Den kan man svare på udfra hvordan skrifter er blevet behandlet gennem tiden.

Som regel blev råteksten kombineret med en "lærds" kommentare.. desuden osse en slags 2nd oppionon.

Hvis man sidder alene og skal læse den autoriserede bibel af 1992, kommer du til at læse en bibel som ikke er oversat 100% efter original teksten, ergo "slightly incorrect" læsning...

Den helt rene tekst er på græsk og hebraisk, og det vil logisk nok kræver evner til at læse dette for at bearbejde den originale tekst.

Så Lars... Udover biblen, skal du have værktøjerne til at læse biblen. For du kan ikke bare sætte dig ned fra enden til anden og læse biblen og så tro du står med det endegyldige...
Der er passager i biblen som skal undervisning til at redegøre for, der er steder der er lige til og der er steder hvor du og jeg kan og skal :-) gruble dybt over.
Dette er ikke en ophøjelse af teologerne, forstå mig ret.......
Jeg kan som stud.theol bare udfra min erfaring redegøre for dig, at der er mange ting som et "utrænet" øje ikke ser.. og derfor er der risiko for forvanskning... uvidenhed fører til fanatisme. derfor hører der, vi kan kalde det" dybde og undervisning til som supplement til det du læser"...

Tolkning af biblen Lars, er bla. det jeg er ved udd. mig til...
Jeg siger ikke Lars, at det kun er teologerne der kender sandheden, slet ikke... men som jeg engang skrev om blikkenslagere og Teologer.....

Håber dette giver dig et indblik i hvad jeg mente..
ellers vil gerne svare yderligere..

Jeg forbliver din trofaste
Lars/stud.theol