Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7053 Tråde
115491 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#102083 - 03/03/2009 23:30 Ikke-kristne historiske kilder...??
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
Jeg er ikke helt klar over hvor jeg skulle smide dette indlæg henne, så den røg på her. \:\)

Jeg har læst et sted at der skulle være nogle ikke-kristne historiske kilder der fortæller at 10 af Jesu diciple, blev henrettet for deres påstande om at Jesus virkelig opstod fra de døde. Det kunne være sjovt at læse, men jeg synes ikke jeg kan finde noget. (Jeg ved heller ikke hvor jeg skal lede...) Er der nogen herinde der ved hvor man kan finde det??

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#102087 - 04/03/2009 01:23 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: VNielsen]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
 Oprindeligt skrevet af: VNielsen
Jeg er ikke helt klar over hvor jeg skulle smide dette indlæg henne, så den røg på her. \:\)

Jeg har læst et sted at der skulle være nogle ikke-kristne historiske kilder der fortæller at 10 af Jesu diciple

Hej VNielsen.

Der skulle ikke være ikke-kristne historikere, der har skrevet noget om apostlenes måde at dø på.

Ifølge de legender, som den kirkelige tradition har videregivet, så døde 11 ud af de 13 desciple... hvoraf Judas ifølge Bibelen begik selvmord, mens Johannes skulle have modtaget en naturlig død.

Desværre... det kunne være dejligt, med nogle gode kilder... men vi har faktisk ikke engang pålidelige kristne kilder.

Mvh ChristianF

Til toppen 
#102096 - 04/03/2009 14:22 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: VNielsen]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Det er blandt andet hvad "Andre emner" er til for, så du ramte :-)

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#102129 - 05/03/2009 12:56 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: ChristianF]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
Ok, det kunne ellers have været sjovt.

Og der var 12 diciple, hvoraf der var 11 tilbage efter Judas begik selvmord. Bare en rettelse. ;\)

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#102138 - 05/03/2009 14:15 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: VNielsen]
ChristianF
Bruger

Ok, det kunne ellers have været sjovt.
Ja, bestemt \:\) \:\)

Og der var 12 diciple, hvoraf der var 11 tilbage efter Judas begik selvmord. Bare en rettelse. ;\)

I ApG. 1 indsættes Matthias som Judas' afløser. Så samlet var der 13 i det hele, men jeg er helt enig i at det var væsentligt at der af gangen kun var 12 disciple til Jesus, ligesom patriarken Jakob havde 12 sønner og Israel deraf fik 12 stammer, o.s.v.

Mvh ChristianF

Til toppen 
#102197 - 06/03/2009 23:37 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: ChristianF]
Inq
Bruger

Reg.: 21/02/2009
Sted: Kirken
Dertil må man vel også tilregne Paulus fra Tarsus som apostel.

Men tilbage til emnet, som ingen af jer oven over har besvaret endnu.

Jesus er mest og oftes kun beskrevet af NT´s forfattere, men derfor har vi stadig kilder der beretter sparsommeligt omkring Jesus, som fx: romerske historikere; Tacitus og Suetonius, eller af den omdiskuterede jødiske historiker Josefus.

God læselyst \:\)

Inq

-jeg er grebet af din kærlighed, oh Gud-

Til toppen 
#102200 - 07/03/2009 00:11 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: Inq]
ChristianF
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Inq
Dertil må man vel også tilregne Paulus fra Tarsus som apostel.

Tja... han bevæger sig jo altså i en gråzone mellem de 12+1 og så de følgende "apostle", som har fået en mission af Gud, men som ikke var en del af konceptet "de 12".

Men egentlig glimrende at få med - for der er rigtignok mange seriøse folk, der regner ham for en slags apostle.

Citat:
Men tilbage til emnet, som ingen af jer oven over har besvaret endnu.

Øhm.. det var da en mærkelig måde at give modargumenter til mit svar på trådens spørgsmål på!

Citat:
Jesus er mest og oftes kun beskrevet af NT´s forfattere, men derfor har vi stadig kilder der beretter sparsommeligt omkring Jesus, som fx: romerske historikere; Tacitus og Suetonius, eller af den omdiskuterede jødiske historiker Josefus.

Du synes at tro at spørgsmålet gik på om der er kilder der bevidner Jesu liv?

Mener du at der er nogle ikke-kristne historikere, der skulle have sagt, noget om hvor mange af apostlene, der blev martyrer?

Mvh ChristianF

Ændret af ChristianF (07/03/2009 00:18)

Til toppen 
#102230 - 07/03/2009 21:09 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: ChristianF]
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Christian

Oprindeligt skrevet af: ChristianF
Men egentlig glimrende at få med - for der er rigtignok mange seriøse folk, der regner ham for en slags apostle.

Nu er jeg lidt i tvivl om hvad du mener med en "slags", mener du at de mennesker (langt de fleste kristne) som faktisk anser ham som apostel ikke er seriøse?

Derudover blev jeg lidt nysgerrig, hvad er dit eget syn på Paulus?

Guds fred
- Laugesen

Ændret af Laugesen (07/03/2009 22:00)

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 
#102237 - 07/03/2009 23:02 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: Laugesen]
ChristianF
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Laugesen
Hej Christian

Oprindeligt skrevet af: ChristianF

Nu er jeg lidt i tvivl om hvad du mener med en "slags", mener du at de mennesker (langt de fleste kristne) som faktisk anser ham som apostel ikke er seriøse?

Derudover blev jeg lidt nysgerrig, hvad er dit eget syn på Paulus?

Guds fred
- Laugesen

Med "en slags apostel" understregede jeg alene, at han ikke hører til "de 12" eller "Jesu desciple". Det betyder ikke at han ikke er en "rigtig" apostel. Men, dels fordi han for dele af kristenheden er blevet den mest betydningsfulde forkynder af Jesu budskab efter Jesus selv og dels fordi han siger, at han blev kaldet af Jesus selv, så kan han heller ikke være en apostel i den forstand som bl.a. Barnabas (Apg 14,4 og 14) og Epafroditus (Fil. 2,25) var det. Så nej Paulus hører ikke til de 12 desciple eller apostle - men ja, jeg er med på at han er en apostel og at han opfattes som en af "de store". en af "søjlerne".

Med hensyn til min brug af ordet "seriøse", så mente jeg i den sammenhæng her de almindeligt anerkendte kristne, såvel som ikke-kristne fagfolk... mens de useriøse eller dem som vi ikke i samme grad behøver at tage seriøst... det er de seudo-historikere, der er kendt for at blande digteri og skrøner ind i deres skrifter.

Mvh ChristianF

Til toppen 
#102313 - 09/03/2009 11:57 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: ChristianF]
Inq
Bruger

Reg.: 21/02/2009
Sted: Kirken
Den mest almindelige retorik for Paulus er "Apostlen Paulus", så jeg ved ikke hvad du vil sige med det du skriver.

Jamen det handlede vel om ikke kristne kilder til "kristendommens start" - Ingen af jer ovenfor havde henvist til nogen, hverken forfattere eller titler på værker, så hvis du mener det sjov at svare sådan, altså at svare på spørgsmålet, jamen så.. hahahaha, så griner vi sammen \:\)

Men altså; der blev spurgt til kilder, og så svarede jeg \:\)

Jeg mener at NT´s troværdighed stiger jo flere kilder vi har, og jo mere der ikke er kun er fra tilhængere jo mere cool \:\)

-jeg er grebet af din kærlighed, oh Gud-

Til toppen 
#102319 - 09/03/2009 13:52 Re: Ikke-kristne historiske kilder...?? [Re: Inq]
ChristianF
Bruger

Den mest almindelige retorik for Paulus er "Apostlen Paulus", så jeg ved ikke hvad du vil sige med det du skriver.

Nu handler tråden ikke om alle apostle, men om "de 12" disciple/apostle - Hvoraf Paulus ikke hører til. Men ja, ellers er jeg som nævnt enig i at han må siges at være en apostel.

Jamen det handlede vel om ikke kristne kilder til "kristendommens start"

Nej, tråden handler om, hvorvidt, der skulle være "ikke-kristne historiske kilder der fortæller at 10 af Jesu diciple, blev henrettet for deres påstande om at Jesus virkelig opstod fra de døde." (citat VNielsen :-)

Vi kan selvfølgelig ændre emnet... men nu har du jo flere gange påstået, at vi andre ikke svarer på det der bliver spurgt om og så er det vel ok, lige at sige at: Jo vi har svaret.

Mvh ChristianF

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær