Er flyttet til en ny større by og intet netværk har udover min kæreste og 2 børn.
Render ind i depressioner af forskellige årsager
og at jeg er nysgerrig efter "det at tro".
Jeg skal være bundærlig og sige at jeg ikke ved mere om kirken, Jesus og Gud end det jeg lærte i folkeskolen for 10 års tid siden.
Mit spørgsmål er, hvor starter jeg? Jeg ved ikke hvor jeg skal henvende mig, lære mere, eller hvordan man får en tro til at passe ind i en hverdag der aldri har været præget af tro?
Hvordan fortæller man (og gør man overhovedet?) ens evt familie og evt andre at man tror på Gud?
Hvordan ved man hvilken retning inden for kirken er den rigtige?
Hvordan ved mn om man KAN tro? Jeg er meget kritisk af natur.
Måske skylder jeg at fortælle hvorfor jeg overhovedet "vil" tro. Selvom jeg aldrig har haft kristendommen inde på livet har tankerne fulgt mig gennem årene. En vis nysgerrig og hr aldrig kastet ideen om Gud til side.
Undskylder hvis tråden er lagt forkert, men havde svær ved at overskue den rigtige plads.
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Chimi: Jeg tror du og din familie skulle begynde med at finde Kirken i den nye, stoerre by som du er flyttet til. I begyndelsen kan det godt vaere i foeler jer som "indvandrer" men det er netop dem som alle Kirker mangler saa i loebet af kort tid vil i maerke at i hoerer med i menigheden. Gaa saa tit som i kan, helst hver Soendag, men ihvertfald mere end to-tre gange i aaret, og husk paa det er Gudstjeneste, ikke menighedstjeneste. Jeg haaber i vil finde hjemme i Kirken. Maa Gud vaere med jer Bluerover1
#102244 - 08/03/200908:01Re: at begynde?
[Re: chimi]
Randi
Bruger
Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
Hej Chimi
Et dejlig indlæg at læse her en søndag morgen Jeg vil blot tage kontakt til den lokale kirke hvor du bor, for at høre om hvad de har af tilbud i din kirke. De fleste kirker har nogle børnegudstjenester, det kunne være et godt sted at starte. Nu er det jo søndag så du kan også tage det store spring og gå der over i dag og møde det kristne fællesskab :)personlig ville jeg blive lykkelig hvis jeg kom over i vores kirke og mødte en "ny familie" i kirken. Du kan være sikker på at du vil komme til at møde meningheden, du er jo en del af den :).
Kirken er en berigelse i ens liv tilllykke med det.
VH Randi
"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)
Det er et rigtigt godt spørgsmål du her stiller. Du skriver at du ikke ved mere om kirken, Jesus og Gud, end det du lærte i sin tid i folkeskolen. Hvis jeg var dig ville jeg begynde med at læse i bibelen og bede Gud om vejledning til at forstå det læste.
Der findes så mange kirkelige retninger og du skriver selv at du er kritisk af natur - det er kun godt, for ikke alt der gir sig ud for at være kristent er det..
Når du har læst bibelen, kan du bedre starte din søgen og her er nettet et godt sted at finde info om de forskellige kirkelige grene/retninger.
Jeg vil foreslå dig at henvende dig til en af admins af JesusNet og bede dem om hjælp til at få kontakt med nogle kristne fra den by du er flyttet til, du kan gå ind under menuen personlig kontakt og der skrive en lille mail eller sende den du allerede har lagt ud her på siden. Jeg er sikker på at de vil gøre alt hvad der står i deres magt for at hjælpe dig i kontakt med nogle kristne fra din by.
Hvordan fortæller man sin familie om sin tro? Det kan man jo gøre på mange måder. Jeg er ikke selv vokset op i et troende hjem, men ligesom dig havde jeg altid den der nysgerrighed med at finde ud af om det der med Gud og Jesus virkelig var sandt. Jeg havde lidt svært ved at fortælle min familie det i første omgang, men det kom lige så stille ud og i dag, 25 år efter, er min familie stadig ikke troende, men jeg selv kommer i en folkekirke og Indre Mission her i Kolding hvor jeg bor. Hvis du har nogle spørgsmål til mig eller på anden måde ønsker personlig kontakt med mig er du hjertelig velkommen til at skrive til mig.
Kh Maijannes
Ændret af Maijannes (08/03/200913:30)
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
Hold da op, sikke en lettelse at logge ind og se de dejlige svar. Det har bestemt reddet min aften.
Omkring Bibelen, jeg har forsøgt at tage hul et par gange. Og ærligt, så er det jo ikke letlæsning vi har med at gøre der. Og må indrømme at sproget i al sin højtidelighed kan være svær at forstå. Derfor har jeg tnkt lidt over at købe en på nydansk så at sige. Jeg ved ikke om det vil gøre nogen forskel i oplevelsen?
Ellers tænker jeg lidt nu, at kigge rundt på nettet og finde ud af hvilke kirker der er i byen og ikke mindst hvor:) Det vil blive et meget stort skridt for mig, men ud fra jeres svar og jeres åbenhed lyder det til jeg ikke har noget at frygte.
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Chimi Bare lige for at goere dig opmaerksom paa at der er forskellige udgaver af Bibelen paa nettet, saa kan du jo, foer du koeber nu Bibel, nemmere vaelge hvilken udgave du vil vaere bedst tjent med. MVH Bluerover1
#102290 - 08/03/200921:22Re: at begynde?
steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Jeg har hørt at den nye Hverdags-Bibel skulle være ret god. Nogle siger at den er mere præcis end 1992-oversættelsen (den som de fleste bruger), og så er den nok også mere tilgængelig.
Men hold dig langt fra dén som hedder "Den Nye Aftale" bare et godt råd...
#102311 - 09/03/200910:11Re: at begynde?
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Hej chimi Jeg vil blot lige gøre opmærksom på de alpha-kurser, som foregår ud fra en hel del folkekirker og frikirker. Ud over, at de indeholder en grundlæggende indføring i kristendom, så er det også en fantastisk mulighed for at møde nogle nye mennesker og derved få sig et netværk. Prøv at tjekke hjemmesiderne for kirkerne i dit område for at finde ud af, hvor og hvornår det foregår. Efter som de fleste alphakurser følger kalenderåret, kan du formodentlig hoppe på uden at have misset mere end et eller to møder.
Og så til nogle af dine andre spørgsmål:
Hvordan fortæller man sin familie, at man tror på Gud? Det tror jeg, er meget individuelt. Men jeg tror nu også, at det vil blive svært at lade være med til sidst.
Hvordan ved man hvilken retning inden for kirken er den rigtige? Her må jeg indrømme, at jeg ikke mener, at det er så forfærdelig vigtigt. For jo, der er forskelle mellem kirkerne, og det er bestemt ikke alle forskellene, der er små og ligegyldige. Men min egen oplevelse er, at det, der samler os er meget vigtigere end det, der skiller. Så min anbefaling vil nok være at finde et sted, hvor du er tryg ved fællesskabet og så komme der. Som sagt er alphakurset en fantastisk mulighed for at komme ind i fællesskabet.
Hvordan ved man om man KAN tro? Jeg er meget kritisk af natur. Jeg tror faktisk kun, der er én ting, der kan gøre det umuligt at tro, og det er, at man ikke ønsker det. Og det er bestemt ikke mit indtryk af dig, at du ikke ønsker at tro. At man kan komme i tvivl er bestemt ikke det samme som, at man ikke tror. Tværtimod. Og at du prøver at få svar på din tvivl, mener jeg klart taler for, at din tro er både ægte og levedygtig. Og hvad angår det, at du er kritisk, så kan det også være en stor styrke, for når du så får svar på det spørgsmål, du måtte have, så har du samtidig lært både Gud og dig selv lidt bedre at kende. Og Gud er stor nok til, at han kan klare de udfordringer, du måtte have til ham.
Til slut vil jeg ønske dig Guds velsignelse med at finde et kristent fællesskab. Jeg tror, du har rigtig meget godt i vente.
#102312 - 09/03/200910:17Re: at begynde?
KajQrd
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
Lige til det med bibeloversættelser vil jeg gerne anbefale den, der hedder "Bibelen på hverdagsdansk", der er udgivet på forlaget Scandinavia. Jeg har været kristen hele mit liv, og jeg burde altså have vænnet mig til at læse i Bibelen osv. Alligevel var det nærmest en revolution for min bibellæsning, da jeg fik den, fordi jeg pludselig kunne læse meget længere passager uden at blive træt undervejs. Så jeg vil klart give den mine varmeste anbefalinger.
Jeg kan anbefale dig at læse en børne bibel, hvilket jeg gør/har gjort med mine børn. Her er sproget levende og let at forstå og så er billederne heller ikke af vejen.