Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 8 gæster online.

Statistik
2533 Brugere
23 Fora
7146 Tråde
116359 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#100325 - 04/01/2009 10:29 Faste
Ruslana
Bruger

Reg.: 22/12/2008
Sted: Kontor
Jeg har hørt at fasten også er nævnt i Kristendommen og er meget intereseret i at høre hvordan man gør det rigtigt.
Hvordan? hvornår? hvor længe og om man må drikke vand under den?
Håber at nogen kan svare mig på disse spørgsmål.
Venlig hilsen fra Susanne

Susanne Haggren Nielsen

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#100326 - 04/01/2009 11:48 Re: Faste [Re: Ruslana]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Ruslana
Hvordan? hvornår? hvor længe og om man må drikke vand under den?

Hvad Helligånden tilskynder dig til...

Der kan være tale om at man faster helt eller delvist, fra mad eller andre ting, der forhindrer en i at søge Gud.

Normalt vil man vel drikke vand (se fx. Matt 4,1ff og Luk 4,1ff).

Til toppen 
#100327 - 04/01/2009 12:10 Re: Faste [Re: Ruslana]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Susanne - og velkommen herhid! \:\)

Jeg fandt lige, iblandt vores mange svarpanelsvar, en rigtig god og uddybende forklaring - synes jeg - af præst i Jerusalem Hans-Ole Bækgaard (Dansk Israelsmission)-

http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=390

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#100331 - 04/01/2009 12:47 Re: Faste [Re: Ruslana]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Ruslana,

Jeg tror ikke der er nogen "rigtig" måde at faste på.

En meget almindelig form for faste, er at skære alt det overflødige (lækre) væk - eller for eksempel at afstå fra kød i en periode. Det kan også være at man vælger at springe et måltid eller flere over.

Hvornår? Fastetiden og adventstiden er oplagte tidspunkter, og fra gammel tid er der også tradition for at faste (i en eller anden form) om fredagen, for at mindes Jesu korsfæstelse. Men ellers kan man gøre det når man selv synes. Man plejer ikke at faste på søndage.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#100332 - 04/01/2009 12:47 Re: Faste [Re: Ruslana]
Ruslana
Bruger

Hej Jalokin og Kristina.

Mange tak for jeres svar, det var en rigtig god hjæp for mig.
Nu ved jeg hvordan man skal gøre, og hvad man må og ikke må og skal i fasten.
Men betyder det så at man selv bestemmer hvornår man vil faste og hvor længe?

Kærlig hilsen

Susanne Haggren Nielsen

Til toppen 
#100333 - 04/01/2009 12:51 Re: Faste [Re: Ruslana]
Ruslana
Bruger

Hej Steffen,

Mange tak for dit svar.
Det var også til stor hjælp for mig.

Kærlig hilsen

Susanne Haggren Nielsen

Til toppen 
#100334 - 04/01/2009 13:11 Re: Faste [Re: Ruslana]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Ruslana
Hej Jalokin og Kristina.

Mange tak for jeres svar, det var en rigtig god hjælp for mig.
Nu ved jeg hvordan man skal gøre, og hvad man må og ikke må og skal i fasten.
Men betyder det så at man selv bestemmer hvornår man vil faste og hvor længe?

Kærlig hilsen

Hej Susanne - - ja, det tror og håber jeg det betyder!
Vi bestemmer selv!
Ikke kun hvornår og hvor længe og hvordan, men også om vi overhovedet vil faste!

Nogle har lyst til det, og gavn og glæde af det, andre ikke ..
Hvis man f.eks. har et problem med et eller andet, som man er blevet afhængig af, og som tager plads op for det personlige bøns-og andagtsliv og griber forstyrrende ind i fællesskabet med andre mennesker, tror jeg det kan være en god ide helt at afstå fra det (hvad det så end er) i en periode.

Den eneste gang, jeg selv fastede, var inden jeg blev omvendt til kristen tro.
Det var et helse-forsøg, hvor jeg i en hel uge ikke spiste noget, og kun drak urtete og grønsagsboullion ..

På udmærket eksempel på, hvad jeg i hvert fald ikke vil anbefale!
Eksperimentet resulterede nemlig ikke i noget som helst godt, men i muskelsvækkelse og stjerneondt i hovedet ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#100377 - 05/01/2009 16:58 Re: Faste [Re: Ruslana]
henoch
Bruger

Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
Hej Susanne

Jeg er lidt bekymret over, at du spørger, om man må drikke vand under en faste. Du er forhåbentlig klar over, at hvis man ikke drikker noget, så dør man. Jeg kan generelt tilslutte mig det, som de andre skriver om faste. Faste er nævnt i både GT og NT, men der er ikke mange anvisninger i NT af, hvordan det kan foregå, så det må man formentlig selv bestemme. Kirken har haft en tradition for, at man ikke burde spise kød, og at man skulle bruge ekstra tid på bøn fra fastelavn til påske. I dag er der mange, der synes, at der er andre ting, der er mere relevante at faste fra end kød. Det seneste nye er vist en "CO2-faste".
Jeg er lidt bekymret for i disse tider, hvor så mange har spiseforstyrrelser, at der kan være nogen, der giver deres spiseforstyrrelse en from maske ved at sige, at de "faster". Jeg mener derfor generelt, at man skal ransage sine egne motiver, inden man begynder at faste. Man kan eventuelt rådføre sig med sin læge.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#100403 - 06/01/2009 11:20 Re: Faste [Re: Ruslana]
Randi
Bruger

Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
Hej Susanne

Lige til faste, så vil jeg gerne som sygeplejerske sige til dig at du IKKE skal faste uden at være 100 % rask. Det bedste ville måske være at tale med en præst om hvordan og hvorfor du evt. gerne ville faste. Din egen læge vil kunne rådgive dig om du er rask nok til at faste.

Ellers kan jeg kun sige at det også giver en ret god oplevelse at gå i kirke om søndagen, det er også en måde at komme mere tæt på Gud \:\)

VH Randi

"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)

Til toppen 
#100445 - 07/01/2009 19:22 Re: Faste [Re: Ruslana]
Nygaard
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
Hej Ruslana

Jeg mener også helt klart det ville være en god idé, at prøve at faste. Jeg har selv tænkt den samme tanke flere gange.. Måden jeg ville vælge at holde faste på er:
Jeg vil tage helt fri en hel dag (måske mere). Så vil jeg slukke alt der kunne forstyrre, altså isolere mig selv fuldstændigt fra omverden. Jeg ville stadig spise og drikke, for jeg tror jeg ville komme til at fjerne fokus fra Gud, hvis jeg ikke spiste eller drak (jeg ville ikke bruge tid på maden, måske forberede det på forhånd). Ellers vil jeg bruge hele dagen på bøn, tak og lovprisning (sang eller andet) og læse i min bibel. Det er det jeg har forstået ved at faste, at give sin dag 100% til Gud. Hvis det ikke er at faste håber jeg der er nogen der vil sætte mig i rette:D

Mvh Michael

At leve Gud nær er min lykke

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær