Jeg har flere gange læst jer andre brugere herinde, berette om at 'Satan' skulle have manipuleret folk til at gøre den ene og anden handling (David og israelitterne?)
Så tænk hvis nu at der kun findes 1 regel for frelse: at tro på den rigtige gud
antag derefter at Satan spiller et plot mod hele menneskeheden ved at opfinde falske religioner - deriblandt historien om Jesus, blot for at friste alle svage sjæle ind i falske religioner !!
Samtlige af dem som tror vil derfor modtage en billet direkte til helvede, fortabelsen eller hvad man kalder det
med andre ord: hvem siger at det netop ikke er satan som har plantet biblen blandt mennesker - for at aflede deres tro mod en endnu unavngiven gud ???
Spørgsmålet kan synes berettiget, men afsløres hurtigt som det modsatte.
"Så tænk hvis nu at der kun findes 1 regel for frelse: at tro på den rigtige gud
antag derefter at Satan spiller et plot mod hele menneskeheden ved at opfinde falske religioner - deriblandt historien om Jesus, blot for at friste alle svage sjæle ind i falske religioner !!
Samtlige af dem som tror vil derfor modtage en billet direkte til helvede, fortabelsen eller hvad man kalder det
med andre ord: hvem siger at det netop ikke er satan som har plantet biblen blandt mennesker - for at aflede deres tro mod en endnu unavngiven gud ???"
Argumentationen er behæftet med fejl. Den første, og største, er at du sår tvivl om Biblens hovedpåstand (at den rettroende frelses), og forsøger at gøre dette via Biblen (den vantro fortabes).
For det andet så ville dit sidste argument (at satan skulle have plantet Biblen blandt mennesker) forudsætte at Biblen bare materialiseredes på et tidspunkt, uden nogen som helst form for historisk kontekst. Dette er naturligvis ikke tilfældet! Tag eks. NT: Det blev skrevet enten af øjenvidner til historien eller folk der kendte øjenvidner (Hebræerbrevets forfatter er dog lidt mindre sikker, men det er ikke urimeligt at antage at det er paulinsk...).
Lad os holde os til øjenvidnerne. De har gået sammen med Jesus af Nazareth i 3 år. Hørt Ham tale, set hvad Han gjorde, osv. Hvis Biblen skulle være et satanisk bedrag, så skulle denne Jesus altså være fra satan.
Ikke en teoretisk umulighed (det var jo bl.a. det farisæerne hævdede), men helt klart heller ikke sandsynligt. Jesus forkaster jo lige netop det verdensherredømme satan tilbyder Ham, for slet ikke at snakke om at Han modarbejder satan hvorend Han kan komme til det. Og, som Han selv sagde, et hus i splid med sig selv kan ikke bestå. Hvis satan (eller ham der i givet fald skulle komme fra ham) skulle bekrige satan ville det sataniske plot falde fra hinanden.
Derfor er din teori, omend en teoretisk mulighed, meget nem at forkaste...
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
For det andet så ville dit sidste argument (at satan skulle have plantet Biblen blandt mennesker) forudsætte at Biblen bare materialiseredes på et tidspunkt, uden nogen som helst form for historisk kontekst. Dette er naturligvis ikke tilfældet! Tag eks. NT: Det blev skrevet enten af øjenvidner til historien eller folk der kendte øjenvidner (Hebræerbrevets forfatter er dog lidt mindre sikker, men det er ikke urimeligt at antage at det er paulinsk...).
Lad os holde os til øjenvidnerne. De har gået sammen med Jesus af Nazareth i 3 år. Hørt Ham tale, set hvad Han gjorde, osv. Hvis Biblen skulle være et satanisk bedrag, så skulle denne Jesus altså være fra satan.
Ikke en teoretisk umulighed (det var jo bl.a. det farisæerne hævdede), men helt klart heller ikke sandsynligt. Jesus forkaster jo lige netop det verdensherredømme satan tilbyder Ham, for slet ikke at snakke om at Han modarbejder satan hvorend Han kan komme til det. Og, som Han selv sagde, et hus i splid med sig selv kan ikke bestå. Hvis satan (eller ham der i givet fald skulle komme fra ham) skulle bekrige satan ville det sataniske plot falde fra hinanden.
Hej JesusFreakDK
Nu mener jeg naturligvis ikke, at Satan har skrevet Bibelen... men dit modargument er da lidt for festligt!
De argumenter du kommer med bygger alle på at der ikke står i Bibelen at den er skrevet af Satan.
Så grunden til at Satan ikke har styret mennesker til at skrive de forskellige bøger i Bibelen, det er fordi Bibelen ikke siger at Satan har skrevet dem? Super!
Og grunden til at Satan ikke igennem Bibelen frister mennesker ind i en falsk religion er at Bibelen jo anbefaler jødedommen/kristendommen og den er jo ikke falsk, for det står i Bibelen,...
mmmm måske er det din argumentation der ikke holder!
Igen... lige for at slå det fast: Jeg tror ikke at Satan har skrevet Bibelen.
"De argumenter du kommer med bygger alle på at der ikke står i Bibelen at den er skrevet af Satan.
Så grunden til at Satan ikke har styret mennesker til at skrive de forskellige bøger i Bibelen, det er fordi Bibelen ikke siger at Satan har skrevet dem? Super!"
De forskellige mennesker som har skrevet NT (lad os for nemhedens skyld indskrænke os hertil) har skrevet hvad de har set og hørt. De der ikke selv var øjenvidner har hørt øjenvidnerne fortælle hvad de har set og hørt. Når de altså fortæller om hvad de har set og hørt er det lige så lidt satan som er ophavsmand til deres værk som det er satan som er ophavsmand til en politirapport (omend den er noget anderledes detaljeret og kronologisk er princippet det samme...)
Min argumentation er altså solid, og hele denne debat der egentlig er dybt tåbelig...........
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
ChristianF: "De argumenter du kommer med bygger alle på at der ikke står i Bibelen at den er skrevet af Satan."
JesusFreakDK: "De forskellige mennesker som har skrevet NT (lad os for nemhedens skyld indskrænke os hertil) har skrevet hvad de har set og hørt. De der ikke selv var øjenvidner har hørt øjenvidnerne fortælle hvad de har set og hørt. Når de altså fortæller om hvad de har set og hørt er det lige så lidt satan som er ophavsmand til deres værk som det er satan som er ophavsmand til en politirapport (omend den er noget anderledes detaljeret og kronologisk er princippet det samme...)"
Hej JesusFreakDK
Jeg kan være enig i at det er en lidt kuriøs måske decideret tåbelig diskussion - Men ok... også i det mindste en smule festlig ...
Så derfor... lad mig lige engang til sige hvorfor det ikke holder som argument at sige at det står i Bibelen, at den ikke er dikteret af Satan. Det er vel ikke så svært at diktere, at der i Bibelen, skal stå at der er 500 øjenvidner. Hvis Satan virkelig har dikteret hvad de forskellige forfattere har skrevet i Bibelen ville det da være dumt, hvis han ikke sikrede sig at der stod at der var en masse øjenvidner. Så længe at det kun er i Bibelen at de der øjenvidner bliver nævnt, så kan Satan jo fint have dikteret det. Hvis han altså havde skrevet Biblen.
Nu er Stein Bagger ikke Satan... men han har sandsynligvis begået dokumentfalsk og udgivet sig for at være én han ikke er. Stein Bagger fik bl.a. én til at sige at Clinton havde tildelt Bagger en pris (så vidt jeg husker)... Stein Bagger har "øjenvidner" der har fortalt hans chefer, at han har en bestemt fremragende uddannelse - Han har et imponerende CV ... hans arbejde sikrede hans virksomhed kåringen som "Danmarks dygtigste it-selskab" af Computerworld og "Årets Entreprenør" af Ernst & Young! Men, men, men - Det var bedrag, bedrag, bedrag! Han havde plantet de folk, der bekræftede hans uddannelser... han har efter al sandsynlighed begået dokumentfalsk i flere omgange... osv.
Med andre ord... Hvis Bibelen er udtryk for Satanisk dokumentfalsk - så hjælper det ikke meget at der i Bibelen er oplistet nogle øjenvidner, der kun nævnes i Bibelen, som i så fald svarer til et forfalsket Stein Bagger CV - dog bare på over 1000 sider.
(...og igen - lige for at slå det fast: jeg tror ikke at Satan har skrevet Bibelen. Jeg ved bare ikke lige hvordan man modargumenterer mod den påstand - Og det hjælper jo ikke at afvise påstanden om at dokumentet er forfalsket ved at henvise til dokumentet)
Jeg lurer lidt på, hvilken religions Satan og helvede det skulle handle om? Og hvilken gud skulle han prøve at narre menneskene væk fra?
(PS det var vist egentlig mere til Montago end til dig, ChristianF - beklager.)
hele sagen er jo sådan set en spekulation i tros-regler og oprindelse...
som der er blevet argumenteret for, kan man jo ikke konkludere at biblen er sand, så længe at det kun er biblen selv som siger den er sand... den cirkulærer reference ugyldiggører jo ægtheden
dernæst så antog jeg jo at der kun fantes een regel om tro - nemlig at man skal tro på den rigtige gud... hvis satan eksistere, ville satans største glæde jo være at forvirre os mennesker væk fra den sande gud ! -- Satan ville opfinde religioner som fjernede folks fokus og forvirrede dem.
dette kan jo forklarer at der findes mere end EN religion
* Satan og Gud er brugt som betegnelser, men ikke nødvendigvis taget fra kristendommen
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Montago For mig er det betydelig lettere at tro paa Bibelen (Gud's) ord som det at tro paa det vroevl som i kalder Videnskab. Langt de fleste af jer som hoerer med til Videnskab/gaetteskab kan jo heller ikke forliges om hvordan det hele er skeet. MVH Bluerover1 PS Maaske du skulle gaa en tur ud i verden hvor der er mere plads og du kan roere dig. Verden er saa stor saa stor, Lasse, Lasse lille.