3 registrerede (kanne, hoeg, 1 usynlig) og
15
gæster online.
|
2507 Brugere
23 Fora
7055 Tråde
115518 Indlæg |
|
#101326 - 09/02/2009 21:59
Re: hvilken tro skal jeg vælge
[Re: Mie]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hej. Jeg vil gerne vide hvordan jeg kan finde ud af hvad jeg skal vælge at tro på, den almindelige bibel eller jehovas vidner? Hvordan kan det være, at du har netop dét valg? Men prøv støttegruppen for tidligere jehovas vidnermvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#101335 - 10/02/2009 10:08
|
Bruger
Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
|
Hej Mie Jeg er en såkaldt luthersk kristen medlem af Den danske Folkekirke. I luthersk kristendom ligger man vægt på, at vi kun frelses på grund af Jesus. Jesu død giver tilgivelse for vore synder. Vi kan ikke selv gøre os fortjent til Guds frelse. Vi lægger også vægt på, at vores tro skal bygge på vores egen personlige tilegnelse af, hvad der står i Bibelen, og ikke på præster eller en bestemt kirke eller organisations fortolkninger. Jeg ønsker naturligvis for dig, at du blev luthersk kristen. Med hensyn til Folkekirken, så er der en enorm bredde i, hvad de forskellige præster tror. Nogle er på grund af deres studier, opdragelse eller personlighed nået frem til, at Gud er meget fjern, og at man skal være meget skeptisk over for, hvad der står i Bibelen. Andre folkekirkepræster er meget troende og mener, at man skal tro på alt, hvad der står i Bibelen og forsøge at handle efter det. Hvis du støder dig mod præsten eller formerne i din lokale folkekirke, så kan du vælge at undersøge, om der er en kirke i nærheden, hvor du vil være mere enig med præsten. Med hensyn til Jehovas Vidner, så kender jeg dem mest gennem medierne, fra artikler og fra hvad jeg har hørt fra andre. Men det forekommer mig, at der er mange ting i deres teologi (lære om Gud) og deres måde at drive deres organisation, som er meget usunde. Det kan du læse om bl.a. på den hjemmeside LarsBJ gav dig. Du kan også læse om dem hos Dialogcentret Jeg håber, at du vil blive ved med at være en kristen og at du vil finde en kristen menighed, hvor du kan blive glad for at komme. Som sagt kan jeg ikke anbefale Jehovas Vidner. Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#101659 - 19/02/2009 13:38
[Re: henoch]
|
Bruger
Reg.: 24/04/2008
|
Hvad med at høre Jehovas Vidner til, hvad de tror på, istedet for at gå til støttegruppen som nok primært er udstødte? Det samme med dialog centret som har en meget negativ opfattelse, som tit ikke stemmer overens med virkeligheden.
Det undrer mig virkelig at de to foregående debatører anbefaler dig dét.
Hvis jeg vil have information om jøder, går jeg heller ikke til en nynazist og spørger til råds.
|
|
Til toppen
|
|
|
#101661 - 19/02/2009 14:09
[Re: angoradrenge]
|
Bruger
Reg.: 26/12/2008
|
Hvis jeg vil have information om jøder, går jeg heller ikke til en nynazist og spørger til råds.
Hej Mie. Hov den fik angoradrenge vist vendt lidt bagvendt!  Det er jo rigtignok, hvis man ikke ved om nazisme er godt for en, at det er smart at spørge jøderne til råds... Det er da et meget naturligt og godt råd at anbefale at man lige stikker en finger i jorden og får bare et minimum af informationer om nazisme, før man går ind i det nazistiske fællesskab. Mit råd er også at få informationer om de åndelige og psykiske konsekvenser, der følger i kølvandet på Jehovas vidner og så afveje det med fordelene i at være i lige præcis dette sociale fællesskab. Mvh ChristianF
|
|
Til toppen
|
|
|
#101664 - 19/02/2009 14:24
[Re: angoradrenge]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hvad med at høre Jehovas Vidner til, hvad de tror på, istedet for at gå til støttegruppen som nok primært er udstødte? Det samme med dialog centret som har en meget negativ opfattelse, som tit ikke stemmer overens med virkeligheden.
Det undrer mig virkelig at de to foregående debatører anbefaler dig dét.
Hvis jeg vil have information om jøder, går jeg heller ikke til en nynazist og spørger til råds. Hej drenge! Som medlem af dialogcenteret vil jeg da meget høre, hvad I har fundet på http://www.dci.dk/ som I ikke mener stemmer overens med virkeligheden? kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#102601 - 22/03/2009 12:07
|
Bruger
Reg.: 09/10/2004
|
Jesus sagde at man kunne finde frem til den sande tro ved at betragte dens tilhængeres livsførelse. „I kan kende dem på deres frugter,“ sagde han. „Ethvert godt træ [frembringer] gode frugter.“ (Mattæus 7:16, 17) De der praktiserer den sande tro, vil med andre ord kunne kendes på deres lære og deres adfærd. Selvom de er ufuldkomne og begår fejl, søger de som gruppe betragtet at gøre Guds vilje. Lad os se på seks kendetegn for dem der praktiserer den sande tro.
Guds sande tjenere baserer deres lære på Bibelen. Bibelen siger: „Hele Skriften er inspireret af Gud og gavnlig til undervisning, til retledning, til reformering, til optugtelse i retfærdighed, så Guds-mennesket kan være fuldt ud dygtigt, fuldt udrustet til enhver god gerning.“ (2 Timoteus 3:16, 17) Apostelen Paulus skrev til sine kristne trosfæller: „Da I modtog Guds ord, som I hørte af os, tog I ikke imod det som menneskers ord, men, sådan som det i sandhed er, som Guds ord.“ (1 Thessaloniker 2:13) Helt i overensstemmelse med dette er den lære og den gudsdyrkelse der knytter sig til den sande tro, ikke baseret på menneskers synspunkter og traditioner, men på Bibelen, Guds inspirerede ord.
Jesus Kristus viste det rette eksempel ved at basere sin lære på Guds ord. I en bøn til sin himmelske Far sagde han: „Dit ord er sandhed.“ (Johannes 17:17) Jesus stolede på Guds ord, og alt hvad han lærte andre, var i harmoni med De Hellige Skrifter. „Der står skrevet,“ sagde han ofte. (Mattæus 4:4, 7, 10) Og derefter citerede han et skriftsted. Det Guds folk i dag lærer andre, stammer heller ikke fra dem selv. De tror at Bibelen er Guds ord, og deres undervisning er solidt funderet på hvad den siger.
De der praktiserer den sande tro, tilbeder udelukkende Gud, og de gør hans navn kendt. Jesus sagde: „Det er Jahve/Jehova din Gud du skal tilbede, og det er ham alene du skal yde hellig tjeneste.“ (Mattæus 4:10) Guds tjenere tilbeder altså ingen andre end Jahve/Jehova. Denne tilbedelse indbefatter også at de fortæller andre hvad Guds navn er, og hvordan han er som person. I Salme 83:18 står der: „Du, hvis navn er Jahve/Jehova, du alene er den Højeste over hele jorden.“ Jesus har givet os et forbillede når det gælder om at hjælpe andre til at lære Gud at kende. Han sagde i en bøn: „Jeg har gjort dit navn kendt for de mennesker du gav mig ud af verden.“ (Johannes 17:6) På lignende måde underviser nutidens sande tilbedere andre så de lærer Guds navn, hans hensigter og hans egenskaber at kende.
De der tilhører Guds folk, viser hinanden ægte, uselvisk kærlighed. Jesus sagde: „På dette skal alle kende at I er mine disciple, hvis I har kærlighed til hinanden.“ (Johannes 13:35) De første kristne nærede en sådan kærlighed til hinanden — en broderkærlighed der overvinder racemæssige, etniske, nationale og sociale barrierer og knytter folk sammen i et ægte, ubrydeligt fællesskab. (Kolossenserne 3:14) Inden for falsk religion findes der ikke noget trossamfund med en sådan broderkærlighed. Hvordan kan vi påstå det? Fordi man slår hinanden ihjel på grund af nationale eller etniske forskelle. Sande kristne griber ikke til våben for at dræbe deres trosfæller eller nogen som helst andre. Bibelen siger: „Guds børn og Djævelens børn kendes på dette: Enhver som ikke øver retfærdighed er ikke af Gud, og det er den som ikke elsker sin broder heller ikke. . . . Vi skal elske hinanden, og ikke være som Kain, der var af den onde og slog sin broder ihjel.“ — 1 Johannes 3:10-12; 4:20, 21.
Ægte kærlighed til andre indebærer selvfølgelig mere end at man lader være med at slå dem ihjel. Sande kristne bruger uselvisk deres tid, kræfter og midler til at hjælpe og opmuntre hinanden. (Hebræerne 10:24, 25) De yder hinanden hjælp i vanskelige tider, og de er ærlige over for andre. I hele deres liv følger de det bibelske råd om at „gøre det der er godt mod alle“. — Galaterne 6:10.
Sande kristne anerkender Jesus Kristus som det middel hvorigennem Gud vil give os frelse. Bibelen siger: „Der er ikke frelse i nogen anden, for der er ikke under himmelen givet mennesker noget andet navn hvorved vi skal frelses.“ (Apostelgerninger 4:12) Som det fremgik af kapitel 5, gav Jesus sit liv som en løsesum for mennesker der er villige til at adlyde Gud. (Mattæus 20:28) Desuden er Jesus den som Gud har udnævnt til at være konge i det himmelske rige der skal regere over hele jorden. For at opnå evigt liv må vi adlyde Jesus og følge hans lære. Bibelen siger: „Den der tror på Sønnen har evigt liv; den der ikke adlyder Sønnen skal ikke se livet, men Guds vrede forbliver over ham.“ — Johannes 3:36.
Guds sande tilbedere er ikke en del af verden. Da Jesus blev forhørt af den romerske landshøvding Pilatus, sagde han: „Mit rige er ikke en del af denne verden.“ (Johannes 18:36) Uanset hvilket land Jesu sande disciple bor i, er de undersåtter i hans himmelske rige. De forholder sig derfor strengt neutrale i denne verdens politiske anliggender og deltager ikke i dens konflikter. De blander sig dog ikke i hvad andre vælger at gøre — om de vil stemme ved et valg, melde sig ind i et politisk parti eller stille op som politiske kandidater. Samtidig med at Guds sande tilbedere er politisk neutrale, er de lovlydige borgere. Guds ord befaler dem nemlig at „underordne sig de højere myndigheder“, det vil sige regeringerne i de enkelte lande. (Romerne 13:1) I tilfælde hvor de politiske myndigheder stiller krav som er i modstrid med det Gud kræver, følger de sande tilbedere apostlenes eksempel. De sagde ved en sådan lejlighed: „Vi bør adlyde Gud som vor hersker mere end mennesker.“ — Apostelgerninger 5:29; Markus 12:17.
Jesu sande disciple forkynder at Guds rige er menneskehedens eneste håb. Jesus kom med denne forudsigelse: „Denne gode nyhed om riget vil blive forkyndt på hele den beboede jord til et vidnesbyrd for alle nationerne; og så vil enden komme.“ (Mattæus 24:14) I stedet for at tilskynde folk til at sætte deres lid til at jordiske herskere kan løse problemerne, forkynder Jesu Kristi sande disciple at Guds himmelske rige er menneskehedens eneste håb. (Salme 146:3) Jesus lærte os at bede om at dette fuldkomne styre skulle overtage magten da han sagde: „Lad dit rige komme. Lad din vilje ske, som i himmelen, således også på jorden.“ (Mattæus 6:10) Guds ord har forudsagt at dette himmelske rige „vil knuse og gøre ende på alle disse [nuværende] riger, men selv bestå evindelig“. — Daniel 2:44.
Hvilken trosretning baserer alle sine lærepunkter på Bibelen og gør Jahve/Jehovas navn kendt? Om hvilket trossamfund kan man sige at dets medlemmer i gerning viser at de tror på Jesus Kristus, at de viser hinanden ægte kærlighed, at de ikke er en del af verden, og at de forkynder Guds rige som menneskehedens eneste virkelige håb? Hvilket af alle de religiøse samfund der findes i verden, lever op til hvert eneste af disse krav?’ — Esajas 43:10-12.
|
|
Til toppen
|
|
|
#102602 - 22/03/2009 12:12
[Re: kristina]
|
Bruger
|
En del af det der står om Jehovas Vidner er direkte forkert!
|
|
Til toppen
|
|
|
#102603 - 22/03/2009 12:15
[Re: ChristianF]
|
Bruger
|
Jeg har været et Jehovas Vidne siden 1989. Jeg og min familie er utrolig glade for det. Det er dejligt at være sammen med mennesker som elsker Gud og sin næste. Hvilke andre religioner kan sige sig fri af at have været en del af verdens politiske og krigeriske spil.
|
|
Til toppen
|
|
|
#102609 - 22/03/2009 13:24
[Re: Mentoren]
|
Bruger
Reg.: 26/12/2008
|
Jeg har været et Jehovas Vidne siden 1989. Jeg og min familie er utrolig glade for det. Det er dejligt at være sammen med mennesker som elsker Gud og sin næste. Jeg betvivler på ingen måde, at du og din kone er glade for det fællesskab, som I er en del af... Det jeg blot nævnte var de åndelige og psykiske konsekvenser, det har for gudsfrygte jv'ere, der oprigtigt stoler på at Gud siger noget i sit ord, som JV pålægger dem forbud mod at tænke og tro.
Ændret af ChristianF (22/03/2009 13:34)
|
|
Til toppen
|
|
|
|