Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 13 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115517 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#100309 - 03/01/2009 20:30 Katolik eller protestant
Anonym
Anonym

Hej.
Jeg er en fjorten år gammel pige, og nu bliver jeg altså nødt til at spørge om hjælp. Jeg er bor med mine forældre som med tiden er blevet meget kristne (protestantisk) Jeg er aldrig blevet presset til noget som helst med kristendommen, og som den eneste i min familie har jeg aldrig før interesseret mig særlig meget for kristendommen. Men de sidste på år har religion betydet mere og mere for mig, og jeg må indrømme at kristendommen er blevet er blevet en del af mit liv, måske ikke så stor, men den er der. Jeg kan ikke, og vil aldrig kunne tro på alt der står i biblen, det er jeg alt for videnskabelig til, men alligevel er jeg nødt til at tro på at der er mere mellem himmel og jord. Men nu kommer jeg så til det egentlige. Jo mere jeg lærer om katolicismen, jo mere bliver jeg i tvivl om jeg er protestant. Og så igen nej. Jeg beundrer katolicismens traditioner, såsom at gå til skrifte, at gøre korsets tegn med vievand, kirkens mere farverige udsmykning og især helgenerne. At bede til en helgen, og hente hjælp og styrke hos en helgen synes jeg er en smuk ting. Jeg mener ikke at jeg på den måde siger at nogle mennesker er vigtigere for gud end andre, men at man priser og anerkender at nogle mennesker har gjort noget bemærkelsesværdigt og godt i deres jordiske liv.
Derimod er jeg ”modstander” af en af de vigtigste traditioner i katolicismen, nemlig paven. Jo, det lyder måske en smule voldsomt, men det er jeg altså! Jeg synes netop, at dette er at gøre forskel på mennesker. Det at sige at nogle er tættere på gud end andre, og jeg deler heller ikke den katolske kirkes gammeldags syn på skilsmisse, prævention, abort osv. Desuden tror jeg på at mennesket vil blive tilgivet af gud, når man dør, og at man ikke kommer i Helvedet eller Skærsilden, og det er vel protestantisk? Men så igen jeg synes at mennesker skal forstå hvad de har gjort og ikke bare ”lukkes igennem” Ihh.. Hvor er jeg forvirret!
Men mit endelige spørgsmål, hvordan definerer man det jeg tror på? Er jeg katolsk? Eller er jeg protestantisk? Eller er jeg ingen af delene? Kan man også være afslappet katolik, ligesom de fleste danske protestanter er?
( Okay, der havde jeg lige fem endelige spørgsmål… : D )

Hilsen A.C

Til toppen 
#100475 - 09/01/2009 12:51 Re: Katolik eller protestant [Re: Anonym]
Susanne_K
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 13/06/2007
Sted: Fyn
Kære A.C
Tak for dit/dine spørgsmål. Jeg kan godt se at du har en masse tanker og overvejelser frem og tilbage. Og det er ikke fordi jeg ikke tager dine mange tanker alvorligt, at jeg umiddelbart tillader mig at begynde et helt andet sted, end at svare på det du skriver.
For det vigtigste er ikke om du kan skal kalde dig katolik eller protestant. Det vigtigste, er om du er en kristen, i den betydning, at du tror på Jesus som Guds søn og har sagt ja til at hans frelse også skal gælde dig. Hvis du slår op på Johannes evangeliet, kap.3;16 finder du det som bliver kaldt den lille bibel. Et bibelvers som helt kort fortæller hvorfor Gud lod Jesus komme til jorden. Der står og måske har du hørt det før: ”For således elskede Gud verden at han gav en enbårne (dvs. sin eneste) søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes med have evigt liv”Det betyder, at Gud elskede og elsker mennesker så meget at han har sat sin egen søn ind på, at mennesker skal kunne leve evigt sammen med ham på en ny jord, når Jesus er kommet igen. Han har givet mennesker en mulighed for at få tilgivelse for alle synder de har begået i deres liv, ved at han lod Jesus tage straffen i vores sted. Og derfor måtte Jesus dø på korset. Men det betyder ikke, at mennesker så bare automatisk er tilgivet og frelst. Det er lidt lige som en gave du må åbne før du kan få noget ud af indholdet. På samme måde må du og jeg sige ja, til at vi vil tro på Jesus og tage imod frelsens gave(kan man kalde den) for at det gælder for os.
Og vi kan ikke bare tage imod halvdelen af pakken og nøjes med det. Og så kan jeg godt se at du måske får et problem, når du skriver at du hverken vil eller kan tro på bibelen.
Jeg vil gerne udfordre dig til at bede til Gud, bede ham om at vise dig at bibelen er sand og at han er til, ikke bare som et eller andet mellem himmel og jord, men som den eneste sande Gud, som elsker dig helt vildt!
Jeg synes du skal opsøge noget kristent ungdomsarbejde og jeg vil gerne hjælpe dig med at prøve at finde noget i nærheden af hvor du bor. Bruge tid sammen med dem og snakke med dem om det at tro på Jesus.
Du er også meget velkommen til at skrive til mig på susanne@jesusnet.dk Så skal jeg svare på dine spørgsmål så godt som jeg nu kan. Og der er ingen forkerte spørgsmål. Du vil godt nok ikke være anonym længere, hvis du skriver til mig ad den vej, men jeg har fuld tavshedspligt, så det skal du ikke være bekymret for.

Til slut, når du spørger, om du er katolik, protestant eller ingen af delene. Så vil jeg ud fra det du har beskrevet, sige at du er ingen af delene. Men igen det der virkelig betyder noget er om du tror på Jesus og har ham som den øverste i dit liv.

Må du lærer ham at kende!
Kærlig hilsen
Susanne K

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær