Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7150 Tråde
116389 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#102865 - 28/03/2009 18:32 Re: Bibeloversættelser [Re: LarsBj]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Lars!

Citat:
Det er ikke nemt at debattere på citater - især ikke så lange som det, du bringer her. Men når man citerer, som du gør her, er det altså rart for os andre at få en kildehenvisning.

Hvor har du dit citat fra?

Sikkert fra en dansksproget udgave af dette:
Her

mvh Tom

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#102867 - 28/03/2009 18:44 Re: Bibeloversættelser [Re: tsrk55]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
 Oprindeligt skrevet af: tsrk55
Sikkert fra en dansksproget udgave af dette:
Her

mvh Tom

Imponerende Tom... det er sandelig præcis den tekst, der er tale om!

“FULL of falsifications!” Back in the 16th century, that is what opposers said about Martin Luther’s translation of the Bible. They believed they could prove that Luther’s Bible contained “1,400 heretical errors and lies.” Today, Luther’s Bible is viewed as a landmark translation. The book Translating the Bible even calls it “a work of genius”!........"

„FULD af forfalskninger!“ Sådan sagde modstandere om Martin Luthers bibeloversættelse i det 16. århundrede. De mente at de kunne bevise at Luthers bibel indeholdt „1400 kætterske fejl og løgne“. I dag anses Luthers bibel for at være en milepæl i bibeloversættelsesarbejdet. Bogen Translating the Bible (Om bibeloversættelse) kalder den oven i købet „et genialt værk“..........." (citat Mento...)

Der kan man bare se! Så lærte jeg også noget om hvordan JV uddeler deres traktater nu om dage. Et lille twist ift. de gode gamle dage er at her kan man ikke sige nej tak, man kan kun lade være med at læse det.

Mvh ChristianF

Ændret af ChristianF (28/03/2009 19:09)

Til toppen 
#102874 - 29/03/2009 14:32 Re: Bibeloversættelser [Re: kristina]
Mentoren
Bruger

Reg.: 09/10/2004
Ok!

Til toppen 
#102882 - 30/03/2009 05:08 Re: Sig tak under alle forhold. [Re: Mentoren]
tsrk55
Bruger

Hej Mentor!

Citat:
Billigelse = bifalde

bifalde = acceptere, affinde sig med, anerkende, bide i det sure æble , bøje sig for, finde sig i, finde sig til rette med, forsone sig med, godtage, goutere, gå med til,
indvillige i.

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#102883 - 30/03/2009 05:27 Re: For han blev forklaret! [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej Kristina!

Citat:
Job var nemlig retsindig, retskaffen og gudfrygtig og holdt sig fra det onde.

Hvilket jo er en klar dementi af den ikke mindst af dig ofte fremsatte påstand om, at der ikke er nogen retfærdige, ikke een. \:\)

Citat:
Job fik egentlig ikke nogen forklaring, men det havde han heller ikke brug for.

Ikke? Det var dog trods alt det eneste den stakkels plagede mand bad om.

Citat:
For han blev forklaret! jfr. kap. 42
Job svarede Herren: v2 Nu ved jeg, at du formår alt,
intet, du har besluttet, er umuligt for dig.
v3 Hvem er det, der uden kundskab tilslører det, du har bestemt?

Jeg har talt om noget, jeg ikke forstod,
om ting, der var for underfulde til, at jeg kunne vide besked.

v4 Jeg sagde: »Hør, jeg vil tale,
jeg vil spørge dig, og du skal give mig svar.«

v5 Jeg havde hørt rygter om dig,
men nu har jeg set dig med egne øjne; v6 derfor kalder jeg alt tilbage og angrer
i støv og aske.

Ak ja, hvad skulle han egentlig svare; han bad om en forklaring på sine lidelser, og fik i stedet en selvfed megaloman parodi på en biologitime.
Jeg er udmærket klar over at mine ord næppe vil falde i god jord hverken hos dig eller hos de fleste andre kristne; men uanset hvordan man vender og drejer det, så det ikke noget særligt flattende billede af Gud der fremstår i Jobs bog.

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#102884 - 30/03/2009 06:09 Re: Sig tak under alle forhold. [Re: Mentoren]
tsrk55
Bruger

Hej Mentor!

Citat:
Er vi enige om at Job troede på en opstandelse - sådan som også Abraham gjorde det?

Nu kan jeg jo kun svare for mig selv, og jeg er dybt uenig;
jeg kan intet sted i teksten finde andet end et desperat ønske om en opstandelse, og så afgjort ikke nogen fast tro på en sådan.

Citat:
„Du vil kalde, og jeg vil svare dig; du vil længes efter dine hænders værk.“ — Job 14:13-15.

Jeg kan tildels forstå din opfattelse når nu din Bibel siger sådan; men den autoriserede udgave siger noget andet:
 Citat:
v15 Du skulle kalde, og jeg ville svare,
du skulle længes efter dine hænders værk.

Som du kan se, så er der en lille men ganske betydelig forskel på verset i henholdsvis din NW udgave og i den autoriserede. Nu har jeg ingen forudsætninger til at bedømme hvilken af de to versioner der korrekt i forhold til den hebræiske originaltekst; men jeg mener helt klart at den autorisede version er bedre i tråd med resten af teksten, både i vers 14, og i Jobs bog generelt.
Det skal dog retfærdigvis nævnes, teksten i v 14 i de fleste engelsksprogede bibler oversættes på samme måde som i NW udgaven.

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#102887 - 30/03/2009 10:18 Re: For han blev forklaret! [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tom

Citat:
 Citat:
Job var nemlig retsindig, retskaffen og gudfrygtig og holdt sig fra det onde.

Hvilket jo er en klar dementi af den ikke mindst af dig ofte fremsatte påstand om, at der ikke er nogen retfærdige, ikke een. \:\)

Hej Tom.
At der ikke er en eneste retfærdig er nu ikke noget jeg selv har fundet på, det fremgår af Bibelen i sin helhed.

Nu ved jeg heller ikke om retsindig er det samme som retfærdig (hebræisk er ikke min stærke side) men det er alligevel et godt og relevant indspark du kommer med her!

Allerede i 1. Mos står der nemlig:

Dette er Noas slægtshistorie. Noa var en retfærdig mand, udadlelig blandt sine samtidige, og han vandrede med Gud. Noa fik tre sønner, Sem, Kam og Jafet.

Men det betyder ikke, at Noa ikke var en synder, for "retfærdig" må ses i relation til andre mennesker.
Det samme må gøre sig gældende for Jobs vedkommende.

Hvis man klipper skriftsteder ud af deres kontekst, blander dem sammen og kigger på enkelte ord og sætninger hver for sig, kan man få dem til at betyde næsten hvad som helst og få Bibelen til at miste sin sammenhængskraft derved.

Men: et menneske, som er er retfærdigt over for Gud, i betydningen et syndfrit menneske, kan ikke dø.
Syndens løn er døden, og vi dør alle. Også Job og Noa døde.

Jesus var det eneste syndfri menneske.
Han døde fordi han bar menneskehedens synd på korset.
Men han var syndfri i sig selv og blev derfor ikke fastholdt i døden, men opstod ..

Citat:
kristina: Job fik egentlig ikke nogen forklaring, men det havde han heller ikke brug for.
Tom: Ikke? Det var dog trods alt det eneste den stakkels plagede mand bad om.

Job fik ikke umiddelbart hvad han forlangte af Gud, men han fik meget, meget mere!
Han fik hvad han havde brug for!

Det fremgår af kap. 42, som du også citerede i dit indlæg.

Citat:
Ak ja, hvad skulle han egentlig svare; han bad om en forklaring på sine lidelser, og fik i stedet en selvfed megaloman parodi på en biologitime.

Job havde på intet tidspunkt problemer med at udtrykke sig klart og tydeligt og ærligt - heller ikke da han skældte Gud ud!

Og det, som Job til sidst, med Guds hjælp nåede frem til, var hans personlige oplevelse af Guds storhed og hellighed.

Det er den erkendelse, som jeg kalder forklarelse, og som Job udtrykte så stærkt og sandt her - hans hjertes tanker.
Anderledes kan jeg ikke læse det, men jeg kan sagtens forstå, at du som ateist læser det anderledes.

Også jeg, som er kristen, havde i lang tid problemer med Jobs bog, den var virkelig en stor udfordring, men efter et par aha-oplevelser er den nu blandt de bøger, som jeg holder allermest af.

Citat:
Jeg er udmærket klar over at mine ord næppe vil falde i god jord hverken hos dig eller hos de fleste andre kristne; men uanset hvordan man vender og drejer det, så det ikke noget særligt flattende billede af Gud der fremstår i Jobs bog.

Jo, dine ord falder i god jord hos mig! jeg tror nemlig, at du mener hvad du skriver, og at du ikke kun skriver det for at provokere.

Jobs kraftige kritik af Gud faldt faktisk også i god jord hos Gud selv!

Se Job 42,8b, hvor Gud talte til Jobs fromme venner, (som havde forsøgt at forsvare Gud ved at anklage Job):

I talte jo ikke sandt om mig, sådan som min tjener Job gjorde!

Flatterende? Næh, det kan vi hurtigt blive enige om, at Gud ikke er!

Gud er hellig,
Gud er kærlighed og sandhed - og
Gud er frygtelig farlig.

Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder.
(Hebr. 10,31)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#102888 - 30/03/2009 13:34 Re: Sig tak under alle forhold. [Re: tau]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej alle.

Tråden lukkes nu pga. længde. De, der har lyst, er velkomne til at fortsætte debatten i nye tråde.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær