Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7150 Tråde
116389 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#102072 - 03/03/2009 08:41 Har aber moral?
Logikeren
Anonym

Hej alle

Københavns Universitets hjemmeside http://www.evolution.dk (som Hoeg var så venlig at gøre mig opmærksom på) ser ud til at være en sand skatkiste af oplysninger og med henvisninger til andre hjemmesider med overraskende oplysninger.

F.eks. denne link til en radioudsendelse med emnet: "Har aber Moral"!
http://www.dr.dk/P1/Eksistens/Udsendelser/2007/01/29113310.htm

Udsendelsen diskuterer, "at moralen er opstået langsomt, som en naturlig følge af den biologiske evolution. Derfor kan man finde moralens grundformer mange steder i naturen. Vi kan bl.a. lære noget om os selv og vores moral ved at studerer aber som chimpanser og bonoboer".

Til toppen 
#102073 - 03/03/2009 09:28 Re: Har aber moral? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Logiker

- hvad forstår du ved moral?

Poul Henningsen definerede begrebet kultur som vaner, og dyr, som har indlærte vaner, kan opføre sig "moralsk" / "umoralsk" og udvise en tilsyneladende god/dårlig samvittighed.

Men forstået som anger over for Gud og/eller medmennesker - vil jeg sige nej: dyr har ingen moral.

En hund ser frygtelig flov ud, når den sidder der med hovedet på skrå og halen mellem benenen, fordi mor har opdaget, at den har været i kagedåsen.

Men altså kun fordi tyveriet blev opdaget og den havde personlige (eller tillærte) erfaringer med ubehagelige konsekvenser af at stjæle fra "overhunden".
Et dyr, mener jeg, vil altid følge sin stærkeste impuls.

Jeg tror, at mennesker, ene af alle væsener, kan have dårlig samvittighed, selv om vores ugerninger ikke bliver afsløret. (Rom. 2,15-16.)

I modsat fald ville vi ikke kunne stilles til ansvar for noget som helst.
Dyr har ingen moral og intet ansvar. Det påhviler alene ejeren.

At der findes karakterafvigende (psykopatiske) mennesker uden moral/samvittighed vil jeg dog ikke benægte ..

Og menneskers moral og den deraf følgende samvittighed er ikke den samme for alle kulturer. F.eks. kan en muslim nok have dårlig samvittighed over ikke at have fået udført det æresdrab på sin datter, som hans religion påbyder ham ...

kristina

Ændret af kristina (03/03/2009 10:44)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#102074 - 03/03/2009 09:45 Re: Har aber moral? [Re: kristina]
Logikeren
Anonym

Oprindeligt skrevet af: kristina
Hej Logiker

- hvad forstår du ved moral?

Poul Henningsen definerede begrebet som vaner, og i den forståelse så ja: dyr har indlærte vaner.
Adfærdspsykologi.

Men forstået som samvittighed vil jeg sige nej.

Hej Kristina

Jeg tror ikke, du og jeg kan blive uenige om det, du skriver her. Og jeg har jo også sat spørgsmålstegn i trådens overskrift: Har aber moral?

Det er derfor ikke en påstand fra min side - kun et oplæg til en forhåbentlig spændende og interessant diskussion, som sikkert også vil kan bringe forskellige bud på, hvad moral er.

Måske er vores samvittighed synomym med vores moral, som du mener.

Eller måske er samvittigheden kun en indikator, der rører på sig - når vi fristes til at handle på tværs af vore indlærte og medfødte vaner og opfattelser.

I så fald har hunden jo også en samvittighed, der reagerer og får den til at se frygtelig flov ud.

Til toppen 
#102075 - 03/03/2009 17:32 Re: Har aber moral? [Re: ]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej--------godt spoergsmaal, Har aber moral?
Foerst og fremmest skal vi definere moral. Jeg tror moral er mere end vaner. Da jeg var dreng var der noget som kaldtes "kuloerte haefter" Ingen "noegen billeder", men saa taet paa som det kunne vaere. Ve til den som havde een af dem liggende i Karlekammeret. Den kunne koebes i nogle forretniger der solgte rygetobak, aviser og ugens nyheder men den var gemt "usynelig fra publikum" Cigar handleren ville ikke ha det paa sin samvittighed at han tjente penge paa at vaere umoralsk. Koebte du et "kuloert" haefte saa blev den pakket ind i graat papir og saa helst gemt i en avis under armen.
Laenge foer den tid var det ulovligt og strafbart at saelge "kuloerte blade" og grunden var at det var nedbrydene i kulturen. og man kunne slet ikke vaere bekendt med saadan noget i Danmark, det var maaske godt nok i Frankrig, men ikke i Danmark.
Her har vi saa et exemplar af begge, Samvittighed og Moral.
Naar der saa skrives om evelution og hvor mange aar det har taget fra aber til menneske, Jamen hu ha nu gaar det jo alt for hurtig i bak gear. I dag er der hverken moral eller samvittighed mere. Bare goer som det passer dig, "Feels good perioden" er her.
Just a thought.
Bluerover1

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær