede bibel fra 92. Alt andet er at føre folk bag lyset! Men måske du er en målet helliger midlet person? Alle skal være Jehovas vidner, så det er ok at lyve/fortie om nogle småting såsom hvilken "bibel" vi taler om..
Men hvad betyder det? Hvis kun det er, tro, håb og kærlighed.. Hvad skal jeg så putte i de begreber hvis ikke også nådegaverne som gives af ham jeg tror på? Eller skal jeg bare fortolke det selv, så at kærligheden bliver Guds kærlighed til mig, og ikke også min kærlighed til andre.. Disse tre er "bare" troens grundpiller, hvor alt bygger på - alt andet er udlevelse af hvordan man gør det. Som eksemplvis ret brug af nådegaver, gode gerninger osv.
Hvorfor tror du at Paulus brugte 2 af 16 (kap. 12 og 14) kapitler i 1. Korinther brev på at fortælle om ret brug af nådegaverne, hvis de alligevel skulle forgå en generation efter - var det ikke nemmere at sige det lige ud? "De forsvinder om lidt, så for ikke at skabe for meget forvirring, så bare drop at bruge dem..!" ?
Guds fred - Laugesen
#103475 - 27/04/200916:09Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: Møller]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Møller.
Tjah... Har du hørt nogen sige, at de søgte tungetalen af en jeg-fikseret grund, for at blive åndelige supermænd, eller fordi det er mystisk / uforklarligt? Eller er det bare et gæt? Er du sikker på, at det, folk vil med den fælles, offentlige tungetale, er at høre, hvis redskab der kan larme mest? Har du hørt dem sige det - eller gætter du? (Jeg synes heller ikke, det er rigtigt at gøre det i munden på hinanden, men da jeg ikke har noget belæg for at tro, at formålet er at se, hvem der kan larme højst, så tror jeg det ikke.) Man behøver jo ikke have grumsede motiver for at bede om nådegaver. (Selv om man kan have det - nøjagtig ligesom man kan hae grumsede motiver for at bede om alt muligt andet.)
Hvad mener du, når du siger, at tungetale kan være hårdt arbejde? Nogle kan måske opleve det sådan, og andre ikke. Det er næppe mere ægte (eller mindre), fordi det opleves som hårdt arbejde.
Du skriver, at hvis Gud ønsker, at en skal tale i tunger, skal han nok klare den sag. Og i hvert fald er vi enige om, at man ikke skal søge at lære tungetale af mennesker. Men har man ikke lov til at bede Gud om tungetalen, hvis man vil? Ellers kunne vi jo heller ikke bede om noget - hvis Gud ville, at vi skulle have det, skulle han jo nok klare det. Og hvis det ikke skal gælde for alle ting, hvorfor så netop med tungetalen?
Du skriver, at den stepdans der kommer ud af munden, vist ikke har ret meget med Helligånden at gøre. Hvad er dit belæg for det? Kriteriet kan vel næppe være, at blot fordi en enkelt person synes, det lyder som stepdans, kan det ikke være Helligånden. Nøjagtig ligesom kriteriet ikke kan være, at blot fordi jeg har en god følelse, er det nødvendigvis Helligånden.
Jeg har vist helt andre motiver, end det du lige tror. Og undskyld, det er min skyld du misforstår. Jeg vil ikke starte en krig. Men jeg er nok frygtelig træt af at se, at noget som er helligt blive gjort til noget pjat. Jeg kan love dig, det ikke er gætteri. Hvis vi ønsker nådegaverne i funktion, så skal der luges ganske voldsomt ud. Og selvfølgelig må du bede om tungetalen, men du må da også godt vide, at det ganske enkelt kan være hårdt arbejde. Det er ikke bare for sjov.
#103498 - 28/04/200913:21Re: Tungetale Gave eller lokkemad
[Re: Møller]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Hej Møller.
Beklager hvis jeg kom til at lyde lidt for mistænksom, eller som om jeg ville tillægge dig bestemte motiver. Det var ikke meningen, men jeg misforstod dig måske, og tænkte om dem, du skrev om, havde de motiver du måske troede (eller gjorde du?)
Det var derfor, jeg valgte at forme spørgsmålene netop som spørgsmål, og ikke konstateringer, hvis du lagde mærke til det. Og de var ment som virkelige, bogstavelige spørgsmål, ikke blot retoriske af slagsen.
Vi har nok set hver sit, vil jeg tro. Og det kan godt være, du har set nogen, der vil være åndelige supermænd. Fair nok. Jeg har hørt nogen bede fælles i tunger offentligt, uden at jeg har grund til at tro, at de ville være åndelige supermænd.
Og jo. Det er rigtigt, at der skal luges ud.
Men jeg kunne godt tænke mig en uddybning af, hvad du mener med, at tungetale kan være hårdt arbejde? Bare et nysgerrigt, bogstaveligt spørgsmål het uden retorik & bagtanker.
Jo, jeg mener desværre, at de har de motiver. Jeg har den "laveste fællesnævner" at gå ud fra og derfor ser vi noget forskelligt. Jeg kan også finde dem, som du ser og sige, at det er ok. Men vores hjem har været et sted, hvor forskellige kunne komme, når de har toppedes i deres forskellige lejre og det er altså ganske voldsomt, hvad man så oplever. Vores Far er hellig og ren. Glæde er slet ikke det samme som sjov. Det er sådan nogle ting, jeg er nød til at holde fast i, hvis jeg ikke skal "smutte med" i det hundeslagsmål. P.g.a. min alder, kan jeg huske pinseforstandere og apostolere der har banket i bordet og ret voldsomt bedt folk opføre sig ordentlig. De magter det ikke længere - deres hænder er sunken og jeg forstår det. Men det bliver jo ikke ok, at opføre sig dårligt af den grund. Det er som alt er tilladt. Der kommer tungetale ud af munden, 5 min. efter er det eder og forbandelser af den samme mund - hvad skal vi bruge det til? Så hårdt arbejde, ja men det kan være, når din lille nabo datter har fået mellemørebetændelse og det så ved fejl kommer til at løbe ind i hovedet. Når man så er færdig om aftenen, ja så ved man pludselig, hvad det var, den tungetale var til. Så er det ned på knæerne og blive der til næste dag. Prøve at glemme, at man faktisk er søvnig. Der er ingen til at roser dig for det - men du ved, du har gjort, hvad din Far bad dig om og det giver tryghed. Du kan bare ikke slippe uden om de ting - de hører med. Samme lille pige er idag revisor, så det endte godt - og ikke p.g.a. din tungetale, men p.g.a. af Vores Far. Men sådan er der en del problemer, der skal løses på knæerne - man lærer hvad en bønnenat er.
Tungetale blev givet af Guds ånd således som Jesus havde lovet dem det ville ske når han kom til sin far og som det var forudsagt i Joels Bog. Apostelgerninger 2:16.
Desværre er du ogs ramt af den bacille der hedder "Fordomme". Jeg må gøre dig og de øvrige indlægsholdere opmærksom på, at den danske autoriserede bibel altså ikke er en oversættelse som er kommet ned fra himlen. Det er en oversættelse af de samme hebræiske, aramæiske og græske tekster som NV har brugt. At man kalder noget for "autoriseret" er ikke ensbetydende med at det er den mest korrekte oversættelse. Jeg bruger også selv den dansk autoriserede, lige som Kalkars oversættelse. (Han bruger Guds navn Jehova over 7000 gange)
NV oversættelsen er en af de bedste nutidsoversættelser og mange sprogkyndige roser den for sin nøjagtighed.
Miraklerne var som nævnt for at udbrede troen som jorden. I dag har vi Guds ord Bibelen.
Principielt set må der være tale om enten to slags tungetale, eller at der er een slags tungetale, og det andet er et "almindeligt" (ja, jeg fangede godt paradokset der!) sprogunder.
For at der er forskel mellem pinseunderet, hvor Apostlene begynder at tale på hvert enkelt forsamlets modersmål, og så på den tungetale som Paulus taler om i 1 Kor er åbenbart. Der ville ikke være nogen som helst grund til at tale et fremmed sprog i en menighed som alle var græsk-talende, og derfor heller ingen behov for tolkning. Den form for tungetale må altså være en der er uforståelig (hvilket Paulus jo også kommer ind på), undtagen for den der har fået gaven til at tolke det der siges.
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
#103578 - 03/05/200922:05Re: Tungetale Gave eller lokkemad
Laugesen
Bruger
Hej Mentor
Tungetale blev givet af Guds ånd således som Jesus havde lovet dem det ville ske når han kom til sin far og som det var forudsagt i Joels Bog. Apostelgerninger 2:16.
Hvorfor skriver du det her?? Er det et svar på et spørgsmål, eller endnu et postulat? - Jeg kan ikke umiddelbart se hvilket spørgsmål det skulle være.. Men nu du skriver apg. 2,16 op: hvor lang en periode mener du så at "de sidste dage" er (apg. 2,17)?
Desværre er du ogs ramt af den bacille der hedder "Fordomme". Jeg må gøre dig og de øvrige indlægsholdere opmærksom på, at den danske autoriserede bibel altså ikke er en oversættelse som er kommet ned fra himlen. Det er en oversættelse af de samme hebræiske, aramæiske og græske tekster som NV har brugt. At man kalder noget for "autoriseret" er ikke ensbetydende med at det er den mest korrekte oversættelse. Jeg bruger også selv den dansk autoriserede, lige som Kalkars oversættelse. (Han bruger Guds navn Jehova over 7000 gange)
Muligvis jeg er ramt af den fordom, men hvis Jehovas Vidners kristendomssyn er så overlegent og bedre, hvorfor så ikke netop gøre opmærksom på at det er taget derfra. Jeg tror du gør det med vilje for at vildlede folk, men hvis du ikke gør må det være fordi du oprigtigt mener den er bedre og så giver en kildehenvisning heller ikke mening! - SÅ igen: Hvorfor skriver du ikke når du citerer fra andet end den autoriserede?? Hvis en af mine ikke kristne venner skulle finde på at søge på en "bibelen" som der citeres fra ville de ikke i første omgang finde "ny verden" oversættelsen, kalder i den overhovedet bibelen?
NV oversættelsen er en af de bedste nutidsoversættelser og mange sprogkyndige roser den for sin nøjagtighed.
Nævn en som ikke er Jehovas Vidne..?
Miraklerne var som nævnt for at udbrede troen som jorden. I dag har vi Guds ord Bibelen.
Nu ved jeg ikke hvor god du er til kirkehistorie, selv er jeg endnu ikke den skarpeste, men så vidt jeg er orienteret ble bibelen først samlet som en kanoniseret bibel omkring år 360.. Hvor gamle mener du apostlene blev, siden det kun var på apostlenes tid der skete disse store undere?
Guds fred Laugesen
Alt det som kommer fra Guds ånd er harmonisk, i balance og tjener et nyttigt formål. Tungemålsgaven er for let at misbruge, eller rettere at forfalske. Tungemålsgaven kan f.eks. få en kineser til at forstå dansk mens en dansk missionær/et vidne bærer sit vidnesbyrd for ham på dansk. Bagefter kan han ikke længere forstå dansk. Eller den kan få missionæren til at tale kinesisk gennem ånden, så en kineser kan forstå hans vidnesbyrd. Bagefter kan han ikke længere tale kinesisk.
Dette er blot eksempler på nogle af tungemålsgavens nyttige formål. Når nogen står og vrøvler en masse mærkelige ting som der intet gavnligt kommer ud af så kommer det ikke fra Guds ånd.
Hej AnnePande. Ja nu er jeg altsaa mere forvirret som jeg var foer. Hvad computere, borde og stole har tilfaelles med Tungetale er en gaade. Jeg kender mindst et menneske som taler i aandelige tunger (sier han) Jeg har seet ham i Kirken naar han taler i tunger. Ingen kan forstaa ham, men ingen vil indroemme det. Det kommer helt uventet at han staar op midt i Praediken og blabrer loes, saetter sig ned igen naar han er faerdig og alle oejne har et stort spoergsmaal tegn. Naar man saa traeffer ham paa gaden Mandag morgen er han en hel anden. Da har han en hel anden maade at udtrykke snakken, med nok bande-ord til at bruge mindst to i hver saetning. Den slags tungetale, selvom jeg ikke forstaar et ord af det, ved jeg er ikke fra Gud. Som jeg forstaar det saa gav Jesus disciplene tungetale saa se kunne vidne i andre sprog, uden at gaa i flere aars laere. Jeg er en troende Kristen, doebt, konfirmeret og alle de gode sager og jeg har modtaget Jesus som min Frelser og forsoner, men hvis jeg sier det til nykendte saa er det naesten altid samme spoergsmaal--------Taler du saa i tunger?------Maaske er det fordi at vi gaar sommetider i en anden Kirke, Pinsekirken eller den Hollandske Reform Kirke, men mest i den Lutherske Kirke. Grunden til de forskellige er at vi kan gaa i Kirke i paassende tid. f.eks hvis vi venter gaester om eftermiddagen saa gaar vi i Kirke om formiddagen, eller hvis vi vil lige ha en lidt laengere lur Soendag Morgen gaar vi i en anden. Naa, men siden der ikke seer ud til nogen forklaring paa det saa vil jeg lade den sild ligge. Jeg tror nok at Laugesen havde den bedste forklaring og jeg takker.
Ja, at få folk til at mumle meningsløse usammenhængende ord der lyder som sprog, ved hjælp af simpel suggestion eller selvsuggestion er ganske enkelt og ligetil. MVH Bluerover1
Hvis han taler i tunge uden nogen kan fortolke, og bander skrapt udenfor kirken, så er disse ting ikke i modsætning til hinanden, men viser hen til noget folk bare helst ikke vil konkludere. Nemlig at det ikke er Helligånden der taler for ham, men end ånd der ønsker at forstyrre menigheden.
Næste gang bør i ikke lade passere sådan, men stoppe op og spørge efter en fortolker. Hvis du er i tvivl om hans ånd, så kan du jo også efter han har talt i tunge, spørge ham hvem han siger Jesus er.
Som en tilføjelse til min post. Jeg kom til at tænke på Jesu ord, om at have en konflikt med en anden. At man først adresserer sig til ham på tomandshånd. Dernæst med et par venner som vidne om en løsning ikke kan findes. Først dernæst i hele menighedens forsamling.
Altså kan det virke ret brutalt at spørge ham hvem Jesus er, straks efter han har talt i sine tunger, og måske feje gulvtæppet væk under ham. Man skylder ham nok efter Jesu ord at tage snakken med ham først, og gøre det "by the book" så at sige.