Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2535 Brugere
23 Fora
7150 Tråde
116389 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#101702 - 20/02/2009 08:52 Hvis der er en Gud
Randi
Bruger

Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
Min mand fik dette spørgsmål fra en i vores familie som ikke har en tro på at der er en Gud. Hendes spørgsmål var, ”hvis der er en Gud hvad skulle så meningen være med at leve her på jorden”

Nu blev spørgsmålet stillet uden jeg var der, så jeg kunne jo ikke give mit svar som meget kort vil være, at det er min tro på Jesus der giver mit liv her på jorden mening hver dag.Min mand der er helt ny i troen på Jesus valgte at ignorer hendes forsøg på at få ham ud i en diskussion. Men hvad ville jeres svar være?

VH Randi

"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#101705 - 20/02/2009 10:48 Re: Hvis der er en Gud [Re: Randi]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Randi..

Jeg må tilstå at jeg ikke helt ved hvad hendes tanker går på.. Er det et udtryk for undren over at vi ikke "bare" lever i "paradis"?

Mvh

Til toppen 
#101712 - 20/02/2009 13:57 Re: Hvis der er en Gud [Re: Sammy]
Randi
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Sammy

Hej Randi..

Jeg må tilstå at jeg ikke helt ved hvad hendes tanker går på.. Er det et udtryk for undren over at vi ikke "bare" lever i "paradis"?

Mvh

Hun mener at hvis der er en Gud, så kan vi jo ikke se en mening med at leve på jorden. Men det er jo fordi hun slet ikke er klar over hvad troen på Jesus indeholder \:\)

VH Randi

Til toppen 
#101714 - 20/02/2009 14:45 Re: Hvis der er en Gud [Re: Randi]
Sammy
Bruger

Hej Randi..

Citat:
Hun mener at hvis der er en Gud, så kan vi jo ikke se en mening med at leve på jorden.

Ok.. Hvor skulle vi så leve? Mars?

Citat:
Men det er jo fordi hun slet ikke er klar over hvad troen på Jesus indeholder

Kender du hende, siden du kan sige at hun ikke ved hvad troen på Jesus indeholder? Og troen i følge hvem? En katolik, protestant eller ortodoks?

Mvh

Til toppen 
#101715 - 20/02/2009 15:40 Re: Hvis der er en Gud [Re: Sammy]
Randi
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Sammy

Hej Randi..

Citat:
Hun mener at hvis der er en Gud, så kan vi jo ikke se en mening med at leve på jorden.

Ok.. Hvor skulle vi så leve? Mars?

Citat:
Men det er jo fordi hun slet ikke er klar over hvad troen på Jesus indeholder

Kender du hende, siden du kan sige at hun ikke ved hvad troen på Jesus indeholder? Og troen i følge hvem? En katolik, protestant eller ortodoks?

Mvh

Hej Sammy

Som jeg skrev er det en fra vores familie der har stillet det spørgsmål, så ja jeg kender hende og den holdning hun har ;\)

Grunden til at jeg har lagt det ud her er blot for at høre hvad andre , med et kristen livssyn vil give som svar .

VH Randi

Til toppen 
#101725 - 20/02/2009 21:26 Re: Hvis der er en Gud [Re: Randi]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
 Oprindeligt skrevet af: Randi
Grunden til at jeg har lagt det ud her er blot for at høre hvad andre, med et kristen livssyn vil give som svar.

VH Randi

Hej Randi.

Er der en væsensforskellighed mellem den kultur hun oplever verden i og udfra og så den kultur som hun præsenteres for i den form for kristendom, som er i spil?

Eller med andre ord... er den kristendom, som hun er blevet præsenteret for kendetegnet ved et fokus på livet efter døden? Evt. i indirekte forstand, dvs. at hun er blevet præsenteret for et autoritetsbaseret livssyn, hvor livet har himlen som formål og helvedet som det der skal undgås - og Gud som den der skal tilbedes i ærefrygt?

Dvs. at tilværelsen indirekte handler om himlen og helvedet og derfor centeres omkring:
1. åndeligt at modtage sig en frelsende tro - ved at gå til en del møder hver uge, ånds- og bønsfællesskab ved hvert måltid, samt morgen og aften + synge og tale sammen om himlen og at Gud er god.
2. aktivt opsøge enhver lejlighed til at andre skal vinde en frelsende tro.
3. i lydighed leve i tro mod Guds bud og idealer om hellighed, ideel kærlighed, pligtsomt arbejde for Guds skyld og altid sætte andres hensyn højre end ens egne under overskriften: "for at jeres løn i himlen må være stor".
4. give op mod 20% af sin indkomst til menighedens missionsarbejde - af et glad hjerte og under overskriften: "for at jeres løn i himlen må være stor".
5. forsage al verdslig glæde, såsom fedt tøj, lækker musik, verdsligt tv, kysse uden for ægteskabet, sport der har tuneringer om søndagen, fællesbadning på badestrande,... for Satan går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge.
...

Der er noget at omstille sig til bare rent følelsesmæssigt, hvis det er en kristendom, som har ovenstående rammer for det gode kristne liv ;\)

Men er der en kulturforskel, der kan gøre det til en stor meningsløs mundfuld? En ting er jo at modtage evangeliet, noget andet er hvis noget i stil med ovenstående liste nødvendigvis skal erstatte den organisering af tilværelsen og dets værdier som hun har nu.

Mvh ChristianF
\:\)

Til toppen 
#101728 - 20/02/2009 23:55 Re: Hvis der er en Gud [Re: ChristianF]
Randi
Bruger

Oprindeligt skrevet af: ChristianF
Grunden til at jeg har lagt det ud her er blot for at høre hvad andre, med et kristen livssyn vil give som svar.

VH Randi

Hej Randi.

Er der en væsensforskellighed mellem den kultur hun oplever verden i og udfra og så den kultur som hun præsenteres for i den form for kristendom, som er i spil?

Eller med andre ord... er den kristendom, som hun er blevet præsenteret for kendetegnet ved et fokus på livet efter døden? Evt. i indirekte forstand, dvs. at hun er blevet præsenteret for et autoritetsbaseret livssyn, hvor livet har himlen som formål og helvedet som det der skal undgås - og Gud som den der skal tilbedes i ærefrygt?

Dvs. at tilværelsen indirekte handler om himlen og helvedet og derfor centeres omkring:
1. åndeligt at modtage sig en frelsende tro - ved at gå til en del møder hver uge, ånds- og bønsfællesskab ved hvert måltid, samt morgen og aften + synge og tale sammen om himlen og at Gud er god.
2. aktivt opsøge enhver lejlighed til at andre skal vinde en frelsende tro.
3. i lydighed leve i tro mod Guds bud og idealer om hellighed, ideel kærlighed, pligtsomt arbejde for Guds skyld og altid sætte andres hensyn højre end ens egne under overskriften: "for at jeres løn i himlen må være stor".
4. give op mod 20% af sin indkomst til menighedens missionsarbejde - af et glad hjerte og under overskriften: "for at jeres løn i himlen må være stor".
5. forsage al verdslig glæde, såsom fedt tøj, lækker musik, verdsligt tv, kysse uden for ægteskabet, sport der har tuneringer om søndagen, fællesbadning på badestrande,... for Satan går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge.
...

Der er noget at omstille sig til bare rent følelsesmæssigt, hvis det er en kristendom, som har ovenstående rammer for det gode kristne liv ;\)

Men er der en kulturforskel, der kan gøre det til en stor meningsløs mundfuld? En ting er jo at modtage evangeliet, noget andet er hvis noget i stil med ovenstående liste nødvendigvis skal erstatte den organisering af tilværelsen og dets værdier som hun har nu.

Mvh ChristianF

Jeg kan ikke med sikkerhed sige hvad hun har tænkt :)Men grunden til hun lige vælger et fokus på livet efter døden er nu nok at vi i familien har sygdom tæt på lige nu og det får jo tit folk til at tænke noget mere.

Men hendes indstilling til troen på Jesus er at det ikke giver mening for hende.

Men hvad ville dit svar være til hendes spørgsmål.

Vh Randi

Til toppen 
#101730 - 21/02/2009 00:28 Re: Hvis der er en Gud [Re: Randi]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
Jeg kan ikke med sikkerhed sige hvad hun har tænkt :)Men grunden til hun lige vælger et fokus på livet efter døden er nu nok at vi i familien har sygdom tæt på lige nu og det får jo tit folk til at tænke noget mere.

Men hendes indstilling til troen på Jesus er at det ikke giver mening for hende.

Vh Randi

Hej Randi.

Først ville jeg høre hende om hun har nogle tanker omkring Gud i forhold til sygdom... Der er jo mange, der har fundet sig et andet livssyn efter at være blevet stillet overfor svær lidelse og død, der til nød synes forståelig hvis der ikke er nogen Gud. I så fald lever vi nu engang på naturens vilkår - men hvis Gud er til, og han er almægtig, så kan det være svært at håndtere at han ikke vælger at gribe positivt ind... og eksisterer han så overhovedet?

På den ene side er der behovet for hjælp fra en højere magt, der kan bære en ubærlig situation... og på den anden side er det uudholdeligt at lægge sig ind i tillid til en almægtig Gud, hvis han ikke gider at røre en finger... så der er mulighed for at vise hen til den trøst, det er at lægge sig lindrende ind til en højere magt - og på den anden side er det ikke sikkert at det kan lade sig gøre, så længe der ikke er et svar på hvorfor denne Gud så vælger ikke at gribe ind...

mmm den er ikke nem.. man må håbe at det ikke er det dillemma hun står i

Mvh ChristianF

Til toppen 
#101733 - 21/02/2009 02:01 Re: Hvis der er en Gud [Re: ChristianF]
Randi
Bruger

Oprindeligt skrevet af: ChristianF

Vh Randi

Hej Randi.

Først ville jeg høre hende om hun har nogle tanker omkring Gud i forhold til sygdom... Der er jo mange, der har fundet sig et andet livssyn efter at være blevet stillet overfor svær lidelse og død, der til nød synes forståelig hvis der ikke er nogen Gud. I så fald lever vi nu engang på naturens vilkår - men hvis Gud er til, og han er almægtig, så kan det være svært at håndtere at han ikke vælger at gribe positivt ind... og eksisterer han så overhovedet?

På den ene side er der behovet for hjælp fra en højere magt, der kan bære en ubærlig situation... og på den anden side er det uudholdeligt at lægge sig ind i tillid til en almægtig Gud, hvis han ikke gider at røre en finger... så der er mulighed for at vise hen til den trøst, det er at lægge sig lindrende ind til en højere magt - og på den anden side er det ikke sikkert at det kan lade sig gøre, så længe der ikke er et svar på hvorfor denne Gud så vælger ikke at gribe ind...

mmm den er ikke nem.. man må håbe at det ikke er det dillemma hun står i

Mvh ChristianF

Hej Christian

Du har vist glemt at læse den første del af mit spørgsmål \:\) Hun har blot stillet det for at skabe lidt usikkerhed, hos min mand som lige er blevet troende.

Hun tro jo ikke på Gud, men finder det lidt svært/sjovt at vi gør.

VH Randi

Til toppen 
#101734 - 21/02/2009 02:10 Re: Hvis der er en Gud [Re: Randi]
Logikeren
Anonym

Hej Randi

Jeg tror ikke, man kan sige, at det er din slægtnings indstilling. Jeg tror, I skal tage udgangspunkt i det, hun siger - at troen på Jesus ikke giver mening for hende.

Og der kan du og din mand vel kun møde hende ved at tale med hende og forsøge at forstå, hvorfor troen ikke giver mening for hende - uden at bebrejde hende det.

Og hvis hun spørger, så har I jo lov til at fortælle, hvorfor troen på Jesus giver mening for jer. Derved opnår I en gensidig respekt.

Men I bør undlade at forsøge at overbevise hende om, at I har ret. For så opnår i ingen gensidig respekt - og jeres tro på Jesus bliver til et stridspunkt i familien i en i forvejen svær situation.

Det ville være mit råd!

Ændret af Logikeren (21/02/2009 02:12)

Til toppen 
#101735 - 21/02/2009 02:17 Re: Hvis der er en Gud [Re: Randi]
Logikeren
Anonym

Hun har blot stillet det for at skabe lidt usikkerhed, hos min mand som lige er blevet troende.

VH Randi

Hej Randi

Er problemet i virkeligheden, at du frygter, at din mand kan vendes fra troen på Gud?

Til toppen 
#101737 - 21/02/2009 02:28 Re: Hvis der er en Gud [Re: ]
Randi
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Logikeren
Hun har blot stillet det for at skabe lidt usikkerhed, hos min mand som lige er blevet troende.

VH Randi

Hej Randi

Er problemet i virkeligheden, at du frygter, at din mand kan vendes fra troen på Gud?

Hej Logikeren

Mit meget korte svar er nej, fordi Jesus kærlighed og styrke er stor \:\)

VH Randi

Til toppen 
#101745 - 21/02/2009 14:52 Re: Hvis der er en Gud [Re: ]
Randi
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Logikeren

Hej Randi

Jeg tror ikke, man kan sige, at det er din slægtnings indstilling. Jeg tror, I skal tage udgangspunkt i det, hun siger - at troen på Jesus ikke giver mening for hende.

Og der kan du og din mand vel kun møde hende ved at tale med hende og forsøge at forstå, hvorfor troen ikke giver mening for hende - uden at bebrejde hende det.

Og hvis hun spørger, så har I jo lov til at fortælle, hvorfor troen på Jesus giver mening for jer. Derved opnår I en gensidig respekt.

Men I bør undlade at forsøge at overbevise hende om, at I har ret. For så opnår i ingen gensidig respekt - og jeres tro på Jesus bliver til et stridspunkt i familien i en i forvejen svær situation.

Det ville være mit råd!

Tak for rådet, som jo lyder ret godt \:\)

Til toppen 
#101751 - 21/02/2009 21:13 Re: Hvis der er en Gud [Re: Randi]
Sammy
Bruger

Hej Randi..

Citat:
Grunden til at jeg har lagt det ud her er blot for at høre hvad andre , med et kristen livssyn vil give som svar .

Så beklager jeg, der kan jeg ikke hjælpe:o)

Mvh

Til toppen 
#101779 - 22/02/2009 22:51 Re: Hvis der er en Gud [Re: Sammy]
Rabash
Bruger

Reg.: 26/10/2008
Sted: Århus
"hvis der er en Gud hvad skulle så meningen være med at leve her på jorden?”
Jeg er ikke særlig klog på dette emne, men da spørgsmålet selv har plaget mig, vil jeg forsøge at give et par svarmuligheder (dog i et meget kort svar).

1. Ying og Yang teorien:
Teorien siger, at for at vide hvad der er godt, skal man også vide, hvad der er ondt. For at vi kan "føle" det gode ved paradis, skal vi altså ha' oplevet noget ondt/dårligt (sygdom, død osv.)

2. Fri vilje:
Fri vilje er centralt i kristendom - og for at vi kan vælge mellem Gud eller ej, skal vi altså have et livsforløb, hvor vi kan vælge Ham fra eller til.

Håber ikke at det forvirre mere end det gavner, men det er et par af de teorier, jeg har hørt om.

Ps.: ved ikke, om jeg selv er tilhænger af nogen af dem!

Til toppen 
#101958 - 01/03/2009 05:40 Re: Hvis der er en Gud [Re: Rabash]
Retriever
Bruger

Reg.: 14/06/2008
Meningen med livet er måske at være til? At Gud ikke ønskede at være alene med livet, men ville at dele det.

Hvorfor skabtes vi så ikke evige i Guds stad, hvorfor denne vandren tilsyneladende alene i et liv, hvor Gud hele tiden blander sig så lidt som muligt?

Hvorfor er vi her på jord, hvorfor er Gud skjult for os. For mig kan jeg tro, at livet er en kend-dig-selv karrusel. Ikke for at Gud skulle se hvem vi er, for han vidste det på forhånd, men at vi selv skal se det, så vi ikke kan lyve overfor os selv. Jeg er som jeg er, jeg er ikke fuldkommen, jeg er en synder.

At vi ved at gennemleve dette liv, erkender hvem vi er, på godt og ondt. Og erfarer at vi bringer dom over os selv hver især, at vi må frelses af Gud for at leve evigt. At det gode i os dør, at det ikke var vort eget.At vi må have ham i os, ellers kan det ikke lade sig gøre evigt.

Således tror jeg at livet giver stor mening, når vi står helliget efter opstandelsen, og kan kigge tilbage på vores liv på jord. Vi vil have Gud i os som hellige templer for ham, og vi vil være som engle i himmelen. Men vi ved, for vi har lært af livet, præcis hvad der er os selv, og hvad der er gaven fra Gud. Og vi ville ikke ønske os at have evigheden for os selv alene, for vi ved hvad det vil sige udfra dette liv.

Og derved tror jeg at vi kan fatte hvor stor Guds gave er til os, og vi vil være ham taknemlige for hans visdom. For han har vist os sandheden, så vi ikke bilder os noget ind.

Vi måtte frelses for at kunne være indvendig i live evigt. Hvad vi forstår i brudstykker vil give stor mening, når vi står i himmelen. Vi vil vide at Jesus er fuldkommen, og at hvad vi er i himmelen der ligner, har vi fået af Gud igennem ham.

Ændret af Retriever (01/03/2009 05:45)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær