Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 11 gæster online.

Statistik
2507 Brugere
23 Fora
7055 Tråde
115521 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#100153 - 29/12/2008 10:00 Skal jeg tro på Det Gamle Testamente?
Anonym
Anonym

Jeg sad forleden og læste i gamle testamente og særligt i ordforklaringen til autoriserede bibeloversættelse af 1992.
Jeg læste i Esajas' Bog 43:10-12, at der ikke er nogen frelse ud over den hebraiske Gud. Hvem skal jeg tilbede, den gammeltestamentlige Gud eller Jesus? Skal vi almindelige kristne rette os efter Det Gamle Testamente? Jeg så i ordforklaringen under Jesus, at det er græsk form for Josva. Jeg har en ven, der kan hebraisk, og han siger, at Josvas navn betyder "Jahve er frelse". Betyder Jesus navn da "Jahve er frelse"? Jeg kiggede også under halleluja, og det betyder lovpris Jah(ve). Jeg har altid troet, at det var en lovprisning af Jesus.
Halleluja optræder fire gange Åbenbaringsbogen, og ifølge ordforklaringen i den autoriserede oversættelse af 1992 er halleluja synonymt med den hebraiske Gud Jahve. Betyder det ikke, at de allerførste kristne (inkl. Jesus) i virkeligheden tilbad den hebraiske Gud Jahve, i modsat fald havde det vil næppe stået i Det Nye Testamente, og især i Åbenbaringen, som er skrevet lang tid efter Jesu Kristi død og opstandelse. Hvad er rigtigt?

Ændret af Bloch (03/01/2009 13:17)

Til toppen 
#100287 - 03/01/2009 13:24 Re: Skal jeg tro på Det Gamle Testamente? [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Kære anonyme!

Tak for dit spørgsmål.
Som du kan se, har jeg sammenkædet et par af dine spørgsmål, da du har stillet et par spørgsmål, som handler om samme hovedtema.
Jeg forstår godt din undren, da mange både nu, og gennem tiden, har gjort et kraftigt forsøg på, at skille GT og NT ad. De taler om, at vi møde to forskellige guder, og andet af samme skuffe. Dette er imidlertid ikke, hvad Jesus lærte os. Han siger meget direkte: Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. Matt 5,17 – 18. Skal jeg her, prøve at sige det forholdsvis kort, betyder det, at når GT taler om, at Gud vil skabe frelse, så er Jesus opfyldelsen af dette løfte.
Når vi tror på Jesus, tilbeder ham og ophøjer Gud, så er det Abrahams, Isaks og Israels Gud vi ophøjer og tilbeder.
Som en der tror på Jesus, tror jeg også, at den eneste sande måde, at tilbede Gud på, er gennem Jesus. Når Israels Gud bringer frelse, sker det alene gennem Jesus, Messias. Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved. ApG 4,12
Du spørger, om det betyder, at vi som kristne, skal rette os efter GT? Et hurtigt svar vil være ja. Som kristne, er vi forpligtet på, at rette os efter Guds vejledning, og den har vi i både GT og NT. Der er dog lidt mere at sige, end et enkelt ja. I NT lærer vi, at der er noget, der er givet Israel, som en del af den pagt, der blev givet Israels land og folk af Gud. Omskærelsen af drenge er et pagtstegn mellem folket Israel og Gud, og et vidnesbyrd om de løfter, som dette folk er under. Som hedningekristne, er vi ikke en del af dette folks fysiske væren, og derfor heller ikke forpligtet på f.eks. omskærelsen, men vi har fået del i frelsesløfterne, for de er bundet til Jesus. Vi har altså, som Paulus siger det, fået del i Israels Guds Hellige Ånd. I ham blev også I, da I hørte sandhedens ord, evangeliet om jeres frelse - i ham blev også I, da I kom til tro, beseglet med forjættelsens hellige ånd, som er pantet på vor arv, indtil forløsningen kommer for hans ejendomsfolk, til lov og pris for hans herlighed. Ef. 1,13-14
Sagt med andre ord, du skal ikke, som ikke jøde, først blive jøde, for at kunne være kristen, lige så lidt, som du som jøde, skal holde op med, at være jøde, for at kunne være kristen.
Kristen bliver du ved at tro på Jesus, og ved at være døbt til ham. Det giver dig ret til, at kalde Abrahams, Isaks og Jakobs Gud for din far.

Hilsen
Jørgen Bloch

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær