Menu
Hvem er online
2 registrerede (tau, 1 usynlig) og 8 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119492 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#101638 - 18/02/2009 10:51 jesus og josva
sommerfuglen
Bruger

Reg.: 09/01/2008
hej med jer.

her den anden dag fik jeg et spørgsmål der lød hvorfor er jesus bedre end josva.. kan i hjælpe mig med det
og vis der er nogle der kan hjælpe ville det være skyndt vis i kan finde det i bibelen

hilsen sommerfuglen

Til toppen 
#101645 - 18/02/2009 12:53 Re: jesus og josva [Re: sommerfuglen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Sommerfugl.

Hvilken sammenhæng blev spørgsmålet stillet i?

Mit umiddelbare svar ville være, at Jesus er bedre end Josva (og alle andre, for den sags skyld), fordi han er Guds søn og verdens frelser.
Josva var Moses' efterfølger, som efter Moses' død førte Israels folk ind i det land, som Gud havde lovet dem. Det kan du læse om i Josvabogen i det Gamle Testamente.
Jesus vil derimod føre os ind i Guds rige.

Jesus er en græsk form af navnet Josva / Jeshua. Måske er det det, der har givet anledning til spørgsmålet?
Er meningen evt., hvorfor den ene form af navnet er bedre end den anden (hvis den er det)?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#101727 - 20/02/2009 23:24 Re: jesus og josva [Re: sommerfuglen]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
 Oprindeligt skrevet af: sommerfuglen
hej med jer.

her den anden dag fik jeg et spørgsmål der lød hvorfor er jesus bedre end josva.. kan i hjælpe mig med det
og vis der er nogle der kan hjælpe ville det være skyndt vis i kan finde det i bibelen

hilsen sommerfuglen

Hej sommerfugl.

Som Anne nævner, så kan du bl.a. i Josvabogen læse om hvordan Josva, førte folket ind i det lovede land efter trældom i Ægypten og efter mange mange års lidelsesfuld ørkenvandring... Josva er altså Guds udvalgte til at lede folket ind til den tiltrængte "hvile", som Gud havde lovet dem igen og igen.

Men, men men:

Hebræerbrevet 4,8-9 "hvis Josva havde ført dem ind til hvilen, ville Gud ikke senere have talt om en anden dag. Altså venter der Guds folk en sabbatshvile."

Jesus præsenteres altså som den, der bringer Guds folk ind til denne den egentlige "sabbatshvile", nemlig ikke den som er at få ved en statsdannelse i mellemøsten, men den som er at få efter døden i himmelen. Det er det som Hebræerbrevet handler om - at vise at Jesus betydning langt overskygger den som Moses, Aron, Josva,... havde, såvel som at Jesu betydning langt overgår den gamle pagts offerritualer - Jesus præsenteres med andre ord som opfyldelsen af løfterne, han frembærer sig selv som det endegyldige offer for al skyld - og han baner vejen til himmelen for alle der tror.

Heb. 5,9: "...og da han havde nået målet, blev han årsag til evig frelse for alle dem, som adlyder ham..."

Er det noget i den stil du tænkte på med dit spørgsmål?

Mvh ChristianF
\:\)

Til toppen 
#101789 - 23/02/2009 12:57 Re: jesus og josva [Re: ChristianF]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej ChristianF.

Tak for henvisningen til Josva i Hebræerbrevet 4, 8-9, den var jeg ikke lige opmærksom på. \:\)

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær