Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 8 gæster online.

Statistik
2533 Brugere
23 Fora
7146 Tråde
116359 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#100243 - 02/01/2009 08:30 Vin og alkohol
Liljen
Bruger

Reg.: 02/01/2009
Der er nogen brikker med vinen jeg ikke kan få til at passe sammen:

Så vidt (jeg tror) jeg ved er der nogen Indre Missions folk som ikke indtager alkohol af religiøse årsager.
Jeg har også en puslespilsbrik som siger at: "alkohol en som viskelæder i forhold til spirituel udvikling".

Men hvorfor gav Kristus så disiplene vin?

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#100245 - 02/01/2009 09:21 Re: Vin og alkohol [Re: Liljen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Liljen
Der er nogen brikker med vinen jeg ikke kan få til at passe sammen:

Så vidt (jeg tror) jeg ved er der nogen Indre Missions folk som ikke indtager alkohol af religiøse årsager.
Jeg har også en puslespilsbrik som siger at: "alkohol en som viskelæder i forhold til spirituel udvikling".

Men hvorfor gav Kristus så disiplene vin?

Der står ikke skrevet, at vi ikke må drikke vin andre alkoholiske drikke, Jesus selv drak også vin!

Men der står, at vi skal lade være med at drikke os fulde!

Din puslespilsbrik er ikke bibelsk, og kristendommen handler heller ikke om spirituel udvikling, men om noget meget større: At vi ved tro på Jesus bliver frelst til evigt liv i Paradiset!

De, om hvem du har hørt, at de af religiøse årsager ikke drikker alkoholiske drikke, mon ikke det skyldes, at de ikke kan tåle det?

Eller at de vil vise andre, som ikke kan tåle det, det hensyn selv at afstå fra det for ikke at lede dem i fristelse?
I så fald er det udtryk for et næstekærligt, kristent sindelag!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#100250 - 02/01/2009 11:19 Re: Vin og alkohol [Re: Liljen]
VNielsen
Bruger

Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
Hej Liljen.

Jeg har ikke læst nogen steder at man ikke må drikke, og som du selv skriver drak Jesus også vin. Det ville Han ikke have gjort hvis der var noget forkert i det. Men der står at man ikke må drikke sig fuld, så en enkelt i ny og næ, kan jeg ikke se noget i vejen for. ;\)

Jeg har så ikke rørt nogen former for alkohold i snart 8 år, men det er af helt andre årsager. Mon ikke det er det samme med dem du kender fra Indre Mission...??

Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.

Til toppen 
#100264 - 02/01/2009 17:39 Re: Vin og alkohol [Re: Liljen]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Jesus gav disciplene vin fordi vin er lig med glæde og fest, og det var noget af det han gerne ville indføre på jorden.

Der har tidligere i Indre Mission været en meget negativ holdning til alkohol, sikkert fordi man har set så utrolig mange drikke sig ud i elendighed - det var et almindeligt og ret udbredt problem i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, som tilfældigvis også er IM's barndom og guldalder. Af samme grund har man haft et negativt syn på kortspil og dans.

Men lige så længe som IM har været en del af Folkekirken (altid) har de også modtaget alkoholiseret vin i kirken. (Alkoholfri vin er et ret nyt kætteri. \:p )

Det er ikke alkohol i sig selv, men umådehold og misbrug som fører til elendighed og hæmmer en sund kristen udvikling (er det hvad du mener med "spirtuel"?)

Der er så nogle, som af naturen har anlæg for alkoholisme, som nok bør holde sig fra det, og endelig er der nogle som aflægger en slags "nasiræerløfte" om at afstå fra alkohol enten for en periode, eller for hele livet - som en form for faste.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#100268 - 02/01/2009 19:56 Re: Vin og alkohol [Re: steffenlaursen]
SigneT
Bruger

Reg.: 02/01/2008
Sted: Hailsham
 Oprindeligt skrevet af: Steffenlaursen
Jesus gav disciplene vin fordi vin er lig med glæde og fest, og det var noget af det han gerne ville indføre på jorden.

Hej Steffen.

Bare af ren nysgerrighed og al uvidenhed. Men hvilket belæg har du for overstående påstand?

mvh Signe

There was hope for Job like a cut down tree, I hope there's such hope for me!!

Til toppen 
#100270 - 02/01/2009 20:43 Re: Vin og alkohol [Re: kristina]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Skol, drik e mie en do ka tol.
Happy New year
Bluerover1

Til toppen 
#100279 - 02/01/2009 23:27 Re: Vin og alkohol [Re: SigneT]
steffenlaursen
Bruger

For at Guds rige er glæde og fest, eller for at vin er lig med glæde og fest?

Til toppen 
#100292 - 03/01/2009 15:33 Re: Vin og alkohol [Re: Liljen]
Mathias_M
Bruger

Reg.: 24/10/2008
Sted: Sædding
Jesus siger ikke: Du må ikke drikke vin.

Men paulus siger: "Drik jer ikke berusede" fordi i den tilstand kan man ikke ære gud med sine handlinger, og hvis det bliver til afhænighed, så kan det komme ind og forstyre ens tro.

Der står vi skal fylde os med helligånden i stedet for vin, (dog uden at opføre os som berusede og sige at helligånden gør det.)

Bibelen.dk's søgemaskine er nede, ellers vil jeg gerne have fundet nogle vers.
Ordsprog. snakker noget om at vin kan være tillokkende, men er meget skidt. Kan ikke huske formuleringen.

At nogle vælger total afholdenhed, er jo bar den nemmeste måde at undgå at blive fristet, og komme i afhængighed el. blive beruset.

Jeg mener at alkohold kan blive en afgud hvis det bliver til afhængighed.
Og det eneste jeg vil være afhængig af er GUD. Hverken tobak eller alkohol.

Jeg er ikke helt afklaret hvordan min alkoholpolitik er men noget i stil med: "Kun vin til maden"

Mvh Mathias

"Kun døde fisk flyder med strømmen"
"Kristen lys kan ikke skujles"

Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne

Til toppen 
#100301 - 03/01/2009 18:29 Re: Vin og alkohol [Re: steffenlaursen]
SigneT
Bruger

hej Steffen.

Nej. For at Jesus vil indføre glæde og fest på jorden... \:\)

Til toppen 
#100305 - 03/01/2009 19:45 Re: Vin og alkohol [Re: SigneT]
steffenlaursen
Bruger

Det slutter jeg ud fra at han laver 470 liter vin til et bryllup \:\)

Til toppen 
#100306 - 03/01/2009 19:46 Re: Vin og alkohol [Re: Mathias_M]
steffenlaursen
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Mathias_M
Der står vi skal fylde os med helligånden i stedet for vin, (dog uden at opføre os som berusede og sige at helligånden gør det.)

Dem som kan lidt latin kan så sidde og klukke lidt i skægget ;\)

Hint: Spiritus

Til toppen 
#100315 - 03/01/2009 22:17 Re: Vin og alkohol [Re: steffenlaursen]
SigneT
Bruger

ja, okay. Den konklussion forstår jeg gerne. Skulle bare se om du havde et vers der tilsluttede din påstand. \:\)

SKÅL! \:D

Til toppen 
#100324 - 04/01/2009 10:17 Re: Vin og alkohol [Re: steffenlaursen]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
LOL

"Lad jer fylde af spiritus" \:D

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#100367 - 05/01/2009 14:01 Re: Vin og alkohol [Re: JesusFreakDK]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Ja. Spiritus Sanctus, nemlig. ;\)

Til toppen 
#100501 - 11/01/2009 16:54 Re: Vin og alkohol [Re: steffenlaursen]
Mathias_M
Bruger

Reg.: 24/10/2008
Sted: Sædding
 Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen
 Oprindeligt skrevet af: Mathias_M

Dem som kan lidt latin kan så sidde og klukke lidt i skægget ;\)

Hint: Spiritus

Jeg kan ikke latin, men ved at dette er en holdning som hele bibelen har.

"Kun døde fisk flyder med strømmen"
"Kristen lys kan ikke skujles"

Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne

Til toppen 
#100610 - 16/01/2009 22:36 Re: Vin og alkohol [Re: Liljen]
Discipel
Bruger

Reg.: 15/01/2009
 Oprindeligt skrevet af: Liljen

Som sagt burde man ikke drikke sig fuld, ment som et godt råd, da hvordan skal man så tale Guds ord, hvis man ikke har kontrol over sig selv? Det kan føre til udskejelser, og det kan man finde et godt eksempel på, da Noa bliver fuld. 1. Mos 9,21: "Da han drak af vinen, blev han beruset og blottede sig inde i sit telt."

Jeg vil gå udfra at dem du kender generelt siger nej, for netop ikke at fristes og miste kontrollen, så de bliver fulde, selvom alkohol også bare kan gøre stemningen mere hyggelig og festlig.
Nogler ser det også udfra at Jesus en dag vil komme igen, og hvis de er fulde, hvordan skal de så genkende ham? Man har vel heller ikke lyst til at vise sig i den tilstand, overfor Ham.

Ef 5,18: "Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden"

"Videnskab uden religion er lam; religion uden videnskab er blind" - Albert Einstein

Til toppen 
#100724 - 21/01/2009 21:18 Re: Vin og alkohol [Re: Liljen]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Der skal nok være nogle IM'ere som mener at selve indtagelsen (dvs. ikke kun overdreven) af alkohol er en synd.
Det har de dog intet at have i. Biblen taler positivt om vin, og bruger bl.a. vinen og vin-relaterede steder som et billede på velsignelse og Guds rige.

Jeg vil gerne skrive under på at alkohol KAN være som et viskelæder i forhold til spirituel udvikling, under den forudsætning at der er tale om et MISBRUG af alkohol, altså alkoholisme, eller at man drikker sig fuld uden nødvendigvis at være alkoholiker.

Mvh

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#101630 - 17/02/2009 12:35 Re: Vin og alkohol [Re: JesusFreakDK]
bonnie
Bruger

Reg.: 16/02/2009
Sted: himlen
jeg har læst i det nye testamente at jesus giver folket lov til at drikke så meget de vil. dette råd tager jeg til mig, og derfor drikker jeg meget alkohol hver dag, men rødvin er dog min favorit, da det får mig til at tænke på jesus.;)
- rolig. jesus bliver ikke sur hvis i drikker bare en lille sjat vin eller andet, bare i behersker jer..

Til toppen 
#101631 - 17/02/2009 15:43 Re: Vin og alkohol [Re: bonnie]
Laugesen
Bruger

Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej

Du skriver

Citat:

jeg har læst i det nye testamente at jesus giver folket lov til at drikke så meget de vil.

Hvor? Jeg mindes ikke at have læst det..

Må Gud velsigne dig
Kærligst Laugesen

Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær