Hej R!
Om jeg forstår dit spørgsmål, ved jeg heller ikke, men jeg vil forsøge at give et svar alligevel.
Kan det, at denne fortrængte oplevelse dukker op, være Guds ånd, der virker. Ja, det kan det. Guds Ånd virker på rigtig mange måde, og han kan også være, at minde os om passerede begivenheder. Men om den fortrængte oplevelse du er blevet mindet om er Guds Ånds værk, det kan jeg ikke her sige enten ja eller nej til. Der er nemlig også det at sige, at Djævelen også benytter sig af, at minde os om fortiden. Han gør det for at sige til os, at sådan nogen som os ikke hører hjemme hos Gud. I så fald, har han ikke ret. Jesus siger om dette: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere til omvendelse.« Luk 5,31 - 32
Et vigtigt spørgsmål er derfor: Det der er dukket op, er det en begivenhed, som har gjort dig ondt, og som stadig gør ondt, nu hvor den er kommet frem igen. Så har du brug for, at tale med en sjælesørger. Er det meget alvorligt, som f.eks. et overgreb, kan det være, at du også har brug for at tale med f.eks. en psykolog.
Er det en oplevelse, hvor du evt. har gjort andre ondt. Det kan være sig ved tyveri, løgn eller andet som sårer og gør ondt i andre mennesker. Da må du spørge, er det noget du kan gøre noget ved? Det tror jeg det er. Dit første skridt er, at du må bede Gud om tilgivelse. Det bedste du kan gøre er, at opsøge en sjælesørger (præst, prædikant, missionær eller anden kristen leder), som du ved vil respektere tavshedspligten. Fortæl vedkommende, at du ønsker at skrifte, bekende synd. Fortæl så, hvad det handler om. Sjælesørgeren har bemyndigelse fra Jesus til, at lægge sine hænder på dig, og på vegne af Jesus tilsige dig syndernes forladelse. Om der også er noget, du skal gøre i forhold til dem eller den du evt. har forbrudt dig med, kan sjælesørgeren også vejlede dig frem til.
Som du kan se, har jeg været lidt usikker på, i hvilken retning dit spørgsmål går. Jeg håber, at det kan være med til at løse op for det, der knuger dig. Men under alle omstændigheder vil jeg kraftigt opfordre dig til, at finde en, du kan dele din smerte med.
Må Jesus følge dig
Jørgen Bloch
Ændret af Bloch (20/03/2009 17:06)
Jørgen Bloch