Hej Oslo

Det er en af grundende til at sammenhæng i teorien ikke er en særlig god måler for den brugbarhed.

Jeg kan lave en teori helt uden huller om alt i universet.

"Hele universet blev skabt for 5 minutter siden af Gud. Gud skabte universet så vi ikke kan opnå viden om han. Der er kun en undtagelse, han har givet mig denne viden gennem en åbenbaring"

Lige meget hvad du peger på kan jeg sige at det er sådan fordi gud skabte det sådan, så der er ikke et eneste hul i min teori.

På den anden side er den totalt ubrugelig.

Evolutionsteorien anvender de empiriske data som grundlag, og ud fra dem dannes diverse teorier, der hver især kan forklare fænomener, og lave forudsigelser. Dermed kan de f.eks falcificeres.

Kreationismen, deriblandt Intelligent Design, kan sagtens lave teorier, men de kommer ikke med teorier der kan testes - eller rettere de teorier de har der kan testes, er enten uadskillelige fra andre teorier på det område, eller så er de falcificerede. Et eksempel er Behes påstand om at Irreducibel kompleksitet ikke kan opstå ad evolutionær vej, som er falcificeret for længe siden.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt