0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2533 Brugere
23 Fora
7146 Tråde
116359 Indlæg |
|
#100468 - 09/01/2009 00:40
kristuskransen
|
Bruger
Reg.: 08/01/2009
Sted: fyn
|
Hej  Jeg har lige anskaffet mig en krituskrans... (en lille bedekrans hvis nogen skulle være i tvivl) Jeg vil høre om der er andre der bruger den, eller har erfaring med den? Mvh M
|
|
Til toppen
|
|
|
#100480 - 09/01/2009 17:29
Re: kristuskransen
[Re: evamaria]
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej EM Tillykke med bedekransen. Helt sikker det er en god anskaffelse, naar den bliver brugt rigtig. Hvis den bare er til pynt saa er enhver lille kaede lisaa god, men den kan osse have god indflydelse paa dine venner naar i kommer sammen. Jeg tror det er et kaempe godt vidnesbyrd, venner og bekendte vil stille spoergsmaal og der ligger chancen for at vidne til dem om Vores Frelser. Fik du bogen med til Kransen? Korskaeden betyder ikke saa meget mere, det er lisom enhver haenger een om halsen enten de saa er roevere, banditter eller aerlige Kristne, men en Kristus Krans, selvom det er noget af det samme er det alligevel forskellig. Her kan du naevne hver perle (for exempel nummer 1. Fadervor i skolen i oejeblikket) nummer 2 de hjemloese som fryser i denne kulde i hele Europa. nummer tre o s v, og saa kan du jo skifte navn paa perlene som det passer sig. Jeg er lidt misundelig, bare jeg havde een  Men husk paa, det er kun en perlekrans, den vaekker ikke de doede, og gaar heller ikke paa vandet. Just a thought Bluerover1
Ændret af Bluerover1 (09/01/2009 17:33)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100489 - 10/01/2009 05:00
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
|
hej  Ja er også glad for den, og fortæller gladeligt om hvad den betyder når nogen spørger og bruger den til meditation og bøn. Det hjælper (ihvertfald for mig) at have noget konkret at tage fat på når jeg beder. Hvis du gerne vil have en så koster den kun 40 kr på http://www.kristuskransen.dkMvh Marlene.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100502 - 11/01/2009 17:08
|
Bruger
Reg.: 24/10/2008
Sted: Sædding
|
Hej  Jeg har lige anskaffet mig en krituskrans... (en lille bedekrans hvis nogen skulle være i tvivl) Jeg vil høre om der er andre der bruger den, eller har erfaring med den? Mvh M Jeg har ikke hørt om sådan en før nu. Princippet lyder godt til bøn og eftertanke, men pas på at du ikke beder til kransen og ikke til Gud.
"Kun døde fisk flyder med strømmen" "Kristen lys kan ikke skujles"
Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne
|
|
Til toppen
|
|
|
#100526 - 12/01/2009 14:12
[Re: Mathias_M]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej  Jeg har lige anskaffet mig en krituskrans... (en lille bedekrans hvis nogen skulle være i tvivl) Jeg vil høre om der er andre der bruger den, eller har erfaring med den? Mvh M Jeg har ikke hørt om sådan en før nu. Princippet lyder godt til bøn og eftertanke, men pas på at du ikke beder til kransen og ikke til Gud. Det er der vist ikke mere fare for, end at man ville komme til at bede til sine egne foldede hænder eller til en bønnebog (eller Bibel, for den sags skyld).  Man ville næppe advare imod det i disse tilfælde - antageligt fordi det ikke er nyt og ukendt, som en bedekrans er (for nogen). Eller hvordan? Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100539 - 13/01/2009 01:27
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 27/11/2008
|
Kristuskransen er vel blot en protestantisk måde at efterligne den katolske rosenkrans på, i sit forsøg på at vinde lidt spiritualitet tilbage til den sterile folkekirke.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100545 - 13/01/2009 11:42
[Re: Boldbjerg]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kristuskransen er vel blot en protestantisk måde at efterligne den katolske rosenkrans på, i sit forsøg på at vinde lidt spiritualitet tilbage til den sterile folkekirke. Jeg ved ikke rigtig ... er Kristuskransen spirituel? Hvis jeg selv havde sådan en, ville jeg bruge som hjælp til fordybelse - til at blive bedre til at samle mine tanker i bøn og andagt og prøve at undgå at blive distraheret af alt muligt andet ... Jeg mener nu ikke, at folkekirken er steril, men det kommer jo så an på, hvad du lægger i ordet. Hvis du mener, at vi som regel ikke udtrykker os følelsesmæssigt over for hinanden, når vi er sammen til Gudstjeneste, så har du ret. Her er vi nok al stilfærdighed mest lyttende og modtagende og ikke udadrettede ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100550 - 13/01/2009 18:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kristuskransen er vel blot en protestantisk måde at efterligne den katolske rosenkrans på, i sit forsøg på at vinde lidt spiritualitet tilbage til den sterile folkekirke.
Det ved jeg ikke. Martin Lönnebo fik vist inspirationen fra Grækenland og ikke fra et katolsk land. I den ortodokse kirke bruges også bedekranse med perler eller knuder. Eller også kom inspirationen fra de perlekranse, de græske mænd bruger som en slags legetøj. Men, katolsk eller ortodoks, så mener jeg ikke, der er nogen der beder til en perlekrans. Min pointe var bare, at hvis nogen opfordrede en til at folde hænder under bøn for koncentrationens skyld, ville du næppe have sagt, at de skulle passe på de ikke kom til at bede til deres foldede hænder. Eller hvordan? Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100552 - 13/01/2009 20:57
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 27/11/2008
|
Jeg forstår nu ikke hvor du mener jeg skriver noget om at, bede til en krans eller en perle. Jeg mente derimod at det jeg skrev i første indlæg 
|
|
Til toppen
|
|
|
#100559 - 14/01/2009 18:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Boldbjerg. Beklager, jeg kom vist til at kommentere noget som stod i et indlæg af Mathias M, i et indlæg som var til dig. (Fordi jeg regnede med, at du kommenterede det, jeg havde skrevet til Mathias.) Han havde nemlig skrevet: "Princippet lyder godt til bøn og eftertanke, men pas på at du ikke beder til kransen og ikke til Gud." Så håber jeg, at misforståelsen blev opklaret.  I øvrigt har jeg selv en Kristuskrans (fik en i julegave) og er glad for at bruge den. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100563 - 14/01/2009 22:49
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Hej Evamaria.
Jeg har længe haft og båret en rosenkrans i armbånsform, som jeg engang fik i gave af en katolik. Jeg har ofte ønsket at jeg kunne bruge den og fortælle andre hvorfor jeg bar den, så da jeg så Kristuskransen på nettet forleden, skyndte jeg mig at bestille den. Jeg modtog den med posten i dag, samme dag som jeg havde givet min rosenkrans til en kær katolsk veninde hvis mand lå for døden. Jeg er glad for endelig at have fundet en erstatning for rosenkansen og glæder mig til at tage den i brug. Ind til da, vil jeg fortælle vidt og bredt om det smukke armbånd jeg har fået og måske inspirere andre til også at anskaffe sig et. Jeg ser intet galt i at have et redskab til meditation/bøn -så længe man er klar over at redskabet ikke er helligt eller uundværligt.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100583 - 15/01/2009 20:42
[Re: angela]
|
Bruger
|
Hej Angela... Tillykke med din kristuskrans.... det er et dejligt redskab til fordybelse i bøn og til at samle sig om at bede, er sikker på at du bliver glad for den  Mvh Evamaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#100612 - 16/01/2009 22:57
[Re: Mathias_M]
|
Bruger
Reg.: 15/01/2009
|
Princippet lyder godt til bøn og eftertanke, men pas på at du ikke beder til kransen og ikke til Gud. Perlerne står for Gud og grundlæggende ting i kristendommen, og forskellige situationer man kan føle sig i, hvor det er specielt rart at kunne bede til Gud. Dermed har man et "redskab" til at huske på Gud i selv hårde situationer, og man tænker vel altid på Ham, i forbindelse med kristuskransen 
"Videnskab uden religion er lam; religion uden videnskab er blind" - Albert Einstein
|
|
Til toppen
|
|
|
|