Hej

Nu vil jeg ikke blande mig i jeres diskussion om Millers m.fl.s forsøg.

Men jeg vil gerne kommentere teorierne om livets opståen. Det er ikke proteinerne, der kom først, men arvematerialet, mener man.

Den del af arvematerialet, der hedder RNA og som tjener mange funktioner i cellen, bla. at oversætte den genetiske kode til proteinsekvenser menes at være det først opståede molekyle i procellernes arvemateriale.

RNA har den egenskab at kunne udføre enzymatiske funktioner. Det indgår stadig i visse reaktioner i den moderne celle. Samtidigt er det bærer af arvemateriale.

Der er en lang række grunde til at antage, at RNA er det bedste bud på arvematerialet/enzymet i den første celle, men det korte af det lange er, at det ikke giver nogen mening at regne på sandsynligheder for at proteiner opstod ved sammenkobling af aminosyrer uden nærvær af arvemateriale. RNA kom sandsynligvis først og først senere kom proteinerne. Kodet af RNA!

mvh
LarsBj

PS! Livets opståen er ikke en del af evolutionsteorien i traditionel forstand. Evolutionsteorien beskæftiger sig med udviklingen af livet, efter det opstod (Geologi, kosmologi og dateringer er heller ikke en del af evolutionsteorien)

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton