1 registrerede (1 usynlig) og
8
gæster online.
|
2533 Brugere
23 Fora
7146 Tråde
116359 Indlæg |
|
#100039 - 23/12/2008 23:07
Brug el. anvedelse af tungetale?!
|
Bruger
Reg.: 24/10/2008
Sted: Sædding
|
Jeg fandt for ca. 4 måneder ud af der var noget der hed tungetale. Jeg er 16 år og opvokset med massiv kristendomslære i lutherske sammenhænge, derfor synes jeg nu at det er skræmmende at der er så ringe undervisning på området så jeg ikke har hørt om det før. Jeg har de sidste måneder studeret tungetale m.m.
Jeg har fundet ud af at ikke alle ser ens på brugen og betydningen af tungetal. Der er stor forskel på om du sprøger en fra LM eller fra Pinse Bevægelsen.
Nogle spørgsmål: 1. Ved du hvad tungetale er? 2. Er det acceptabelt at flere taler/synger/råber/beder i tunger i en forsamling på sammetid? 3. Hvor går grænsen mellem personlig og offenlig tungetale? 4. Hvornår bør/må/skal man tale i tunger for en forsamling? 5. Hvor stor vægt skal tungtalen have i ens kristenliv/menighed?
Dette er næsten et tabubelagt emne i nogle kredse, og jeg håber at få nogle spænende svar og debatter.
Mvh Mogensen
Ændret af Mogensen (23/12/2008 23:08)
"Kun døde fisk flyder med strømmen" "Kristen lys kan ikke skujles"
Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne
|
|
Til toppen
|
|
|
#100044 - 24/12/2008 00:37
Re: Brug el. anvedelse af tungetale?!
[Re: Mathias_M]
|
Bruger
Reg.: 03/09/2002
Sted: Århus
|
Hej Mogensen.
1: Jeg vil meget gerne komme med lidt info om tungetale. Det er en gave som er givet af Gud. En nådegave. Tungetale beskrives af mange som at tale med et andet sprog som du eller jeg ikke umiddelbart kan forstå. Nogen beskriver det med at tale hemmeligheder med Gud, så djævlen ikke kan forstå det. Der er en i del kredse megen fokus på netop denne nådegave, og måske også for meget efter min smag. Det er meget udbredt i en pinsekirkelig forsamling. (det er måske der du har stødt på det. ) 2-4: Jeg har lagt de tre punkter sammen da det er meget sammenfaldende svar du vil få. Paulus har nogle retningslinier for tungetale. Prøv at læse 1 kor 14, 26ff. "Hvad da brødre?. Når i kommer sammen har den ene en salme, en anden en belæring, en har en åbenbaring, en har Tungetale, en anden har tolkningen.. Alting skal være til opbyggelse. Hvi nognen taler i tunger så to eller højst tre og en ad gangen og der skal være en til at tolke det. hvis der ikke er nogen til at tolke det skal den der taler i tunger tie stille i menigheden." Det er vores guidelines til det offentlige tungetale. Hvordan den personlige tungetale er der ikke de samme linier for. Jeg har hørt om en del som er blevet opbygget ved at tale i tunger i deres andagsliv. Som det står i 1 kor 14, 26 ff kan man tale i tunger hvis nogen kan udlægge den. Det kan være til stor opbyggelse for alle. Jeg har selv udlagt nogle tungetaler og det er Guds stemme der taler til mig. Første gang jeg oplevede det var til en cellegruppemøde (bibelkreds) hvor der var en tungetale. Efterfølgende skulle der så bedes for udlæggelsen og jeg fornemmede klart at Gud sagde til mig. "Herren velsigne dig og bevare dig , Herren lade sit ansigt lyse over dig.". Ugen efter var der igen cellegruppe og hende der havde tungetalen havde en andagt over "Herren velsigne dig......". Det var en meget stærk oplevelse for mig. Flere gange siden har jeg udlagt tungetale i kirken.
5: Det skal have nogen vægt, men det er ikke alt. Læs 1 kor 14 1-3. Her står det at vi skal stræbe efter og tale profetisk. Her er tungetalen længere nede på rækken. Hvad det betyder at tale profetisk er en anden ting. Et eks kan læses i APG 11, 27ff. Tilslut vil jeg opfordre dig til at læse hele 1 kor 14. Jeg har ikke tungetalens nådegave. Har du yderligere sp er du meget velkommen.
KH
Bjarne
Ændret af Bjarne1 (24/12/2008 00:58)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100046 - 24/12/2008 12:30
[Re: Bjarne1]
|
Bruger
|
Heej.
Jeg mener bar at det er ens ånd i en der beder for en til opbyggelse åndeligt, når man beder personligt. Har ikke nådegaven til det, men det er hvad andre fortæller.
Det jeg tror ikke jeg ved mere om tungetale end du gør. Har læst de skriftsteder du henviser til flere gange. Jeg er enige i alle dine svar, vil bar godt vide hvad du fx mener om at flere personer beder lavmælt i tunger på samme tid til et bedemøde. Andre kan svagt høre det. Er det okay? Hvor skelner du mellem offentlig og personlig tungetale?? Er det ok at en taler, beder i tunger fra talerstolen med mikrofon på, mens han og resten af menigheden også beder?
Jeg prøver at danne mig en holdning på dette område, så vil gerne høre hvad andre folk mener.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100047 - 24/12/2008 13:19
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Hej Mathias.
Jeg er een af dem der ikke er tilhænger af brug af tungetale. Jeg har hørt tungetale ved flere lejligheder, men ikke een eneste gang, har der været et menneske tilstede som kunne oversætte og det er forkert. I det hele taget er jeg meget i tvivl om hvad tungetale er.
Når jeg læser bibelen, forstår jeg det ærlig talt således, at disciplene pludselig blev fyldt af Helligånden og kunne tale alverdens fremmede sprog og på disse fremmede sprog forkynde om Gud og Hans kærlighed. Altså var der ikke tale om et indforstået sprog mellem Gud og den enkelte, sådan som nutidens snak om tungetale lægger op til, men almindelige sprog som de blot aldrig havde lært eller kunnet før.
I pinsekirken taler folk i "tunger" rigtig meget, mens man stort set aldrig ser det ske i folkekirken - betyder det at Helligånden er mere tilstede mellem pinsefolk end folkekirkefolk? Jeg tror det ikke.
Der er meget mystik forbundet med "tungetale" og mennesker drages af mystik, men det betyder ikke at det er godt eller for den sags skyld; fra Gud.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100048 - 24/12/2008 15:11
[Re: angela]
|
Bruger
|
Angela: Jeg er een af dem der ikke er tilhænger af brug af tungetale.
Jeg kan ikke se nogen grund til ikke at benytte sig at nådegaven til at tale i tunger, når det foregår ordenligt.
Paulus lærer os to forskellige typer tungetale. (Nogle vil dele dem op i flere undergrupper). 1. Din ånd beder til/med helligånden. Helligånden går ind og bruger dine stemmelæber til at snakke med Gud. Ved faktisk ikke helt hvordan det foregår. Nogen der kan svare? 2. Du bliver tilskyndet til af helligånden, at gå op i en forsamling og tale i tunger for forsamlingen.(offenligt) Bag efter skal/bør der komme en tolkning(vha. nådegave til tolkning af tungetale) af tungetalen, som har et bestemt budskab fra Gud.
Jeg er overbevist om at Gud har udstyret nogle med nådengaven fordi han ønsker den skal bruges.
Jeg har flere venner som kan tale i tunger personligt og de siger at det giver stor åndelig ro og fred og opbyggelse.
Har aldrig oplevet en offenlig tungetale, men har hørt nogle bede for sig selv i tunger.
Det har været et klart bevis for mig på Gud og hans ånds eksistens. En offenligtungetale + tolkning skulle også gerne have et nødvendig budskab ind i en sammenhæng.
Denne tungetale bliver muligvis misbrugt i enkle kristne sammenhænge.
Det er lidt mystisk, men det er også en del af Helligåndens væsen. Det er mystisk fordi der er en hvis mangel på undervisning på dette område. Det er overnaturligt, men burde være have en lille plads i enhver kristens hverdag.
Jeg synes det er skammeligt at der ikke tales mere i tunger i Folkekirke/LM/IM, (alt med måde) da man mister en del af Guds væsen og aktivitet på den måde.
- Mathias
Ændret af Mathias_M (24/12/2008 15:14)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100051 - 25/12/2008 13:07
|
Bruger
|
Hej Mathias.
Jeg forstår ikke vigtigheden af tungetale og ved ikke om tungetale er en nådegave, hvor står der noget om det i bibelen? Talte Jesus i tunger? Det kan godt vær at tungetale er opbyggende for den enkelte, men hvis hvis resten af menigheden ikke forstår og heller ikke får svar, gør det vel mere skade end gavn - er det fra Gud? Jesus har lært os hvordan vi skal bede.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100052 - 25/12/2008 15:28
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej Angela Jeg blander mig lige Jeg forstår ikke vigtigheden af tungetale og ved ikke om tungetale er en nådegave, hvor står der noget om det i bibelen? Se 1. kor. 12 og 14 og evt. Apg. 2. 1. Kor. 12,7 Det, som Ånden åbenbarer, får hver enkelt til fælles gavn.... v 10 én får forskellige slags tungetale, en anden evnen til at tolke tungetale. Se apg. 2, det kom på pinsedagen, efter Jesu himmelfart, det er en gave fra Ånden, talsmanden som kom efter Jesus. Så nej, det gjorde Jesus naturligvis ikke. Det kan godt vær at tungetale er opbyggende for den enkelte, men hvis hvis resten af menigheden ikke forstår og heller ikke får svar, gør det vel mere skade end gavn Det kan den nemt, hvis det bliver et middel for folk til at sige "se jeg kan tale i tunger, jeg har Guds Ånd" og fortsætter "Nåh, du kan nok ikke tale i tunger, du har nok ikke Guds Ånd!" der bliver det nebrydende og faligt! Men som udganspunkt er det ganske sundt og opbyggende. Jeg vil som udgangspunkt sige ja, da det er et tegn, specielt for ikke kristne. 1. kor. 14, 22. Derfor er tungetale et tegn, ikke for de troende, men for de ikke-troende., men det kan ikke opbygge, det har vi den profetiske gave til v14 og fortsat. Men det er set at også muslimer har kunnet tale i tunger? Hvor det kommer fra aner jeg ikke, men der er nogen der "taler efter" eller immiterer tungetale, og det er jo ret svært at tage folk i. Specielt når nogen hævder man har en personlig tungetale, som ikke kan tolkes. Jesus har lært os hvordan vi skal bede. Jep, men han har også givet os Ånden! Guds fred og glædelig jul Kærligst Laugesen
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#100065 - 26/12/2008 11:00
[Re: Laugesen]
|
Bruger
|
Hej Laugesen.
Hvad er tungetale?? Er det at kunne et sprog som kun Gud forstår, eller er det at kunne forskellige fremmedsprog? Hvis det er det første, hvorfor lærer Jesus os så, at vi skal bede i Hans navn og at ingen kommer til Herren udenom Ham? Hvis tungetale virkelig er en slags nådegave fra Gud - ville Gud så ikke være mere varsom med hvem Han gav den til og måske tage den tilbage igen, hvis vedkommende ikke forstod at bruge den korrekt? Som du selv skriver er det også set at folk fra andre religioner, kan tale i tunger. Hvad går det ud på? Jeg synes vi skal være yderst kritiske her - ikke alt er godt.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100066 - 26/12/2008 11:50
|
Bruger
|
Hej Angela Tja, er faktisk ikke sikker på at jeg har hørt rigtig tungetale før så kan ikke sige dig det helt. Men en ven af mig fortalte at det lød helt ubeskriveligt. Som en slags hvisken, hvor det er lyd, men ikke rigtigt et sammenhængende sprog. Kan desværre ikke forklare det som ham? Men måske en anden herinde kan?? Er det at kunne et sprog som kun Gud forstår, eller er det at kunne forskellige fremmedsprog? Grundlæggende er tungetale noget du ikke har tillært dig, men en "gave" - En nådegave! Så derfor er det ikke tungetale når folk eksemplevis slår over i engelsk eller et andet sprog. Derimod er det når en fisker, uden den store udannelse begynder at tale alle sprog, som Peter gør i Apg. men tungetale kan også være et "guddommeligt" sprog, som der skal en udlæggelsens nådegave til at kunne tyde/oversætte. Hvis det er det første, hvorfor lærer Jesus os så, at vi skal bede i Hans navn og at ingen kommer til Herren udenom Ham? Hmm.. Det strider vel ikke imod tungetale?? Hvis du først taler i tunger og så afslutter med at sige i Jesu navn eller lign. hvad er så forskellen fra at be om noget andet? Udover du ikke ved hvad du beder om? Hvis tungetale virkelig er en slags nådegave fra Gud - ville Gud så ikke være mere varsom med hvem Han gav den til Gud giver som Gud giver, det kan vi vidst hverken gøre fra eller til ved? Vi kan bede om noget, men det er jo stadig op til ham at give den. Tror ikke man kan plage sig til den og måske tage den tilbage igen, hvis vedkommende ikke forstod at bruge den korrekt? Aner det ikke?? Det står der ganske enkelt ikke tydeligt, hverken fra eller til. Ikke som jeg læser det. Har du læst i svararkivet en artikel hvor Sprint siger (til et bibelgrupe medlem som har haft nådegaver oppe at vende) at det at en nådegave kan tages fra en igen bør de tage ud af samtalen, for det er der ikke noget bibelsk på. Men har også hørt at fra andre at det kan den. Som du selv skriver er det også set at folk fra andre religioner, kan tale i tunger. Hvad går det ud på? Det er altså en tricky en, men jeg tror det er Satans værk. I en eller anden omfang, jeg tror ikke den kan være fra Gud ihvertfald. Men den kan også bare være menneske skabt? Jeg synes vi skal være yderst kritiske her - ikke alt er godt. Er helt enig! Men det betyder vel ikke at det altid er noget dårligt? Det er dog trods alt nævnt af Paulus op til flere gange. Må Gud velsigne dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#100068 - 26/12/2008 16:35
|
Bruger
|
Hej Laugesen.
Nok bruger Paulus ordet "Tungetale", men jeg synes der mangler en forklaring på hvad tungetale er. Nådegave ja, men det er vel også en nådegave, pludseligt at kunne tale et fremmed sprog feks. Russisk, hvis man aldrig har studeret det.
"Grundlæggende er tungetale noget du ikke har tillært dig, men en "gave" - En nådegave! Så derfor er det ikke tungetale når folk eksemplevis slår over i engelsk eller et andet sprog. Derimod er det når en fisker, uden den store udannelse begynder at tale alle sprog, som Peter gør i Apg. men tungetale kan også være et "guddommeligt" sprog, som der skal en udlæggelsens nådegave til at kunne tyde/oversætte." - skriver du.
Er det noget du tror eller noget du ved? Jeg har brug for mere konkrete eksempler fra bibelen, specielt da meget jo tyder på at "tungetale" anvendes af folk fra mange forskellige religioner.
Hvis det havde været vigtigt for et menneske at kommunikere med Gud på et sprog som andre ikke forstår, tror jeg Jesus havde fortalt os det.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100091 - 27/12/2008 17:01
|
Bruger
|
Hej Angela Nok bruger Paulus ordet "Tungetale", men jeg synes der mangler en forklaring på hvad tungetale er. Nådegave ja, men det er vel også en nådegave, pludseligt at kunne tale et fremmed sprog feks. Russisk, hvis man aldrig har studeret det. Enig, det var også det jeg forsøgte at skrive i det med Peter der i apg. lærer at tale alle sprog (ihvertfald de sprog der var representeret der?). Det er bestemt en nådegave Er det noget du tror eller noget du ved? Jeg har brug for mere konkrete eksempler fra bibelen, specielt da meget jo tyder på at "tungetale" anvendes af folk fra mange forskellige religioner. Skulle mene det er noget jeg ved So here goes.. Mine fremhævninger! Det at tale andre sprog, som man ikke har "lært". Apg. 2,1-4 v1 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. v2 Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad. v3 Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. v4 Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige.
v5 I Jerusalem boede der fromme jøder fra alle folkeslag under himlen. v6 Da nu denne lyd hørtes, stimlede folk sammen, og de blev forvirret, fordi hver enkelt hørte dem tale på sit eget modersmål. v7 De var ude af sig selv af forundring og spurgte: »Hør, er de ikke galilæere, alle de, der taler? v8 Hvordan kan vi så hver især høre det på vort eget modersmål? v9 Vi parthere, medere og elamitter, vi der bor i Mesopotamien, Judæa og Kappadokien, Pontus og provinsen Asien, v10 Frygien og Pamfylien, Egypten og Kyrene i Libyen, vi tilflyttede romere, v11 jøder og proselytter, kretere og arabere – vi hører dem tale om Guds storværker på vore egne tungemål.« v12 Alle var ude af sig selv, og i deres vildrede spurgte de hinanden: »Hvad skal det betyde?« v13 Men andre spottede og sagde: »De har drukket sig fulde i sød vin.«---- Tungetale som at tale et "guddommeligt", uforståeligt sprog. Medmindre selvfølgelig at man har tolkningensnådegave 1. Kor 14,2 For den, der taler i tunger, taler ikke til mennesker, men til Gud; ingen forstår ham jo, det, han taler ved Ånden, er hemmeligheder.1. Kor. 14,13-19 v13 Derfor skal den, der taler i tunger, bede om at kunne tolke det, han siger. v14 For hvis jeg taler i tunger under min bøn, er det ganske vist min ånd, der beder, men min forstand er uden frugt. v15 Hvad da? Jeg vil bede med ånden, men jeg vil også bede med forstanden; jeg vil lovsynge med ånden, men jeg vil også lovsynge med forstanden. v16 For når du lovpriser med ånden, hvordan skal så den, der ikke er fortrolig hermed, kunne sige amen til din takkebøn? Han forstår jo ikke, hvad du siger. v17 Nok er din takkebøn god, men den anden opbygges ikke. v18 Jeg takker Gud for, at jeg taler mere i tunger end nogen af jer. v19 Men i menigheden vil jeg hellere tale fem ord med min forstand og lære andre noget, end tusindvis af ord i tunger.1. Kor 14, 27-28 v27 Hvis nogen taler i tunger, så to eller højst tre, og én ad gangen, og der skal være én til at tolke det. v28 Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i tunger, tie stille i menigheden. Han kan tale til sig selv og til Gud!Det ville umiddelbart være de mest præcise vers, men de forskellige typer af tungetale optræder flere steder i bibelen. Hvis det havde været vigtigt for et menneske at kommunikere med Gud på et sprog som andre ikke forstår, tror jeg Jesus havde fortalt os det. Gad vide om det ikke bla. er det han hentyder til her? Joh. 16,12-15 v12 Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu. v13 Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden; for han skal ikke tale af sig selv, men alt, hvad han hører, skal han tale, og hvad der kommer, skal han forkynde for jer. v14 Han skal herliggøre mig, for han skal tage af mit og forkynde det for jer. v15 Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde det for jer. Hvad tænker du? Umiddelbart ved jeg ikke hvorfor. Men jeg mener ikke at den ene bøn udelukker den anden, som Paulus siger: han vil bede både i ånden og med forstanden. Folk er forskellige, kan huske Steffen engang skrev noget med at slet ikke troede det ville være godt for ham at tale i tunger, han ville helst vide hvad han bad om. Og en af mine venner, som har bedt om tungetale, men ikke fik den har måttet sande at det nok var for det bedste. Da det ville have ødelagt mere for ham end bygget op, ved at han var blevet hovmodig over en sådan gave. Herren giver, Herren tager, Herren være lovet! Med hensyn til det med andre religioner der også taler i tunger, ja så ved jeg ikke hvad jeg skal sige til det. Men det er for mig et godt argument for at ikke alle der mener at tale i tunger, gør det til Guds ære. - Se det er noget man kan tænke længe over? Må Gud velsigne dig Kærligst Laugesen
|
|
Til toppen
|
|
|
#100092 - 27/12/2008 18:10
|
Bruger
|
Hej Mathias.
Det er nogle grænsetilfælde du her ridser op. Jeg synes at det er ok at bede i tunger lavmælt til en møde. Det ser jeg ikke noget problem i. Jeg har måske lidt mere problemer med at en taler med mikrofon tændt beder i tunge.(men igen det er et grænsetilfælde)
Vi kan forholde os til tungetale og vi skal være åbne overfor den. Som jeg ser det er der 2 forskellige måder at takle det på. 1: Der er ingen der kan udlægge en tungetale og derfor kommer der heller aldrig nogen. (hmm Det er ikke bibelsk korrekt, men det sker i en del lutherske kredse-uden at nævne navne på de foreninger). 2: Man kan komme med den ene tungetale efter den anden uden at de bliver udlagt. Så er der den gyldne mellemvare. Det er at når Gud har lagt en tungetale på ens læber vil udlæggelsen nok også komme.Man stoler på at Gud og giver en denne nådegave.
Efter at have læst nogle af dine andre indlæg tror jeg at vi er meget enige.
Personligt kommer jeg i en luthersk karismatisk sammenhæng og her er det blevet praktiseret.
(mest til Angela): Jeg ser at vi har brug for tungetale i dag, og det er en nådegave. Jeg synes derfor at det er lidt bekymrende at du undsiger den. Så er der nogle ting at vi kan rive ud af vores Bibler bla 1 kor 14.
Venlig hilsen
Bjarne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100129 - 28/12/2008 13:32
[Re: Bjarne1]
|
Bruger
|
Angela: Hvordan det praktisk foregår med tale i tunger, så sprøg en der har nådegaven. Hvad jeg har fået fortalt er at helligånden går ind og overtager kontrolen over ens stemme, og så snakker/mumler man bare løs. Man kan hvis selv starte og slutte talen, men bestemmer ikke selv hvad man siger. Folk med nådengaven kan få en stor lyst/føle sig tilskyndet at tale i tunger.
Ang. andre sprog. Noget af tungetale(offenlig) kan foregår på et fremmedsprog, som man aldrig før har hørt eller talt, men så er den en tilstedeværende som taler det sprog og så bliver opbygget og har tolkningen.
Fx. En russer i Danmark, hvor en dansker beder/taler på russisk, og så forstår russeren det og kan oversætte det til dansk.
Jeg har hørt om konkrete situationer hvor det er sket.
Til Bjarne1: Det sidste eksempel tog jeg med som et eksempel på hvor min grænse er klart overskrevet. Jeg er stadig ikke helt afklaret om hvor vidt det er ok at bede lavmælt med andre i tunger.
Hm. Okay spændene.
Ja, vi har klart brug for tungetale, i det rette størrelse forhold. under 5/1000 iflg. Paulus.
Er glad for at der er interesse for emnet - da det desværre nogle gange er blevet glemt. Mathias M
|
|
Til toppen
|
|
|
#100146 - 28/12/2008 22:20
|
Bruger
|
Hej Laugesen.
Tak for citaterne. Lad os antage at du og mange andre har forstået/tolket citaterne korrekt og at tungetale faktisk er en nådegave som både du og jeg kan få - hvad skal den i såfald bruges til? Jeg har som sagt aldrig hørt tungetale oversat og dermed anvendt på den måde som citaterne her anviser. Hvis Gud igennem tungetale viskede hemmeligheder og disse blev oversat, ville jeg da godt nok spidse øre.
Jeg tror trods de citater du her bringer frem, ikke at jeg nogensinde kommer til at forli mig med den slags tungetale jeg i tidens løb har hørt.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100147 - 28/12/2008 22:27
|
Bruger
|
Hej Mathias.
Jeg synes det ville være rart, hvis nogen af dem der faktisk taler i tunger, ville komme på banen og fortælle hvordan og hvorfor. Personligt undrer jeg mig over hvorfor folkekirke kristne ikke taler i tunger i deres menighed, mens pinsekirke kristne gør - er Helligånden mere til stede i Pinsekirken end i folkekirken? Hvad skal vi bruge tungetale til? Den som har nådegaven bliver opbygget, mens de udenforstående og undrende løber skrigende væk - det kan da ikke være meningen.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100154 - 29/12/2008 10:24
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Mathias.
Jeg synes det ville være rart, hvis nogen af dem der faktisk taler i tunger, ville komme på banen og fortælle hvordan og hvorfor. Personligt undrer jeg mig over hvorfor folkekirke kristne ikke taler i tunger i deres menighed, mens pinsekirke kristne gør - er Helligånden mere til stede i Pinsekirken end i folkekirken? Hvad skal vi bruge tungetale til? Den som har nådegaven bliver opbygget, mens de udenforstående og undrende løber skrigende væk - det kan da ikke være meningen.
Hilsen Angela Nej, Helligånden er ikke mere til stede i de karismatiske frikirker end i folkekirken. Nogle af os folkekirkekristne taler og beder i tunger. Andre ikke. Men vi skilter ikke med det. Det er noget personligt og privat, som andre ikke kan bruge til noget, så der er ikke megen fokus på det. De der brænder for at få den gave at kunne bede i tunger, kan jo bede om den og måske få den. Men det er efter min mening ikke noget, der bør fremprovokeres .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100157 - 29/12/2008 13:39
Hvordan ved du dog det?
[Re: kristina]
|
Jalokin
Anonym
|
Nej, Helligånden er ikke mere til stede i de karismatiske frikirker end i folkekirken. Hvordan ved du dog det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#100163 - 29/12/2008 15:36
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg tror at der er meget forskelligt hvor meget helligånden er til stede i de forskellige folkekirker. (jeg tvivler på at der er meget helligånd i Thorkild Gråsbølls kirke). Helligånden er jo også en størrelse hvor vi skal bede om at blive fyldt op. Et eks kunne hentes i EF 5.18
v18 Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden,.
Her sammenligner Paulus det med at lade sig fylde med ånden med det at blive fuld. Jeg tror at det er en meget klar sammenhæng mellem de 2 ting. Det vil sige at det er en konstant fylde man skal have. Når jeg beder for mennesker er det første også "kom helligånd og fyld XX". Jeg håber også at det er budskabet i folkekirken, men det er desværre ikke det som jeg har oplevet.
En helt anden ting er at jeg kan ikke få dine ord til at stemme overens med 1 kor 14. 26-33. Her står der følgende.
Ordning for menighedens sammenkomster
v26 Hvad da, brødre? Når I kommer sammen, har den ene en salme, en anden en belæring, én har en åbenbaring, én har tungetale, en anden har tolkningen. Alting skal være til opbyggelse. v27 Hvis nogen taler i tunger, så to eller højst tre, og én ad gangen, og der skal være én til at tolke det. v28 Hvis der ikke er nogen til at tolke det, skal den, der kan tale i tunger, tie stille i menigheden. Han kan tale til sig selv og til Gud! v29 To eller tre kan tale profetisk, og de andre skal bedømme, hvad de siger. v30 Men får en anden, som sidder der, en åbenbaring, skal den første tie stille, v31 for I kan alle komme til at tale profetisk, men én ad gangen; så kan alle belæres og alle formanes. v32 Profeters ånder underordner sig under profeter, v33 for Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud.
Hvordan får du Paulus´ord til at ligne det som du skriver. Det er mig en gåde. Jeg kan desuden kun se nogle dele af profetien nådegave i folkekirken. Prøv lige at læse APG 11 27-30. Sker det i folkekirken som i den første kirke. Er der en Agabos i vore folkekirker. Jeg har aldrig oplevet det til en alm højmesse. Jeg kunne dog forestille mig at det skete i Karlslunde strandkirke, Bethlehemskirken, samt nogle andre folkekirker i KBH. De sidste er dog positive undtagelser.
Jeg ser meget frem til at høre dine svar på dette.
Bjarne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100164 - 29/12/2008 16:24
|
Bruger
|
Hej Kristina..
"Men det er efter min mening ikke noget, der bør fremprovokeres .." skriver du om tungetale.
Hvordan kan man fremprovokere en nådegave fra Gud?
Det er måske nok et meget personligt spørgsmål jeg her stiller, men har du selv denne nådegave?
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#100166 - 29/12/2008 16:49
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Hej angela. Hej Jeg synes det ville være rart, hvis nogen af dem der faktisk taler i tunger, ville komme på banen og fortælle hvordan og hvorfor.
Jeg har tungetalen, men jeg kan ikke fortælle hvorfor jeg har fået den, det må Gud vide. Sådan som jeg har forstået det, er det et helt nyt sprog man får, uden at man har lært det. (Jeg ved fx ikke hvad jeg siger, når jeg bruger den.) Jeg bruger den ikke for at vise mig frem, det mener jeg er forkert, og jeg bruger den ikke sammen med andre. Jeg kunne finde på at bruge den sammen med en anden, hvis han/hun har gaven til at kunne udlægge den, men det har jeg ikke været stødt på, så jeg bruger den kun når jeg sidder alene med Gud i bøn. Personligt undrer jeg mig over hvorfor folkekirke kristne ikke taler i tunger i deres menighed, mens pinsekirke kristne gør - er Helligånden mere til stede i Pinsekirken end i folkekirken? Lidt ironisk måske at jeg kommer i Pinsekirken.  Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men det er også noget jeg har lagt mærke til. Måske Gud bruger os fra Pinsekirken på en anden måde end dem fra Folkekirken...?? Vi er jo som mennesker ikke ens, og bliver brugt på hver vores måde, det kan være det er derfor, men jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed. Jeg tvivler dog på at det er fordi Helligånden er mindre tilstede i folkekirken end i Pinsekirken. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100167 - 29/12/2008 17:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina..
"Men det er efter min mening ikke noget, der bør fremprovokeres .." skriver du om tungetale.
Hvordan kan man fremprovokere en nådegave fra Gud?
Det er måske nok et meget personligt spørgsmål jeg her stiller, men har du selv denne nådegave?
Hilsen Angela Hvordan fremprovokere, spørger du. Jo, der er frikirker, hvor man direkte underviser i tungetale .. "fake it until you make it!" ... og så er det naturligvis ikke en nådegave fra Gud. Der er også nogle karismatikere, som tror, at tungetale er et nødvendigt tegn på Helligåndens tilstedeværelse. Her er et link til et længere svar: http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=404Og jeg svarer gerne på dit personlige spørgsmål: Jeg har ikke selv tungetalens nådegave, og har ikke bedt om den. Måske får jeg den alligevel, måske ikke. Hvis jeg får den, vil jeg ikke fortælle det til andre. I hvert fald kun til dem om hvem jeg tilfældigvis ved, at de selv taler i tunger .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#100183 - 29/12/2008 23:26
|
Bruger
Reg.: 18/07/2008
|
Jo, der er frikirker, hvor man direkte underviser i tungetale .. "fake it until you make it!" ... og så er det naturligvis ikke en nådegave fra Gud.
Der er også nogle karismatikere, som tror, at tungetale er et nødvendigt tegn på Helligåndens tilstedeværelse.
Jeg er engang blevet tilbudt denne nådegave for en billig penge. Det var til et foredrag arrangeret af en vis fremgangsteologisk korstogs- og missionsorganisation, hvor jeg deltog af nysgerrighed. Foredragsholderen og nogle medhjælpere demonstrerede tungetale, hvorefter vi tilhørere fik at vide, at hvis vi ville have nådegaven til at tale med tunger, og døbes med Helligånden, så skulle vi bare rejse os op og efterligne, så ville det ske helt af sig selv, og vi kunne i øvrigt ved samme lejlighed blive helbredt for hvad som helst. Det er utroligt, hvad man kan få for 75 kroner i dagens Danmark - og det helt uden nogen forudsætninger. Jeg må med beklagelse meddele, at jeg ikke tog imod tilbuddet men rejste mig og gik min vej, så jeg har ikke evnen til at tale i tunger - og hvis det foregår på den måde, så synes jeg faktisk, at det kan være det samme. hilsen Kirsten S
|
|
Til toppen
|
|
|
#100195 - 30/12/2008 18:26
|
Bruger
|
Personligt undrer jeg mig over hvorfor folkekirke kristne ikke taler i tunger i deres menighed, mens pinsekirke kristne gør - er Helligånden mere til stede i Pinsekirken end i folkekirken?
Jeg undre mig også, men tror det handler om at nogles misbrug, har skadet andres ret brug. Jeg mener at der skal findes en balance i brugen af tungetale og vægten af det. Paulus siger jo at det man skal have en tungetale når man er samlet i meningheden, men at han heller vil forkynde 5000 ord end tale et i tunger offenligt. (1. kor 14) Jeg tror ikke at helligånden ikke er tilstede i Folkekirken. Man kan jo ikke måle og veje helligånden, men helligånden optræder ikke gennem tungetale, men så gennem andre nådegaver. Jeg tror at folkekirken går glip af noget af Helligåndens væsen ved ikke at praktisere tungetale. Hvad skal vi bruge tungetale til? Den som har nådegaven bliver opbygget, mens de udenforstående og undrende løber skrigende væk - det kan da ikke være meningen.
Den personlige tungetale er jo en nådegave, som er til stor opbyggelse i troen, når man bruger den i sin andagt. Tror at man skal undervise mere i hvad tungetale er, end man har gjort hidtil, så vil der være betydeligt færre udeforstående. 1. Kor 14, 22 Derfor er tungetale et tegn, ikke for de troende, men for de ikke-troende. (Læs evt. sammenhængne.) Hvis en udeforstående hører en tungetale og den bliver oversat, vil personen enten blive interreseret eller bange. Målet er at gøre den interesseret. Den offelige tungetale beviser helligåndens (dermed også guds) eksistens, hvilket en ikke troende ofte har brug for. VNielsen: Mener du at der skal være en med tolkningens nådegave, inden du vil gå op og tale i tunger offenligt? Også selvom du føler dig tilskynnet til det af Gud? KirstenS Dit eksempel er jo et eksempel på hvordan tungetale misbruges, da man ikke kan lære en nådegave, men en gave som gives gratis af Gud. Mvh Mathias
|
|
Til toppen
|
|
|
#100200 - 30/12/2008 20:52
|
Bruger
|
VNielsen: Mener du at der skal være en med tolkningens nådegave, inden du vil gå op og tale i tunger offenligt? Også selvom du føler dig tilskynnet til det af Gud? Selvfølgelig hvis Gud siger jeg skal tale offentligt i tunger, vil jeg gøre det hvad enten der er en til at kunne udlægge det eller ej. Men ellers ville jeg aldrig gøre det, da jeg mener det er til personlig opbyggelse. Der er jo alligevel ingen der ved hvad jeg siger, og derfor ingen der vil kunne få noget ud af det. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100204 - 30/12/2008 21:57
[Re: VNielsen]
|
Bruger
|
VNielsen: Mener du at der skal være en med tolkningens nådegave, inden du vil gå op og tale i tunger offenligt? Også selvom du føler dig tilskynnet til det af Gud? Selvfølgelig hvis Gud siger jeg skal tale offentligt i tunger, vil jeg gøre det hvad enten der er en til at kunne udlægge det eller ej. Men ellers ville jeg aldrig gøre det, da jeg mener det er til personlig opbyggelse. Der er jo alligevel ingen der ved hvad jeg siger, og derfor ingen der vil kunne få noget ud af det. Okay, jeg er enig. Der er jo alligevel ingen der ved hvad jeg siger, og derfor ingen der vil kunne få noget ud af det.  Du mener vel uden en tolkning fra Gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#100251 - 02/01/2009 11:23
|
Bruger
|
Der er jo alligevel ingen der ved hvad jeg siger, og derfor ingen der vil kunne få noget ud af det.  Du mener vel uden en tolkning fra Gud? Ja selvfølgelig, det er jo den eneste måde man ville kunne forstå det, med mindre det viser sig at være fx kinesisk eller arabisk, men det tror jeg nu ikke. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#103250 - 17/04/2009 19:35
trådlukning
[Re: VNielsen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Da det er meget længe siden nogen har skrivet indlæg i denne tråd, lukker jeg den hermed - selv om den ikke blev ret lang ...
ordstyreren
|
|
Til toppen
|
|
|
|