Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7150 Tråde
116389 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#10236 - 26/03/2003 14:40 Synd mens du kan!
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark

Synd mens du kan!

Sprint indleder denne uges Fokus artikel:

Sikke én at få stukket i hovedet når man går hen ad gaden. Nåh - det er bare en reklame for is.

Hov! Det er godt nok bare en is - men hvad er det for nogle ord, man leger med på plakaten: “Synd” “Helvedes fristende”. De ord kender jeg godt. Men nu bruges de i positiv betydning! Som noget, der skal få os til at ville købe en is!

Læs hele artiklen her

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#10237 - 26/03/2003 18:07 Re: Synd mens du kan! [Re: asas]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Latterlig artikel...

Hvordan kan manden være fortørnet over at ateister ikke anvender ord af religiøs betydning lige så omhyggeligt som de religiøse?

Danmark er hovedsageligt et ateistisk land. Når noget er fiktion, så er det heller ikke forkasteligt at lave plat på det... og det er det Magnum gør med disse nye is.

I stedet for at klandre folk deres sprogbrug, så skulle han hellere bruge sin tid på at omvende folk, så for ændre de automatisk sprogbrug... og alt dette samtid med at man tjener Herren

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#10238 - 26/03/2003 18:33 Re: Synd mens du kan! [Re: Lord Dean]
Charlotte
Bruger

Reg.: 16/10/2002
Sted: Hvide Sande/Danmark
Hey!

For at omvende folk skal man jo starte et sted...
Så hvorfor ikke starte med sproget??
Lad folk finde ud af at de ikke behøver bande for at få deres mening frem!
Jeg har altid været enig i det Sprint skriver, og synes han er meget dygtig!
Jeg er sikker på at han ved hvad han gør med denne artikel!

Knus!

"For du er dyrebar i mine øjne, højt agtet, og jeg elsker dig." Esajas 43.4

Til toppen 
#10239 - 26/03/2003 18:49 Re: Synd mens du kan! [Re: Charlotte]
Lord Dean
Bruger

øøøhhh.... er ord som "begær", "dovenskab" og "fristende" bandeord??? Mig bekendt ikke... men kristne ligger nok noget andet i orderne end ikke-kristne.

Når du vil omvende nogen, så synes JEG, at det mest naturlige må være først at fortælle HVORFOR vedkommende skal omvende sig... og derefter HVORDAN de skal omvende sig.

Der er jo ingen grund til at droppe bandeorderne, hvis man ikke først indser at det er forkert at bande... vel? Derfor mener jeg også at omvendelsen må komme først, og omvendelsen fører så til at man ønsker at forbedre sig.

Man skal jo ikke først være fejlfri, og når man har opnået dette, så har man mulighed for at omvende sig... Sådan fungerer det jo ikke... Du frelses af tro... ikke af gerninger...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#10240 - 26/03/2003 22:23 Re: Synd mens du kan! [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Hej Dean - min dreng så fik du også foto på

Enig. Jeg synes også han snakker lidt meget om selve ordvalget, - og det undrer mig at han undres eller forarges (!) over reklamens ordlyd. Nogen gange kan man tænke at vi kristne helt har glemt hvordan det var man tænkte før man blev kristen.
Man kan være uenig med de ikke troende, men blive overrasket over konsekvenserne af deres manglende tro..

MEN - jeg synes han har en meget vigtig pointe: Nemlig at det er vigtigt at tænke på om man er med til at gøre negative ting positive.
Desværre drukner pointen nok lidt her, fordi eksemplet med isen måske er for tegneserie-agtigt til at man straks ser sammenhængen med de dybere eksempler.

meeeed venlig hilsen
søster B
ps. dette er første gang jeg stifter bekendtskab med forfatteren, så jeg har ikke en dybere mening om hans person.

Til toppen 
#10241 - 26/03/2003 23:29 Re: Synd mens du kan! [Re: Charlotte]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej!

Ja jeg også jeg er også medlem af Sprints fan-klub (hedder også højskolelærer Carsten Korsholm Poulsen - men det er der vist kun få der ved, og muligvis har han også selv glemt det.)

Men det med ordene: Jeg bliver med årene mere og mere klar over, hvor magtfulde de er, og hvor vigtigt det er at bruge ord varsomt og med omtanke.
I dette tilfælde handler det om at vende negative ord og forsøge at gøre dem
positive, ved at gøre selve det at blive fristet til noget godt. Jeg tror virkelig det er onde åndsmagter, der står bag den trafik.

På helt samme måde med oprindelig positive ord, som er blevet latterliggjort og dermed har fået en negativ betydning. F.eks. "from", "får", "lam", "frelst", "frelser", "hellig", et lille "Guds ord" fra landet etc. etc. . Selv navnet "Jesus" ..

Når man mange år kun har hørt alle disse ord i hånlig, negativ sammenhæng, er det næsten umuligt at få dem renset, så de har været hurdler på min egen vej til kristen tro.

!. Joh. 1,1:
"I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud."

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#10242 - 27/03/2003 08:50 Re: Synd mens du kan! [Re: Lord Dean]
sprint
Bruger

Reg.: 30/10/2002
Sted: Børkop
Hej!
Nu må debatter selvfølgelig bevæge sig hvorhen de vil .
Jeg vil bare lige sige, hvad jeg mente med min klumme om is-reklamen:
Jeg taler slet ikke om at bande eller ikke bande.
Jeg er helt enig i, at først skal et menneske komme til tro på Jesus og opleve en revolution i sit hjerte. Og så bagefter kan denne revolution brede sig til de ydre ting. det tog mig (og Jesus og nogle kristne piger) cirka to år at lære mig af med at bande efter at jeg var kommet til tro på Jesus! Jeg er ikke ude på at slå ikke-kristne i hovedet fordi de bander. Det ville være åndssvagt.
Jeg taler heller ikke om at omvende mennesker. Hvis jeg ville prøve at fortælle folkene bag reklamerne om Jesus, skulle jeg nok skrive til en helt anden adresse og på en helt anden måde.
Men hvad taler jeg så om?
Om at ord har magt. Om at det er et tegn på, hvor langt bort fra kristendommen, Danmark er kommet, når man kan begynde at bruge ord som "Synd, Helvede og fristelse" som noget positivt!
Hvad skal vi så bruge det til?
To ting - mindst:
Dels til at se virkeligheden i øjnene: mange i DK kender ikke Jesus - lad os lave om på det!
Dels til at være vågne: ord har magt! Vi, der tror på jesus, skal passe på ikke at blive præget af en ikke-kristen kultur, så vi også begydner at tænke, at "Synd, helvede og fristelser" vel egentlig ikke er så slemt endda!

Det var bare lige det!
Forårshilsen.

Sprint

Til toppen 
#10243 - 27/03/2003 09:14 Re: Synd mens du kan! [Re: sprint]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Splint

Om at ord har magt. Om at det er et tegn på, hvor langt bort fra kristendommen, Danmark er kommet, når man kan begynde at bruge ord som "Synd, Helvede og fristelse" som noget positivt!

Jeg tror nu at det er vores gamle modstander der er på spil (igen-igen). At tænke sig at gøre noget Gud afskyr - synden - attraktivt!!!!!.

Det er da tankevækkende.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#10244 - 27/03/2003 09:27 Re: Synd mens du kan!
Lord Dean
Bruger

MEN - jeg synes han har en meget vigtig pointe: Nemlig at det er vigtigt at tænke på om man er med til at gøre negative ting positive.

ja... det skal vi være opmærksomme på som kristne, men man kan ikke have den samme forventning til ikke-kristne... men jeg tror vi er enige der...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#10245 - 27/03/2003 16:50 Ordenes magt. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

vores biskop sagde også : Hvem kunne tænke sig at være hellig i dag (2003) ? ...SKINHELLIG, tænker vi straks ved os selv..IKKE JEG..nej tak.

Og det er præcis som det du siger. Ordene er blevet gjort til noget negativt, så vi næsten vægrer os ved at bruge dem.

Men også vi kristne kan ødelægge et ord. Fx. hellig..måske siger vi ikke skinhellig om de hellige - men mange ikke katolikker har svært ved at høre sætningen færdig, når man siger "den hellige......NN."
Fordi for dem er ordet "den hellige.." blevet til noget med afgudsdyrkelse.
(øh, det er sikkert eksempler på at katolikker ødelægger et godt ord..kan bare ikke huske nogen på stående fod.)

Ak ak, vi må passe på med de ord.

søster B.

Til toppen 
#10246 - 28/03/2003 23:34 Re: Synd mens du kan! [Re: asas]
eskesen
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: Aabybro
Håber Sprint kan tåle lidt skamros

Rigtig godt indlæg, værd at tænke over.

Ud over at man fra Frisko's side (ups, måtte jeg ikke røbe det ) forsøger at sælge IS på baggrund af disse ord, og derved vende op og ned på sproget, så synes jeg også at de spiller utrolig meget på det sexuelle!?

Jeg kiggede lige deres hjemmeside for magnum, hvor der sexuelle bliver spillet utroligt meget på, også i konkurrencen. Nuvel, det er ikke kun Frisko der gør det, så langt fra, men alligevel....

Frisko sælger heller ikke Magnum is til mig i år, he he

hmmm, de er jo nok desværre temmelig ligeglade med om vi er et par 'narr...' der ikke køber deres is.

Keld

Til toppen 
#10247 - 29/03/2003 17:42 Re: Synd mens du kan! [Re: eskesen]
Charlotte
Bruger

Hey!

Det kan da godt være at de er ligeglade så længe det kun er et par stykker...
Men tænk lige hvis alle kristne i Danmark tænkte som Sprint!
Så er det jo ikke sikkert at de er ligeglade mere!

Sprint er som sædvanlig genial til at skrive! Og til at få dolk til at tænke sig om!

Men jeg tror egentlig ikke han prøver at få alle kristne til at lade være med at købe Magnum is.....
Vi skal nok bare tænke lidt mere over hvordan vi selv bruger ord!

"For ord har magt!"

Mvh. Charlotte

Til toppen 
#10248 - 01/04/2003 10:10 Re: Synd mens du kan! [Re: sprint]
Anonym
Anonym

Det virker som om du har et voldsomt behov for at alle skal følge DIN tro, og ikke har lov at have deres egen.
At Danmark skulle være blevet ukristeligt, er da alt andet end uforståeligt. Kristendommen blev påtvunget danskerne i starten af forrige årtusind.
Problemet med mange religioner opstår når de religiøse fanatikere som Moses Hansen og Sprint, ikke forstår at tolerere andre trosretninger.
Danmark er måske officielt "kristent" men hvis det står til folkeafstemning så tror jeg ret sikkert at Danmark ville blive dømt ateistisk.

Til slut vil jeg bare lige spørge hvorfor det er at specielt kristne har så svært ved at lade folk med anden religion være?? Hvorfor skal de altid missionere i hoved & r**??? Vi havde asa-tro før kristendommen påtvang os deres tro. I Afrika var der tusinder af forskellige religioner, hvoraf mange idag er udryddet pga. kristendommen. Og så var der lige inka, maya, og azteker -rigerne!!! Der blev udraderet i Jesu navn.....Hmmm lidt at tænke over???

Lord Xenofex

Til toppen 
#10249 - 01/04/2003 12:17 Re: Synd mens du kan! [Re: asas]
many
Bruger

Reg.: 01/04/2003
... det er også farligt, at tage sig selv så højtideligt, at humoren og fornuften forsvinder.

Lighten up, dude. Tør øjnene og spis en is.

Til toppen 
#10250 - 01/04/2003 15:25 Re: Synd mens du kan! [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Til slut vil jeg bare lige spørge hvorfor det er at specielt kristne har så svært ved at lade folk med anden religion være?? Hvorfor skal de altid missionere i hoved & r**???

Svaret er ganske simpelt... Bibelen/kristendommen indeholder et missionsbud, som byder kristne at forkynde evangeliet for alverden - altså at omvende alverden...

Michael Hedegaard

Til toppen 
#10251 - 01/04/2003 18:18 Re: Synd mens du kan! [Re: Lord Dean]
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Hej Dean, jeg er enig med dig her.

For mit eget vedkommende vil jeg oven i købet tilføje, at hvis missionsbefalingen ikke havde stået i bibelen, ville jeg alligevel have gjort mit yderste for at forkynde evangeliet.

Hvorfor? Fordi evangeliet, for den der hører det til tro, frelses fra fortabelsen.

Hvis en person er ved at drukne for øjnene af os, så vil vel de fleste gøre et eller andet for at tilkalde assistance, eller selv ile til hjælp.

Hvor meget vigtigere er det da ikke, når det ikke kun er dette korte liv det handler om, men det evige liv hos Gud?

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#10252 - 01/04/2003 18:34 Re: Synd mens du kan! [Re: sprint]
Charlotte
Bruger

Hey!

Okay... Jeg ramte ikke helt rigtig i mit første indlæg....
Håber jeg gjorde det bedre i det andet!

Mvh Charlotte

Til toppen 
#10253 - 01/04/2003 18:43 Hvorfor de kristne missionerer i hoved og r.....! [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lord Xenofex,

vi missionerer både fordi vi har fået at vide af Jesus at vi skal, og fordi vi ikke kan lade være. Gud er det største og det vigtigste i vores liv, og dette fantastiske kan vi ikke lade være med at fortælle om til alle dem vi kender og møder. Vi vil så gerne dele det med dem, så de også kan få det vi har.

Den anden gren af det er at kristendommen fortæller hvad der sker når vi dør. Som du ved er det enten Himmel eller helvede, alt efter hvad man vælger, og derfor vil vi også fortælle om disse to muligheder til alle. Når vi ved at mennesker kommer til at være et forfærdeligt sted for evigt, hvis ikke de bliver kristne og vælger Himlen, så kan vi selvfølgelig ikke bare tie stille og lade dem gå denne vej, uden at de måske ved at de går den vej.
Vi vil fortælle dem at de har et valg de skal træffe. Mellem Himmel og Helvede.

Spørg igen hvis du stadig undres. Eller nu er du måske bare uenig ?

mange venlige hilsener
søster B

Til toppen 
#10254 - 03/04/2003 17:22 Re: Synd mens du kan! [Re: asas]
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Hold op, hvor er det godt gået, Sprint !

Sådan er der desværre ikke så få underfundige undertoner i næsten alle reklamer.
Lad os tage dem een efter een- og undlade at købe deres produkter .
Lige nu er CARLSBERG kommet med et par, som ikke er lette at misforstå.

I øvrigt synes jeg, at vi skulle fortælle Magnum, at der kører en debat om det, og jeg tror faktisk, at de vil have ikke så lidt respekt for, at man nu offentligt i dette forum fortæller, at ALDI sælger en is, som minder meget om deres produkt, og som jeg tror endda er lidt større. Den hedder LE GRAND ........ og det er meget betegnende, for det er den, og så til den pris!

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær