Hej Claus Due

Citat:
Så vidt jeg kan se er det ikke et problem for Urey-Miller-eksperimentet. Typen af aminosyrer er irrelevant; deres forsøg gik på at undersøge spontan dannelse af aminosyrer - ikke "specielle former for aminosyrer" - under bestemte atmosfæriske forhold.

Jeg siger heller ikke at det nødvendigvis er et problem for Urey/Miller forsøget men det er et problem så snart man prøver at bruge Urey/miller forsøget til at bevise abiogenesis - at liv opstår fra ikke-liv.

Citat:
Det ved jeg. Men med det in mente, hvad tror du så der sker hvis adskillige millarder aminosyrer dannes samtidigt og vedvarende? Er det ikke realistisk, at der på ét eller andet tidspunkt ville blive dannet en levedygtig kombination...?

Det er typisk argumentation fra evolutionisternes side. Giv det nok tid og så vil alt kunne ske. Selv det hvor chancen er så usandsynlig lille at det kune kan lade sig gøre i teorien kan lade sig gøre bare man lader det stå i lang nok tid.

Men lad os prøve at regne lidt på det. Dette regnestykke er lavet ud fra min egen viden om aminosyrer og proteiner så hvis der er nogle af mine antagelser der er forkerte så sig endelig til.
De fleste proteiner består af 20 forskellige proteiner. Det mindste protein som kan kaldes for nogen form for liv har 400 aminosyrer men lad os prøve at kigge på et protein med lidt mindre aminosyrer. Nemlig et protein med 100 aminosyrer. Lad os antage at vi har en masse af de 20 forskellige aminosyrer, de binder sammen på den rigtige måde, at de alle er venstredrejede, at de ikke bliver opløst af vand eller UV-stråler inden de er formet færdig og at det eneste der mangler for at skabe et fungerende protein med 100 aminosyrer er at sætte dem sammen i den rigtige kombination.
Sandsynligheden for at den første aminosyrer er den rigtige er:
1/20
Sandsynligheden for at den næste er rigtig er også 1/20 og det ses at sandsynligheden for at begge de 2 første er rigtige er:
1/20*1/20
Sandsynligheden for at alle 100 aminosyrer bliver sat i den rigtige rækkefølge er altså:
(1/20)^100 eller 10^-130
Nogle af disse kombinationer vil være den samme men bare i omvendt rækkefølge. f.eks. ABC er det samme som CBA så for at være sikker på ikke at have for lille en chance dividerer jeg med 2:
10^-130/2=10^-129 (rundet op)

Til en sammenligning mener man at der er 10^80 atomer i hele universet.
Lad os nu antage at alle atomer i hele universet var en af de 20 aminosyrer. Dvs. der er 10^78 sæt som man kan lave proteiner af. Hvis de hver laver en kombination af 100 hvert nanosekund i 5 mia år vil man ialt nå at kunne afprøve:
10^78*10^9*3,2*10^7*5*10^9=10^105 (rundet op)
Hvis man antager at den samme kombination ikke kan laves 2 gange er chancen for at få den rigtige kombination:
10^105*10^-129=10^-24
altså stadig meget lille. Og dette er bare chancen for at lave et 100-aminosyrer-protein.

Dette viser at det ikke holder bare at sige at efter mia. af år vil den rigtige kombination nok pludselig rammes. Man er nødt til at have en eller anden form for kontrol med hvordan aminosyrerne sætter sig sammen fordi de rammer ikke den rigtige bare ved en tilfældighed.
Jeg ved ikke om evolutionsteorien har en forklaring til hvordan det er sket men tilfældighed er ikke en gyldig forklaring.