Om Hackels tegninger:
det er rigtigt, at tegningerne, som ofte ses i evolutionslærebøger, ikke er korrekte.

Det er beklageligt.

Men det ændrer IKKE ved, gentager: IKKE ved, at Hackels konklusioner er rigtige. For et par år siden var der en analyse af fosterudvikling hos forskellige hvirveldyr i det ansete tidsskrift Science, af embyologen Richardson, og den viste, at i de allerallertidligste stadier er fostrene forskellige, fordi æggene og betngelserneomkring dem, er forskellige. Men kort ind i fosterudviklingen er der store ligheder, der forsvinder gradvist, efterhånden som fostrene udvikles. Og udviklingen af fostre er i utallige forsøg vist at ske efter samme skabelon, som udviklingen har gået på en lang række nøglepunkter. Richardsom sammenlignede fosterudviklingen med Hackels teorier og viste, at han havde ret i mange af sine konklusioner

Så Hackel havde ret, men overdrev pointen!

(det betyder ikke, at den "biogenetiske" (hedder det vist) teori, om at fostrene gentager evolutionen, er rigtig. Men de viser en lang række af de karakteristiske karalterer i den rækkefølge, de blev dannet. Jeg skal lige genopfriske min hukommelse på det punkt)

mvh
LarsBj

PS* Om et par uger har jeg lidt mere tid, og så skal jeg gerne sende Science-artiklen til dem, der pm'er mig efter den *

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton