Menu
Hvem er online
1 registrerede (matthias) og 11 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115513 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#101425 - 11/02/2009 17:19 Går noget tabt?
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Hej kristina!

tsrk55:
Citat:"Hvis du ikke regner med at nogen går fortabt, fordi de regner med, at ingen går fortabt, så har jeg svært ved at se hvori din forargelse over Kaj Mogensen består."

kristina:
Citat:"Det skyldes udelukkende, at han er præst.
Som Grundtvig skrev:
"Vor tro er ej på hvad som helst, man kristendom vil nævne".

Jeg er sikker på at både Kaj Mogensen og samtlige andre kristne uanset observans kan skrive under på dette aldeles intetsigende Grundtvig-citat.

Citat:"Jeg er naturligvis ikke forarget på alle dem, er efter min mening tager fejl, men Mogensen er kaldet som præst. Han er dermed forpligtet til at forkynde sin kirkes tro, hvad han har aflagt præsteløfte på at ville gøre, og han vil blive betragtet som en autoritet af mange og kan føre mange vild .."

Antyder du at det som Kaj Mogensen giver udtryk for, er et forsøg på bevidst at vildlede sine sognebørn?
Som jeg læser det, er han oprigtigt overbevist om at det han prædiker og skriver er sand kristendom. Hvad angår risikoen får at han "kan føre mange vild", så er den vel til at overse, når det alligevel ikke får nogen negative konsekvenser for de eventuelt vildledte.

tsrk55:
Citat:"men jeg har i gennem årene set adskillelige eksempler på kristne, som får et lige så stort kick ved tanken om andres fortabelse, som de får ved tanken om egen frelse."

kristina:
Citat:"Det udsagn ryster mig. Jeg kan kun håbe, enten at du har fejlvurderet de pågældendes reaktion, eller at det drejer sig om mentalt syge .."

Dit håb er sikker berettiget i nogle af tilfældene, men en del har dog været ganske utvetydige i deres formuleringer.
Og hvor frastødende en sådan holdning end måtte forekomme mig, så finder jeg den mere forstålig end det gængse valne uld i mund svar som de fleste disker op med, og som gerne indledes nogenlunde sådan: " jeg finder også tanken om fortabelsen/helvedet ubærlig; meeen......" og så kaster man sig efterfølgende ud i de mest absurde forsøg på legetimere og retfærdiggøre selvsamme. Med andre ord, som Kaj Mogensen skriver: tanken er ikke så ubærlig, så det gør noget.

tsrk55:
Citat:"Det du og andre opfatter som "ønsketænkning", ser jeg snare som et tegn på at man ikke vil gå på kompromis med sin egen iboende sans for retfærdighed og opfattelse af begrebet kærlighed."

kristina:
Citat:"Ja, det har du nok ret i. Det er det samme.
Hvis man søger indad i sig selv, finder man sig selv - og sin egen personlige "sandhed", som er subjektiv og kan forandre sig gennem livet. Sin egen subjektive sandhed."

Jeg er ganske uenig, jeg taler ikke om "sandhed" men om kærlighed, retfærdighed og samvittighed, og disse tre finder dig, og ikke omvendt.

Citat:"Jeg tror, at vores egen iboende sans for retfærdighed er skadet. Syndefaldet, du ved ..."

Så at få moralske anfægtelser ved tanken om de fortabtes evige pine er at betragte som et udtryk for en skadet retfærdighedssans?

mvh Tom

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#101431 - 11/02/2009 20:08 Re: Går noget tabt? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tom

Citat:"Antyder du at det som Kaj Mogensen giver udtryk for, er et forsøg på bevidst at vildlede sine sognebørn?"

Nej det antyder jeg ikke, og det tror jeg heller ikke.

Citat: "Som jeg læser det, er han oprigtigt overbevist om at det han prædiker og skriver er sand kristendom."

Også som jeg læser det.

Citat: "Hvad angår risikoen får at han "kan føre mange vild", så er den vel til at overse, når det alligevel ikke får nogen negative konsekvenser for de eventuelt vildledte."

Den risiko er efter min overbevisning netop ikke til at overse!
Et menneske, som ikke mener at det er nødvendigt at få åndelig føde til sin frelsende tro på Jesus og regner med, at alle nok under alle omstændigheder bliver frelst, er i overhængende fare for at miste den.
Troen er ikke en selvfølge, men gave som kan mistes.

Jeg har tidligere har givet udtryk for den opfattelse, at ingen fortabes på grund af misforståelser i lærespørgsmål, herunder læren om andres frelse, men frelsen forudsætter naturligvis den enkeltes personlige liv i troen på Jesus.

Citat:"Så at få moralske anfægtelser ved tanken om de fortabtes evige pine er at betragte som et udtryk for en skadet retfærdighedssans?"

Jeg forstår vist ikke dit spørgsmål. Anfægtelser? Fortabelsens mulighed ér forfærdende, men jeg tror den er reel.

Det er derfor jeg forsøger at videregive evangeliet; det kristne budskab om, at enhver som vil tage imod Jesus som sin Herre og Frelser ikke fortabes, men får evigt liv i det kommende Paradis.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#101432 - 11/02/2009 20:33 Re: Går noget tabt? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej kristina!

Citat:
Jeg forstår vist ikke dit spørgsmål. Anfægtelser? Fortabelsens mulighed ér forfærdende, men jeg tror den er reel.

Så lad mig omformulere spørgsmålet:
Når nu mennesker, troende såvel som ikke troende f.eks her på JN og andre steder, giver udtryk for at tanken om et evigt helvede strider i mod deres retfærdighedssans, ser du så dette som et resultat af en beskadiget retfærdighedssans?

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#101433 - 11/02/2009 21:42 Re: Går noget tabt? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: tsrk55
Hej kristina!

Citat:

Så lad mig omformulere spørgsmålet:
Når nu mennesker, troende såvel som ikke troende f.eks her på JN og andre steder, giver udtryk for at tanken om et evigt helvede strider i mod deres retfærdighedssans, ser du så dette som et resultat af en beskadiget retfærdighedssans?

mvh Tom

Jeg ved stadig ikke rigtig, hvad jeg skal sige, for tanken om et evigt helvede for os syndere strider ikke imod min egen retfærdighedssans.

Ifølge min almindelig menneske-retfærdighedssans er det snarere være den evige salighed i Paradiset, som er uretfærdig - se Joh. 3,16.

Gud har skænket os sin elskede søn, for at vi ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Den ultimative og helt ufortjente kærlighedsgave.

Guds Søn har af kærlighed stillet sig imellem os mennesker og den dom, som vi, og ikke han, har fortjent.
Det kostede ham livet ..
Men døden kunne ikke fastholde ham, han opstod fra de døde, og hvis vi holder os til ham og stiller os under hans beskyttelse, får vi del i hans opstandelse.

Men tanken er næppe begribelig for nogen, som ikke accepterer tanken om synd - om tilgivelse - om Guds ufortjente nåde.

Er det retfærdigt at jeg, som er skyldig, bliver frikendt, fordi en anden har betalt min gæld?

Frelsen - den dyrekøbte kærlighedsgave er ikke "noget for noget" - den er nåde for intet ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#101440 - 12/02/2009 00:51 Re: Går noget tabt? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej kristina!

Citat:
Jeg ved stadig ikke rigtig, hvad jeg skal sige, for tanken om et evigt helvede for os syndere strider ikke imod min egen retfærdighedssans.

Kunne din egen opfattelse være et produkt af en beskadiget retfærdighedssans?

Citat:
Ifølge min almindelig menneske-retfærdighedssans er det snarere være den evige salighed i Paradiset, som er uretfærdig - se Joh. 3,16.

Hvorfor finder du det ene refærdigt og det andet uretfærdigt?

Citat:
Gud har skænket os sin elskede søn, for at vi ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Den ultimative og helt ufortjente kærlighedsgave.

Guds Søn har af kærlighed stillet sig imellem os mennesker og den dom, som vi, og ikke han, har fortjent.
Det kostede ham livet ..
Men døden kunne ikke fastholde ham, han opstod fra de døde, og hvis vi holder os til ham og stiller os under hans beskyttelse, får vi del i hans opstandelse.

Her er du gået i det jeg kalder for "forkynderisk selvsving", og det agter jeg ikke at svare på.

Citat:
Men tanken er næppe begribelig for nogen, som ikke accepterer tanken om synd - om tilgivelse - om Guds ufortjente nåde.

Du mener vel næppe at de som opfatter sig selv som kristne, og for hvem tanken om det evige helvede går imod deres sans for retfærdighed, ikke kan acceptere "tanken om synd - om tilgivelse - om Guds ufortjente nåde. "

Citat:
Er det retfærdigt at jeg, som er skyldig, bliver frikendt, fordi en anden har betalt min gæld?

Nej!

Citat:
Frelsen - den dyrekøbte kærlighedsgave er ikke "noget for noget" - den er nåde for intet ...

Den er tilsyneladende kun nåde for nogen, og dermed ikke ubetinget og altomfattende.

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 
#101448 - 12/02/2009 09:44 Re: Går noget tabt? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom

Citat:

Citat kristina:
"Frelsen - den dyrekøbte kærlighedsgave er ikke "noget for noget" - den er nåde for intet ... "

Tom:
Den er tilsyneladende kun nåde for nogen, og dermed ikke ubetinget og altomfattende.

Det er jeg ikke enig med dig i.
Guds nåde er ubetinget.

Menneskeheden blev i sin helhed retfærdiggjort på Golgata.
og alle uden undtagelse er velkommen til tage imod Guds nåde og tilgivelse for intet.

Dog bliver ingen tvunget til at drikke af livets vand, og det mener jeg også ville være både ukærligt og uretfærdigt.

Gud tager, med sorg, nej for et svar ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#101449 - 12/02/2009 10:17 Re: Går noget tabt? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Hej kristina!

Tak for sangen. I det mindste slap jeg for det obligatoriske salmevers.

mvh Tom

Woody Allen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær