Der er nogen brikker med vinen jeg ikke kan få til at passe sammen:
Så vidt (jeg tror) jeg ved er der nogen Indre Missions folk som ikke indtager alkohol af religiøse årsager. Jeg har også en puslespilsbrik som siger at: "alkohol en som viskelæder i forhold til spirituel udvikling".
#100245 - 02/01/200909:21Re: Vin og alkohol
[Re: Liljen]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: Liljen
Der er nogen brikker med vinen jeg ikke kan få til at passe sammen:
Så vidt (jeg tror) jeg ved er der nogen Indre Missions folk som ikke indtager alkohol af religiøse årsager. Jeg har også en puslespilsbrik som siger at: "alkohol en som viskelæder i forhold til spirituel udvikling".
Men hvorfor gav Kristus så disiplene vin?
Der står ikke skrevet, at vi ikke må drikke vin andre alkoholiske drikke, Jesus selv drak også vin!
Men der står, at vi skal lade være med at drikke os fulde!
Din puslespilsbrik er ikke bibelsk, og kristendommen handler heller ikke om spirituel udvikling, men om noget meget større: At vi ved tro på Jesus bliver frelst til evigt liv i Paradiset!
De, om hvem du har hørt, at de af religiøse årsager ikke drikker alkoholiske drikke, mon ikke det skyldes, at de ikke kan tåle det?
Eller at de vil vise andre, som ikke kan tåle det, det hensyn selv at afstå fra det for ikke at lede dem i fristelse? I så fald er det udtryk for et næstekærligt, kristent sindelag!
Jeg har ikke læst nogen steder at man ikke må drikke, og som du selv skriver drak Jesus også vin. Det ville Han ikke have gjort hvis der var noget forkert i det. Men der står at man ikke må drikke sig fuld, så en enkelt i ny og næ, kan jeg ikke se noget i vejen for.
Jeg har så ikke rørt nogen former for alkohold i snart 8 år, men det er af helt andre årsager. Mon ikke det er det samme med dem du kender fra Indre Mission...??
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
#100264 - 02/01/200917:39Re: Vin og alkohol
[Re: Liljen]
steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Jesus gav disciplene vin fordi vin er lig med glæde og fest, og det var noget af det han gerne ville indføre på jorden.
Der har tidligere i Indre Mission været en meget negativ holdning til alkohol, sikkert fordi man har set så utrolig mange drikke sig ud i elendighed - det var et almindeligt og ret udbredt problem i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, som tilfældigvis også er IM's barndom og guldalder. Af samme grund har man haft et negativt syn på kortspil og dans.
Men lige så længe som IM har været en del af Folkekirken (altid) har de også modtaget alkoholiseret vin i kirken. (Alkoholfri vin er et ret nyt kætteri. )
Det er ikke alkohol i sig selv, men umådehold og misbrug som fører til elendighed og hæmmer en sund kristen udvikling (er det hvad du mener med "spirtuel"?)
Der er så nogle, som af naturen har anlæg for alkoholisme, som nok bør holde sig fra det, og endelig er der nogle som aflægger en slags "nasiræerløfte" om at afstå fra alkohol enten for en periode, eller for hele livet - som en form for faste.
Men paulus siger: "Drik jer ikke berusede" fordi i den tilstand kan man ikke ære gud med sine handlinger, og hvis det bliver til afhænighed, så kan det komme ind og forstyre ens tro.
Der står vi skal fylde os med helligånden i stedet for vin, (dog uden at opføre os som berusede og sige at helligånden gør det.)
Bibelen.dk's søgemaskine er nede, ellers vil jeg gerne have fundet nogle vers. Ordsprog. snakker noget om at vin kan være tillokkende, men er meget skidt. Kan ikke huske formuleringen.
At nogle vælger total afholdenhed, er jo bar den nemmeste måde at undgå at blive fristet, og komme i afhængighed el. blive beruset.
Jeg mener at alkohold kan blive en afgud hvis det bliver til afhængighed. Og det eneste jeg vil være afhængig af er GUD. Hverken tobak eller alkohol.
Jeg er ikke helt afklaret hvordan min alkoholpolitik er men noget i stil med: "Kun vin til maden"
Mvh Mathias
"Kun døde fisk flyder med strømmen" "Kristen lys kan ikke skujles"
Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne
Så vidt (jeg tror) jeg ved er der nogen Indre Missions folk som ikke indtager alkohol af religiøse årsager.
Som sagt burde man ikke drikke sig fuld, ment som et godt råd, da hvordan skal man så tale Guds ord, hvis man ikke har kontrol over sig selv? Det kan føre til udskejelser, og det kan man finde et godt eksempel på, da Noa bliver fuld. 1. Mos 9,21: "Da han drak af vinen, blev han beruset og blottede sig inde i sit telt."
Jeg vil gå udfra at dem du kender generelt siger nej, for netop ikke at fristes og miste kontrollen, så de bliver fulde, selvom alkohol også bare kan gøre stemningen mere hyggelig og festlig. Nogler ser det også udfra at Jesus en dag vil komme igen, og hvis de er fulde, hvordan skal de så genkende ham? Man har vel heller ikke lyst til at vise sig i den tilstand, overfor Ham.
Ef 5,18: "Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden"
"Videnskab uden religion er lam; religion uden videnskab er blind" - Albert Einstein
Der skal nok være nogle IM'ere som mener at selve indtagelsen (dvs. ikke kun overdreven) af alkohol er en synd. Det har de dog intet at have i. Biblen taler positivt om vin, og bruger bl.a. vinen og vin-relaterede steder som et billede på velsignelse og Guds rige.
Jeg vil gerne skrive under på at alkohol KAN være som et viskelæder i forhold til spirituel udvikling, under den forudsætning at der er tale om et MISBRUG af alkohol, altså alkoholisme, eller at man drikker sig fuld uden nødvendigvis at være alkoholiker.
Mvh
JF
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
jeg har læst i det nye testamente at jesus giver folket lov til at drikke så meget de vil. dette råd tager jeg til mig, og derfor drikker jeg meget alkohol hver dag, men rødvin er dog min favorit, da det får mig til at tænke på jesus.;) - rolig. jesus bliver ikke sur hvis i drikker bare en lille sjat vin eller andet, bare i behersker jer..